vedr Alarm hos Th- hansen kan det bruges ?
Fra : Søren Jim

Dato : 20-02-02 02:36

Hej alle jeg ved godt det sikkert har været oppe tusind gange
men jeg faldt lige over denne her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=44888064&n=298463385&pn=346297821 kan
den overhovede tilsluttes min MC (CBR 1k) jeg tænkte hvis den bare kunne
sige dyt vill det jo være det værd
der er et Diagram (klik på vis tegning) men kun til scooter
hva siger i ku' det virke.....

Mvh Søren Jim

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-02-02 11:18

> der er et Diagram (klik på vis tegning) men kun til scooter
> hva siger i ku' det virke.....

Ja - men monter den så du let kan "bypasse" den hvis den laver ged i det.
Det kan evt bare være at trække en ledning hen til et tilgængeligt sted så
du let kan klippe den hvis den får nykker.

Der er afaik ikke startspære i, så den kan alligevel kun bruges til at
forskrække amatører. Men hvis den står under dit soveværelsevindue kan det
selvfølgelig være nok til at kan komme den til undsætning med en kraftig
kædelås (til selvforsvar ..)

/A

Fra : Søren Jim

Dato : 20-02-02 11:34

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" <>

> [...]
> selvfølgelig være nok til at kan komme den til undsætning med en kraftig

Det er nemlig lige præcis sådan jeg havde tænkt mig at bruge den
under stuevinduet med både kæder og disc låse

MVH Søren

Fra : Armand

Dato : 20-02-02 16:23

Søren Jim <siobhan.kelly@ntlworld.com> skrev i en
> "Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" >

> Det er nemlig lige præcis sådan jeg havde tænkt mig at bruge den
> under stuevinduet med både kæder og disc låse

- - - Og et baseball-bat ved siden af radiatoren!

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-02-02 21:16

> - - - Og et baseball-bat ved siden af radiatoren!

Nej det vil jo være vold mod "næsten sagesløs". Jeg har nu en 1/2 længde
kæde (efter tyveriforsøg for nogle uger siden). Jeg er sikker på at bare det
at se på resultatet af sidste tyveriforsøg kan få tilstrækkelig agresssion
frem til at få "nogle" til at skide grønne grise ...

/A

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-02-02 11:55

"Søren Jim" <siobhan.kelly@ntlworld.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sige dyt vill det jo være det værd
> der er et Diagram (klik på vis tegning) men kun til scooter

Den kunne sikkert godt virke, men generelt har der kun været BÆ at sige om
den. Det mindste fugt, og den FUCKER helt op !
Jeg har selv kørt med en fra www.scooter-racing.dk (799kr) på min scooter,
og den fungere stadig på 3. år. Der er hijack,selvstart, mute alarm, alm
alarm, find og startspærre. Rækkeviden er på åbneområder omkring 150m.

> Mvh Søren Jim

Thomas

Fra : Jakob Barfod

Dato : 20-02-02 13:00

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv kørt med en fra www.scooter-racing.dk (799kr)

Æj, nu blev man lige nysgerrig, da man så url'en "scooter-racing". En Vespa
med turbo ville da lige være et motortosse-projekt! Men ak, endnu en gang
"vi-kalder-vores-knallerter-for-scootere". Pil nedad.

--
Jakob

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-02-02 14:10

> [...]
> med turbo ville da lige være et motortosse-projekt! Men ak, endnu en gang
> "vi-kalder-vores-knallerter-for-scootere". Pil nedad.

Den "tråd" har jeg ikke set noget til i flere måneder så lad os bare
tage den igen.

Her i landet har vi
-Ikke registrereingspligtige knallerter (50ccm, 30km/t, 16år med
knallertkørekort eller 18år)
-Registrereingspligtige knallerter (50ccm, 45km/t, Kørekort til bil/mc)
-Små motorcykler ("Lille" MC kørekort)
-Motorcykler ("Stort" MC kørekort)

Hvad er så en scooter ?

"Tradionalister" mener at det er et køretøj i presset plade karakteristisk
ved at der er plads til en kasse øl ved fødderne og hvor motor og gear
svinger med baghjulet. Typisk for denne kategori er de traditionelle Vespa
og Lambrettaer. Motorerne er typisk mellem 50ccm og 200ccm 2takter.

Dernæst kan man jo medtage andre køretøjer der stilmæssigt minder om "de
gamle". Piaggio/vespa ET2 og ET4 er nok dem der kommer nærmest. Her i landet
er den ene en registreringspligtig knallert mens den anden er en motorcykel.
De har dog ikke længere manuelt gear men kilremstræk m. "milliongear". Men
stort set alle vil stadig kalde dem begge for scootere da største forskel er
størrelsen på nummerpladen ...

Hvis vi stadig kalder dem scootere kan vi kigge på dem med et rørstel og
pakket i plastik. De har "samme" motortype som ET'erne ... De har typisk
mellem 50 og 250ccm motorer

Så er der de store som Aprilia Atlantis og Suzik Burgman og Yamaha Tmax. De
to først har stadig moteren (400+ccm) svingende med mens Tmax'en har motoren
fast monteret i stellet. Alle har de stadig "samme" kilremstræk.

Og hvis det ikke er nok kan vi tage noget som Gilera DNA der designmæssigt
minder om en mc, men stadig har motoren svingende med. Den fåes endda med en
19hk's motor

Så om noget er en scooter er vel mest et spørgsmål om design og ikke hvilken
kategori den tilfældigvis har ifølge dansk lovgivning....

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150, 98', 38600km <-- Scooter og Motorcykel

Fra : Jakob Barfod

Dato : 20-02-02 14:39

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Vespa
>
> Den "tråd" har jeg ikke set noget til i flere måneder så lad os bare
> tage den igen.

Ups, ja, jeg burde have tænkt en millimeter længere. Rekordtråd under
opsejling!

> [...]
> knallertkørekort eller 18år)
> -Registrereingspligtige knallerter (50ccm, 45km/t, Kørekort til bil/mc)

Det fortalte min kørelærer, dengang jeg tog kørekort til motorcykel: En
scooter er en motorcykel. Dvs. at der skal motorcykelkort til at køre den.

> [...]
landet
> er den ene en registreringspligtig knallert mens den anden er en

Med andre ord: Den første er ikke en scooter, den anden er

> [...]
er
> størrelsen på nummerpladen ...
>
> Hvis vi stadig kalder dem scootere <snip>

(det gør vi jo så ikke )

<snippelisnip>
> Så om noget er en scooter er vel mest et spørgsmål om design og ikke
hvilken
> kategori den tilfældigvis har ifølge dansk lovgivning....

Tja, jeg er jo så af den anden opfattelse. Hæ. Lad os bare stoppe her.

--
Jakob (traditionalist)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-02-02 15:28

> [...]

Men
> (det gør vi jo så ikke )

> Tja, jeg er jo så af den anden opfattelse. Hæ. Lad os bare stoppe her.

Naeh lad os bare fortsætte for du har lige modsagt dig selv.

Min Aprilia Leornardo er indregistreret som MC så det er en scooter iføgde
dig og din kørelærer. Men den har også rørstel, masser af plastik og
kilremstræk og så mener du ikke det kan være en scooter ....

/A

Fra : Jakob Barfod

Dato : 20-02-02 17:00

> Men
> forskel

> Naeh lad os bare fortsætte for du har lige modsagt dig selv.

Næh hov, det jeg sagde, var at kun dem med motorcykelnummerplader kunne
kaldes scootere. Nemlig!

--
Jakob

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-02-02 14:43

> [...]
hvilken
> kategori den tilfældigvis har ifølge dansk lovgivning....

Mit forkortet bud til nu mere være at scootere er motorere med kilremstræk
med variomatic gearing,
hvor en knallert og MC for den sags skyld er med kædetræk og manual gear.
(der er selvfølgelig os modeller med remtræk).
Derfor siger man som regel heller ikke om en Aprilia RS 50 at det er en
scooter , men en knallert !

> --
> /Anders Majland Valby, Denmark
> /Aprila Leonardo 150, 98', 38600km <-- Scooter og Motorcykel

/Thomas

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-03-02 13:25

Ifølge nedstående var min Vespa 125 med håndgear altså ingen scooter..
Hmmm.........Gud véd hvad det så var..

/Henning

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> (der er selvfølgelig os modeller med remtræk).
> Derfor siger man som regel heller ikke om en Aprilia RS 50 at det er en
[snip]

Fra : Søren Lindholt

Dato : 20-02-02 14:49

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in article <a50746$1je$1@sunsite.dk>...
> Den "tråd" har jeg ikke set noget til i flere måneder så lad os bare
> tage den igen.

snip

> Så om noget er en scooter er vel mest et spørgsmål om design og ikke
hvilken
> kategori den tilfældigvis har ifølge dansk lovgivning....

Nu kan man jo ødelægge mange gode diskussioner ved at citere ordbøger,
leksika mv, men jeg vil nu gøre det alligevel, trigget af at min canadiske
fætter (Søren) og hans børn kalder deres aluløbehjul for scootere, det er
åbenbart betegnelsen derovre.

Så kommer vi til forskningen: Oxfords advanced dic(k)tionary siger om ordet
Scooter:

1:   (also esp US motor scooter) a light motor cycle usually with small
wheels, a low seat and a curved metal shield protecting the driver's legs.
2:   a child's vehicle with a front and back wheel connected by a narrow
board and with handles connected to the front wheel by an upright bar. The
rider holds the handles, puts one foot on the board and pushes against the
ground with the other foot.

vs. der er faktisk to betydninger.

pkt. 2. underbygger min tværatlantiske observation , 1 udelukker faktisk
ikke apparater med små motorer, mgl. registreringsafgift el. lignende, men
bekræfter Anders´ ølkasseteori.

Jeg undersøger videre ordet "Scoot" som beskrives som: "To go somewhere in
a hurry" og hermed har vi motorstørrelsen inde i billedet igen, og de
motorsvage (50cc??) 30 km/h køretøjer må givetvis sorteres fra. At EU45
erne bryster sig af en vis accelerationsevne vil nogen givetvis fremføre
som argument for at de kan komme med under betegnelsen, men enhver der har
prøvet noget med motorstørrelse over 123 cc vil stille afvise at det kan
komme på tale at benævne en mindre maskien som "Scooter"

Ergo: En scooter er en rigtig motorcykel, og på min. 123 cc.
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 20-02-02 16:53

"Søren Lindholt" <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> skrev i en meddelelse
> Ergo: En scooter er en rigtig motorcykel, og på min. 123 cc.

Av, sådan dér! Lexika er det jo svært at diskutere med

--
Jakob

Fra : LaLLe

Dato : 21-02-02 15:27

<snip>
> [...]
> komme på tale at benævne en mindre maskien som "Scooter"
>
> Ergo: En scooter er en rigtig motorcykel, og på min. 123 cc.

Ehm du har tydeligvis ikke prøvet en ordenlig tunet 30'er eller 45. Selvom
det kun er ca. 70 cc. kan den hvis den er sat godt op sagtens rykke og "go
somewhere in a hurry".

Jeg holder på at ølkasse teorien er den der passer bedst nu om dage. Da
oxford dictionairy blev skrevet og opdateret var teknologien ikke så
fremskreden som den er i dag.

Synes det andet er en misfortolkning, for min har intet med en knallert at
gøre ud over at motorstørrelsen er ens.

LaLLe
www.stalkerzone.dk
www.stalkerzone.dk/rate

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-02-02 15:40

LaLLe fra det ydre rum sagde engang følgende:

> [...]
> det kun er ca. 70 cc. kan den hvis den er sat godt op sagtens rykke og "go

*fnis* Nej, den kan ikke

> Jeg holder på at ølkasse teorien er den der passer bedst nu om dage.
>

> Da
> oxford dictionairy blev skrevet og opdateret var teknologien ikke så
> fremskreden som den er i dag.

Øhhh, hvad har det med teknologien at gøre? Du fangede godt Sørens humor
mellem linjerne, ikke?

> Synes det andet er en misfortolkning, for min har intet med en knallert at
> gøre ud over at motorstørrelsen er ens.

Det er en knallert. Basta! Benævnelsen 'knallert' kommer jo netop af
motorstørrelsen.... Selvom knallertscootere måske nærmere skulle kaldes
summerter Det tror jeg egentlig at jeg vil kalde dem fremover, for de
summer da mere end de knalder

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : RpR

Dato : 22-02-02 19:26

> *fnis* Nej, den kan ikke

Jaja lille Jes, synes mere og mere du skal dukke op på Als til August og se
DK's vildeste knallert blive kåret =)
Havde 1. pladsen sidste år med mine små 12,26hk på baghjulet af Derbi'en,
bliver nok noget slemmere i år =)

En lille knallert på 50 - 60kg og med 19 - 20hk kan sq alligevel accellerere
lortet ud af det meste

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 24-02-02 15:40

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver nok noget slemmere i år =)
>
> En lille knallert på 50 - 60kg og med 19 - 20hk kan sq alligevel

50-60 kg?? skal du ikk lige lidt højere op? min sfx vejer 72 tør, og den er
ikke stor!¨

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : RpR

Dato : 24-02-02 21:38

> Michael Frederiksen
> Honda SFX :,-/ mig ha' MC
> ICQ: 121663556
> Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P

En kammerat's Jog fik vi til at veje 58kg i tørvægt, men oki, den er endnu
mindre end din SFX =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-02-02 07:55

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in article
<h8l55a.8j.ln@whitehouse.gov>...

> Det er en knallert. Basta!

Nemlig. Min hund har intet med en hund at gøre ud over at den ligner en
hund...

--
Mikkel

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 25-02-02 18:20

"Mikkel Christensen" > skrev i en meddelelse
> Jes Vestervang wrote in article

> knallert at

> Nemlig. Min hund har intet med en hund at gøre ud over at den ligner en
> hund...
**********************'
Og hvad er det nu lige med en sneSCOOTER. Knallert eller mc ?
Og så er der jo også noget der hedder kabinescooter....
50 ccm = knallert. Alt derover OG hvis mc-plade MED afgift = motorcykel.
Min mening.

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Søren Lindholt

Dato : 26-02-02 10:46

Jens S., Esbjerg <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote in
article
> [...]
> Og så er der jo også noget der hedder kabinescooter....
> 50 ccm = knallert. Alt derover OG hvis mc-plade MED afgift = motorcykel.

Jeg tror det er er sammensværgelse planlagt af EU45 kørerne, fordi de ikke
synes om at deres knallerter bliver kaldt for øverter.

Ang. snescooter: De har typisk 750 kubik motor, gerne +100 heste osv, så de
må gerne kaldes scootere. Der findes eksemplarer med 200 og endda 300
heste, de kan køre opad en ganske alvorlig stigning, og også køre på vandet
når der er fart nok på. DET kalder jeg sku en scooter... eller Skidoo eller
snowmobile som det hedder i den engelsktalende del af verden...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 25-02-02 11:32

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motorstørrelsen.... Selvom knallertscootere måske nærmere skulle kaldes
> summerter Det tror jeg egentlig at jeg vil kalde dem fremover, for de

Jf. hollandsk, hvor en knallert hedder en "bromfiets".

--
Jakob

Fra : Søren Lindholt

Dato : 25-02-02 13:30

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in article

> Jf. hollandsk, hvor en knallert hedder en "bromfiets".

Jepper, DET er bare et sjovt ord, og faktisk er de mere logiske i deres
kategorisering:

Fiets: Cykel
Bromfiets: Knallert, "cykel der brummer"
Motofiets: Motorcykel

Fra : Søren Lindholt

Dato : 25-02-02 13:36

LaLLe <lalle@popme.dk> wrote in article
<a52vt5$in4$1@egon.worldonline.dk>...
> [...]
Selvom
> det kun er ca. 70 cc. kan den hvis den er sat godt op sagtens rykke og

Ehm du har tydeligvis ikke prøvet ANDET end tunede 30 og 45 ere...
Men du er da velkommen til en lille tur...

> Jeg holder på at ølkasse teorien er den der passer bedst nu om dage. Da
> oxford dictionairy blev skrevet og opdateret var teknologien ikke så
> fremskreden som den er i dag.

Min højtidelige oxford er sandelig opdateret, det er en fin online-model
her på min PC!!

> Synes det andet er en misfortolkning, for min har intet med en knallert
at
> gøre ud over at motorstørrelsen er ens.

Netop, og derfor er og bliver det en knallert. Motortosserne har talt...

Fra : Mads Lund

Dato : 25-02-02 16:08

> Netop, og derfor er og bliver det en knallert. Motortosserne har talt...

Enig, før man har risikeret liv og lemmer på en 500ccm 2T crosser, så har
man ingen ret til at udtale sig definitorisk omkring skellene imellem
forskellige 2 hjulede motorkøretøjer. For når man har, er man overhovedet
ikke i tvivl om at scootere om så de er blodtunet til ugenkendelighed,
stadig er og bliver nogle blive og tamme væsner = knallerter.

Mads Lund, Motortosse på godt og ondt
Ninja9RT, frygtfaktor 60% af en KX500

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 25-02-02 18:54

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke i tvivl om at scootere om så de er blodtunet til ugenkendelighed,
> stadig er og bliver nogle blive og tamme væsner = knallerter.

Faktisk er jeg enig, trods mit ringe kendskab til Mc'er..
syntes selv min scooter rykkede godt, indtil jeg prøvede noget så simpelt
som en 80cmm yamaha crossmaskine, så var den lissom ikke sjav mere! og
80'eren blev lidt for sløv da jeg fik en tur bag på min morbrors VX1100! og
1100'eren blev sløv da jeg fik en tur bag på hans CBR750FII'er... hmm skruen
uden ende?? får man nok?

Mads: jeg har tænkt på? hvad er hurtigst? Prillen eller 9'eren??

Fra : Mads Lund

Dato : 26-02-02 11:00

> Mads: jeg har tænkt på? hvad er hurtigst? Prillen eller 9'eren??

På bane, uden tvivl prilleren. Men kommer vi på baner på størrelse med
jyllandsringen og opad, eller ud i den civile verden, så er 9'eren hurtigst.

Tog man nu en 250 priller med i selskabet, så ville den outperforme 9'eren
på praktisk talt alle baner.

Mads Lund
KX½l der måske også skal på RR bane engang

Fra : RpR

Dato : 25-02-02 19:03

> [...]
> ikke i tvivl om at scootere om så de er blodtunet til ugenkendelighed,
> stadig er og bliver nogle blive og tamme væsner = knallerter.

Siger en der aldrig har prøvet en scooter med 15 - 20hk...

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : bill gates

Dato : 25-02-02 19:42

eller 25 Hk som den derbi GP1 jeg er ved at lave til Race nu.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 26-02-02 00:17

> eller 25 Hk som den derbi GP1 jeg er ved at lave til Race nu.

Uha - 25 hk og 1,3 Nm?

Mvh
Steen

Fra : bill gates

Dato : 26-02-02 00:39

Ja og 80Kg. og 160Km/t

Ikke 200.

Fra : bill gates

Dato : 26-02-02 00:39

KG altså.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 26-02-02 01:12

> Ja og 80Kg. og 160Km/t

Nu kan jeg høre at det ikke er GPR50R, som ellers er en "sportsmodel", men
du siger GP1, som er en rigtig scooter?

GP1'eren er der et billede af her:

http://www.scootershop.com/derbi.html

Denne vejer 89 kg standard, og motoren er på knap 50 ccm og 7 hk. Lad os
antage at du kan presse en 70 ccm cylinder på (hvilket så vil betyde måske
18mm karburator og en ekspansionspotte), så vil du påstå at du kan hæve
effekten til en litereffekt der siger over 357 hk/l på den konstruktion? Og
så 160 km/t på en spinkel scooter som GP1'eren?

Jeg tillader mig at tvivle - det må være en drøm du har haft...

Mvh
Steen

Fra : bill gates

Dato : 26-02-02 01:29

Nej der er skam ikke en drøm, du kunne jo lige tjekke denne side ud,
http://shop180-2.eoa.de/cgi-bin/shop.dll?AnbieterID=476&Seite=frameset.htm&v
erteilt=1 og søge på Runner el. kit NR. under cylinerkit og finde HEBO
kittet 4000221MR og POLINI kittet nr. P1400192D med 25+ også, og der er en
minnerelli motor model (yamaha, aprillia osv. vandkølet selvfølgelig) som
jeg ved er målt på rullefeldt og det sæt er et 22-23 Hk sæt og havde 20,4 Hk
på hjulet. så deeeeee. og vi snakker 28mm fladspjeld kaburator og
kompresions forhold på 15,5 : 1 og top omd. afstemt Udstønning.

og når den er strippet og har monteret Glasfiber skjolde i stedet for de
tykke plast er det ca. vægten vi snakker om.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 26-02-02 23:30

> [...]
>
> og når den er strippet og har monteret Glasfiber skjolde i stedet for de
> tykke plast er det ca. vægten vi snakker om.

Jaja - alt sammen sikkert rigtigt nok, i en verden hvor sælgere har ret, og
datablade er konservativt skrevet.....

Mvh
Steen

Fra : bill gates

Dato : 26-02-02 23:52

enten læser du ikke særligt godt ellers vil du ikke forstå, bestem selv,
ang. den måling så kommer den ikke fra samme som har solgt sættene, men fra
nogle tunere i sverige.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 27-02-02 15:34

"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
> enten læser du ikke særligt godt ellers vil du ikke forstå, bestem selv,

Det var dråben. *Ploink*

--
Jakob

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-02 17:00

> [...]
> enten læser du ikke særligt godt ellers vil du ikke forstå, bestem selv,
> ang. den måling så kommer den ikke fra samme som har solgt sættene, men

Hvad laver du egentlig herinde? Kan du ikke komme igen når du bliver lidt
mere moden?

Rittig

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 27-02-02 17:56

> Hvad laver du egentlig herinde? Kan du ikke komme igen når du bliver lidt
> mere moden?

Tråden er Xfuttet til D.F.K. i meddelsen news:a50746$1je$1@sunsite.dk...

Men ellers, virkelig, _virkelig_ fornuftig ting at diskutere *not*

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 27-02-02 19:52

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Tråden er Xfuttet til D.F.K. i meddelsen news:a50746$1je$1@sunsite.dk...

Hmm det har du jo fundet ud af har jeg læst længere nede!

> Men ellers, virkelig, _virkelig_ fornuftig ting at diskutere *not*

Altså hvor fedt en scooter rykker! Der var ikke noget nedladende i
relevansen for valget af gruppe bare så ikk der er nogen der misforstår
det!

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 20:22

Sig mig lige en gang, er vi ikke i dk.fritid.knallert eller hvad.??

Det er da de mest negative måder der bliver svaret tilbage på, om man ikke
skulle fise af for knalleret høre ikke til her.

Så må jeg spørge hvor hulen høre det så til??

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 27-02-02 20:26

> Sig mig lige en gang, er vi ikke i dk.fritid.knallert eller hvad.??

Jo, og i dk.fritid.knallert..
der er blevet krydspostet!!¨

> Det er da de mest negative måder der bliver svaret tilbage på, om man ikke
> skulle fise af for knalleret høre ikke til her.

De kære folk i DFM har ikke alle set der er blevet krydspostet, ganske
ligesom dig selv

> Så må jeg spørge hvor hulen høre det så til??

DFK... men lad vær med at diskutere optræk med DFM'erne.. det er nok ikk så
smart.. en Mc har trods alt et lidt andet drejningsmoment end en
knallert/scooter/hvad-helvede-i-vil-kalde-det får

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 20:25

Hvad laver DIN post så i dk.fritid.knallert

og hvor gammel skal man være for at være moden....

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 27-02-02 20:30

> Hvad laver DIN post så i dk.fritid.knallert

(krydspost) ikk? )

> og hvor gammel skal man være for at være moden....

Har læst du er 35 og har kørt MC.. men at diskutere om en scooter kan følge
med en MC i optræk lyder for mig lidt til grin.. bevares, en scooterknallert
er sjov.. det skal der ikke herske tvivl om =) men en Mc blir det aldrig,
hverken hvad angår bremser, køreegenskaber og alt muligt andet
nu ved jeg ikke hvor meget DU går op i sikkerhed på en scooter men den får
ikke nogensinde samme svingegenskaber som en MC pga de små hjul,
retningsstabiliteten og affjedringen!

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 20:46

> [...]
> hverken hvad angår bremser, køreegenskaber og alt muligt andet
> nu ved jeg ikke hvor meget DU går op i sikkerhed

nej det har, ihvertfald ikke jeg påstået, at de overhovedet kan samlignes
men jeg tror lidt det kom til veje pga. de blev Xpostet.

men det er med fuld Racedress, rygbeskytter,støvler, hansker osv.

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 20:26

Fra : Jonas Holt

Dato : 27-02-02 21:22

> Hvad laver DIN post så i dk.fritid.knallert
>
> og hvor gammel skal man være for at være moden....

Et af kriterierne er da, at man tør skrive under (med eget navn)

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 22:05

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message

> Et af kriterierne er da, at man tør skrive under (med eget navn)
>
> --
> mvh
> Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

for det var der jeg trode det var at posten hørte til.

Du mener altså at man skal skrive "sit" navn, er det egentlig ikke
fulstændig ligegyldigt så længe man bruger det samme og ikke "skjuler sig"
under flere, jeg kunne for den sags skyld kalde mig alt fra A til Å uden at
du ville vide om det var mit RIGTIGE navn.

Svend Bent.

var det bedere ??

Fra : RpR

Dato : 27-02-02 23:03

> Svend Bent.

Arrgh, er det dig fra forummerne på Dailyrush? Et navn som Svend Bent går
bare ikke igen og igen. Men oki, du staver noget bedre end han gør...

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 23:09

Øhhh Dailyrush,? hvad laver man der, er det også noget med MC/Scootere.

Navnet var også lidt opfundet, og det vi bruger ligesom "Brian", men det er
der for mange der hedder som ikke er "nørded" og min makker hedder det så
jeg kan jo ikke lige som "nørd" navn

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-02 18:32

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Tråden er Xfuttet til D.F.K. i meddelsen news:a50746$1je$1@sunsite.dk...
>
> Men ellers, virkelig, _virkelig_ fornuftig ting at diskutere *not*

Ja, undskyld, det er jeg ked af. Jeg havde ikke set X-postingen, derfor
kommentaren. Vi er ikke vant til det niveau på dk.fritid.motorcykel, men nu
forstår jeg bedre sammenhængen.
Undskyld.

Rittig

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 23:26

Det er ok, jeg havde heller ikke bemærket det.

VI skal bare snart have noget sol og tørre veje så bliver vi nok i bedere
humør.

Fra : RpR

Dato : 28-02-02 18:25

> VI skal bare snart have noget sol og tørre veje så bliver vi nok i bedere
> humør.

Lavet af sukker? =)

Ej, det ER møgvejr for tiden, godt man skal en uge til Italien i uge 11

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Elbarto

Dato : 11-03-02 18:34

> [...]

> http://www.mopedgallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

SVIN!!!! ... ta lige en caio med hjem

Fra : RpR

Dato : 18-03-02 21:22

> SVIN!!!! ... ta lige en caio med hjem

Ville hellere have slæbt den 180'er Runner med hjem jeg legede på sidste dag
dernede

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Armand

Dato : 27-02-02 23:20

Michael Frederiksen <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en

> Tråden er Xfuttet til D.F.K. i meddelsen

Det er tilsyneladende Anders Majland der i bedste mening har Xfuttet
også denne(!) Øv'ert-snak!
Desværre giver handlingen bagslag i form af skribenter på begge grupper
der ikke fatter at de "er på" to steder og fra begge sider føler sig
ulejliget af "modparten"

Såeh :-/
La' lie' vær' en anden gang - Ikke?

--
Armand.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 28-02-02 18:44

> Såeh :-/
> La' lie' vær' en anden gang - Ikke?

Jeg synes krydspost er ok, hvis det har relevans for emnerne!!
Synes selv der er kommer en god debat om hvad en scooter egentlig er, at
folk så nok aldrig blir enige er noget andet!

Min egen definition af en scooter er:

Små hjul vel max en 13-14"
Motor virker som bagsvinger
Store lakerede flader, hvad end det så er plastik eller metal
Skjold for an benene
etc.

synes ikke det kommer an på motoren!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - Scooter

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-02-02 23:39

> Min egen definition af en scooter er:
> Motor virker som bagsvinger

Hmmm... Diskvalificerede det ikke lige Suzuki Burgman? Og Honda's
tilsvarende også? Og meget mere scooter kan det vel næppe blive?

Rittig

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-03-02 08:57

> Rittig:
> Hmmm... Diskvalificerede det ikke lige Suzuki Burgman? Og Honda's
> tilsvarende også? Og meget mere scooter kan det vel næppe blive?

250/400 Burgman'en, Aprilia Atlantis og Piaggio X9 har alle motoren
svingende med.
Yamaha TMax, Honda Silwerving og 650 burgman har motoren monteret i stellet.

Aprilia har udtalt at de med atlantis'ens 460ccm motor har nået grænsen for
hvad der kan lade sig gøre med motoren som svinger. Piaggio's X9 med stort
set samme motor er forsinket over 1år pga. stabilitsproblemer ved "høj" fart
(Dvs 140-160km/t)

/A

Fra : RpR

Dato : 02-03-02 15:09

> Små hjul vel max en 13-14"

Så en Aprilia Scarabeo er ikke en scooter ? Den er da RET retro vil jeg
mene.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-03-02 15:53

> Så en Aprilia Scarabeo er ikke en scooter ? Den er da RET retro vil jeg
> mene.

Hmm jo det er det jo egentlig.. den opfylder faktisk også samtlige andre
kriterier, der findes selvfølgelig undtagelserne!

ved faktisk ikk om man kunne få Vespa scooter og lign med store hjul??

Fra : RpR

Dato : 03-03-02 15:25

> ved faktisk ikk om man kunne få Vespa scooter og lign med store hjul??

Aner det heller ikke, men designet virker ret gammeldags, så et eller andet
sted må man jo have set det før =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-03-02 08:58

> ved faktisk ikk om man kunne få Vespa scooter og lign med store hjul??

Nej vespa'erne har/havde vist alle "små" hjul, men der findes masser af
samtidige("i gamle dage") scootere med "store" hjul.

/A

Fra : Mads Lund

Dato : 26-02-02 11:12

> Ja og 80Kg. og 160Km/t

uha, 25 hk, 80 kg og 160 kmt.

Min mindste motorcykel har disse specs:

31 hk 100 kg og 160 kmt. Og den egner sig kun til at køre ræs på snævre
baner på køretekniske anlæg, hvor der maks er 300m i lige linie ad gangen.
Og det er jo en standard mc af den meget lille slags.

Men bare rolig vi andre har også været knægte engang Og det er vi som
sådan stadigvæk, legetøjet er bare blevet lidt større.

Mads Lund
KTM300

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-02-02 20:32

Mads Lund skrev:

> [...]
> baner på køretekniske anlæg, hvor der maks er 300m i lige linie ad gangen.
> Og det er jo en standard mc af den meget lille slags.

Jeg tror nu alligevel godt at sådan en knallert kan have en temmelig høj
skræmmefaktor, hvis den vitterligt kommer op på 160 Sådan en god kurve
med 160 på et stel der føles som det var af gummi, skal skam nok være
skræmmende

> Men bare rolig vi andre har også været knægte engang Og det er vi som
> sådan stadigvæk, legetøjet er bare blevet lidt større.

Ja For 5 år siden syntes jeg at min storebrors Yamaha MR50 (mystisk
importmodel) med 6 hk var vild Da jeg så prøvede en CR125 blev
vildskabsbegrebet redefineret og det blev det igen da jeg prøvede en KX500!
Så prøvede jeg en RSV Mille, den føltes sjovt nok ikke voldsommere end
KX'eren Men den var nu heller ikke kedelig Sådan et uhyre af en
500cc totakter der larmer som ind i helvede er alligevel lidt mere brutal
en sådan en velopdragen v2'er

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-02 17:46

"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
> Ja og 80Kg. og 160Km/t

Hihihi.

Jeg han en motorcykel med 16hk, lidt over 100kg og 110km/t. Jeg har forsøgt
at sælge den for 7.000, men der har ingen henvendelser været, så det er den
nok ikke værd. Hvor mange penge putter du i din knallert?

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 26-02-02 11:07

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> Siger en der aldrig har prøvet en scooter med 15 - 20hk...

Det har jeg nu. Og du har ret, den trækker vildt fra 0-20, men derefter sker
der nada. Du skulle prøve en cykkel (eks KX500 eller en 1000'er sports mc)
som tipper bagover hvis man giver den fuld gas i 1' gear, det træk en tunet
scooter levere på de første meter det levere de andre i ganske meget længere
tid.

Prøv lige at vurdere dette lille regnestykke :
scooter, 20 hk 70kg egenvægt + 80 kg chauffør = 150kg/20 hk = 7,5 kg / hk

så lad os tage en KX500
65 hk 95kg + 80kg chauffør = 175 kg/65 hk = 2,7 kg / hk

eller min 9'er
180 hk 190 kg + 80 kg = 270 kg/180hk = 1,5 kg / hk

Og gæt så lige engang om scooteren føles lidt som en traktor med plov.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl

Dato : 26-02-02 14:55

> [...]

> 180 hk 190 kg + 80 kg = 270 kg/180hk = 1,5 kg / hk
>
> Og gæt så lige engang om scooteren føles lidt som en traktor med plov.

Så blev det vidst skåret ud i pap !!

Man burde næsten belønne de mest standhaftige af disse knallertdrenge med en
bagsædetur på 9´n. Når de så har prøvet en 120-240acc. og har blå mærker i
ryggen af din topboks (monteret for ikke at tabe dem) og stak ånde,samt våde
bukser. Så tror jeg de har fattet pointen og er villig til at give en kasse
humle for oplevelse.

I efteråret kom en af mn faders venner slæbende med hans 16årige knægt, der
trods flere haps af politiet blev ved med at tune knallerten til det
dumdristige. Fatter havde så sagt til ham, at lod han være med at tosse
rundt på tunede knallerter, ville han som 18årig få sit mcpap betalt.
Hans havde selv kørt MC som ung, og spurgte som om ikke jeg kunne give
knægten en tur..

Vi fandt en hjelm frem og fik ham moslet i mit touringdress, hvorefter han
var med ude på en lille tur. Stille og roligt ud fra min fars ejendom og ned
af vejen, kørte en 8-10 kilometer (meget behersket) og kom tilbage. Han
mente det var sjovt men der var nu ikke så meget liv i den.
Så han fik at vide at nu skulle der holdes FAST, da vi havde været 1tur ned
af Sindballevej var han meget mere stille da vi kom tilbage har stadig
billederne et eller andet sted.han ville ikke engang have en af sin far´s
medbragt øl ..

-
Morten Dahl

Fra : Peder

Dato : 26-02-02 15:16

> [...]
>af Sindballevej var han meget mere stille da vi kom tilbage har stadig
>billederne et eller andet sted.han ville ikke engang have en af sin far´s
Han burde da smile. Bare tænk på *mit* blik efter prøveturen (som jeg
godt selv var pilot på)
Jeg havde selv en polterabendpige bagpå Millen engang.
Meget festligt. Jeg kørte stille og pænt - især i starten.
Til at begynde med ævlede hun løs om, at jeg skulle huske, hun har et
barn der har brug for en mor (og hun *mente* det - tæt på dødsskræk)
Efter et stykke tid slappede hun af og nød turen.
Vi stoppede og jeg spurgte om hun var klar til lidt mere fart, hvad
hun svarede bekræftende på. Så fik hun lidt mere valuta for pengene -
omend kun hurtigt ad lige strækninger med god oversigt (hun var/er
trods alt mor
Da vi kom hjem til den ventende gom, var hun ikke til at rive af igen
og insisterede nærmest på at gommen (politimand) skulle have mc.
En lille pudsighed var, at jeg havde sagt til hende, at hun skulle slå
mig i siden, hvis hun virkelig blev bange. Og da jeg konstaterede, at
det da ikke kunne have været rigtigt slemt - heller ikke i starten -
hun havde jo ikke slået i siden var svaret "I siden? Jeg troede du
sagde på hjelmen. Jeg turde da ikke slippe længe nok til at stikke
armen op og slå på hjelmen!!" *fnis*

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : Morten Dahl

Dato : 26-02-02 16:10

"Peder" <eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
> Han burde da smile. Bare tænk på *mit* blik efter prøveturen (som jeg
> godt selv var pilot på)

Idag kævler han heller ikke om andet, og terroriserer marker (og hvistnok
også veje) på en 125cc crosser der hvor han bor.

> [...]
> barn der har brug for en mor (og hun *mente* det - tæt på dødsskræk)
> Efter et stykke tid slappede hun af og nød turen.

Jeg er altid helveds nervøs ved at have nogen bagpå, det er trodsalt nogle
voldsomme og "mærkelige" påvirkninger for en der aldrig har siddet bagpå.
Havde en makker der "ikke var bøsse" og ikke mente han skulle have armene
rundt om mig, Han blev nu hurtigt enig med sig selv om det ikke var så
feminint alligevel efter han havde bedt mig "skyde den fuldstændig af"

Man kan jo også selv opleve det på årets første tur, "der trækker den altså
bare" fordi kroppen lige skal finde balancen igen.

-
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-02 17:55

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg har flere gange haft folk med bagpå på off-road ture. Mest diverse
kærester, selvfølgelig, men også af og til folk der bare gerne ville prøve
hvordan det er. Toppen var et ganske højt hop på en Himmelbjergstur engang,
jeg tror det var Ulla jeg havde bagpå, DET var vildt. En enkelt gang kostede
det nogle bøjede ribben da en af min brors kammerater var ved at torbedere
mig, tøsen bagpå kom ikke noget til.
Nogle gange kan man ligefrem se på folk at deres ben er sådan lidt
gummi-agtige når de stiger af.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 26-02-02 18:08

> [...]
> mig, tøsen bagpå kom ikke noget til.
> Nogle gange kan man ligefrem se på folk at deres ben er sådan lidt

Grill, det er sku en alternativ score facon.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-02 22:33

> Grill, det er sku en alternativ score facon.

He, he.
Jeg HAR faktisk en gang forsøgt at score på den måde - ved et
Broombasse-træf var der en lækker lille sag på en GSX-R 250 som gerne ville
med på off-road turen. Jeg kørte som en sindssyg, men hun syntes bare det
var skægt. Det lykkedes nu ikke at score, det eneste jeg fik var lidt af
hendes hjemmelavede marmelade på rundstykkerne næste morgen.
Gud, hvor var jeg godtnok ikke ret gammel dengang...

Rittig
(godt gift)

Fra : Morten Dahl

Dato : 27-02-02 08:03

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> snippet en skræmmende historie

> Grill, det er sku en alternativ score facon.

Ja så hellere den med at få Jesper til at invitere sin lillesøster og alle
hendes veninder for så at fylde HELE indholdet af hans barskab på de
stakkels tøser

-
Morten Dahl
PS. send mig nu lige et "godkendt" Tossebanner så jeg kan have det klar til
på lørdag ikke osse!!

Fra : PHK

Dato : 26-02-02 15:07

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> eller min 9'er
> 180 hk 190 kg + 80 kg = 270 kg/180hk = 1,5 kg / hk

Det er specifikationer disse knallertdrenge slet ikke kan forholde sig til.

Tilbage først i firserne havde jeg en Suzuki 1100, det var noget med 100 kg
og 245 kg. Jeg sprang fra en Honda 350 til denne, dette spring var kolossalt
stort, jeg var temmelig nervøs ved at køre på den det første stykke tid, og
forsøgte aldrig at blære mig med dens præstationer i bymæssig bebyggelse,
som man ser knallertdrengene gøre.

Og 180 HK til 190 kg ... det er jo noget helt andet igen!

En ting jeg husker fra den tid var, at når baghjulet fra nyt, så kunne man
ikke få den op på baghjulet, så lavede den bare hjulspin, lige meget hvor
tørt asfalten var. Men når dækket nåede ned i nærheden af eller under
grænsen, så gik den på baghjulet.

Nogen der har fået en scooter til at lave hjulspin på asfalt? :)

--
_
|_|

Fra : bill gates

Dato : 26-02-02 16:53

Ja Ja, jeg er skam 35 År med stort MCkort og har også kørt motorcykel og der
er da ingen tvivl om at stor moter trækker mere, men er det blæret at have
en 900 der kan køre fra en scooter? det er sq da ikke noget man praler med,
man samligner jo heller ikke en Fiat 127 med en Farrari F40 vel, men tag og
se det som det det er, en 70cc og ikke som en 700cc der skal køre om kap i
samme løb, og sådan en kan faktisk fint gå på baghjul ved 70-80 Km/t, smider
lige en film i dk.binaer.motor

Fra : Mads Lund

Dato : 26-02-02 17:57

> [...]
> er da ingen tvivl om at stor moter trækker mere, men er det blæret at have
> en 900 der kan køre fra en scooter? det er sq da ikke noget man praler

Næ det var vel heller ikke det der var emnet ? eller er jeg galt på den. Var
emnet ikke noget med at der var en årsag til at små ting med lille motor og
acceleration som en traktor bliver kaldt for knallerter, mens andre 2
hjulede ting med flere kræfter og en anden oplevelse af begreber som
acceleration, fart og køreegenskaber kaldes for motorcykler.

Nøjagtig som situationen med fiat127 som vel kan betegnes som en bil i mini
klassen mod en F40 som vel nærmest er en bil i sportsvognsklassen. Derfor
sammenligner man hverken knallerter med motorcykler eller biler fra mini
klassen med biler fra sportsvogsklassen.

Det lille regneeksempel var mest for at synliggøre at der er en markant
forskel, hvorfor man med rette kan blive ved med at kalde knallerter for
knallerter uagtet hvor vild man så en synes man har tunet dem.

Nøjagtigt som hvis man nu ligger en turbo i Per's Skoda og lader den til den
eksplodere, så er og bliver det en skoda (tunet eller ej) og aldrig noget
man kan sammenligne eller kalde en sportsvogn.

> [...]
> se det som det det er, en 70cc og ikke som en 700cc der skal køre om kap i
> samme løb, og sådan en kan faktisk fint gå på baghjul ved 70-80 Km/t,

Jo jo, rolig, der er jo ingen der har sagt at det ikke er en rigtig fin
knallert, men der er jo en knallert og kan derfor næppe hidse os så meget
op. Knallerter er kedelige

Mads Lund
KX500, voksen knallert

Fra : bill gates

Dato : 26-02-02 18:08

Jo da, men jeg kan se at mange af spørgsmålene drukner i "super
teknologiske" og "fuld prof" svar selvom man Eks. bare spørger om hvad man
skal gøre ved en lidt slap forgaffel-affjedring så den alm. dagligdags
bruger faktisk taber tråden i alle de dybt tekniske svar om returventiler og
gennemstrømnings koeficienter og alt muligt halløj, men uden at man bliver
meget klogere på det man spurgte om.

så for meget kan skade mere end for lidt.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-02-02 18:24

bill gates wrote:

> [...]
> meget klogere på det man spurgte om.
>
> så for meget kan skade mere end for lidt.

Jamen, det står dig ganske frit for om du vil læse det hele. Faktisk har jeg
sprunget hele denne tråd over. Jeg faldt bare lige over dette indlæg, og så det
var myntet lidt på mig. Der står vel ikke nogen steder, at det ikke må være lidt
teoretisk?.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-02 22:42

> [...]
> meget klogere på det man spurgte om.
> så for meget kan skade mere end for lidt.

Skade? Skade hvem?
Nu er NG'er ikke indrettet sådan at man kun må svare på lige nøjagtig det
der bliver spurgt om, ligesom ingen på noget tidspunkt er forpligtet til at
læse alle indlæg. Og når en dybt teoretisk diskussion om affjedring kan løbe
så længe, så er det en påvisning af at der ihvertfald er nogen der er
interesserede i emnet. Faktisk kunne man i nogle af indlæggene ligefrem få
det indtryk at debattørerne faktisk besidder reel viden om emnet. Hvis det
så går lidt hen over hovedet på dig, så pyt, der er jo ingen pligt herinde
til kun at skrive ting som alle kan forstå. Jeg er faktisk lige ved at tro
at spørgeren faktisk fik svar på sit spørgsmål! Ja, han fik muligvis også en
masse han ikke kunne bruge, det ved jeg ikke, men det skader vel ikke nogen?

Det irriterer mig altid når nogle knallerthjerner vil bestemme hvordan en
motorcykel-NG skal forvaltes, men det er heller ikke det du giver udtryk
for, vel?

Rittig
(Knallerter, det er for de 16 - 17 årige.)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 26-02-02 23:28

> Rittig
> (Knallerter, det er for de 16 - 17 årige.)

.....som jo ikke er en ret generaliserende udtalelse fra Hr. Rittig, som ofte
bliver fortørnet over folk der generaliserer over HD? Jeg er skam enig, men
derfor må man godt drille Jeg hedder jo Steen, så jeg må godt kaste med
glashuse eller sådan noget....

Mvh
Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-02 23:51

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> derfor må man godt drille Jeg hedder jo Steen, så jeg må godt kaste

LOL.
Nej, den udtalelse var ren provokation, jeg deler kontor med en (ellers
fornuftig) gut som bruger en 45 knallert hver dag, og han er noget over 17
år. Det jeg MENER er: I 16-17 års alderen går man vildt op i knallerter, men
når man runder 18 og må køre motorcykel, så er det lidt nørdet at blive
hængende på knallerter. Okay, der er sikkert undtagelser. Men hvorfor skulle
man tusse rundt på en knallert, når man for de samme penge kan tulle rundt
på en lille motorcykel? Er der noget jeg har overset?

Rittig

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-02-02 00:00

> Men hvorfor skulle
> man tusse rundt på en knallert, når man for de samme penge kan tulle rundt
> på en lille motorcykel? Er der noget jeg har overset?

Nænæ - jeg skriver jo også at jeg er enig

Mvh
Steen

Fra : bill gates

Dato : 27-02-02 00:01

Hmmm der er også noget galt med min news server, for jeg har enkelte tråde
som dukker op i både knalleret og motorcykel, men kun nogen af dem, og jeg
er ellers sikker på at jeg kun svare til en gruppe med ser nu at mine svar
også dukker op i fritid.motorcykel så tror da pokker at der ikke er
sammenhæng i svar og spørgsmål.

og bare fordi at man er (langt) over 18 og har skiftet knallerten ud og kørt
motorcykel men har solgt den og så faldet for at tune og køre race på
scooter skal man vel ikke have trukket ned over hovedet at så har man intet
at gøre i "vores" NG, sørgeligt hvordan nogle får ejerfornemmelser fordi de
har brugt den igennem længere tide end andre.

Fra : RpR

Dato : 27-02-02 01:22

> [...]
de
> har brugt den igennem længere tide end andre.

Ja, det kan være en lidt trist ting.

Måske du skulle kigge forbi forummet på min side? Vi er ca. 1300 brugere
dér, og der er ikke nogen der trækker noget ned over hovedet på nogen, så
bliver de smidt ud. Muligheden for at holde kammertonen fin er dejlig =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Morten Dahl

Dato : 27-02-02 08:00

> kørt
> intet
> de
>
> Ja, det kan være en lidt trist ting.
>
> Måske du skulle kigge forbi forummet på min side?

Ja eller den helt indlysende der hedder dk.fritid.knallert !! den var måske
heller ikke så dum til det knallertorienterede. Han skal da være velkommen
herinde, men knallertrelateret stof er sku uintressant for os. Og en øvert
med 20+ hk på baghjulet er altså ligeså ophidsende for mig som Nyrup i
G-streng.

-
Morten Dahl

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-02-02 08:05

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> wrote in message
>Og en øvert
> med 20+ hk på baghjulet er altså ligeså ophidsende for mig som Nyrup i
> G-streng.

LOL - men du har rett. Det er derfor vi har forskjellige grupper. Jeg er
ikke på DFM for å lese om tunede knallerter.

JS

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-02 17:05

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse

> "Morten Dahl" <news@mekasign.dk> wrote in message
>
> LOL - men du har rett. Det er derfor vi har forskjellige grupper. Jeg er
> ikke på DFM for å lese om tunede knallerter.

X-posting.
Jeg faldt også i.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 27-02-02 16:12

> [...]
> heller ikke så dum til det knallertorienterede. Han skal da være velkommen
> herinde, men knallertrelateret stof er sku uintressant for os.

Havde du været lidt mere vågen havde du set at den var cross posted.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Morten Dahl

Dato : 28-02-02 08:40

> måske
>
> Havde du været lidt mere vågen havde du set at den var cross posted.

Haloo se på tidspunktet for min post, kl. er 7.59 og jeg har endnu kun
indtaget 1kande kaffe. Så vågen er nok ligeså sandsynligt som en RR sæsson
uden styrt for team CTD

Nej sorry, havde seriøst ikke set Cross til D.F.K så er der jo ikke noget at
sige til der bliver diskuteret optræk på knallerter. Ikke mere hylen fra min
side.

-
Morten Dahl
Der aldrig har kørt knallert (en enkelt brandert undtaget)

Fra : RpR

Dato : 28-02-02 18:11

> [...]
at
> sige til der bliver diskuteret optræk på knallerter. Ikke mere hylen fra

Tilgivet
Hver mand sine interesser, men det er nok bedst at MC folket og knallert
folket bliver holdt for sig selv, og så er der dem der har set fordelene i
dem begge.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-02 17:03

> [...]
> er ellers sikker på at jeg kun svare til en gruppe med ser nu at mine svar
> også dukker op i fritid.motorcykel så tror da pokker at der ikke er

ARGH!
Undskyld! Jeg havde ikke set X-postingen til dk.fritid.knallert.
Det skal ikke ske igen.

Rittig

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 26-02-02 19:09

> op. Knallerter er kedelige

Word!
Jeg har vist fortalt historien om min knallert og noget så simpelt som en
80ccm croosmaskine, ikk?!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX, børnemotorcykel

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-02 22:35

> [...]

> eksplodere, så er og bliver det en skoda (tunet eller ej) og aldrig noget
> man kan sammenligne eller kalde en sportsvogn.

Et helt tænkt eksempel naturligvis?

Rittig
(som stadig kan undres over PerP's overordentlig underlige Skoda)

Fra : Jakob Barfod

Dato : 27-02-02 15:23

> Et helt tænkt eksempel naturligvis?
>
> Rittig
> (som stadig kan undres over PerP's overordentlig underlige Skoda)

Åh, jeg kunne godt tænke mig at se et billede af et bagsæde, der har været
ild i!

--
Jakob

Fra : RpR

Dato : 27-02-02 00:00

> [...]
> sammenligner man hverken knallerter med motorcykler eller biler fra mini
> klassen med biler fra sportsvogsklassen.

Hvad laver en MZ'er så som MC?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Morten Dahl

Dato : 27-02-02 07:57

> mini
Derfor

> Hvad laver en MZ'er så som MC?

Nu var mads´s sammenligning nok ikke supergod da han sammenlignede 2
køretøjer under samme kategori. Havde han nu brugt ellert´n istedetfor en
ellers udemærket 12-7.

Og en MZ er en MC. omend en billig udgave, på nøjagtig samme måde som en
Hyundai eller andet koreansk. Og lige netop en MZ er da drømmekøretøjet hvis
man står med sit MC pap i hånden og har valget mellem en den og en øvert.

Jeg har kørt MZ et par gange, og self. er det ikke den store ophidselse, men
man er kørende. Og som tingene ser ud for mig PT. (GSXR600 hængende i
loftet) så ville jeg da være lykkelig for en MZ en lørdag eftermiddag hvor
solen skinner og fuglene synger. Hvorimod jeg sku hellere tog madkassen end
at tøffe rundt på en øvert.

-
Morten Dahl

Fra : RpR

Dato : 27-02-02 16:16

> [...]
hvis
> man står med sit MC pap i hånden og har valget mellem en den og en øvert.

Så hellere en 45'er. Nyere, mere pålidelig, billigere i drift, og kan med
lidt pilleri rende lige så stærkt som de 150'er MZ'ere jeg har prøvet.
Desuden har 45'ere det heller ikke med at skramle fra hinanden mens man
kører.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-02-02 16:27

> [...]
> lidt pilleri rende lige så stærkt som de 150'er MZ'ere jeg har prøvet.
> Desuden har 45'ere det heller ikke med at skramle fra hinanden mens man

Ja, det er fint. Men har du ikke fått med deg at det er uinteressant for
leserne av denne gruppe? Det er MC'ere som har fokus her, uansett om de er
langsomme eller hurtige av slagsen.

JS

Fra : Morten Dahl

Dato : 28-02-02 08:43

> [...]
> lidt pilleri rende lige så stærkt som de 150'er MZ'ere jeg har prøvet.
> Desuden har 45'ere det heller ikke med at skramle fra hinanden mens man

En MZ er sku en charmerende skabelse. BASTA, man kan sku ikke lade være med
at holde af den. Nuvel ka du måske få en øvert til at køre hurtigere, men
14Krpm med 60km/t virker altså malplaceret, så hellere den mådeholdende
sprutten fra en MZ, der er noget beroligende over at køre på sådan en. For
ikke at snakke om det faktum at man må køre 2 på en MZ.

-
Morten Dahl

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-02-02 08:54

> [...]
> sprutten fra en MZ, der er noget beroligende over at køre på sådan en. For
> ikke at snakke om det faktum at man må køre 2 på en MZ.

Du kryssposter stadig.

JS

Fra : Morten Dahl

Dato : 28-02-02 09:13

> "Morten Dahl" <news@mekasign.dk> wrote in message
> med
For

> Du kryssposter stadig.

Tjae hvad skal jeg sige, mangel på overblik måske? hvordan gik det
forresten er du nu ejer af den 1K eller hvad?

-
Morten

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-02-02 09:40

> Tjae hvad skal jeg sige, mangel på overblik måske?
Jeg var ved å falle i selv. Normalt ser jeg aldri på hvor posten går
hen...

>hvordan gik det forresten er du nu ejer af den 1K eller hvad?
Reiser til Tyskland i morgen. Den skal hentes i nærheten av Ringen. Ikke
særlig varmt der nede p.t, men varmt nok til at jeg nok like godt kan kjøpe
årskort med det samme
http://www.wetteronline.de/Rheinl-Pfalz/Nuerburg.htm

JS

Fra : Jakob Barfod

Dato : 28-02-02 10:30

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse

> "Morten Dahl" <news@mekasign.dk> wrote in message
>
> Du kryssposter stadig.

Jep. Han ER ikke vågen

--
Jakob

Fra : LaLLe

Dato : 28-02-02 10:05

> [...]
> sprutten fra en MZ, der er noget beroligende over at køre på sådan en. For
> ikke at snakke om det faktum at man må køre 2 på en MZ.

Nu render en 45'er ikke med 14k rpm ved 60 km/t. Alle lovlige 45'ere har max
7k rpm! Har alrdig mødt andet. Når der til gengæld kommer stort og vildt tun
på,så er 14k rpm sandsynligt. Men så er der også noget mere spark i den.

Jeg vil ihvertfald foretrække scoot frem for MC anytime. Ja gud MC er fedt,
men der er altså en del afgifter osv som man ikke har på 30/45'er.

OG der var en der nævnte noget med scooter og hjulspin på tør asfalt. Nej
men find mig en en MC med vario træk og jeg skal næsten garantere at den
ikke koger om den så er 2000 cc!!!! Varioen er jo netop til for at sikre at
der altid er optimal optræk og ikke bare koger rundt på jorden

EOD herfra det er ved at blive latterligt.

LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : PHK

Dato : 28-02-02 10:14

"LaLLe" <lalle@popme.dk> skrev i en meddelelse

> EOD herfra det er ved at blive latterligt.

Det latterlige her er da at du begynder at snakke om MC og vario?!!

--
_
|_|

Fra : Morten Dahl

Dato : 28-02-02 10:32

> [...]
at
> der altid er optimal optræk og ikke bare koger rundt på jorden

Nu ved jeg ikke hvad vario er, men hvis det er gummigear, så se løjer. først
ska vi ha definationen på en "koger" "burner" whatever .. det er efter min
mening når der er røg og hul i asfalten bagefter (seriøst røg og hul) Og
dette har jeg praktiseret på en 400cc burgman scooter venligst udlånt af
CF.reinhardt bevis følger i D.B.M såsnart jeg finder billedet på min
server

> EOD herfra det er ved at blive latterligt.

Hvad er latterligt? små drenge med småt legetøj eller store drenge med stort
legetøj? det et spørgsmål om priotering..

-
Morten Dahl
stor legetøj

Fra : RpR

Dato : 28-02-02 18:16

> [...]
> dette har jeg praktiseret på en 400cc burgman scooter venligst udlånt af
> CF.reinhardt bevis følger i D.B.M såsnart jeg finder billedet på min

Gummigear, den var ny =)

Men varioen har det formål at holde så mange hk som muligt på baghjulet over
så stort et område som muligt.
Kogere er ret nemme på en scooter. Selv en 45'er uden spærringer kan
generelt trække kogere på asfalt, ikke så overdrevne som en stor MC, men
ryger, DET gør det =)

Kan da lige poste et billede af en Scarabeo der ikke er helt for børn:
http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/Galleriet/Velo'sScarebeo/I
mage40.jpg

Resten af knallerten kan beskues her:
http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/Galleriet/Velo'sScarebeo/!
index.html

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-02-02 20:56

Morten Dahl skrev:

> Og dette har jeg praktiseret på en 400cc burgman scooter venligst
> udlånt af CF.reinhardt bevis følger i D.B.M såsnart jeg finder
> billedet på min server

Må vi se plakaten?

> Hvad er latterligt? små drenge med småt legetøj eller store drenge med
> stort legetøj? det et spørgsmål om priotering..

Good point!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - stor og lidt for fornuftigt legetøj

Fra : Mads Lund

Dato : 28-02-02 11:41

> Hvad laver en MZ'er så som MC?

http://www.xtremebikes.dk/MZ_racing.htm

Std mz251 med skod dæk, en chocker der hang som den gik elendigt, men stadig
hurtigere i svingene end mange af de andre kører den dag.

It's all about attitude

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RpR

Dato : 28-02-02 18:23

> [...]
stadig
> hurtigere i svingene end mange af de andre kører den dag.

lol
Respekt =)

Men oki, hvis folk kan ræse MZ'ere så undrer man sig ikke over dem der
hitter på at ræse Lambretta scootere med banan stel.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-02-02 19:26

> [...]
>
> Men oki, hvis folk kan ræse MZ'ere så undrer man sig ikke over dem der
> hitter på at ræse Lambretta scootere med banan stel.

Nu gør du MZ'er værre end de er!
Bevares, det er ikke høj-kvalitets motorcykler, men 250cc udgaven er nu ikke
langsom! Jeg har haft både 150cc og 250cc, og mens 150cc modellerne er
transportmidler, og ikke særlig ophidsende at køre på, så er de "store"
modeller nu ikke så ringe. Jeg har da også givet førere af store, hurtige
japanere sved på panden. ETZ251 startede faktisk med Brembo bremse og
japansk oliepumpe, indtil MZ fik lavet en kopi, så forsvandt det
karismatiske "b" fra bremsen. Tophastighed omkring 140 er da også fint til
kørsel i DK.
Om den kan lave "kogere" ved jeg ikke, men den kan ihvertfald wheelie'e.

Rittig

Fra : Morten Dahl

Dato : 01-03-02 08:52

> [...]
> transportmidler, og ikke særlig ophidsende at køre på, så er de "store"
> modeller nu ikke så ringe. Jeg har da også givet førere af store, hurtige

Tjae PerP har da også sat mig til vægs på hans GS450-altmuligmaskine. Dagen
efter en bytur i Støvring (dont ask) skulle vi lige et smut forbi farLund i
Arden for at fikse min GSXR750 der havde lidt strømproblemer.

Og en meget regnvåd søndag morgen med tømmermænd og Per i fuld hopla på en
iskold GS450 var altså nok til at jeg måtte opgive at følge med igennem
rundkørslerne (manden sad i "kvindesaddel" som på en hest !!) tror sku
stadig han var beruset for det var USERIØST.

Men DMC instruktørerne skal have min ros, for Per kan altså styre en cykkel.

--
Morten Dahl

Fra : RpR

Dato : 02-03-02 15:18

> Nu gør du MZ'er værre end de er!

Gør jeg?
> [...]
> japansk oliepumpe, indtil MZ fik lavet en kopi, så forsvandt det
> karismatiske "b" fra bremsen. Tophastighed omkring 140 er da også fint til

Det er jo altsammen rigtigt nok, og omkring de 140km/t er også muligt på en
scooter hvis man ved hvad man har med at gøre. Der er bare alligevel lidt
mere udfordring i at få den helt derop end ved at købe en MC og så bare
vride øret, lidt der jeg gerne vil hen!

Forresten har RIGTIGT mange scootere Brembo bremser idag. Gilera og så lige
min Aprilia Area 51 er nok undtagelsen, de har Grimeca monteret. (Brembo
virker IMO noget bedre, lidt mere bid i dem. Kan ske SBS klodser kan ændre
på det)

> Om den kan lave "kogere" ved jeg ikke, men den kan ihvertfald wheelie'e.

Mon ikke den kan? min Area 51 er afdroslet og så har jeg bearbejdet
cylinderen en smule, og på nylagt asfalt kan den da sagtens få baghjulet til
at ryge lidt =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-02 15:30

> [...]
> scooter hvis man ved hvad man har med at gøre. Der er bare alligevel lidt
> mere udfordring i at få den helt derop end ved at købe en MC og så bare

Se, den holdning forstår jeg ikke!
Du vil hellere køre 140 på en knallert der ikke kan styre, ned på en MZ der
kan? Har du overvejet konsekvenserne af et uheld med personskade? Ved at
køre på en knallert der er tunet til at kunne køre 140 løber du en risiko
for personlig konkurs, og hvis det går ud over dig selv, ingen udbetaling
fra forsikring - er det ikke ... dumt?
Og hvor er udfordringen? Er det at tune knallerten? Hvorfor er der mere
udfordring i at tune en knallert, end at tune en MZ? Sidstnævnte er lovligt.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 03-03-02 15:39

> Se, den holdning forstår jeg ikke!

Du er vist langt fra den eneste =)

> Du vil hellere køre 140 på en knallert der ikke kan styre, ned på en MZ
der
> kan?

I får det til at lyde som om at en scooter kun kan køre ligeud.
Har du egentligt prøvet en scooter ved ca. 100km/t? Langt de fleste ER
faktisk okay ved den hastighed.
Og det med at styre, det er vist mere vanesag. Da jeg kom fra min GPR 50R
(mc replica) og ned på Area'en, så syntes jeg da også at den styrede noget
underligt, men her efter jeg har hjulet rundt på den i et par måneder, så
vil jeg faktisk vove den påstand at jeg kan tage rundkørsler med samme fart
som på GPR'en. Jeg vil mene at det er et spørgsmål om teknik.
Klart klart, jeg ved godt at 16 -17" hjul har noget mere gyroskopisk effekt
end de 13" jeg har på Area'en, men forskellen føles nu ikke så overvældende
stor når man først har lært at styre scooteren.

> [...]
> for personlig konkurs, og hvis det går ud over dig selv, ingen udbetaling

Jeg blev engang kørt ned af en bilist der svingede ind over cykelstien, da
jeg havde min Yamaha Neo's 30km/t scooter.
Scooteren var alt andet end lovlig, og jeg kørte omkring 40 - 45km/t da han
kørte mig ned.
Hans forsikring var ikke det mindste interesseret i om scooteren var lovlig
eller ej, og de sidste par år har jeg faktisk heller ikke hørt om
forsikringer der har nægtet at udbetale på grund af at knallerten var
ulovlig.
Tror det hænger sammen med om kørslen er uforsvarlig eller ej, og jeg synes
ikke selv jeg kører uforsvarligt.

> Og hvor er udfordringen? Er det at tune knallerten? Hvorfor er der mere
> udfordring i at tune en knallert, end at tune en MZ? Sidstnævnte er
lovligt.

Så kunne jeg jo lige så godt tune en Maxi =)
Ej, men hvor mnage ser du tune en MZ? Desuden er en MZ'er ikke just lækker
at køre på, efter min mening.
Sammenligner det lidt med at tune en Yamaha FS-1 fra '69, teknikken er
ældgammel og motoren lavet for billigt.
Synes ALTID man hører bøvl med MZ'ere. De fleste MC mekanikere jeg kender
vil ikke engang have noget med dem at gøre.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-02 18:15

> Du er vist langt fra den eneste =)

Sætter det ikke nogle tanker igang?

> I får det til at lyde som om at en scooter kun kan køre ligeud.
> Har du egentligt prøvet en scooter ved ca. 100km/t? Langt de fleste ER
> faktisk okay ved den hastighed.

Det var dig der hellere ville køre hurtigt på knallert end på motorcykel, at
du mener at knallerten styrer "okay" ved 140 er da ... en holdning. Nej,
naturligvis har jeg ikke kørt 100 på en knallert, hvorfor skulle jeg dog
risikere mit kørekort på det? Jeg har kun kørt ca. 65 på et par knallert-45,
og det syntes jeg var rigeligt. Jeg mener at sammenligning er nødt til at
være nogenlunde på lige vilkår, og derfor tror jeg at selv den ringeste
motorcykel både styrer og bremser bedre end knallerter ved hastigheder over
100 - uden dog at kunne dokumentere noget.

> [...]
> ulovlig.
> Tror det hænger sammen med om kørslen er uforsvarlig eller ej, og jeg

Næh, jeg tror nu snarere det kan hænge sammen med om hastigheden (eller
modifikationen af knallerten) havde indflydelse på uheldet. Prøv du at blive
indblandet i et uheld hvor et vidne (fx. modparten) nævner for politiet at
du kørte over 100. (Der er altid politi indblandet ved uheld med
personskade).
Dit eksempel er ubrugeligt i denne sammenhæng, for det er nopk de færreste
der er i stand til at bedømme om en knallert kører 30 eller 40, og det har
næppe den store indflydelse på uheldet. At du heller ikke har hørt om nogen
der er løbet ind i forsikringsproblemer som følge af tuning... Hvor mange
knallerter kører der rundt derude, som kan køre over 100? Ikke så mange vel?
Hvor mange af dem har været indblandet i uheld? Endnu færre, ikke? Vil du
tage chancen for at blive den første? Se, det er jo dit valg.

> Synes ALTID man hører bøvl med MZ'ere.

Nåh ja, nu forstår jeg dig bedre. Du kunne jo bare komme med denne saglige
argumentation fra starten...

> De fleste MC mekanikere jeg kender
> vil ikke engang have noget med dem at gøre.

Nævn deres værksteder.

Rittig

Fra : Steen Schmidt

Dato : 03-03-02 19:31

> [...]
han
> kørte mig ned.
> Hans forsikring var ikke det mindste interesseret i om scooteren var

Det var vel ikke dig jeg så skrive på d.f.k. at du lige havde husket at
afmontere tundelene inden taksatoren kom? Det er muligt det ikke var dig
(jeg kan ikke huske det præcist), men der var en overvejende tilslutning i
d.f.k. om at den slags forsikringssvindel er ok.

> Tror det hænger sammen med om kørslen er uforsvarlig eller ej, og jeg
synes
> ikke selv jeg kører uforsvarligt.

Jeg ser ikke mange K45'ere der kører forsvarligt.....de fleste kører uden
hjelm og altid over for rødt (Århus). Rødkørsel er jo ikke forskellig fra de
fleste cyklister, men der er langt imellem de lovlige K45'ere. Det må jo
være accepteret af politiet, da der ikke gøres noget ved det...

> Synes ALTID man hører bøvl med MZ'ere. De fleste MC mekanikere jeg kender
> vil ikke engang have noget med dem at gøre.

Du har da også ti tommelfingre hvis du skulle have brug for en mekaniker til
en MZ, så det bliver nok ikke det store problem.

Mvh
Steen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 03-03-02 20:03

> [...]
> (jeg kan ikke huske det præcist), men der var en overvejende tilslutning i
> d.f.k. om at den slags forsikringssvindel er ok.

Bemærk venligst trykket på "overvejende"
Jeg personligt tar dybt afstand fra den slags svindel.
I den sidste ende kommer erstatnings beløbet til at hænge på ens
medforsikrede (læs: kunder i samme selskab) og det er ikke rimeligt..
Der er desuden mange der bander og svovler politiet til et vist sted hvis de
bliver stoppet for at køre for stærkt eller uden hjelm. Jeg har det bare
så'en, at hvis man er "sej" nok til at køre uden hjelm og alt for stærk, så
er man også mand nok til at tage sin straf! folk der jamre over fartbøder
får ikk ynk hos mig.

> [...]
> fleste cyklister, men der er langt imellem de lovlige K45'ere. Det må jo
> være accepteret af politiet, da der ikke gøres noget ved det...

Jeg ser heller ikke mange motorcykellister der kører under 100 på fortorvet

Rolig, det var koun for at provokere, men det er en generalisering, og det
er farligt! bevares, der er fandme mange der kører som død og helvede! men
der er altså også en del der kører forsvarligt, og overholder reglerne, med
undtagelse af hastighederne, som er dybt latterlige.
Jeg selv (og nu får jeg nok nogle stryg over nakken) kører så vidt muligt på
vejen på min 30 scooter, de steder hvor jeg ved jeg kan følge med trafikken,
Dels fordi jeg mener bedre kan kunne forsvare det over for en politibetjent,
men også for ikke at kører på cykelstierne med hastigheder i nærheden af de
60-70 stykker. Jeg bryder mig ikke om at skulle overhale cykellister, heller
ikke med lave hastigheder (20-30 km/t) og de cykelstier jeg kommer i
nærheden af ligger som regel på skoleveje, hvor der færdes små børn, som, de
færreste, er traffiksikre og slingre + det faktum at de tit bliver skræmt af
knallerter...!
på skolevejen til den nye skole der er bygget i Kalundborg er det direkte
forbudt at køre med knallert, de er blevet smidt ud på vejen!

Jeg vil meget gerne have kommentare til min vejplacering. Er det forståeligt
at jeg vælger at placere mig på vejen som "hurtigt" kørende knallert??

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-02 23:13

> [...]
med
> undtagelse af hastighederne, som er dybt latterlige.

Du har helt ret, enhver generalisering er dybt uretfærdig mod nogle af dem
der rammes. Jeg tror også man lægger mere mærke til dem som kører dybt
tåbeligt, og ikke så meget til dem der kører fornuftigt.
Men så er der lige det med hastigheden... Hvem afgør hvilke regler du skal
overholde, og hvilke du kan overtræde fordi de er "dybt latterlige"?

> Jeg vil meget gerne have kommentare til min vejplacering. Er det
forståeligt
> at jeg vælger at placere mig på vejen som "hurtigt" kørende knallert??

Tjah, det du gør er jo ulovligt. Men jeg forstår dig nu godt. Jeg synes
placeringen altid må være en afvejning af dels hvor meget du generer de
blødere trafikkanter (cyklister) og hvor meget du udsætter dig selv for
fare. Jeg turde fx. ikke køre knallert på større hovedveje, for de fleste
bilister har en ret afslappet holdning til hvor meget plads man behøver
levne en knallert der overhales, ligesom de ikke har helt tilstrækkelig
indsigt i hvordan to-hjulere påvirkes af sidevind (eller mangel på samme,
mens bilen overhaler).
Jeg føler mig ret sikker på at din placering ikke vil give anledning til
bøder.

Rittig

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-03-02 19:04

> [...]
> der rammes. Jeg tror også man lægger mere mærke til dem som kører dybt
> tåbeligt, og ikke så meget til dem der kører fornuftigt.

Jep, har det på præcis samme måde med billister der konsekvent ligger lige i
bagskærmen!

> Men så er der lige det med hastigheden... Hvem afgør hvilke regler du skal
> overholde, og hvilke du kan overtræde fordi de er "dybt latterlige"?

Det gør jeg skam helt selv..

> forståeligt
>

> Jeg føler mig ret sikker på at din placering ikke vil give anledning til
> bøder.

Det er også den tanke jeg har tænkt

Fra : Steen Schmidt

Dato : 04-03-02 01:37

> Bemærk venligst trykket på "overvejende"
> Jeg personligt tar dybt afstand fra den slags svindel.

Ja, ok - det er jeg da glad for. En 8-10 stykker kan jo også hurtigt blive
til "overvejende", hvis det er regulars der skriver det. Det vejer tungt,
men siger forhåbentligt mere om klientellet i d.f.k, end om K45 kørere
generelt. Det var ikke et angreb mod dig personligt

> I den sidste ende kommer erstatnings beløbet til at hænge på ens
> medforsikrede (læs: kunder i samme selskab) og det er ikke rimeligt..

Præcist.

> Jeg ser heller ikke mange motorcykellister der kører under 100 på
fortorvet

> Rolig, det var koun for at provokere, men det er en generalisering, og det
> er farligt!

Klart nok - jeg mener heller ikke der ikke er undtagelser, men her i Århus
synes jeg nu størstedelen af K45 kørerne er unge mennesker med hovedet (uden
hjelm på) under armen. Jeg påstår ikke at Århus skulle være repræsentativt
for hele landet, og det jeg ser er jo også påvirket af de (ens) tidspunkter
jeg overvejende kører bil/MC på i Århus.

> [...]
med
> undtagelse af hastighederne, som er dybt latterlige.

Ja - mange af reglerne omkring K45'ere er mærkelige. Jeg turde ikke køre med
lovlig hastighed på sådan en, på en større vej - det er simpelthen for
farligt. Det er også lidt en falliterklæring at man må køre dem med
bilkørekort - det gør i hvert fald ikke førerne sikrere. Lille MC-kort og
60-80 km/t ville være mere rimeligt i mine øjne. Man skulle måske så også
måtte tage lille MC-kort fra 16 år eller sådan noget.

Der er mange meget bedre ordninger end de Danske rundt om i verden.

> Jeg selv (og nu får jeg nok nogle stryg over nakken) kører så vidt muligt

> vejen på min 30 scooter, de steder hvor jeg ved jeg kan følge med
trafikken,

Det er jo en overvejelse fra gang til gang - jeg forsøger da heller ikke at
få nogen til at overholde alle skrevne og uskrevne regler. De vigtigste
regler, i mine øjne, er at man skal vise hensyn og ikke må være til fare
eller ulempe for andre. Hvis man overholder dem i videst muligt omfang, så
står vi ikke skidt.

Og så burde der måske slås lidt hårdere ned på uansvarlighed i trafikken -
nogle kører rundt med en ligegyldighed der er til at brække sig over.

> [...]
politibetjent,
> men også for ikke at kører på cykelstierne med hastigheder i nærheden af

Jeg tror heller ikke en betjent vil være alt for hård ved dig i tilfælde af
kontrol. De plejer at være til at tale med - alle betjente jeg endnu har
mødt har været fornuftige personer, der ikke var regelryttere eller
lignende. Der hvor lovens ord er ubøjeligt, er der selvfølgelig ikke meget
at komme efter, men hvor en personlig vurdering afgør sagen, er der som
regel masser af fornuft bag politiets beslutning.

> Jeg bryder mig ikke om at skulle overhale cykellister, heller
> ikke med lave hastigheder (20-30 km/t)

Jeg ser jævnligt de samme 4 K45'ere køre på cykelstien ad og omkring
Ringvejen i Århus - det er tydeligvis fordi de ikke gider bremses af
trafikken der ind imellem kører lidt i kø (eller i hvert fald langsommere
end 70-90 km/t som de kører). De sparer typisk ikke mange sekunder i forhold
til at have kørt på vejen, men til gengæld må folk der venter ved
busstoppesteder og kører på cykel springe for livet når de kommer forbi.
Ruten bliver endnu hurtigere af at de skærer ind over fortov og lignende når
de skal dreje fra ved sideveje. Dette gør de så også når der ikke er nogen
trafik til at genere dem - nu gider de vel ikke lave om i deres vaner...

> Jeg vil meget gerne have kommentare til min vejplacering. Er det
forståeligt
> at jeg vælger at placere mig på vejen som "hurtigt" kørende knallert??

I mine øjne (men jeg er jo ikke dommer i nogens sag) ser det ud til at være
en mere forsvarlig måde du kører på, så det er vel fint nok. Bare man
udviser en smule respekt og omtanke, så tror jeg de fleste er glade....

Mvh
Steen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-03-02 19:32

> [...]
> til "overvejende", hvis det er regulars der skriver det. Det vejer tungt,
> men siger forhåbentligt mere om klientellet i d.f.k, end om K45 kørere

Og K30 kører for den sags skyld.. det er dem jeg møder flest af i DFK

> generelt. Det var ikke et angreb mod dig personligt

Nej, det var bare lige for at understrege det for de herre i DFM

> bilkørekort - det gør i hvert fald ikke førerne sikrere. Lille MC-kort og
> 60-80 km/t ville være mere rimeligt i mine øjne. Man skulle måske så også
> måtte tage lille MC-kort fra 16 år eller sådan noget.

Eller måske endda microkørerkort begrænset til 15 hk!
34 hk er meget for en 16 åriget der konstant skal blære sig med chance for
at skade sig selv og andre!

> Der er mange meget bedre ordninger end de Danske rundt om i verden.

Tyskland F.eks!

> [...]
> eller ulempe for andre. Hvis man overholder dem i videst muligt omfang, så

Det er ca det jeg forsøge!

> [...]
> trafik til at genere dem - nu gider de vel ikke lave om i deres vaner...

Dem er der desværre også en del af i Kalundborg, især zigzag'ere! Hvis jeg
beslutter mig for at køre på vejen blir jeg der, og omvendt hvis jeg
beslutter mig for cykelstien med lav hastighed, så blir jeg der!

Jeg kører den samme tur hver morgen, og vurdere om folk kører stærkt.. jo
senere jeg kommer, jo stærkere køre folk, så hvis jeg er sent den
forstsætter jeg over vejen ud på en lille omvej af en mindre traffikeret
vej!

> [...]
> en mere forsvarlig måde du kører på, så det er vel fint nok. Bare man
> udviser en smule respekt og omtanke, så tror jeg de fleste er glade....

Det forsøges så vidt muligt, så længe folk respektere mig, så respektere jeg
også dem!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-03-02 21:14

Michael Frederiksen skrev:

> Eller måske endda microkørerkort begrænset til 15 hk!

Jeps, det skulle vi have haft istedetfor 45'erne!

> 34 hk er meget for en 16 åriget der konstant skal blære sig med chance for
> at skade sig selv og andre!

Jeps, en af de mere tåbelige knallertkørere på noget a la en RS125'er ender
hurtigt i død og ødelæggelse. Ikke at en stor del af knallertkørerne
sikkert sagtens kunne styre sig, der er bare for mange der ikke kan

Fra : PHK

Dato : 04-03-02 06:23

> [...]

forståeligt
> at jeg vælger at placere mig på vejen som "hurtigt" kørende knallert??

Jeg bevæger mig rundt i trafikken både pr. cykel, scooter og bil. På cykel
har jeg nogle gange mine børn på hhv. 6 og 9 med, f.eks. når de skal i
skole.

Bl.a. af denne grund finder jeg, at knallerter på cykelstien bør forbydes.
En anden grund er at ulovlige knallerter ofte er at finde på cykelstien,
"fordi der står det jo i loven de skal køre", hvilket mange steder i
bymæssig bebygget område er endnu dybere uansvarlig.

Set i bakspejlet har jeg også kørt på cykelsti på min ulovlige Honda CD 50,
men når det skulle gå rigtigt stærkt, så kørte vi på vejen. Især husker jeg
turen op og ned ad Overlundbakken (hvis du ikke ved hvor det er, så kan det
også være lige meget), hvor der dengang var en god 3-sporet vej med
cykelsti. Det foregik på vejbanen - selvfølgelig.

Bilisterne er generelt meget utilfredse med knallert-45, at de skal have lov
til at køre på vejen. Men stort set alle bilister anser en knallert-45 som
en modtrafikant og ikke en medtrafikant. Ofte ligger de _lige_ bag ved en
knallert-45, fordi nu skal de altså snart forbi (når den flere hundrede
meter lange kø af modkørende (med)trafikanter altså lige giver en mulighed),
i stedet for at holde god afstand og begynde at accellerere blødt forbi.

For derefter alligevel at blive hentet ved den næste lysregulering. Og så
kan knallert-45 lige understå sig i at snyde foran. Dette giver anledning
til kraftig gasgivning og kraftig acceleration, fordi hvad bilder sådan en
knallert sig egentlig ind.

IMNSHO trænger bilisterne til at se situationen fra en knallert-45´s
synsvinkel.

--
_
|_|

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-03-02 19:44

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:a5v0bu$htj$1@sunsite.dk...

> Jeg bevæger mig rundt i trafikken både pr. cykel, scooter og bil. På cykel
> har jeg nogle gange mine børn på hhv. 6 og 9 med, f.eks. når de skal i
> skole.

Det er lige præcis jer jeg ikke vil ligge og overhale med syge hastigheder!

> Bl.a. af denne grund finder jeg, at knallerter på cykelstien bør forbydes.

Hmm, der er jeg så ikke enig! jeg ville helst ikke færdes på vejene med 30
km/t, heller ikke helt til højre!
Så skulle man uddanne de unge til at have den fornødne viden om at færdes på
to hjul på vejen!

Selv har jeg traktorkørekort (jaja bondeknægt) som er meget mere teoretisk
end knallertførebeviset! og jeg ville føle mig meget utryg ved at færdes på
vejene med mindre viden!

> [...]
mulighed),
> i stedet for at holde god afstand og begynde at accellerere blødt forbi.

Det sker da at en billist er ved at hidse sig hvis jeg holder forrest i et
lyskryds, og gasser op for så at begynde og trække udenom når der bliver
grønt.. men de fleste bliver alligevel overrasket(!) og trækker pænt ind bag
mig igen

> [...]
> knallert sig egentlig ind.
>
> IMNSHO trænger bilisterne til at se situationen fra en knallert-45´s

Kan kun tilslutte mig!

Fra : Steen Schmidt

Dato : 04-03-02 22:16

> Det sker da at en billist er ved at hidse sig hvis jeg holder forrest i et
> lyskryds, og gasser op for så at begynde og trække udenom når der bliver
> grønt..

Og man må ikke engang overhale i et lyskryds....der er masser af tåbelige
bilister også.

Mvh
Steen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-03-02 22:40

> Og man må ikke engang overhale i et lyskryds....der er masser af tåbelige
> bilister også.

Du svare jo sådan set selv... tåbelige

--
Michael Frederiksen - Der også selv skal ha' bil og være idiot en dag

Fra : RpR

Dato : 05-03-02 07:30

> [...]
> (jeg kan ikke huske det præcist), men der var en overvejende tilslutning i
> d.f.k. om at den slags forsikringssvindel er ok.

Jo, det var skam mig!
Men jeg fik skam min bøde fra politiet fordi at min knallert var ændret. De
ville ikke se den, men bare det at den kørte 40km/t var grund nok til at de
mente der var pillet i den. Forsikringsselvskabet har helt 100% vidst at
knallerten ikke var lovlig.
Det med at pille delene af var nu mere for at gemme dem til næste knallert,
hvilket de self' også blev brugt til.

Og til debatten med generalisering:
Jeg ser også mange K45 placere sig som røv og nøgler. Hver evig eneste
morgen overhaler jeg en ældrende gut der kører på en SR 50 inde på
cykelstien, og han kører da omkring de 70km/t.
Hastigheder over 40km/t skulle simpelthen være forbudt på cykelstien. Jeg
har skam også kørt helt op mod 90km/t derinde, FØR.
Efter jeg fik min Yamaha Neo's tilbage fra politiet's varetægt (havde vel
stået der ca. 6 - 7mdr) og fået den skruet sammen så den var helt lovlig
(også første gang nogensinde), så kunne den alligevel rulle ca. 40 - 45km/t,
og det ER altså nok inde på cykelstien.

Og jeg kan kun blive enig når folk siger at det er tosset at man skal have
bilkørekort til noget på 2-hjul, så er det IMO lige meget om den skal køre
45km/t (hvilket ingen af dem alligevel gør, og politiet ser generelt også
mellem fingre med det HVIS du kører ordentligt) eller 80km/t.

Bare et par timer på en bane med en lærer der har forstand på tingene kan
altså gøre en forskel. Jeg har været med i et par én dags løb på 125cc for
RIGTIGE amatører, og man lærer en hel del om hvordan en cykel skal køres,
specielt hvis man ikke har MC pap som mig.

IMO skulle 45'ere være "klein kraft rad" som i Tyskland. Du kan pille og
gøre ved bare den ikke render over 80km/t og har mere end 15hk på tappen,
ville efter min mening være helt fair.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-03-02 15:57

> [...]

lige
> min Aprilia Area 51 er nok undtagelsen, de har Grimeca monteret. (Brembo

Det har min honda oz..
jeg synes Brembo'en på Neo'sen og Grimeca på min Honda, ligner hinanden
uhyggeligt meget, de passer vist både stempelpakninger og klodser sammen,
vil faktisk vove at påstå atde er identiske

> virker IMO noget bedre, lidt mere bid i dem. Kan ske SBS klodser kan ændre
> på det)

Gold Frenz laver faktisk oz rigtig gode klodser, de koster bare mønt!

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-02-02 14:48

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med turbo ville da lige være et motortosse-projekt! Men ak, endnu en gang
> "vi-kalder-vores-knallerter-for-scootere". Pil nedad.

Måske fordi det er en scooter? En MC er ikke blot en MC, vel? Der er
forskellige modeller, alt efter hvem man er. Samme er gældene her, der er
gamle PUCH''er og der er nye Scootere med remtræk og variomatic systemer.
Men nu du nævner at sådanne et projekt kunne være sjovt, så er ejeren af
biksen (Finn) næsten færdig med hans projekt. En Gilera Runner med komplet
Polini Evolution (Tunet fra top til tå) og så er der lige blevet plads til
en gang NOS oven i købet :) Han går bare og venter på bedre vejr så han kan
få dyset den rigtigt ind når hans nye kaburator kommer hjem. Det er sprøde
sager, om ikke andet så er det sjovt ! Men larmen er ikke til at holde ud..
Nå det blev lidt OT, men hva faen !..

HyGGe

> --
> Jakob

/Thomas

Fra : Jens Hansen

Dato : 20-02-02 16:00

> [...]
> og den fungere stadig på 3. år. Der er hijack,selvstart, mute alarm, alm
> alarm, find og startspærre. Rækkeviden er på åbneområder omkring 150m.

Øhh er den også med "ryste" sensor ?
er der evt. også en lille lampe der lyser/blinker når den er tilsluttet

Hilsen Jens
(Der også prøver at finde noget der kan vække mig, hvis der er en der
piller)

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-02-02 16:20

"Jens Hansen" <Jens.hansen@infocare-denmaek.com> skrev i en meddelelse

> Øhh er den også med "ryste" sensor ?
> er der evt. også en lille lampe der lyser/blinker når den er tilsluttet

Jeps.. Næsten som beskrevet på Tsvansens side. Den biper en enkelt gang når
der røres ved den. Fortsætter rystelsen går alarmen igang og varer i ca 40
sek. Blinklysene blinker forresten også. På min model er der også mulighed
for at regulere hvor følsom den skal være, men jeg har ikke haft brug for
det.

> Hilsen Jens
> (Der også prøver at finde noget der kan vække mig, hvis der er en der
> piller)
/Thomas - Der har fået stjålet geden én gang. Derfor Alarm og Abus lås.

Fra : Skyggen

Dato : 22-02-02 16:37

For lige at være sikker - kan man godt bruge denne alarm til en CBR600 F3
??`- eller er den kun til "Scooter" ?

hilsen Thomas

CBR600F3

Fra : Rolf Jensen

Dato : 23-02-02 17:58

> [...]
> og den fungere stadig på 3. år. Der er hijack,selvstart, mute alarm, alm
> alarm, find og startspærre. Rækkeviden er på åbneområder omkring 150m.

Thomas...
> Hvad for en cykel er det du har monteret den i?? Og er det et helvedes
arbejde at montere alarmen?? Synes selv at det der med at rode med
elektronikken er lige svært nok..

Mvh Rolf / FireBlade `98