Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G1/G2
Fra : Pia

Dato : 20-02-02 14:18

Hej,

kunne nogen med ovenstående kamera fortælle mig hvad billederne fylder i de
forskellige opløsninger? Jeg skal på ferie og vil nødig løbe tør for kort...
(har ikke købt kamera endnu)

Kan man få en billader? Min mor har købt den her knaldhytte uden strøm!

Spørgsmålet er altså, om jeg overhovedet gider investere nu. Det ville på
den anden side være lidt mere smart end at spilde film på de der uundgåelige
snapshots som resten af familien elsker, samt test-eksponere på "once in a
lifetime" situationer som Alhambra.

Jeg skal have kameraet under alle omstændigheder, spørgsmålet er bare
hvornår.

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-02-02 14:42

Pia wrote:

> [...]
> løbe tør for kort... (har ikke købt kamera endnu)
>
> Kan man få en billader? Min mor har købt den her knaldhytte uden

Jeg vil næsten tro, at du kan se hvor mange billeder, der kan være på
det medfølgende kort, ved at tage et kik på www.steves-digicams.com, han
lister nemlig alle de tekniske data, på de kameraer han anmelder.

Og så er det jo bare et simpelt regnestykke.

www.steves-digicams.com er der også en side med accessories, der kan
du finde alt muligt tilbbehør, lige fra billadere, over power pack's,
til solcelle ladere....:)

http://www.steves-digicams.com/digi_accessories.html

Fra : Thomas Christensen

Dato : 20-02-02 15:16

"Pia" <x@x.com> wrote in message news:a507f4$2pn$1@sunsite.dk...
> [...]
> lifetime" situationer som Alhambra.
>
> Jeg skal have kameraet under alle omstændigheder, spørgsmålet er bare

Hej Pia

Et godt sted at søge info er på http://www.dpreview.com de har nogle rigtig
gode og seriøse
test. Desuden links til mange andre relevante sites.
Læs også forum'et for canon kameraer (både for G1 og G2) på
http://photography-on-the.net
Min erfaring vedr. størrelser (jeg anvender G2) er kort følgende:
RAW format - som er det optimale (og mest besværlige) - ca. 2 Mb pr billede
JPEG i 2272 x 1704 i Super-fine - ca 1,5 Mb pr billede
JPEG i 2272 x 1704 i Fine - ca 700 kb pr billede.

Det er de formater jeg som oftest anvender.
I øvrigt er størrelserne for JPEG formatet vejledende - de afhænger en del
af motiv mv..

Jeg ved ikke om du kan få bil lader til kameraet - men spørg evt på
http://photography-on-the.net
Af andet tilbehør kan absolut anbefales Lensmate adapter samt filtre.
Lensmate adapteren beskytter den noget sarte og "slaskede" frontlinse.
Læs mere på http://www.lensmateonline.com/

mvh

Thomas Christensen

Fra : Pia

Dato : 20-02-02 16:00

tak for svarene, det betaler sig at scrolle...

Så skal jeg bare finde ud af, hvor man køber en billader CR-560... Lensmate
skal jeg også have, hvis jeg kan finde en filter adapter i den rigtige
størrelse.

:Pia

Fra : Thomas Christensen

Dato : 20-02-02 16:17

"Pia" <x@x.com> wrote in message news:a50det$qu4$1@sunsite.dk...
>... Lensmate
> skal jeg også have, hvis jeg kan finde en filter adapter i den rigtige
> størrelse.

http://www.lensmateonline.com/G1buy.html
kan du finde step-up rings for forskellige filterstørrelser:

"Three sizes available: 49-52, 49-55 or 49-58.
Step-up the 49mm threads on the LensMate to accept 52mm, 55mm (like the
Olympus B300) or 58mm (like Canon's) filters or converter lenses. You must
specify which size you are ordering."

Jeg anvender selv step-up fra 49-52 mm (for polfilter jeg anvender til mit
analoge SLR).

mvh

Thomas

Fra : Pia

Dato : 20-02-02 16:35

jepski - men mine filtre er desværre 62 mm....

:Pia

Fra : Jan

Dato : 20-02-02 22:19

Så skal du også have en bidetang, den kan du få hos bageren...

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-02-02 21:46

On Wed, 20 Feb 2002 16:00:06 +0100, "Pia" <x@x.com> wroti:

>Så skal jeg bare finde ud af, hvor man køber en billader CR-560... Lensmate
>skal jeg også have, hvis jeg kan finde en filter adapter i den rigtige
>størrelse.
Pia, det kræver man har bil, for at bruge en billader

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Pia

Dato : 20-02-02 22:21

> Pia, det kræver man har bil, for at bruge en billader

ja? :)

Fra : Louise Lane

Dato : 21-02-02 00:46

...og det tror U Petersen ikke du har, han er vist en værre en, eller ikke så
klog...

ll

Fra : U. Pedersen

Dato : 21-02-02 15:08

On Thu, 21 Feb 2002 00:46:02 +0100, "Louise Lane"
<ll@larstyndskidsmarker.dk> wroti:

>..og det tror U Petersen ikke du har, han er vist en værre en, eller ikke så
>klog...
>
> ll

næ, jeg har jo kun en IQ som svarer til afstanden fra Vejle og til
Skagen

Fra : Per Madsen

Dato : 21-02-02 00:25

> [...]
Lensmate
> skal jeg også have, hvis jeg kan finde en filter adapter i den rigtige

Hvis billaderen ikke findes, kan du måske bruge en Knold og Tot løsning,
jeg af og til bruger. En 12V til 220V konverter, der sættes i lighterstikket
på bilen. Så er der frit slaw med en almindlig lader.

PS Glem alt om ristet brød i mors hus, vi taler om 150W

mvh
-Per

Fra : Pia

Dato : 21-02-02 08:23

"Per Madsen" <per_madsen@(slet-parantesen)digital-camera.dk> wrote in
message > Hvis billaderen ikke findes, kan du måske bruge en Knold og Tot
løsning,
> jeg af og til bruger. En 12V til 220V konverter, der sættes i
lighterstikket
> på bilen. Så er der frit slaw med en almindlig lader.

Ja, det er vi også kommet frem til. Billaderen er smart, den kan lade 2
batterier + kamera samtidig, men den koster også 500 mere end et ekstra
batteri...

:Pia

Fra : Ebbe Rasch

Dato : 20-02-02 18:44

Hej

> [...]
de
> forskellige opløsninger? Jeg skal på ferie og vil nødig løbe tør for

Billederne fra et G1 eller et G2 fylder ca. 24 mm X 36 mm, og de fylder det
samme, hvadenten du putter dem i salmiakopløsning eller ej.

Hvis du løber tør for kort, kan du altid bare spørge en af de lokale beboere
om vej.

Eller måske er det ikke et Contax G1 eller G2 du mener ...

Med venlig hilsen
Ebbe Rasch
(analog fotograf)

Fra : Jan

Dato : 20-02-02 22:17

Hvorfor fanden venter du ikke med at stille spørgsmålet til du ved hvad du
vil spørge om ???

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 22-02-02 14:42

> [...]
> lifetime" situationer som Alhambra.
>
> Jeg skal have kameraet under alle omstændigheder, spørgsmålet er bare

Hej Pia
Jeg er den lykkelige ejer af et Canon G2.
Jeg købte med kameraet et 128mb kort oven i det default 32mb kort der fulgte
med.
Jeg var fornyligt til Karneval i Køln i 5 dage hvor jeg tog en masse
billeder.
For at være på den sikre side købte jeg 2x64mb ekstra (fik jeg for ualt 600
dkr hos Bingo),
så jeg havde altså 32+65+65+128mb.
Med størrelsen sat til 1600x1200x24 (det var jo bare lidt ferie) kan jeg
tage 121 billeder på et 128mb kort,
i største opløsning det halve.
Jeg brugte alt pladsen på disse dage.
Se resultatet på
http://ch3.dk/modules.php?op=modload&name=CH3_Photo_Gallery&file=index,
Janz Kolle 1-4.

Ellers kan jeg anbefale dig at se på http://www.fotokritik.dk/ hvor der
dagligt oplægges billeder taget med mange forskellige kameraer, det var
bl.a. ud fra billeder på denne at jeg valgte G2.

Mvh
Torben
http://62.79.12.248.adsl.suoe.worldonline.dk/~tsj/