gendanne rettigheder (ejerskab til filer)
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-02-02 22:45

Så var der lige det med at få slettet en brugeradgang (som jeg fik gjort
efter nogle indlæg (råd) i en anden tråd).
Nu logger jeg ind med det navn, som X'eren gav mig i starten og med
'alle' rettigheder.
Desværre er jeg kommet i en situation, hvor jeg gerne vil fjerne nogle
filer (som jeg slev havde lagt ind) fra min HD, men det kan jeg ikke.
For jeg "ejer ikke dette emne". Jeg kan heller ikke slette den tidligere
users mappe i mappen user, der ligger en fjollet mappe "xxxxxxxx
Slettet". Den kan jeg heller ikke fjerne

Er er en måde at få ejerskabet igen og få smidt skidtet ud?

Fra : Jesper

Dato : 20-02-02 23:06

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Slettet". Den kan jeg heller ikke fjerne
>
> Er er en måde at få ejerskabet igen og få smidt skidtet ud?

Ja, du kan bruge batchmod 1.2
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-02-02 00:42

Jesper <santa@rendeer.np> wrote:

> Ja, du kan bruge batchmod 1.2

Øøøh, kunne du være venlig liiige at skrive lidt mere om det? Jeg har
lidt på fornemmelsen, at det er noget med at skrive i (fy)terminalen
eller være root.

Dét går ikke. Jeg har fra autorativ kilde i denne NG fået forbud mod den
slags 'sjove ting' Jeg må vist ikke en gang pille ....

Kan man ikke gøre det (altså ikke det slemme, men det rette: at) fjerne
de mapper og filer logget ind som 'rettighedshaver' i MacOSX)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-02-02 00:51

In article <1f7xiig.gucy713f9b9cN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Øøøh, kunne du være venlig liiige at skrive lidt mere om det? Jeg har
> lidt på fornemmelsen, at det er noget med at skrive i (fy)terminalen
> eller være root.

Du kan også bruge XRay som efter min mening er helt fremragende...

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12103&db=mac

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-02-02 23:49

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Du kan også bruge XRay som efter min mening er helt fremragende...
>
> http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12103&db=mac

Tak for tippet. Har hentet den ned og skal prøve den .... som du kan se
i et andet indlæg i tråden har jeg vist misforstået alt der sudo-noget.
Japansk fribrydning har nu heller aldrig været min kop Sake

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Jesper

Dato : 24-02-02 00:00

> [...]

> i et andet indlæg i tråden har jeg vist misforstået alt der sudo-noget.
> Japansk fribrydning har nu heller aldrig været min kop Sake

Ja japansk brydning, tænk bare på chmod og chowner og mkdir. Velkommen
til kommandoliniestenalderen

Og så husk at den perfekte kop sake skal nydes ved 36,5°C !

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-02-02 02:38

> [...]

> users mappe i mappen user, der ligger en fjollet mappe "xxxxxxxx
> Slettet". Den kan jeg heller ikke fjerne

Log ind som root.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 12:12

In article <1f7xdtc.luvtea1ppdaggN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Slettet". Den kan jeg heller ikke fjerne
>
> Er er en måde at få ejerskabet igen og få smidt skidtet ud?

Jeg går ud fra at du vil slette hele den gamle user mappe:

Terminal.app

skriv "sudo rm-R /Users/gammel_mich"

Erstat "gammel_mich" med navnet på mappen og skriv kun det der står
mellem " og ". Du vil desuden blive promted om at skrive dit password
idet du bruger komandoen sudo (svarer til når et instalationsproigram
eller Preferences beder dig om et administartor password)

Warning this action can not be unone!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 12:26

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> skriv "sudo rm-R /Users/gammel_mich"

rm -rf

mellemrummet er vigtigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 12:49

In article <kkpu2wzbfe.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> rm -rf
>
> mellemrummet er vigtigt.

selvfølgelig

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-02-02 22:42

> selvfølgelig
Skrev i terminalen "sudo rm -rf /Users/michpriv"
Sådan har jeg tolket dit og Thorbjørns svar. Men det hjalp nu ikke
noget.
Er der noget jeg har misforstået?
Mappen hedder rent faktisk "michpriv Slettet"

Der ligger også et par billeder, som jeg har hentet ned fra nettet. URL
har jeg for længst glemt, men der var et herligt billede af en lille
Classic det står og pxxxxx i en port i Den Gamle By (billederne er lavet
af Jonas og en kammerat). Selvfølgelig har jeg gemt billedet i en kopi i
en anden mappe.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 22:49

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> noget.
> Er der noget jeg har misforstået?
> Mappen hedder rent faktisk "michpriv Slettet"

Naah, men saa er det derfor.

saa skriv

sudo rm -rf "/Users/michpriv Slettet"

navnet skal vaere det rigtige. Naar der er mellemrum i skal der vaere
gaaseoejne omkring.

URL! Ikke noget gemmeri her.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-02-02 22:40

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Naah, men saa er det derfor.
>
> saa skriv
>
> sudo rm -rf "/Users/michpriv Slettet"
>
> navnet skal vaere det rigtige. Naar der er mellemrum i skal der vaere
> gaaseoejne omkring.

Opskriften virkeede, tak for hjælpen. Den med gåseøjnene havde jeg
aldrig regnet ud :)

> URL! Ikke noget gemmeri her.

Ikke for at gemme noget, men jeg kan slet ikke huske det. Men jeg mener,
at nogle af Mac-brugerne i Århus, der følger med her, må kunne hjælpe.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Jan

Dato : 25-02-02 21:00

> Opskriften virkeede, tak for hjælpen. Den med gåseøjnene havde jeg
> aldrig regnet ud :)

Et fino alternativ ville være: sudo rm -rf /Users/michpriv\ Slettet
Man spare et helt tegn

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-02-02 22:55

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> sudo rm -rf "/Users/michpriv Slettet"
>
> navnet skal vaere det rigtige. Naar der er mellemrum i skal der vaere
> gaaseoejne omkring.

Tillægsspørgsmål: Hvordan ser opskriften ud, hvis jeg vil fjerne et par
billeder, der ligger på maskinens HD
(har prøvet at fifle lidt med den angivne, men den vil vist kun gå til
usr/et eller andet ....)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 23:04

> [...]

> billeder, der ligger på maskinens HD
> (har prøvet at fifle lidt med den angivne, men den vil vist kun gå til

Det letteste er at bruge "->|" tasten.

I Terminal.app så skal du hen hvor filen ligger. Når du er der, så
skriv de første par bogstaver, og tryk på Tab (tasten som angivet).
Se så om den ikke giver det du skal bruge

Dagens tip: "open ." starter Finderen på det nuværende filkatalog.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 04:44

In article <1f84stq.roolct1bh4h1cN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,

> Tillægsspørgsmål: Hvordan ser opskriften ud, hvis jeg vil fjerne et par
> billeder, der ligger på maskinens HD

sudo rm /Users/michpriv/mappe_navn/billed_navn.jpg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-02-02 23:26

> sudo rm /Users/michpriv/mappe_navn/billed_navn.jpg

Kære Morten, jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok, men billederne
ligger faktisk i det bibliotek (?), der hedder HD. Jeg aner jo ikke om
det er et bibliotek, men billederne ligger i det niveau, der kommer frem
når jeg klikker i Macintosh HD - sammen med Applications, applications
for os 9, Library, etc. så den 'sti' der skal angives hedder måske noget
i retning af sudo rm /"Macintosh HD"/billed-navn.jpg ? Sådan én prøvede
jeg, men det duttede jo ikke.

Eller skal jeg bare erstatte /mappe_navn/ med /"Macintosh HD" ?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 23:53

In article <1f86ncm.qukjsr062b8N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> jeg, men det duttede jo ikke.
>
> Eller skal jeg bare erstatte /mappe_navn/ med /"Macintosh HD" ?

Jeg går ud fra at du vil slette hele mappen med indhold
(dvs. billederne, som du enten ikke vil gemme eller du allerede har
kopieret til dine egne mappe)

Programmet sudo betyder, at du midlertidig får root rettigheder.

Programmet "rm" (remove) bruges til at slette filer og mapper.

Når parametren "-R" tilføjes betyder det at hele filhirakiet der angives
slettes.

Hvis stien angives til "/macintosh_HD" betyder det at mappen
"macintosh_HD der ligger i Harddiskens rod slettes.
Angives stien "/macintosh_HD/billeder" betyder det at at mappen
"billeder" i mappen "macintosh_HD" slettes.
Hvis du har brugt et mellemrum i ét eller flere mappe/fil navne i stien,
er du nød til at inkapsle hele stien med et ' på begge sider af stien

Hvis du er bare den mindste smule usikker den korrekte angivelse af
stien, kan du trække mappen fra finder ind i terminalvinduet.

Ellers kan du skrive stien her, så skal jeg eller en anden stykke en
komando sammen, som du kan klippe direkte ind i et terminalvindue,
trykke return og indtaste dit password.

Hvisa du har lyst til at blive rigtig langhåret, kan du skrive "man rm"
i et terminalvindue (helt ufarligt). Det er manualen til programmet "rm".
Tilsvarende kan du læse om programmet "sudo" ved at skrive "man sudo".

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-02-02 23:38

> Jeg går ud fra at du vil slette hele mappen med indhold
> (dvs. billederne, som du enten ikke vil gemme eller du allerede har
> kopieret til dine egne mappe)

Billederne ligger ikke i en mappe, de ligger som enkeltfiler

> [...]
>
> Programmet "rm" (remove) bruges til at slette filer og mapper.
>
> Når parametren "-R" tilføjes betyder det at hele filhirakiet der angives

Den holder jeg mig fra, så.

> Hvis du er bare den mindste smule usikker den korrekte angivelse af
> stien, kan du trække mappen fra finder ind i terminalvinduet.
Har prøvet at trække filerne ind i Terminalvinduet, men det resulterer
i en fejlmedd. - noget med syntaks? (eller husker jeg gruelig galt?)

> Ellers kan du skrive stien her, så skal jeg eller en anden stykke en
> komando sammen, som du kan klippe direkte ind i et terminalvindue,
> trykke return og indtaste dit password.

Jeg har selv prøvet at sætte en kommando (?) op:
sudo rm -rf/'Macintosh_HD/sebaenkmedjonas.jpg'

Men jeg har naturligvis ikke eksekveret den endnu. Vil gerne høre dine
/jeres kommentarer først. Hvorfor en underscore i macintosh_HD, den står
jo ikke i diskens navn (Macintosh HD)? Hvad betyder -rf? Nej, nej, jeg
skal nok selv se efter. "man rf" skulle vel gøre tricket?

> Hvisa du har lyst til at blive rigtig langhåret, kan du skrive "man rm"
> i et terminalvindue (helt ufarligt). Det er manualen til programmet "rm".
> Tilsvarende kan du læse om programmet "sudo" ved at skrive "man sudo".

Giver mig i kast med læseriet.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 00:12

In article <1f88ju0.uxkgza1cupgcoN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Den holder jeg mig fra, så.

Den er ellers vældig sjov, især hvis den eksekveres med på /

> Har prøvet at trække filerne ind i Terminalvinduet, men det resulterer
> i en fejlmedd. - noget med syntaks? (eller husker jeg gruelig galt?)

Hvis du trækker den ind uden a skrive "rm -f " først og trykker
return/enter, vil du få en fejl meddelelse idet en jpg ikke kan
eksekveres (dvs at en .jpg ikke er et program)

> Jeg har selv prøvet at sætte en kommando (?) op:
> sudo rm -rf/'Macintosh_HD/sebaenkmedjonas.jpg'

Du mangler et mellemrum mellem din parameter og din sti. I stien skal du
desuden ikke skrive "_" med mindre mappen reelt hedder "Macintosh_HD".
Husk at din Mac OS X partition hedder "/". Jeg går ud fra af "Macintiosh
HD" er en mappe (??)

Brug en af følgende:

sudo rm '/Macintosh HD/sebaenkmedjonas.jpg'

eller

sudo rm -f '/Macintosh HD/sebaenkmedjonas.jpg'

En parameter, i dette tilfælde "f", angives med "-" foran. Der skal være
mellemrum mellem komando, parameter og sti. Når parametren "f" bruges på
komandoen "rm" betyder det at der ikke spørges om du vitterligt vil
slette filen, eller at du ikke fåpr besked i tilfælde af at filen enten
ikke fiondes eller at du ikke har tilladelser til at slette den.

> Men jeg har naturligvis ikke eksekveret den endnu. Vil gerne høre dine
> /jeres kommentarer først. Hvorfor en underscore i macintosh_HD, den står
> jo ikke i diskens navn (Macintosh HD)? Hvad betyder -rf?

"-rf" er parametre til komandoen, men hold dig fra -r og -R hvis du kun
skal sælette enkelte filer. -f betyder at du ikke får feedback.

> Nej, nej, jeg skal nok selv se efter. "man rf" skulle vel gøre
> tricket?

Nu skal man jo behandle sine lønslaver ordenligt - Også hvis ikke passer
deres arbejde og tilbeder andre afguder, endda også i tilfælde af at de
selv lader sig tilbede:

Prøv "man rm", "-rf" er parametre til "rm" komandoen.

> Giver mig i kast med læseriet.

"man" er din ven, jeg har tilegnet mig +60% af min langhårede viden om
Mac OS X ved at læse man sider.

Hvis du er bange for at eksekvere komandoer, kan du starte med at hente
en demo af "SuperGetinfo" hos Barebones (dem med BBedit). Programmet
lader dig ændre tilladelser på enkelt filer og mapper, men du skal skal
love mig, at du ikke kopiere tilladelser til et helt bibliotek og dets
underliggende filer og mapper eller en hel disk - slet ikke din
startdisk!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-02-02 00:32

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> URL! Ikke noget gemmeri her.

Nå, så skidt da :) Brugte lidt mere tid på det og fandt frem til Jonas
Petersen:

<http://www.daimi.au.dk/~jarnis/macintosh.html>

God fornøjelse.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 00:50

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> <http://www.daimi.au.dk/~jarnis/macintosh.html>
>
> God fornøjelse.

Han er da en festlig fætter. Den med Mac'en i krogen, er rigtigt sød.

Takker.