rs125 hakker PART II
Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-02-02 09:41

Så blev Prilleren skildt af med hjælp fra Lars (mange tak det viste sig
at Rave ventilen(udstødningsventilen) gik meget trægt...dvs sad mere eller
mindre fast.

stemplet var meget ridset på siderne og den pin der sidder ved den øverste
ring manglede....ringene sad nogen steder løst andre steder kunne de ikke
bevæge sig.

cylinderen havde også fået ridser...ikek dybe eller noget men synlige, og
det så ud til at noget af stemplet havde smeltet sig fast her...eller også
så havde den slidt noget af siden af.

resultat....nu renser jeg cylinderen og får udstødnings ventilen fri, så
bliver den sendt til re-nikasil behandling og nyt stempel med hvad der
dertil hører sig.

Lasse

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-02-02 12:09

i øvrigt er der nogen der kender til polini's 154 ccm 38 hk tun til
rs125......det koster nemlig ikke mere end at få det andet renoveret .....!
Lasse

Fra : Gundersen

Dato : 20-02-02 13:06

Hej Lasse

> i øvrigt er der nogen der kender til polini's 154 ccm 38 hk tun til
> rs125......det koster nemlig ikke mere end at få det andet renoveret .....!
Jeg kender ikke lige den cylinder, men jeg har kun Rigtigt gode erfaringer med Polini's cylindere!

Jeg synes at du skulle købe den i stedet for at få den anden renoveret!
Så kommer der nok endnu mere spræld i den!

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 20-02-02 13:50

Gundersen <Gundersen@-NOSPAM-tdcadsl.dk> wrote in article
> Jeg synes at du skulle købe den i stedet for at få den anden renoveret!
> Så kommer der nok endnu mere spræld i den!

Kommer an på om det er til ræs, i standard125 klassen må den slags ikke
modificeres
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-02-02 14:35

det er ikke til ræs....

men polini er hermed bestilt

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-02-02 14:52

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
> det er ikke til ræs....
>
> men polini er hermed bestilt

Tror ikke du bliver skuffet.. Men tjek lige forarbejdningen af stemplet og
skyllekanaler samt udstødningsporten. Det er tit
at polini sjusker lidt på det område. Hvor bestiller du iøvrigt de dele???
Har du ikke et produktnummer?

/Thomas

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-02-02 15:02

jeg har bestilt hos søborg mc...de er flinke med hjælp osv selv om man selv
skifter .....

man kan finde sætte på www.polini.com (eller .it)
og under rotax 123 ....prisen er godt nok steget til 2600 kr....sikkert
dyrer end i udlandet...men hvis der er noget galt med den kan jeg drøne til
søborg og få den byttet...det er nu rart med en butik...

Lasse

Fra : Pernille

Dato : 20-02-02 22:20

> [...]
til
> søborg og få den byttet...det er nu rart med en butik...

Hej.

På en Mito er der probs med kølingen når man har en Polini cylindre
monteret, den bliver meget varm ved by kørsel,
Hvis du skal udnytte Polini kittet helt, kræver det nok en anden udstødning
og måske en større karburator.

Claus

Fra : Armand

Dato : 20-02-02 23:47

Pernille <Mito@adslhome.dk> skrev i en

> [...]
> monteret, den bliver meget varm ved by kørsel,
> Hvis du skal udnytte Polini kittet helt, kræver det nok en anden

Mon ikke at det går bedre hvis (også) Mito'en bliver kørt som en
to-tagger og ikke som en firtagger :-/

Problemet ved seperatsmøring er at pumpen dels følger
motoromdrejningerne; men også reguleres af gaskablet.
Hvis man kører sin totagger med lave omdrejninger og tung hånd (som
kommer helt af sig selv hvis man holder omdrejningerne ned i området
hvor motoren ikke trækker!) regulerer (á gaskablet!) man masser af olie
i bensinen.
Ved lave omdrejninger har motoren ikke brug for særligt meget olie (i
tomgang næsten ikke!), hvorved olieoverskuddet ender som sod og koks i
udstødningen!
Hvis motoren samtidig ikke bliver kørt særlig varm, starter denne
sod-dannelse så tidligt i udstødningen, som lige udenfor cylinderens
port (=> ved/på power-valve'n)!
Løsningen er at vænne sig til at totaggere skal have flere omdrejninger
uden at man giver særligt meget gas (typisk skal man vænne sig til at
køre mindst ét gear lavere end man ellers ville!). Forbruget vil ikke
stige derved, måske endda blive bedre eftersom totaggeren fungerer bedre
ved de højere omdrejninger!

For Mito/polini's vedkommende vil lavere belastning (mindre tung
gasgivning) sammenholdt med højere omdrejninger (= også for
kølevandspumpen) givetvis medføre at temperaturen tillige holdes nede
:-/

Prøv det - prøv det!

--
Armand.

Fra : Pernille

Dato : 21-02-02 05:45

> Mon ikke at det går bedre hvis (også) Mito'en bliver kørt som en
> to-tagger og ikke som en firtagger :-/

Hej Armand

Det med kølingen på Mitoen er ikke noget vi selv har oplevet da Pernille
ikke har en Polini monteret men vi har været med på en mail-liste i et par
år og der optræder probs jævnligt.

Da Pnille's Mito lever sit liv på div. track-day's er der ikke de store
probs med for tung gashånd. eller lave rpm.

Claus

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-02-02 10:03

forløbigt skal polinien bare bruges som erstatnings cylinder....da den
skulle være hurtig at få fat på ....i modsætning til aprillas egen der førsk
skal til tyskland....så nikasil behandles og tilbage igen.....min erfaring
med mc forhandlere er at sådan noget tager måneder....

så istedet blev det polini

i øvrigt fungere rs125 køleren lidt for godt under danske forhold....med
mindre vi har 35 grader varme....så jeg håber ikke den skulel have problemer
med polinien

Lasse

Fra : Pernille

Dato : 21-02-02 12:30

> [...]
> skal til tyskland....så nikasil behandles og tilbage igen.....min erfaring
> med mc forhandlere er at sådan noget tager måneder....

Jeg vil gerne anbefale http://www.geiwiz.de/ til nye og brugte dele, de
levere hurtigt og de gange jeg har handlet, har alle varer været der og
brugte dele i god stand.

Claus

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-02-02 13:36

prisen for polinien er den samme som herhjemme....så den kunne der ikke
spares på...og der er kun lidt at spare på en newly coated cylinder...og så
skal der stadig stempel og pakninger, leje..osv med

men tak for linket...det kan være han er billigere med noget af det
andet......

Lasse
7 dage og 4 timer til

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-02-02 07:52

Lasse Lundberg <Lasse@lundberg-net.dk> wrote in article
<a50a95$cec$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
til
> søborg og få den byttet...det er nu rart med en butik...

Er de 2.600 kr for cylinder + stempel? For så er det ikke så tosset en
pris endda. Havde du købt originaldele herhjemme ville de havde stået dig
i noget der ligner det dobbelte!

--
Mikkel
motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 21-02-02 17:13

Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> skrev i en
> [...]
> Er de 2.600 kr for cylinder + stempel? For så er det ikke så tosset en
> pris endda. Havde du købt originaldele herhjemme ville de havde stået

Måske ligefrem et trick til prod.125-ræserne:
Har man en strandet cylinder, så annoncér en ombytning til Polini med
500,- oveni for derigennem at score originale stumper til billigere
penge

- -
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-02-02 16:03

> [...]
> resultat....nu renser jeg cylinderen og får udstødnings ventilen fri,

> bliver den sendt til re-nikasil behandling og nyt stempel med hvad der

Oliemangel??
Få checket ydelsen på Oliepumpen også (noget med olieblandet bensin og
så måle mængden ud af oliepumpe-slangen v.h.a. omdrejningstal og tid!)!!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 20-02-02 16:57

On Wed, 20 Feb 2002 16:02:45 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Oliemangel??
>Få checket ydelsen på Oliepumpen også (noget med olieblandet bensin og
>så måle mængden ud af oliepumpe-slangen v.h.a. omdrejningstal og tid!)!!

Det er nu ikke nødvendigt at blande olie i bensinen for at tjekke
pumpefkt. man forbinder bare en 50 cc engangsprøjte med ml-inddeling
istedet for oliebeholderen og måler forbruget som anført i
værkstedsmanualen.

-M

Fra : Armand

Dato : 20-02-02 18:55

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> pumpefkt. man forbinder bare en 50 cc engangsprøjte med ml-inddeling
> istedet for oliebeholderen og måler forbruget som anført i

Heeey!
Smart!

--
Armand.
(der blot udgydede noget han havde læst om engang for længe siden)

Fra : Rune Larsen

Dato : 20-02-02 18:15

Armand wrote:

> eller
> sidder

Boah!

> Oliemangel??
> Få checket ydelsen på Oliepumpen også (noget med olieblandet bensin og
> så måle mængden ud af oliepumpe-slangen v.h.a. omdrejningstal og tid!)!!

IMO snarere at den har fået for mange omdrejninger inden den er blevet
varm. Typisk ses varme-relaterede problemer nemlig ovre ved
udstødningsporten.

/Rune

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-02-02 19:18

udstødnings porten var som smurt ind i tyk harpiks og kunne knabt bevæge sig
derudover havde den tidligere ejer kørt med castor olie i stedet for
fuldsyntetisk

efter nærmere undersøgelse af cylinderen er det ret tydeligt at se at der
sidder lidt smeltet stempel på cylindervæggene.....(kan sådan noget fjernes)

jeg prøver at poste et bille på binaer.motor

Lasse

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-02-02 10:00

appropos opvarmning har den altid fået lov til at stå og summe lidt, samt
med opgasninger inden start....kølvands temp har altid været på over 70
inden start.....men den falder når man begynder at køre....der er altid
blevet brugt godt 3-5 km kørsel inden den er blevet fyret af .....og der
skulle den da være varm....den kører også med 30% afdækning af køler, som jo
også skulle hjælpe på varmen

Lasse

Fra : Armand

Dato : 20-02-02 19:14

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> IMO snarere at den har fået for mange omdrejninger inden den er blevet
> varm. Typisk ses varme-relaterede problemer nemlig ovre ved
> udstødningsporten.

Jup!

Men kombineret med stempelrings-skaderne, kunne man også mistænke for
oliemangel :-/
Og det er nu hvor lortet er adskilt at sagerne skal checkes.

Forøvrigt fedt at Polini-løsningen nåede at komme frem inden Thomas
Møller P scorede endnu en kasse guld ved en der har været så godtroende
at
købe hans produkt!

--
Armand.