Fratagelse af mulighed for sygedagpenge
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 20-02-02 19:08

Hej.

Torsdag d. 24/1 "forstuver" jeg foden ved at spille fodbold. Dette
resulterer i at jeg er sygemeldt fredag 25/1 og mandag d.28/1.

Torsdag d. 7/2 vrider jeg om på mit ene knæ, også i forbindelse med
fodbold.
Denne gang er det mere alvorlig og jeg har derfor først været på
arbejde i dag onsdag d. 20/2. Fredag d. 15/2 og mandag 18/2 har jeg
dog haft fri. I går havde jeg pga vejret og lidt problemer med knæet
ikke mulighed for at komme på arbejde (kan ikke rigtigt gå når det er
så glat som det var i går morges).

Disse to tilfælde er det eneste fravær jeg har haft pga sportsskader -
derudover har jeg kun haft meget få sygedage i min tid hos pågældende
firma - jeg har været ansat af to omgange i sammenlagt ca 5 år.

I dag meddeler min chef mig så at såfremt jeg fremover kommer til
skade i forbindelse med fodbold/idræt vil firmaet ikke betale
sygedagpenge.

Er det lovligt?

Hvis det jævnligt skete at jeg var fraværende pga sportsskader kunne
jeg forstå at der var en regel om dette, men to gange med i alt 7-8
dages fravær - er det virkeligt nok?

Det skal lige nævnes at det på ingen måde er professionelt fodbold jeg
spiller - vi er blot en håndfuld fyre der spiller lidt "bold" i en
gymnastiksal vi har lejet af kommunen.

Jeg har forsøgt at finde infomation om emnet i "Bekendtgørelse af lov
om dagpenge ved sygdom eller fødsel",
<http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20010014729-REGL>
men har ikke kunnet finde noget.

--
/Jesper Rasmussen
OBS: Remove -NOWAY- before replying!

Fra : TGD

Dato : 20-02-02 21:51

"Jesper Rasmussen" <jr-lbk@-NOWAY-mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Torsdag d. 24/1 "forstuver" jeg foden ved at spille fodbold. Dette
> resulterer i at jeg er sygemeldt fredag 25/1 og mandag d.28/1.
<KLIP>

Prøv den fagforening hvis område du er ansat under, jeg mener at de har lov
til at varsle det, men kan ikke huske efter hvilke regler der varsles.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-02 22:09

On Wed, 20 Feb 2002 19:07:41 +0100,
Jesper Rasmussen <jr-lbk@-NOWAY-mail1.stofanet.dk> wrote:
> [...]
>
> I dag meddeler min chef mig så at såfremt jeg fremover kommer til
> skade i forbindelse med fodbold/idræt vil firmaet ikke betale

Det ved jeg ikke. Min tidligere arbejdsgiver undersøgte om han
kunne forbyde mig at springe faldskærm. Dette mente Dansk Handel
og Service ikke, da det er en indgriben i hvad jeg laver i min
fritid.

Så din chef kan ihvertfald ikke forbyde dig at spille bold.

Hvordan er du ansat ? Hvis du ikke har opsigelsesvarsel, så kan
arbejdsgiver vel fyre dig ved den selvforskyldte ulykke, og du
kan hente penge på AF. Hvis du har en opsigelsesvarsel, så kan
arbejdsgiver nok opsige dig. Jeg er ret sikker på, at der ikke
er en mellemløsning (altså at du er ansat, men ikke kan få
penge af hverken arbejdsgiver eller AF).

Man skal passe lidt på med sportsskader. Det kunne være du
skulle gå til gymnastik for at få løsnet op for de stive ben.
Har selv kontorjob, så jeg kan humpe mig igennem næsten alt.
Normalt skal man højst holde pause halvdelen af den tid læger.
Det er ihvertfald min erfaring. Udover den tid begynder
passiviteten ofte at give større følgeeffekter.

Fra : Gevaldi

Dato : 20-02-02 22:09

"Jesper Rasmussen" <jr-lbk@-NOWAY-mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:2on77ug9vsr3vdte36027aevn4eheq4aqf@4ax.com...
> Hej.

(snip]

> Det skal lige nævnes at det på ingen måde er professionelt fodbold jeg
> spiller - vi er blot en håndfuld fyre der spiller lidt "bold" i en
> gymnastiksal vi har lejet af kommunen.

Husk at en grundig opvarmning
mange gange gør forskellen i
mellem en amatør og en