Vacum afbalancering af karburator
Fra : Peter Juhl

Dato : 20-02-02 15:07

Sikkert et kendt emne, men hjælp søges afbegynder. Hvordan afbalancerer man
2 karburatorer (Guzzi). Hvor tilsluttes vacummeteret, hvad indstiller man,
er det blandingsskrue og/eller gas-spjæld og ved hvilke omdrejninger. Er der
en link til mere om emnet. Skal man selv investere i en vacum-måler, hvor
ofte er det nødvendigt at justere.
mvh
Peter

Fra : Søren Johansen

Dato : 20-02-02 15:39

"Peter Juhl" skrev:
> [...]
der
> en link til mere om emnet. Skal man selv investere i en vacum-måler, hvor

Peter,
du kan finde en lille artikel om emnet på Ducati klubbens hjemmeside:
http://www.ducati.dk/teknik/carbtune.htm

Det er ikke særlig svært og faktisk meget sjovt når man kommer i gang.

Go' fornøjelse,
Søren
888

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 21-02-02 14:03

Hej Peter

Foruden CarbTune II, har TwinMax også fået meget rosende omtale i
forskellige BMW fora. Se mere her:

http://www.adventuremotogear.com/twinmax.htm

Jeg elsker værktøj og instrumenter, men når jeg engang får gravet bimmeren
ud af stalden, vælger jeg en tredie løsning som jeg har set beskrevet i TN
for et par år siden.

"Instrumentet" består af følgende dele- (i 2 cyl. versionen):
- 2 x 10-15 meter klar plastikslange i en dimention der passer på carb.en
- en spand med vand eller f.eks. brugt motorolie
- noget højt at smide slangerne over
- evt. et par slangeklemmer til brug når motoren startes

En slange til hver carburator. Den ene ende kobles på studsen og den anden
ende i spanden.

Efter min vurdering er det mindst lige så præcis som de instrumenter man
kan købe, og så koster det kun en brøkdel.

Er der nogen der har erfaring med ovenstående ("Poor mans carb. tuning
tool") ?

Mvh Steen

Peter Juhl <pjuhl@pjuhl.dk> wrote in article
<3c73ad71$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Peter Juhl

Dato : 21-02-02 15:08

Mange tak for svarerne.
Jeg tror, at jeg vil prøve fattigmandsmetoden en gang, og se hvordan det
går. Mangler dog lige slangestudse med 5 mm gevind til at skrue i hullerne.
Regner med, at du mener 1-1,50 meter slange,- ellers skal jeg jo have min
kone siddende på loftet og holde øje...

Peter Guzzi 750

Fra : Armand

Dato : 21-02-02 17:18

Peter Juhl <pjuhl@pjuhl.dk> skrev i en

> [...]
> Regner med, at du mener 1-1,50 meter slange,- ellers skal jeg jo have
> min kone siddende på loftet og holde øje...

Tjaeh :-/
Klubbens vacuum-metre viser op til 20 kPa udslag under arbejdet, så regn
lige selv på'ed (noget med mindst 2 meters løftehøjde (over
karburatorerne!)??)
For det tilfælde at motoren alligevel får snygget en dosis af
slangeindholdet i sig, kan det anbefales at bruge gammel motorolie, der
i tilgift er lettere at detektere p.g.a. farven; men eftersom at olien
kun vejer 80% af vandet, skal højden så øges med mere end 12½ %!!!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-02-02 20:00

> Klubbens vacuum-metre viser op til 20 kPa udslag under arbejdet,

I manualen til min CB 7½ står der at vakuum ligger mellem 24 og 28 cm Hg ved
1000 omdr./min., hvilket ved omregning svarer til 326-381 cm H2O. Det skal
lige siges at når jeg synkroniserer mine karbs ved 1300 omdr./min., viser
målerne 16 cm Hg svarende til 218 cm H2O.

> så regn lige selv på'ed (noget med mindst 2 meters løftehøjde (over
> karburatorerne!)??)

Højden skal vel regnes fra væskespejlet i beholderen - ik'.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 21-02-02 22:40

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> Højden skal vel regnes fra væskespejlet i beholderen - ik'.

Ups!
Hvor fik jeg dog den tanke fra?

--
Armand.

Fra : Steen Thomasberg Ped~

Dato : 21-02-02 18:34

Hej Peter

Jeg har endnu ikke selv prøvet metoden, så jeg har ingen idé om hvor
kraftigt vacum der skabes - men artiklen i TN foreslog at slangen skulle
over en 4-5 meter forhindring (hvilket lyder af meget).

Der skal svære slange nok til at nå fra carb. over forhindring og ned i
spanden der står i nærheden. Hvis forhindringen er 3 meter høj, skal du
altså bruge 6 meter - 4 meters højde = 8 meter o.s.v. Dertil skal lægges
lidt ekstra da "forhindringe" sikkert ikke er plantet midt i cyklen o.s.v.

- er du med?

Når jeg får det lavet, vil jeg smide billedserie af opstillingen på en
web-side - så nu må vi se hvem af os der får det prøvet først - bliver det
spagetti eller sauerkraut

Mvh Steen

Fra : Peter Juhl

Dato : 22-02-02 11:09

Sidder netop og kigger på naboens antenne-mast og gør mig tanker, måske er
det dog en bedre ide at låne eller købe en måler, selvom det er lidt mere
kedeligt, er den nok mere anvendelig en 20-30 meter slange med gammel olie
i, og jeg vil jo helst ikke have den til at sluge en liter vand, så hellere
Jack Daniels eller anden uskadelig væske med farve i.
Måske er der sågar en lokal der har sådan en vacum-dims liggende der kan
lånes.
Jeg er i øvrigt meget imponeret over jeres beregninger. Godt gået,
interessant og sjovt.

Peter/Guzzi 750