E-Mail
webnoob 5265
Skjule emailadresse
Fra : Jesper Frehr

Dato : 20-02-02 20:38

Burde man - for ikke at få spam, skjule sin emailadresse når man skriver i
newsgroups??

Jesper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-02-02 21:04

Wed, 20 Feb 2002 20:38:26 +0100, skrev "Jesper Frehr"
<jesper@frehr.dk>:

>Burde man - for ikke at få spam, skjule sin emailadresse når man skriver i
>newsgroups?

Nej, men man bør ikke bruge sin normale adresse, men oprette et
alias hos sin udbyder eller bruge en Hotmail/Yahoo/Ofir eller
lign. adresse.

Når den så bliver for spamfyldt, så sletter man den og opretter
en ny.

Fut: news:dk.admin.netmisbrug, hvor svar herpå vil blive bragt,
spørgsmålet har ikke noget med internet.software.mail+news at
gøre.

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-02-02 03:54

"Jesper Frehr" wrote

> Burde man - for ikke at få spam, skjule sin emailadresse når man
> skriver i newsgroups??

Nej. Det er god karma at give andre skribenter mulighed for at komme i
kontakt med en.

På samme måde som der ses ned på at benytte et navn som "Helt Vildt
Svedigt og Sejt opfundet navn", så ses der også ned på at gøre det
besværligt for interesserede at komme i kontakt med dig.

I alt fald fra min side.

Min regel er meget simpel: stå ved det du gør og tag konsekvensen af
det.

Ja, du vil modtage spam på din mailadresse, det bør du gøre noget ved,
f.eks. ved at klage til udbyderen for brugeren som sender spammen. Læs
et par måneders indlæg i dk.admin.netmisbrug hvis du vil lære hvordan
man gør det.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Leony

Dato : 21-02-02 10:16

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Nej. Det er god karma at give andre skribenter mulighed for at komme i
> kontakt med en.

Det kan godt være det er god karma, men er det ikke imod usenetånden at
svare på email, på den måde får andre jo ikke glæde af svaret. Selvom man
skriver sin adresse som blabla@NOSPAMudbyder.dk så er det min påstand at man
ikke skal have sendt mange emails før man kan se at der er noget galt med
den adresse.

> [...]
> Svedigt og Sejt opfundet navn", så ses der også ned på at gøre det
> besværligt for interesserede at komme i kontakt med dig.

Jeg er ked af at du ser ned på alle dem der har et "øgenavn", tit gælder det
at alle kender dig under et nick og ikke dit rigtige navn. Jeg synes ikke at
det betyder noget om du har et sejt nick eller skriver dit rigtige navn -
Hvordan ved vi at du ikke hedder Kurt Hansen og ikke Peter Vendelbo
Mikkelsen. PVM kunne ligeså godt være et sejt nick.

> Min regel er meget simpel: stå ved det du gør og tag konsekvensen af
> det.

Jeg tror at alle der skriver et indlæg står ved det de siger og er klar til
at tage konsekvensen, IP'en er jo ikke en hemmelig. Laver du noget lort så
skal du nok blive fundet.

> [...]
> f.eks. ved at klage til udbyderen for brugeren som sender spammen. Læs
> et par måneders indlæg i dk.admin.netmisbrug hvis du vil lære hvordan

Spam holder aldrig op med eksistere. Ligegyldigt hvor meget der bliver
klaget. Det er tit man læser om folk der får 20-40 spammails om dagen, de
kan ikke lave andet end at klage og de får sjældent noget ud af det.
Man laver sjældent en forretning uden tyverialarm og bare nøjes med at melde
tyveri til politiet, man får en tyverialarm for at forebygge tyveri.

Dette er i hvert fald min holdning til nickname og spamforebyggelse.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-02-02 21:51

"Leony" wrote

> Det kan godt være det er god karma, men er det ikke imod usenetånden
> at svare på email,

Det kommer helt an på naturen af svaret. Hvis du f.eks. bemærker at en
kollega har skrevet i en gruppe og du besvarer, vil det være ret smart
at emaile hvis der i dit svar er ting som egentlig kun kommer dig og
ham ved.

F.eks. hvis problemet er at han ikke kan komme ind på en bestemt web-
side, når han er på arbejde, måske ved du at websiden er spærret i
firewallen og en måde at omgå den firewall på. Det ville være usmart
at offentliggøre i en nyhedsgruppe.

> på den måde får andre jo ikke glæde af svaret.

Enig, hvis ens besvarelse af generel karakter, så kan svaret sandsyn-
ligvis hjælpe andre.

> Selvom man skriver sin adresse som blabla@NOSPAMudbyder.dk så er det
> min påstand at man ikke skal have sendt mange emails før man kan se
> at der er noget galt med den adresse.

Afhængig af humør, så får vedkommende ikke nogen email.

> Jeg er ked af at du ser ned på alle dem der har et "øgenavn", tit
> gælder det at alle kender dig under et nick og ikke dit rigtige navn.

Tjah, jeg har lidt for tit set at folk skifter nick, når det gamle er
blevet lidt for belastet. Jeg har endda set folk som bruger flere nicks
på samme tid, hvor de bruger det ene til at stille et spørgsmål og det
andet nick til at bekræfte spørgeren i sin antagelse.

> Hvordan ved vi at du ikke hedder Kurt Hansen og ikke Peter Vendelbo
> Mikkelsen. PVM kunne ligeså godt være et sejt nick.

Lav en google søgning efter mit navn, slå min IP-adresse op og sammen-
hold de 2 ting.

> Jeg tror at alle der skriver et indlæg står ved det de siger og er
> klar til at tage konsekvensen,

Min erfaring siger mig at du tager fejl.

> IP'en er jo ikke en hemmelig.

Nej, men det er ret sjældent at den direkte kan bruges til at veri-
fercere en bestemt skribent. Politiet kan dog med en dommerkendelse,
få det oplyst hos internetudbyderen.

> Laver du noget lort så skal du nok blive fundet.

Ja.

> Spam holder aldrig op med eksistere. Ligegyldigt hvor meget der
> bliver klaget.

Jeg er tilbøjelig til at være enig med dig. Men jeg klager af og til
over spam alligevel, hvis jeg har et begrundet håb om at det hjælper
noget eller jeg er tilstrækkelig træt af spammeren.

> Det er tit man læser om folk der får 20-40 spammails om dagen,

Det fik jeg i januar måned, i denne måned får jeg kun 5-10. Jeg ved
ikke hvorfor der er så kraftige udsving.

Fornylig har jeg dog skiftet emailadresse, for at se om det påvirker
mængden af spam jeg modtager på den emailadresse jeg hidtil har brugt
(pedervm(hos)gmx.net, bliver stadig brugt som primær privat email-
adresse).

> de kan ikke lave andet end at klage og de får sjældent noget ud af
> det.

Det er nok derfor, at bl.a. www.ordb.org er blevet lavet, så spam kan
afvises direkte af mailserveren. Der er lavet andre lignende filter-
services, se i link-sektionen på ovennævnte webside.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Leony

Dato : 22-02-02 09:53

> [...]
> side, når han er på arbejde, måske ved du at websiden er spærret i
> firewallen og en måde at omgå den firewall på. Det ville være usmart

Det var da vist et ekstremt tilfælde. Det er aldrig faldet din kollega eller
dig ind at siden var spærret i firewall'en af en grund

> [...]
> på samme tid, hvor de bruger det ene til at stille et spørgsmål og det
> andet nick til at bekræfte spørgeren i sin antagelse.

Tjah de kunne jo også nemt skifte deres rigtige navn, det koster heldigvis
ikke noget i OE.
Jeg er da ikke uenig i at der er nogle der bruger den fremgangsmetode, men
er det ikke kun folk uden selvtillid og dem der keder sig meget.

> Lav en google søgning efter mit navn, slå min IP-adresse op og sammen-
> hold de 2 ting.

Det er lige lidt mere end jeg gider at gøre ud af det.
Men jeg fandt dog ud af noget andet. Du har arbejdet hos Merlin og dem kan
du ikke li' (sådan tolker jeg spytklatten).

> Min erfaring siger mig at du tager fejl.

Det er min erfaring at der er mange som tror de er anonyme.
Det er jo deres fejl. Anyway på internet gælder de samme regler som ude i
det virkelige liv, sig eller gør intet du ikke er parat til at tage
konsekvensen af.

> Nej, men det er ret sjældent at den direkte kan bruges til at veri-
> fercere en bestemt skribent. Politiet kan dog med en dommerkendelse,
> få det oplyst hos internetudbyderen.

Hvorfor er det sådan. Alle udbyder kører logs, de ved nøjagtigt hvem der er
koblet op hvor, hvordan, hvad de ser osv

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-02-02 20:30

"Leony" wrote

> Det var da vist et ekstremt tilfælde.

Tjah, det var hvad jeg lige var i stand til at banke sammen, på den tid
af dagen.

> Det er aldrig faldet din kollega eller dig ind at siden var spærret i
> firewall'en af en grund

Nej, det tænkte jeg slet ikke på, jeg skulle blot konstruere et eksem-
pel, som viste at det var bedre at sende et svar i email.

> Tjah de kunne jo også nemt skifte deres rigtige navn, det koster
> heldigvis ikke noget i OE.

Enig, man kan nemt gøre det.

> er det ikke kun folk uden selvtillid og dem der keder sig meget.

Aner det ikke.

> Du har arbejdet hos Merlin og dem kan du ikke li' (sådan tolker jeg
> spytklatten).

Jeg har da skrevet mere end et indlæg i den gruppe. Jeg kan lide Merlin
ca. lige så meget som jeg kan lide Føtex.

> Hvorfor er det sådan.

Der er ret skrappe regler i forbindelse med personhenførbare oplysnin-
ger, de må ikke udleveres til hvem som helst. www.datatilsynet.dk kan
fortælle dig langt mere.

Med venlig hilsen

Peder