Eloksering af alu
Fra : Anneli

Dato : 19-02-02 22:58

Hej Gruppe!

Er der nogen der ved, hvem der kan eloksere aluminium eller ved, hvordan man
selv gør?

Stor hilsen Anneli - og sovende Savage
www.anneli.subnet.dk

Fra : Miguel

Dato : 20-02-02 00:32

Hej

Jeg tror ikke det er noget du selv kan gøre, processen er noget med at putte
aludelene i eloxerings bad med spænding på. Processen er ikke nem, kræver
kendskab til alu typen, tid i badet og sikkert meget mere..
Resultatet kan blive meget forskelligt afhængigt at alu typen. Lige fra glat
gennemsigtig til sandpapirs lignende.
Du kan da prøve og ringe til Galvanisk Kompagni A/S i Hvidovre på 36789111
De kan fortælle dig mere.

Miguel
Fireblade'98

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-02-02 01:17

> Er der nogen der ved, hvem der kan eloksere aluminium eller ved, hvordan
man
> selv gør?

Du kan selv eloxere (også kaldet anodisere) aluminum, men det kræver en del
plads, nogle kemiske produkter og blandt andet en strømforsyning.

Emnet skal være mekanisk færdigbehandlet inden eloxering, da det typsik
bliver ret sprødt af behandlingen. Emnet skal også være helt rent, fri for
tidligere farve og ikke have alt for ru overflade (det skal altså være rå
aluminium - den ru overflade vil gøre det endog ekstremt vanskeligt at farve
emnet jævnt). Emnet skal være HELT rent (affedt med acetone eller lignende).
Hvis emnet består af andre materialer udover aluminium, så overvej om disse
kan tåle behandlingen - hvis de andre materialer blot indgår i legeringen,
så er der typisk ingen fare på færde. Indgår emnet i en mekanisk sammenhæng,
hvor tolerancer er afgørende, så skal der tages hensyn til den ekstra
overfladetykkelse ved eloxering - typisk adderes der 10-25 mikrometer. Det
nye aluminiumoxidlag er elektrisk set meget isolerende, så alle kontakter og
deslige bør dækkes godt af i eloxeringsbadet.

Eloxering er elektrolytisk oxidering af basemetallet - oftest aluminium
eller en legering heraf. På aluminium er det en udvidelse af det
eksisterende aluminiumoxidlag......osv.

Her er en beskrivelse af hvordan:

http://easyweb.easynet.co.uk/~chrish/t-anodis.htm

Jeg har selv eloxeret et par små alu-stumper for nogle år tilbage, og det
gik, så vidt jeg husker, fint. Det kan godt være svært at få farven jævn, så
det kræver lidt prøven sig frem...

Det korte svar er vel at hvis det kun er en enkelt stump ellert to fra nu af
og i al evighed, så kan det ikke betale sig at gøre det selv (medmindre du
synes det er sjovt at lege med kemi?).

Mvh
Steen

Fra : Brian Olesen

Dato : 20-02-02 10:35

Du kan også prøve at kontakte HAI aluksering i Horsens TLF. 75622288, de kan
helt sikker forklare noget om priser/indfarvning.

Hilsen Brian
Der har arbejdet 7 år på HAI

Fra : Guffi

Dato : 20-02-02 10:40

Hej

Prøv at snakke med de fyre her de kan www.mekoprint.dk Jeg har brugt dem
meget på min gamle
arbejdsplads. priser ved jeg ikke noget om, men der kan godt være lidt
leveringstid på.

MVH Jens.
Honda VFR

Fra : Anneli

Dato : 20-02-02 22:56

Tusind tak for svarene! :0) Det er vist ikke noget vi skal rode med selv, så
jeg kontakter dem i Hvidovre!

Stor hilsen Anneli og SoveSavage
www.anneli.subnet.dk