Bukning af rør
Fra : Brian Luckow

Dato : 20-02-02 11:06

Hej!

Jeg har nogle s-rør (rør formet som et S) siddende mellem mine forrør og
potter. Disse s-rør kunne jeg godt tænke mig at få ændret vinklen en smule
på, så potterne følger stellets linier bedre. Kan det lade sig gøre at bukke
mine s-rør? Nogle der kender til et sted hvor det kan få gjort, helst så tæt
som muligt på Sydhavnen?

En anden ting, hvis jeg forkorter mine potter (de er af den åbne type) med
7-10 cm, så skal jeg vel have foretaget en omdysning, ikk'?

--

Mvh., Brian Luckow

Fra : Jonas Holt

Dato : 20-02-02 16:25

> på, så potterne følger stellets linier bedre. Kan det lade sig gøre at bukke
> mine s-rør? Nogle der kender til et sted hvor det kan få gjort, helst så tæt
> som muligt på Sydhavnen?

Er det i Esbjerg?

> En anden ting, hvis jeg forkorter mine potter (de er af den åbne type) med
> 7-10 cm, så skal jeg vel have foretaget en omdysning, ikk'?

Hvis det giveren ændret udstødsgasmodstand, ja.

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : Brian Luckow

Dato : 21-02-02 12:14

> Er det i Esbjerg?

OK, Sydhavnen i København så. :)

med

> Hvis det giveren ændret udstødsgasmodstand, ja.

Det er jeg klar over ja, men det jeg er i tvivl om, er netop om modstanden
ændres fordi jeg forkorter dem.
--

Mvh., Brian Luckow

Fra : Asger Steffensen

Dato : 21-02-02 22:00

"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bukke
> mine s-rør? Nogle der kender til et sted hvor det kan få gjort, helst så
Alting er jo muligt. Man kan jo fx. bruge gas og ilt og varme rørene op og
bukke dem. Afhængig af dimensionerne findes der også rørbukkemaskiner. Men
hvis dine rør er forchromede, vil jeg tro at chromen vil lide ret meget
overlast. Jeg ville mok droppe den ide, det bliver sikkert besværligt, og
resultatet kommer næppe til at stå mål med anstrengelserne.

> En anden ting, hvis jeg forkorter mine potter (de er af den åbne type) med
> 7-10 cm, så skal jeg vel have foretaget en omdysning, ikk'?
Temmelig sikkert, hvis du vil have optimal ydelse, men jeg gætter på det er
en chopper ting du kører på, og så betyder ydelsen vel ikke noget.

Asger
ZX-10

Fra : Brian Luckow

Dato : 22-02-02 11:01

Hej Asger!

> [...]
> overlast. Jeg ville mok droppe den ide, det bliver sikkert besværligt, og
> resultatet kommer næppe til at stå mål med anstrengelserne.

Det er rustfrit stål som er poleret. De skal faktisk ikke bukkes ret meget,
så det burde være muligt. Tænkte bare, at der måske var nogle som havde gode
erfaringer med et firma som kunne lave dette.

med
> Temmelig sikkert, hvis du vil have optimal ydelse, men jeg gætter på det
er
> en chopper ting du kører på, og så betyder ydelsen vel ikke noget.

Hmm... det er kun chopperkører der er så gale at de vil forkorte potterne(?)
;) Nej det er en Monster 900 med carbonpotter.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Jonas Holt

Dato : 22-02-02 14:20

> Det er rustfrit stål som er poleret. De skal faktisk ikke bukkes ret meget,
> så det burde være muligt. Tænkte bare, at der måske var nogle som havde gode
> erfaringer med et firma som kunne lave dette.

Der er noget med at rustfri stål ikke må være varme (røde) ret længe - så sker der, så vidt jeg
husker, en form for rekrystallation i metallet (Cr går i forbindelse med C) og stålet kan så noget
nemmere ruste. Der er kurver over det - tiden det kan tåle at være rødt er afhængig af
kulstofindholdet. Problemet kan afhjælpes, kan ikke lige huske hvordan, men jeg kan da rode i en bog
og finde ud af det hvis det har interesse.

Det er bare lige en lille information til dig inden du begynder at stå med en brænder og
efterfølgende prøve at bukke røret i den rigtige facon en hel formiddag

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi