Hvad vil USA med Amdi?
Fra : Ulrik Gammelgård

Dato : 21-02-02 10:20

Jeg kan ikke forstå, hvorfor USAs domstole skal tage stilling til, hvorvidt
Amdi Petersen skal udleveres til Danmark eller ej. Han er vel blevet
anholdt, fordi det danske politi har bedt amerikanerne om det, og ikke fordi
han har begået noget ulovligt i USA.
Nu er der tilmed snak om, at dommerne derovre skal overveje, om han kan
løslades mod kaution. Sigtelserne og beviserne imod ham findes vel her i
Danmark, så hvad skulle formålet være ved at lade ham opholde sig i
Californien yderligere en periode?

Jeg har ikke hørt medierne omtale disse ting, så er der ikke andre, der kan
forklare?

Venlig hilsen
Ulrik Gammelgård

Fra : Peter G C

Dato : 21-02-02 10:25

"Ulrik Gammelgård" <ulgal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke forstå, hvorfor USAs domstole skal tage stilling til,
hvorvidt
> Amdi Petersen skal udleveres til Danmark eller ej.

Heller ikke i Danmark anholder vi personer efter skøn. Fængsling forudsætter
lovhjemmel.

Udvisning/udlevering er også et tvangsindgreb som kræver hjemmel - heller
ikke noget man bare lige gør.

Du må tænke på, at der er tale om voldsomme tvangsindgreb.

> Han er vel blevet
> anholdt, fordi det danske politi har bedt amerikanerne om det, og ikke
fordi
> han har begået noget ulovligt i USA.

Hvis det nu var Irak der havde sendt en tilsvarende anmodning til Danmark?

Skulle dansk politi så bare anholde en tilfældig person og sende ham ud af
landet? Nej. Betingelserne for anholdelse og udlevering skal være opfyldt
efter dansk ret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-02-02 23:51

----snip----
> [...]
> landet? Nej. Betingelserne for anholdelse og udlevering skal være opfyldt

Med det siger du at Irak har en elendig retsopfattelse?
Du taler om landet der kom med den første sociallov, Kong Hamurabi!

Jeg syntes at du er er lidt fordømmende, hvilket ikke hører nogen steder
hjemme her i denne NG.
Ellers et godt svar, bortset fra dette...

/Jesper

Fra : Peter G C

Dato : 22-02-02 09:16

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Med det siger du at Irak har en elendig retsopfattelse?

Nej - men det får spørgeren til at se sagen fra en anden vinkel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-02-02 22:27

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> wrote:

>Med det siger du at Irak har en elendig retsopfattelse?
>Du taler om landet der kom med den første sociallov, Kong Hamurabi!

....og du synes ikke, at Irak har tabt dette forspring på gulvet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-02-02 10:51

"Ulrik Gammelgård" <ulgal@worldonline.dk> wrote in message

> Jeg har ikke hørt medierne omtale disse ting, så er der ikke andre, der
kan
> forklare?

Der var nu en udmærket gennemgang* af ihvertfald dele af dette spørgsmål i
TV2 Nyhederne i går aftes.
En dansk advokat, bosiddende i USA og med speciale i sammenhængen mellem
dansk og amerikansk ret udtaler sig.

Du kan gense klippet på www.tv2.dk (under nyhederne på forsiden, - 22 Fokus:
Amdi og Tvindsagen)

* IMHO altså, men det er sikkert nemt at imponere mig, for jeg kender jo
ikke noget til det på forhånd...

/Per

Fra : Allan Riise

Dato : 23-02-02 18:32

> [...]
> Californien yderligere en periode?
>
> Jeg har ikke hørt medierne omtale disse ting, så er der ikke andre, der

Nu ligger landet såden at man efter dansk lov har sigtet og begæret M.A.P
fængslet. I denne sammenhæng er det underordnet om han er skyldig eller ej,
sålænge at sigtelsen/andholdelsesordren er opretholdt. Vi har en aftale med
U.S.A. om at sigtede og dømte forbrydere, kan/skal udleveres til de
respektive myndigheder, og i denne sammenghæng er det ikke op til amerikansk
lov at fastslå om M.A.P. er skyldig eller ej, men kun at forvisse sig om at
de begrundelser der ligger til grund for udleveringsbegæringen er overholdt.
Grunden til kan/skal er den at vi Danmark har den passus i retsplejeloven at
vi ikke vil udlevere personer til et land, hvor vedkommende kan risikere at
få dødsstraf, da det jo falder meget dårligt i tråd med vores egen rets
opfattelse. Grunden til at man så lader M.A.P. fortsat sidde fængslet er den
at den _amerikanske_ domstol hvor M.A.P. blev fremstillet, faldt det for
begrundet at M.A.P. hvis han blev løsladt, højst sandsynligt ville forsøge
at forlade landet..

--
Allan Riise
ICQ 55853098

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-02-02 19:19

"Ulrik Gammelgård" wrote:

> [...]
> Californien yderligere en periode?
>
> Jeg har ikke hørt medierne omtale disse ting, så er der ikke andre, der kan

Næ, jeg er da overrasket over, at en person der efter egne oplysninger
tjener 50 -70.000 kr pr år, kan få en advokat med en timepris på
ca 5.000 kr til at hjælpe sig ?

Hvem er de der amerikanske velgørere ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Lars

Dato : 23-02-02 21:02

"Erik G Christensen" skrev:

> Hvem er de der amerikanske velgørere ?

Næppe julemanden, han har allerede givet til Farum Boldklub... ;)

- Lars

Fra : Carl Munk

Dato : 23-02-02 22:25

"Lars" <ab@cd.de> wrote in message
> Næppe julemanden, han har allerede givet til Farum Boldklub... ;)

NÆH - det drejer sig om at "levere" pressen en god historie, så de kan
få solgt nogle aviser og kulørte blade.

Der skal skabes en ny "spændende" og salgsfremmende historie til hver
eneste dag - ellers sælges ingen aviser/blade.

Folk gider ikke læse om fattige og boligløse hr. Jensen der dagligt
frekventere en varmestue. Hvorimod en historie om at drikke dyre vine og
bo i luxus for andres penge - det er spændende læsning.

Er det stadigvæk tilladt at fratrække 15% af lønindtægten i skat og give
beløbet til en fond ?

Fra : Allan Riise

Dato : 23-02-02 23:11

"Carl Munk" <carl@munk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bo i luxus for andres penge - det er spændende læsning.
>
> Er det stadigvæk tilladt at fratrække 15% af lønindtægten i skat og give

Er du ikke bare en smule OT her ??
Har svært ved at se at det kun er p.g.a. en god historie. M.A.P. har, hvis
ellers myndighederne har ret, ikke kun bedraget skattevæsnet i snart 25 år,
men også alle de personer som har bidraget enten med penge eller tjenester,
for ikke at snakke om den"hjernevask" folk må have været udsat for, forudsat
selvfølgelig at han er skyldig. Men det mener du måske ikke er noget der er
værd at skrive om ??

Ang. de 15%, synes jeg at du skal se om du ikke kan spørge M.A.P. eller hans
lakaj Poul Jørgensen, et eller andet siger mig at det må de vide en del om
!!

Venligst...
--
Allan Riise