Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Kvali-kort...
Fra : Kim Hansen

Dato : 20-02-02 20:47

Hi guys...

For at være ællig har jeg ikke set denne NG helt igennem inden jeg poster,
så hvis dele af mit spørgsmål er blevet besvaret må jeg undskylde på
forhånd.

Men for at komme til sagen:

Jeg har købt mig en dejlig 19" Samsung SyncMaster 900NF som jeg faktisk
synes ret godt om.
Problemet er at mit gode gamle (og lidt rustne) GeForce 256 DDR (ASUS V6800)
ikke helt leverer den gode billedkvalitet i 1600x1200. Jeg skal derfor ud og
have fat i et kort der kan leve op til mine krav til billedkvalitet (jeg er
gammel Matrox-bruger, så jeg er temmelig kritisk).

Mine krav er (efter prioritet)

Superb billedkvalitet i 1600x1200 ved 85Hz
Pris: ~max 3000
TV-Out (Jo skarpere desto bedre)
3D accel - hastighed er en god ting, men jeg gamer ikke så meget.

Som kommentar skal det lige siges, at jeg ofte arbejder med linux og bsd, så
jeg skal nok have mig et kort, der kan køre godt (ikke nødvendigvis køre 3d
apps) i X.

Håber på et par kommentarer....

/Kim

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 20-02-02 20:58

Kim Hansen wrote:

<snip>
> [...]
> Pris: ~max 3000
> TV-Out (Jo skarpere desto bedre)
> 3D accel - hastighed er en god ting, men jeg gamer ikke så

ATI Radeon 8500 TV-Out Retail er svaret, det koster ca. 25-2700
afhængig af hvilken forretning man vælger, og lever ellers op
til kravene.

> Som kommentar skal det lige siges, at jeg ofte arbejder med
> linux og bsd, så jeg skal nok have mig et kort, der kan køre
> godt (ikke nødvendigvis køre 3d apps) i X.

Fra og med XFree86 4.2.0 har der været support, hvor god den er
når det gælder 3D på BSD skal jeg ikke kunne sige, men under
linux kører Radeonfamilien ganske godt.

> Håber på et par kommentarer....

Hermed givet

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Madsen

Dato : 20-02-02 21:10

Kim Hansen skrev:

> [...]
> 1600x1200. Jeg skal derfor ud og have fat i et kort der kan leve
> op til mine krav til billedkvalitet (jeg er gammel Matrox-bruger,

Jeg er også tidligere Matrox-bruger, men har lige købt et Radeon 8500
og må sige at det er omend endnu bedre end Matrox hvad billedkvalitet
angår i 2D og tv-out. Pt. kører jeg 1920 x 1200 i 85 Hz. og alt står
kniv-skarpt, så det tør jeg godt at anbefale.

Madsen.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-02-02 13:24

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-02-02 20:58

tak for kommentarerne... Jeg var ikke klar over at radeon var understøttet i
X, men det afgør sagen. Det bli'r et Radeon 8500

/kim