Batteri tiBook - hvordan?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-02-02 00:24

Hvordan er det nu med batterier?
Kan man bare bruge løs og så lade op, når der f.eks. kun er 40% tilbage?
Det gælder aktuelt et batteri i en PB G4, og den lille vejledning siger
ikke meget.
I 'gamle dage' var det jo vist noget med at køre på batteriet til det
var fladt, og derefter fylde ny energi på. Der var osse muligheden for
Battery reconditioning, som skulle køres jævnligt.
Hvad er den fornuftigste procedure med de 'nye' batterier (for der er
vist væsentlig forskel?)?

1) altid køre med strømforsyningen sat til fra lysnettet, når man er i
nærheden af sådan en?
2) køre med batteriet, indtil det kræver ekstern energi - og altså kun
lade op, når maskinen kræver det?

1) er jo klart at foretrække, for så er maskinen ladet op, når man skal
på farten.

Er der nogen Battery Conditioning i MacOS X/9.2 (kan ikke finde det) og
skal man bruge det med denne type batterier?

Jeg vil jo gerne behandle mit batteri ordetnligt, så det kan holde så
længe som muligt .... batteriet i min 4 år gamle PB1400c/166 er
simpelthen _så_ fladt, at den ikke kan køre mere end ca. 5 minutter på
batteriet alene (= så er den jo ikke så blærbar mere ...)

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 23-02-02 00:16

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Hvordan er det nu med batterier?
> Kan man bare bruge løs og så lade op, når der f.eks. kun er 40% tilbage?
> Det gælder aktuelt et batteri i en PB G4, og den lille vejledning siger
> ikke meget.

Det burde ikke være noget problem med de nye Li-Ion-batterier.

> [...]
> lade op, når maskinen kræver det?
>
> 1) er jo klart at foretrække, for så er maskinen ladet op, når man skal

Jeg tror faktisk, at 1) er bedst, for laderen afbryder automatisk, når
batteriet er fuldt opladet, og de fleste batterier har dårligt af at
blive tømt helt.

> Er der nogen Battery Conditioning i MacOS X/9.2 (kan ikke finde det) og
> skal man bruge det med denne type batterier?

Jeg ved ikke, om programmet stadig følger med OS9, men det bliver
åbenbart ikke installeret på maskiner med Li-Ion-batterier. Det ligger i
hvert fald ikke på min iBook 600.

> [...]
> simpelthen _så_ fladt, at den ikke kan køre mere end ca. 5 minutter på
> batteriet alene (= så er den jo ikke så blærbar mere ...)

Jeg havde et tilsvarende problem på min PB Duo 2300c, og til sidst kunne
jeg slet ikke køre 'Battery reconditioning'. Jeg fik dog nogenlunde gang
i det igen ved en kombination af at 'resette powermanageren' og aflade
batteriet helt under normal drift. (Begge flere gang, så jeg er ikke
helt klar over rækkefølgen.) Nu kan den køre 30-45 min, og den har
aldrig kunnet holde mere end ca. én time, så det er vel ikke så dårligt?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-02-02 01:22

Thorkil Olesen <thorkil.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> Det burde ikke være noget problem med de nye Li-Ion-batterier.

Det lyder godt, tak, Thorkil

> Jeg tror faktisk, at 1) er bedst, for laderen afbryder automatisk, når
> batteriet er fuldt opladet, og de fleste batterier har dårligt af at
> blive tømt helt.

Jeg har lagt mæørke til at ladestikket skifter farve, javel. Så det er
sikkert rigtigt. Har sådan nogle mærkelige rygmarvsreaktioner med at
hive stikket ud, når puteren siger at batteriet er på 100% ...
Batteriet bliver aldrig afladet helt, puteren advarer, når der er o. 8%
batterikapacitet tilbage. Og så kommer ladestikket i.

> Jeg ved ikke, om programmet stadig følger med OS9, men det bliver
> åbenbart ikke installeret på maskiner med Li-Ion-batterier. Det ligger i
> hvert fald ikke på min iBook 600.

Jeg har heller ikke fuindet det.

> [...]
> helt klar over rækkefølgen.) Nu kan den køre 30-45 min, og den har
> aldrig kunnet holde mere end ca. én time, så det er vel ikke så dårligt?

Forstår ikke helt opskriften, men det lyder da lovende, at du har kunnet
genoplive et ellers fladt batteri. Den der powermanager kender jeg slet
ikke (kun reconditioning i MacOS 8.6 US).
Kan du ganske kortfattet beskrive fremgangsmåden, vil jeg blive glad.
Der måske osse andre PB ejere der sidder derude med et mere eller mindre
fladt batteri?
Min kone vil også blive glad, hun er blevet - i den grad - forelsket i
PB 1400c/166, da den nu er sat hen på en hylde. Den er blevet
'udkonkurreret' af den nye Babe (det er nu også fordi jeg ynder kun at
have én maskine som arbejdsmaskine!). Min kone vil _så_ gerne lufte
PB1400'eren i en togkupe hos DSB (!) og så skal batteriet jo gerne have
lidt performance? Hun får heller ikke en ekstern mus med, for så bliver
"Dr. Betro mig din lidelse og jeg ordinerer et SuperDisk drev" sur på
mig. Nå, ja det var meget, meget indforstået.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 23-02-02 23:13

> [...]

> Kan du ganske kortfattet beskrive fremgangsmåden, vil jeg blive glad.
> Der måske osse andre PB ejere der sidder derude med et mere eller mindre

Reset Powermanager: Fjern strømstikket. Fjern batteriet. Hold afbryderen
på bagsiden indtrykket i et minut.

Den øvrige procedure kan jeg som nævnt ikke helt huske, da jeg gjorde
flere af tingene flere gange.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-02-02 00:11

Thorkil Olesen <thorkil.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> Reset Powermanager: Fjern strømstikket. Fjern batteriet. Hold afbryderen
> på bagsiden indtrykket i et minut.

Tak, Thorkil, det skal prøves. Jeg har latid kaldt den lille knap for
"nødbremse-nummer-næst-sidst" og har vist kun brugt den nogle få gange.
Det ville være rart, hvis din opskrift kan genoplive et meget fladt
batteri.
Når batteri og strømforsyning er væk, er det vel noget med at resette
PRAM batteriet? Det kan måske vær eved at have mistet spændingen?

> Den øvrige procedure kan jeg som nævnt ikke helt huske, da jeg gjorde
> flere af tingene flere gange.

Nej, men nu er jeg jo godt på vej, ikke?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen