Erstatningens ejerforhold.
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 20-02-02 13:46

A og B er gift. De har ingen fælles børn, men A har to myndige særbørn fra
et tidligere ægteskab.

A bliver 100% invalideret som følge af en lægefejl, og der indledes
erstatningssag for erhvervsevnetab og méngodtgørelse. A dør før
erstatningssagen vindes og beløbet udbetales.

Hvorledes er ejerforholdet til den udbetalte erstatning ifm. boopgørelsen?
Ejer [boet efter] A 100% eller deles det mellem A og B 50%/50% ?

Spurgt på en anden måde: arver B 66,66%* eller kun 33,33% af erstatningen?

*) Såfremt erstatningen er fælleseje, får B vel først sine 50% og dernæst
1/3 af resten i arv.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 20-02-02 14:37

Kasper Damkjær skrev: (messageID:

> Hvorledes er ejerforholdet til den udbetalte erstatning ifm.
> boopgørelsen? Ejer [boet efter] A 100% eller deles det mellem A og B
> 50%/50% ?

Jeg tror jeg selv fandt svaret i Erstatningsansvarloven §18, stk. 3.

"Erstatning og godtgørelse som nævnt i stk. 1, der ikke må antages at være
forbrugt, indgår ikke i formuefællesskabet mellem ægtefæller ved skifte i
anledning af ægteskabets ophør, seperation eller bosondring. Erstatningen
eller godtgørelsen indgår dog i formuefællesskabet, når den, som
erstatningen tilkommer, afgår ved døden, medmindre erstatningen eller
godtgørelsen ifølge ægtepagt er særeje."

Er det korrekt tolket, at ovenstående finder anvendelse på den beskrevne
situation?

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net