Hemmeligt nummer igen - var vist en del mi~
Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 19-02-02 22:39

Jeg kan se at folk har misforstået hvad det var jeg mente, så her kommer den
skåret ud i pap:

Intet nummer representeret i telefonbogen = hemmeligt nummer.... det er
ikke dem der skal debateres her...

Intet nummer representeret når man ringer op til en anden person også =
hemmeligt nummer/skjult nummer / ikke medsendt A-nummer - det er dem der
skal debateres i denne tråd...

Altså folk som ringer op til en anden person uden at vise det nummer man
ringer fra, hvad skal man med det ud over at genere andre mennesker?

Og det har intet med om man sidder bag en telefoncentral eller ej, for man
kan bare snakke med sin teleudbyder og få det lavet sådan at man sender sit
hovednummer med når man ringer.

Det burde forbydes a have hemmeligt nummer når man ringer op.

Med venlig hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-02 22:49

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c72c5ff$0$89085$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
man
> kan bare snakke med sin teleudbyder og få det lavet sådan at man

Det skal så retfærdigvis siges at i enkelte tilfælde duer det ikke.
Fx hvis det nummer man ønsker folk skal bruge er et 70, 80 eller 90
nummer

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 19-02-02 23:28

> [...]
>
> Det skal så retfærdigvis siges at i enkelte tilfælde duer det ikke.
> Fx hvis det nummer man ønsker folk skal bruge er et 70, 80 eller 90

Er det ikke bare et spørgsmål om at indstille udstyret korrekt...
Det vil jeg næsten væde med at man kan indstille et eller andet sted i
telesystemernes, TDC's lige så vel som alle de andres.

Med venlig hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-02 23:33

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c72d159$0$62900$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det ikke bare et spørgsmål om at indstille udstyret korrekt...

Nej, svjv kan man ikke sende de numre, fordi de ikke terminerer direkte
i forbindelsen

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 20-02-02 00:04

> [...]
> meddelelse news:3c72d159$0$62900$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Nej, svjv kan man ikke sende de numre, fordi de ikke terminerer direkte

For mig at se er der ikke det store problem i det...

Sæt centralen op til når man ringe gennem den, at den skal sende et bestemt
nummer som værende dens A-nummer... det kan da ikke være det store
problem...

Det kan da ikke være så svært at få det til at virke... når jeg kan sætte
min computer til at udgive sig for at være IP 192.168.0.1 selv om den er
192.168.0.22 det er nøjagtigt samme princip.

Om ikke andet, må de sende det nummer som deres 70, 80 eller 90 peger på som
deres A-nummer...

Med venlih hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-02 00:09

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c72d9d3$0$62887$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Sæt centralen op til når man ringe gennem den, at den skal sende et
bestemt
> nummer som værende dens A-nummer... det kan da ikke være det store
> problem...

Øh jo.. Hvad kender du til sikkerhedssystemerne i telefonnettet?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 20-02-02 01:02

> [...]
> bestemt
>
> Øh jo.. Hvad kender du til sikkerhedssystemerne i telefonnettet?
Ikke en stump, for at sige det mildt.
Er der da et sikkerheds problem i at gøre ovenstående?

Med venlig hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-02 01:06

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c72e78a$0$62891$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der da et sikkerheds problem i at gøre ovenstående?

Normalt kan man kun sende numre der terminerer på forbindelsen.
Jeg kan ikke lige regne ud hvordan man skulle gøre ovenstående.
Det ville ihvertfald kræve særlig opsætning i telefoncentralen og den
IN-central der bestyrer nummeret.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 20-02-02 01:18

> [...]
> Jeg kan ikke lige regne ud hvordan man skulle gøre ovenstående.
> Det ville ihvertfald kræve særlig opsætning i telefoncentralen og den
Fint, så er vi jo kommet et skridt nermer en løsning... det har altså ikke
noget at gøre med om man kan i hardware, men om teknikkerene kan sættet det
op og der bliver betalt for det...

Med venlih hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-02 01:27

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c72eb48$0$62897$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
ikke
> noget at gøre med om man kan i hardware, men om teknikkerene kan

Nej, ikke kun det. Det vil højst sandsynlig kræve et grimt hack og en
procedure-ændring

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 20-02-02 01:39

> [...]
> ikke
> sættet det
>
> Nej, ikke kun det. Det vil højst sandsynlig kræve et grimt hack og en
Så må det grimme hack laves pænt... når man kan gøre det i IT branchen, så
kan det også gøres i Tele branchen...

Og den procedure ændring burde havde været der for mange år tilbage...

Hemmeligt nummer er kun til for at genere andre folk.

Med venlih hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-02 06:57

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c72f010$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og den procedure ændring burde havde været der for mange år tilbage...

NEJ, det bryder fuldstændig med sikkerheden i telefonsystemet. Det vil
betyde at man ikke kan stole på A-numrene

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Steen F.

Dato : 20-02-02 02:42

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c72c5ff$0$89085$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
[SNIP]
> Intet nummer representeret når man ringer op til en anden person også =
> hemmeligt nummer/skjult nummer / ikke medsendt A-nummer - det er dem der
> skal debateres i denne tråd...

Jeg har haft en del forespørgsler og senere handlet med et firma i Esbjerg.
Jeg bor selv i Kolding. I starten da jeg ringede derover, kunne de se at det
var udenbys opkald og spurgte mig hvorfor jeg ikke kontaktede deres
Kolding-afdeling da de kunne se på A-nr.visning at jeg kom "ca. derfra".
Jeg kunne dårligt forklare dem, at betjeningen mildest talt var elendig i
Kolding-afdelingen og derfor foretrak Esbjerg, da de måske ville stemple mig
som besværlig kunde el.lign. Jeg blev efterhånden træt af at skulle komme
med forklaringer hver gang jeg ringede derover, så jeg tastede *31* og fik
en normal samtale igang med det samme. Derfor bl.a.

> Det burde forbydes a have hemmeligt nummer når man ringer op.

Nej, og ta' så en pille og slap lidt af!
Jeg er enig i, at det kan være rart at se hvem der har ringet mens man ikke
var hjemme, men jeg tror på at folk ringer igen hvis det er vigtigt nok.
Ellers er det deres eget problem, og hvorfor gøre et stor "nummer" ud af
det...
Hvis det er iøvrigt er vigtigt at være til rådighed 24/7 så anskaf en
mobiltelefon (hvor smagløst det end er, at skulle være "til rådighed" selv
når man er på toilet). Ellers prøv med en telefonsvarer...

Min tidligere chef spugte ALTID hvem der var i røret når vi skulle stille
telefonopklad ind til ham. Det blev jeg så træt af, at jeg fortalte ham at
det kunne han sgu da høre når jeg stillede om! Han kunne forøvrig ikke svare
på hvorfor han gerne ville vide det på forhånd... jeg har han lidt mistænkt
for enten at være menneskesky, ellers havde han fjender eller var
kontrol-freak! *G*

MVH
Steen

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 20-02-02 08:32

"Steen F." <feedback56@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
> meddelelse news:3c72c5ff$0$89085$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[KLIP]
> [...]
> med forklaringer hver gang jeg ringede derover, så jeg tastede *31* og fik
> en normal samtale igang med det samme. Derfor bl.a.

Det er da dem du ringer til der har et problem.

> Nej, og ta' så en pille og slap lidt af!
Har spist et helt glas, men det er måske det der er galt...

> [...]
> mobiltelefon (hvor smagløst det end er, at skulle være "til rådighed" selv
> når man er på toilet). Ellers prøv med en telefonsvarer...

Da, det er et virksomheds nummer, ser jeg det fra en helt anden vinkel,
privat er jeg lige glad vil folk snakke med mig privat må de ringe når jeg
er ved telefonen.
Vi har på et tidpunkt været nødsaget til at tage kontakt til en leder af en
skole, for at stoppe telefon chikane fra deres telefon. Eleverne syntes det
var enormt sjovt at bestille vare til forskellige personer, og lave dumme
lyde og derved spilde vores tid. Og de brugte hemmeligt nummer, det er jo
ikke smart at blive bustet, men heldigvis har vi jo log systemer, som logger
når der er en der ringer, hvad tid, hvor lang tid, og hvis der bliver
skrevet nogen kommentare at sælgeren/supporteren også disse informationer,
og derved var det muligt at kontakte politiet, som gav os informationer og
at de mange bestillinger og dumme lyde kom fra den skole.

Det er da enormt belasttende at skulle ofre tid og penge på at sende vare
frem og tilbage.
Altså hemmeligt nummer kan kun bruges til at chikanere folk.

Med venlig hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Steen F.

Dato : 20-02-02 12:36

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c7350cd$0$62898$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Da, det er et virksomheds nummer, ser jeg det fra en helt anden vinkel,
> privat er jeg lige glad vil folk snakke med mig privat må de ringe når jeg
> er ved telefonen.

Ja, set fra en virksomheds syspunkt kan jeg godt følge dig i, at det vil
være mere praktisk i mange henseender.

> Det er da enormt belasttende at skulle ofre tid og penge på at sende vare
> frem og tilbage.
> Altså hemmeligt nummer kan kun bruges til at chikanere folk.

Nu er det jo ikke lovligt at chikanere folk over telefonen. Ligesom det
heller ikke er lovligt at køre i en bil uden nummerplader og ligge og køre
ind i andre bilister. Men der vil jo altid være nogen der ikke kan indrette
sig. Men ligefrem at gøre A-nr.visning lovpligtigt syens jeg er at gå for
langt pga. få personer som ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt.

MVH
Steen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-02-02 15:57

Schultz> Da, det er et virksomheds nummer, ser jeg det fra en helt anden vinkel,
Schultz> privat er jeg lige glad vil folk snakke med mig privat må de ringe når jeg
Schultz> er ved telefonen.
Schultz> Vi har på et tidpunkt været nødsaget til at tage kontakt til en leder af en
Schultz> skole, for at stoppe telefon chikane fra deres telefon. Eleverne syntes det
Schultz> var enormt sjovt at bestille vare til forskellige personer, og lave dumme
Schultz> lyde og derved spilde vores tid. Og de brugte hemmeligt nummer, det er jo
Schultz> ikke smart at blive bustet, men heldigvis har vi jo log systemer, som logger
Schultz> når der er en der ringer, hvad tid, hvor lang tid, og hvis der bliver
Schultz> skrevet nogen kommentare at sælgeren/supporteren også disse informationer,
Schultz> og derved var det muligt at kontakte politiet, som gav os informationer og
Schultz> at de mange bestillinger og dumme lyde kom fra den skole.

Schultz> Det er da enormt belasttende at skulle ofre tid og penge på at sende vare
Schultz> frem og tilbage.
Schultz> Altså hemmeligt nummer kan kun bruges til at chikanere folk.

I kan da bare ignorere opkald med skjult nummer.

Schultz> Med venlig hilsen
Schultz> René Madsen
Schultz> Schultz Consult
Schultz> Din IT Leverandør

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Hartmann

Dato : 20-02-02 15:52

Jeg arbejder med telefoni til dagligt og har prøvet det der med at vise
hovednummer som A-nummer, det er mildest talt noget L... vores
omstilling blev bombarderet med opkald fra folk der gerne ville snakke
med den der havde ringet til dem. Vi er ca 700 så hvem havde mon ringet.
Nej hvis man ikke kan vise det rigtige nr så er det bedre ikke at vise
noget. Ellers må jeg sige at Rene må have meget god tid på sit arbejde
hvis han ikke har andre problemer en om folk viser A-nummer eller ej.

Med venlig hilsen

Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 20-02-02 18:54

"Hartmann" <Hartmann.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget. Ellers må jeg sige at Rene må have meget god tid på sit arbejde
> hvis han ikke har andre problemer en om folk viser A-nummer eller ej.

Så er det jo fordi folk ikke tænker sig om... mht. at ringe tilbage for
at høre hvem det var der havde ringet til dem...

Nu var det jeg nævnte ikke et enkeltstående eksempel... vi har desværre
mange af den slags...

Har faktisk overvejet at sortere alle opkald fra som ikke er opkald med et
nummer medsendt...

Jeg kan ikke tage det seriøst at det er for besværeligt og så skal man lave
om på procedurere o.l. det er sq for dårligt...

ovenstående skal ikke tages som et surt opstød, men en fundering over
hvorfor der ikke er blevet gjort noget ved det for længe siden. Emnet er tit
blevet debateret i blandt medarbejdere og blandt samarbejdspartnere...

Så vidt jeg kan se skulle det eneste problem i hemmeligt numme misæren være
at man sq ikke gider til at lave om på alle de installationer, og ens
daglige trumerum...

Og endnu en gang det er ikke et surt opstød, men en fundering...

Med venlig hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-02-02 23:35

Hej

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> wrote:

>Altså folk som ringer op til en anden person uden at vise det nummer man
>ringer fra, hvad skal man med det ud over at genere andre mennesker?

>Det burde forbydes a have hemmeligt nummer når man ringer op.

Hm - uden iøvrigt at blande mig i den debat, vil jeg dog nok mene at du
står ret ene med din opfattelse af ovenstående.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-02-02 08:51

"Ole Rasmussen" <dont_reply@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hm - uden iøvrigt at blande mig i den debat, vil jeg dog nok mene at
du
> står ret ene med din opfattelse af ovenstående.

Det er måske så meget sagt. Jeg forstår heller ikke folk der ikke vil
vise deres nummer.
Men der er som nævnt et par tekniske/sikkerhedsmæssige aspekter som man
ikke lige kan løse

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Hartmann

Dato : 21-02-02 09:24

Jeg har heller ikke noget mod at vise nummer, men som Martin skriver er
der nogle problemer.
1. Hvis man har en kundelænke kan man mig bekendt kun vise et
hovednummer det skylde ikke kun Teleudbyderens udstyr men også PABC
centralen.
2. Hvis man har analoge linier kan det KUN lade sig gøre at vise
hovednummer.

Der findes faktisk MANGE firmaer der stadig kun har en af disse 2
løsninger og det vil der nok gøre i mange år endnu.

Og det med at vise hovednummer er en meget dårlig ide, for hvad skal man
bruge A-nummer til, jo til at se hvem der HAR ringet mens man ikke var
på sin telefon, hvis man svare sin telefon ved man jo nok hvem man
snakker med ellers kan man jo spørge.
Men hvis man viser hovednummer ligger folk og ringer tilbage til dette
og det er bare Pi... iriterende for personalet i omstillingen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-02-02 09:27

> 1. Hvis man har en kundelænke kan man mig bekendt kun vise et
> hovednummer det skylde ikke kun Teleudbyderens udstyr men også PABC
> centralen.

De fleste har jo ISDN30'ere i dag og så kan man godt vise andet end
hovednummeret.
Igen, som nævnt, har man et problem hvis man bruger IN-tjenester (70,
80, 90-numre)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Hartmann

Dato : 21-02-02 09:53

Hej Martin

Ked af at skuffe dig, men der finde faktisk mange både kundelænker og
Analoge forbindelser til PABCer.
Alle PABCer der ikke er opgarderet til nyere SW dvs efter ca 1995 af
typen MERIDIAN og sandsynligvis også andre typer kan IKKE køre ISDN.
Selv statens centraler er først lige blevet det ifb med at man skulle
skifte til Sonofon, så derfor det er ikke så simpelt som det lyder.
At gøre det koster mange penge og man får ikke andet end et A-nummer så
derfor gør man det ikke før man har andre årsager til dette. Set fra den
almindelige telefoni bruger er der absolut ingen forskel på en
Kundelænke og en ISDN 30.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-02-02 16:16

> Hej Martin

Hvorfor svarer du ikke på mit indlæg når det er til mig du skriver?

> Set fra den
> almindelige telefoni bruger er der absolut ingen forskel på en
> Kundelænke og en ISDN 30.

Det er vist meget få "almindelige telefoni brugere" der har en
kundelænke/ISDN30 men du har da ret i at der er mange kundelænker derude

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : haj

Dato : 02-03-02 18:14

Hvad er det for noget vrøvl om, at det burde forbydes at skjule sit
A-nummer, når man foretager opkald?

Vi er mange, der ikke ønsker at blive ringet op af tilfældige personer eller
firmaer, som vi på et eller andet tidspunkt har forsøgt at ringe til. Det er
sikkert også derfor, at det ikke juridisk er tilladt for
erhvervsvirksomheder at ringe uopfordret til kunder, der ikke har bedt om at
blive ringet op. (Det er heller ikke tilladt for en erhvervsvirksomhed at
ringe til personer, som de kan se, har ringet til erhvervsvirksomheden,
såfremt at virksomheden ikke kender nummeret. Virksomheden må faktisk kun
ringe til kunden, såfremt virksomheden har en klar aftale med kunden om, at
erhvervsvirksomheden må ringe til kunden, eller hvis opkaldet drejer sig om
information vedr. en ordre, som kunden tidligere har afgivet!!).

Hvis du har et problem med, at du ikke ved hvem, der har ringet til dig, og
gerne vil ringe tilbage til dem, så kan du jo installere en telefonsvarer,
der kan tage imod besked. Hvis der så er nogle, der ringer på et tidspunkt,
hvor du ikke har mulighed for at besvare opkaldet personligt, og de
pågældende ikke efterlader en besked, så er det sikkert pga., at de ikke
ønsker, at du skal ringe tilbage til dem. Det er faktisk meget irriterende
at blive ringet op af nogle, som man ikke ønsker at blive ringet op af, på
tidspunkter hvor man ikke ønsker at tale med de pågældende. Eksempelvis
telefonsælgere, der ringer sent om aftenen osv.

Et andet aspekt drejer sig om personer, der faktisk har hemmeligt nummer.
Disse personer ønsker af en eller anden grund ikke, at deres nummer skal
offentliggøres. Hvis det var forbudt at skjule sit A-nummer, så ville disse
personers hemmelige A-nummer jo ikke være hemmeligt ved opkald, hvilket
forøger risikoen for, at uvedkommende kommer i besiddelse af nummeret.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 02-03-02 22:44

On Sat, 2 Mar 2002 18:14:02 +0100, "haj" <freedom@silkeborg.bib.dk>
wrote:
>Vi er mange, der ikke ønsker at blive ringet op af tilfældige personer eller
>Det er heller ikke tilladt for en erhvervsvirksomhed at
>ringe til personer, som de kan se, har ringet til erhvervsvirksomheden,

Det har jo intet med hemmeligt nummer at gøre. Loven om at
erhvercsvirksomheder ikke må ringe til forskellige personer, ændres jo
ikke, hvadenten han kan se nummeret eller ej.

>Hvis du har et problem med, at du ikke ved hvem, der har ringet til dig.

Jeg vil vide hvem der ringer til mig (og bruger min tid), inden jeg
tager telefonen.

> [...]
>personers hemmelige A-nummer jo ikke være hemmeligt ved opkald, hvilket
>forøger risikoen for, at uvedkommende kommer i besiddelse af nummeret.

Næ, det er da kun hvis pågældende samtidigt oplyser hvem han er. Man
kan da ringe til _alle_ numre, hvadenten de er hemmelige eller ej. Man
ved bare ikke hvem der er i den anden ende.

Jeg mener at den der bliver ringet op, har "krav" på ar vide hvem der
forstyrer.

Noget andet jeg heller ikke kan lide, er at hvis en i hustanden lover
at jeg skal ringe tilbage, til en eller anden. Det er da mit valg, om
jeg vil ringe pågældende op....

Desuden søger jeg efter et "filter", jeg kan sætte på mit anlæg, så
alle ikke synlige opkald, bliver omstillet til en telefonsvarer - evt.
med beskeden:
De har nu kaldt et 900-servicenummer. Deres telefonregning er
debiteret med 150.-. Er det ved en fejl, de har kaldt dette nummer,
kan de indtale Deres telefonnummer, og vi tilbagefører straks beløbet.

/Dan MOrtensen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 03-03-02 00:36

Hej

Dan MOrtensen <dd@baggesen.dk> wrote:

>Jeg vil vide hvem der ringer til mig (og bruger min tid), inden jeg
>tager telefonen.

>Jeg mener at den der bliver ringet op, har "krav" på ar vide hvem der
>forstyrer.

Hm - Hvordan var det nu egentlig vi gjorde for ganske få år siden da
muligheden "vis nummer" ikke fandtes ?

--
M.v.h. Ole®

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-03-02 00:51

> Hm - Hvordan var det nu egentlig vi gjorde for ganske få år siden da
> muligheden "vis nummer" ikke fandtes ?

Og hvad med dengang telefonen ikke fandtes?
Begge spg er ret irrelevante i dag

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-03-02 00:44

On Sat, 02 Mar 2002 22:43:49 +0100, Dan MOrtensen <dd@baggesen.dk>
wrote:

-------------klip-------------
>Jeg vil vide hvem der ringer til mig (og bruger min tid), inden jeg
>tager telefonen.
Så lader du bare røret ligge når du ikke kan se hvem der ringer. Hvis
det er viktigt for dem at komme i kontakt med dig kan de sende et
brev.

----------Klip----------

>Jeg mener at den der bliver ringet op, har "krav" på ar vide hvem der
>forstyrer.
Når der står en fuld idiot uden for min dør, har jeg så krav på at få
at vide hvem han/hun er ? Nej det har jeg ikke, det samme gør sig
gældende med telefonopkald.

> [...]
>
>Desuden søger jeg efter et "filter", jeg kan sætte på mit anlæg, så
>alle ikke synlige opkald, bliver omstillet til en telefonsvarer - evt.
ISDN, Få et kort til din PC, læg en CAPI driver på, der findes megen
SW der kan det du efterlyser og meget mere.

/Hans

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 03-03-02 14:51

On Sun, 03 Mar 2002 00:44:05 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Så lader du bare røret ligge når du ikke kan se hvem der ringer. Hvis
>det er viktigt for dem at komme i kontakt med dig kan de sende et
>brev.

Ja, det plejer jeg også.

>Når der står en fuld idiot uden for min dør, har jeg så krav på at få
>at vide hvem han/hun er ? Nej det har jeg ikke, det samme gør sig
>gældende med telefonopkald.

Læg mærke til mine anførselstegn omkring ordet "krav". Jeg er
fuldstændig enig med din sammenligning. Jeg ville ikke engang gide at
stå op, hvis det bankede på min dør, om natten (nu bor jeg godtnok et
sted, hvor man ikke har de "problemer" - langt ude på bøh-landet).

Derimod selekterer jeg mange gange om dagen, om jeg vil tage
telefonen, eller jeg fortsætte med det jeg har gang i. Her i huset er
telefonen ikke den vigtigste. Hvis vi spiser, ser film, eller noget i
den stil, tager jeg normalt slet ikke telefonen hvis den ringer. Konen
kunne sikkert finde på det, men jeg er "optaget", hvis det er til mig.

>ISDN, Få et kort til din PC, læg en CAPI driver på, der findes megen
>SW der kan det du efterlyser og meget mere.

Okay, det havde jeg ikke lige tænk på. Tænker du på et alm. ISDN T/A
til PC'en? Har du dirkete en ide til hvilken SW der kan bruges?

/Dan MOrtensen

Fra : klaus

Dato : 03-03-02 00:46

"Dan MOrtensen" <dd@baggesen.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 2 Mar 2002 18:14:02 +0100, "haj" <freedom@silkeborg.bib.dk>
> wrote:
> Jeg mener at den der bliver ringet op, har "krav" på ar vide hvem der
> forstyrer.

Telestyrelsen har valgt at give dig krav på følgende:

§ 28. Udbydere af offentlige telenet eller teletjenester, som udbyder
A-nummervisning, skal give mulighed for, at:
1) den kaldende slutbruger gratis kan forhindre A-nummeroverførsel.
Denne mulighed skal den kaldende slutbruger have for hvert enkelt opkald
og for hver enkelt forbindelse, og at
2) den kaldte slutbruger gratis kan
a) forhindre visning af A-nummeret ved ankommende opkald, og
b) afvise ankommende opkald, når den kaldende slutbruger har blokeret
visning af A-nummeret. Dette forudsætter, at A-nummeret kan vises, inden
opkaldet besvares.

se f.eks:
http://www.tst.dk/dk/love_regler/b1169_2000_telenet_og_teletjen.htm?mode
=print#kap5

/klaus

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 03-03-02 14:53

On Sun, 3 Mar 2002 00:45:39 +0100, "klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk>
wrote:

> [...]

Læg mærke til anførelsestegnene omkring ordet "krav".

Ja, det er det jeg mener.

/Dan MOrtensen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 05-03-02 14:49

klaus> "Dan MOrtensen" <dd@baggesen.dk> skrev i en meddelelse
klaus> news:ddh28u0kbf1c8455u22jah8ugai4fsolde@4ax.com...
> [...]

klaus> Telestyrelsen har valgt at give dig krav på følgende:

klaus> § 28. Udbydere af offentlige telenet eller teletjenester, som udbyder
klaus> A-nummervisning, skal give mulighed for, at:
klaus> 1) den kaldende slutbruger gratis kan forhindre A-nummeroverførsel.
klaus> Denne mulighed skal den kaldende slutbruger have for hvert enkelt opkald
klaus> og for hver enkelt forbindelse, og at

Hmm. Hvordan gør man det med en ISDN telefon?

klaus> 2) den kaldte slutbruger gratis kan
klaus> a) forhindre visning af A-nummeret ved ankommende opkald, og

klaus> b) afvise ankommende opkald, når den kaldende slutbruger har blokeret
klaus> visning af A-nummeret. Dette forudsætter, at A-nummeret kan vises, inden
klaus> opkaldet besvares.

Får den, der kalder op, en fornuftig forklaring på at han bliver blokeret?

klaus> se f.eks:
klaus> http://www.tst.dk/dk/love_regler/b1169_2000_telenet_og_teletjen.htm?mode
klaus> =print#kap5

klaus> /klaus

Fra : klaus

Dato : 05-03-02 18:31

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
enkelt opkald
> klaus> og for hver enkelt forbindelse, og at
> Hmm. Hvordan gør man det med en ISDN telefon?

Kan man ikke bruge *31* fra en ISDN-telefon ?

> [...]
vises, inden
> klaus> opkaldet besvares.
>
> Får den, der kalder op, en fornuftig forklaring på at han bliver

Jeg har selv spekuleret lidt over hvordan det skal forstås. Jeg kan ikke
blive klog på om teleudbyderen skal udbyde tjenesten gratis, fix og
færdig, eller om de blot skal give mulighed for, og uden gebyr, at
brugeren selv implementerer den ved hjælp af sit terminaludstyr. Man kan
muligvis godt configurere visse terminaler så de ikke ringer når
a-nummeret er hemmeligholdt. Man risikerer selvfølgelig da, at afvise
nogle opkald fra f.eks udlandet.
Jeg kan ikke umiddelbart se noget i bekendtgørelsen om hvilken oplevelse
den kaldende abonnent skal have, når opkaldet bliver afvist. Jeg synes
det ville være rimeligt at kaldet blev viderestillet til en
telefonsvarer, men jeg kan ikke se at det er noget krav fra
myndighedernes side.

Fra : KsNa

Dato : 05-03-02 19:06

"klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke bruge *31* fra en ISDN-telefon ?

Nej, men brugervejledningen til telefonen er et godt stykke på vejen til at
løse gåden.
ISDN forbindelsen skal have skjul nummer kategori 3.

Mvh.
Kim