BSA og ADSL
Fra : Shark

Dato : 21-02-02 10:51

Hej

Jeg ville lige høre herinde om denne påstand holder ???

Taget fra : www.newz.dk

Rygte om BSA overvåger ADSL linier

Jeg har fået dette rygte (tilsendt? -red), må de virkelig det her:

"A credible source of mine in the legal environment, here in Copenhagen, has
informed me that a raid on top leechers is coming, in a month or so. The BSA
is currently installing meters at major DSL providers in Denmark. He said
that the meters were not up and running yet, but that they were soon in
function. The Legal authorities have made an agreement with the top
providers to install these meters. In the following month they will monitor
heavy traffic on selected users, preferably those who have the highest
downloads of music, movies and the like. The course of action afterwards, is
to file a lawsuit against selected heavy leechers, and take them to trial. I
have only been able to verify this action for Denmark, and do not know if
the same is happing in other countries in Europe, at this time."

Håber nogle kan hjælpe mig..

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-02-02 11:07

On Thu, 21 Feb 2002 10:51:27 +0100, "Shark" <Shark@mail.dk> wrote:

>Jeg ville lige høre herinde om denne påstand holder ???
>
>Taget fra : www.newz.dk

Spørg www.newz.dk - det burde være deres job som nyhedsformidler at
følge op på kilderne, i stedet for at printe alt uden videre. De
nævner selv at det er et rygte.

>have only been able to verify this action for Denmark, and do not know if
>the same is happing in other countries in Europe, at this time."

Hvor er den verification?

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter G C

Dato : 21-02-02 11:10

"Shark" <Shark@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg har fået dette rygte (tilsendt? -red), må de virkelig det her:

Næppe.

Det er noget snak er det, og spild af båndbredde.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 21-02-02 11:37

"Shark" skrev:
> Jeg ville lige høre herinde om denne påstand holder ???
>
> Rygte om BSA overvåger ADSL linier

Jeg kan forsikre dig om, at for så vidt angår TDC, som er den
dominerende ADSL-udbyder, så er det kun TDC selv, der overvåger
netværket - og det sker kun af drifthensyn. Dvs. man holder øje med, om
netværket er "oppe" eller "nede", og der bliver muligvis lavet
statistikker på trafikmængder, men der er ingen - absolut ingen - der
holder øje med indholdet af kommunikationen.
Jeg har ikke noget at gøre med driften af netværket, men jeg kunne ikke
forestille mig, at der ville blive ført statistik over den enkelte
brugers trafikmængde
- naturligvis med mindre brugeren bliver faktureret i forhold til
trafikmængden.
Ellers ville det kræve en overvågning, som er på kanten af reglerne i
Persondataloven - og sikkert også et stykke ude over kanten.

TDC's ansatte er i øvrigt underlagt tavshedspligt, hvis man skulle få
indblik i kundedata. Der er meget, meget skrappe regler for intern
it-sikkerhed, f.eks. skal alle ansatte i it-sikkerhedsafdelingen
sikkerhedsgodkendes i Telestyrelsen.

Udover TDC's driftpersonale er det kun politiet, der har adgang til at
overvåge indholdet af datakommunikationen, og det får politiet først
adgang til efter at have skaffet en dommerkendelse efter Retsplejelovens
kapitel 71 om indgreb i meddelelseshemmeligheden. Jeg har ikke oplevet,
at der skulle være etableret egentlig "wire tapping" i forbindelse med
sager om brud på ophavsretten. Det ville nok også være liiige voldsomt
nok.

TDC's it-sikkerhedshotline, CSIRT.DK, har i et nyhedsbrev udsendt
november 2001 behandlet temaet "Privacy på internettet". I den
forbindelse er der bl.a. pillet ved myterne omkring overvågning:
http://www.csirt.dk/newsletter/default.asp?step=2&txtEditionID=31

Og ja, jeg ved godt, det lyder som reklame-gejl, men det er s'gu ret
frustrerende, at man jævnligt skal lytte til påstande om, at Echelon,
PET, BSA og hvem-ved-jeg bare kan rode i personfølsomme data efter
forgodtbefindende, når der nu rent faktisk bliver gjort et seriøst
stykke arbejde for at sikre data.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som er journalist hos CSIRT.DK, men som i denne forbindelse udtaler sig
på egne vegne)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 12:17

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote in message

> Jeg har ikke noget at gøre med driften af netværket, men jeg kunne ikke
> forestille mig, at der ville blive ført statistik over den enkelte
> brugers trafikmængde

Det gør det,, fik selv afvide jeg havde brugt meget...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-02 17:29

On Thu, 21 Feb 2002 11:36:33 +0100,
> [...]
> statistikker på trafikmængder, men der er ingen - absolut ingen - der
> holder øje med indholdet af kommunikationen.

Nej. Men de kunne principielt se på envelope eller bare
trafikmængder, og melde mistænkelige forhold til politiet.

> [...]
> indblik i kundedata. Der er meget, meget skrappe regler for intern
> it-sikkerhed, f.eks. skal alle ansatte i it-sikkerhedsafdelingen

Det forhinderer ikke TDC i at melde storforbrugerne til politiet,
evt. anonymt. De behøver ikke at se inde i datapakkerne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-02-02 18:07

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) skrev:

> Nej. Men de kunne principielt se på envelope eller bare
> trafikmængder, og melde mistænkelige forhold til politiet.

Det er ikke udbyderens rolle.

> Det forhinderer ikke TDC i at melde storforbrugerne til politiet,
> evt. anonymt. De behøver ikke at se inde i datapakkerne

Anonyme anmeldelser?

Krænkelse af ophavsret, en politisag?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-02 21:25

On Thu, 21 Feb 2002 17:07:22 +0000 (UTC),
Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> wrote:

> Det er ikke udbyderens rolle.

Nej. Men måske er der nogle ansatte der har et lavt arbejdspres ?

> Anonyme anmeldelser?

Dette ville vel ikke være ulovligt, udover at man måske bryder
sin tavshedserklæring, og dermed laver aftalebrud overfor
arbejdsgiver.

Jeg tror der er mange der vil melde det hvis de kendskab til
klart ulovlige handlinger.

> Krænkelse af ophavsret, en politisag?

OK - dette er en civil sag. Og melde nogen til Microsoft's
stormtropper ligger mig fjernt. De har rigelig med magt nu.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-02-02 00:54

> Dette ville vel ikke være ulovligt,

Jeg tænkte nu mere på om politiet overhovedet tager sig synderligt af
anonyme anmeldelser?

> Jeg tror der er mange der vil melde det hvis de kendskab til
> klart ulovlige handlinger.

Når det handler om overtrædelse af ophavsretlovgivningen? Det tror jeg
ærligt talt ikke på.

Fra : sune vuorela

Dato : 21-02-02 12:07

On Thu, 21 Feb 2002 10:51:27 +0100, "Shark" <Shark@mail.dk> wrote:

>Rygte om BSA overvåger ADSL linier

hvad skulle Boy Scouts of America have ud af det?

--
sune

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-02-02 12:16

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message

> hvad skulle Boy Scouts of America have ud af det?

Der er næppe tale om Boyscouts of America...
Måske er det denne her BSA:
http://www.botany.org/ ?

/Per

Fra : sune vuorela

Dato : 21-02-02 13:56

On Thu, 21 Feb 2002 12:15:47 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Der er næppe tale om Boyscouts of America...
>Måske er det denne her BSA:
>http://www.botany.org/ ?

Det er det næppe heller...

Er der ikke lige en der vil forklare mig hvad bsa er?

--
Sune

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-02-02 14:06

On Thu, 21 Feb 2002 12:55:46 GMT, nospam@vuorela.dk (sune vuorela)
wrote:

>Er der ikke lige en der vil forklare mig hvad bsa er?

Det er nok Business Software Alliance (www.bsa.org) der tænkes på - en
organisation der bl.a. varetager softwarefirmaers interesser i
forbindelse med piratkopiering.

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-02-02 13:04

On Thu, 21 Feb 2002 10:51:27 +0100, "Shark" <Shark@mail.dk> wrote:

>Jeg ville lige høre herinde om denne påstand holder ???

Det lyder stærkt tvivlsomt - både teknisk og juridisk.

>"A credible source of mine in the legal environment, here in Copenhagen, has

Kunne være interessant at vide, hvor i det juridiske system denne
kilde befinder sig.

>function. The Legal authorities have made an agreement with the top

Hvilke "Legal authorities"? Politiet (næppe, for det er ikke
politisager). Domstolene (indgår ikke aftaler, men kan sanktionere
konkret overvågning - men næppe generel). Advokater (måske - men de er
ikke "legal authorities").

Den diffuse formulering er typisk for den type af paranoide indfald.

> [...]
>to file a lawsuit against selected heavy leechers, and take them to trial. I

Jeg mener ikke umiddelbart at sådan en "fisketur" vil være lovlig. I
øvrigt er ideen med at overvåge storforbrugere ret meningsløs.

Folk der bruger VPN eller har anden fjernadgang til centrale systemer
overfører jo også store datamængder.

--
Jakob Paikin

Fra : Mig