Plante til havestue
Fra : Mona F. Holm

Dato : 19-02-02 21:14

Aloha, og godt forår, her på Århusegnen ligger der 20 cm sne, samtidig er
det begyndt at regne

Kan nogen (f. eks Mads) anbefale en potteplante eller to der er velegnet til
vores havestue.
Vi bruger havestuen det meste af året, undtagen når der er hård frost. Så er
der lejlighedsvis let frost i den.
Ellers er den som hovedregel frostfri, når vi ikke bruger den, er der et par
grader varmere end udendørs.
Når vi bruger havestuen (brændeovn) er der 20 grader, om natten bliver der
så koldt igen.
Hvilke planter kan overleve at stå derude?
Min eneste plante derude, en stuebirk afgik ved døden her i januar, hvor der
var hård frost udenfor. Den kunne ikke klare mosten.
Det skal lige nævnes at jeg er en klovn til potteplanter, så den skal kunne
klare jævnlig udtørring ogditto overvanding (foruden svingende temperaturer)
Ønskedrømmen er et citrontræ eller lign, men skal jeg kapitulere og anskaffe
mig en kaktus med det samme?

Mvh Mona

-fjern x og z i mailen, hvis...

Fra : LARS FISCHER

Dato : 19-02-02 21:43

Hej Mona
En Pasiflora kan klare næsten det hele du skriver.
Der er en lille ting der kan volde problemer det er frosten den kan tåle en
kort periode hvor der er frost
max et par timer af gangen og ikke mindre en -1
men Pasifloraen elsker svingende temp det giver en masse blomster når der er
lys nok.
Når du går den kolde tid i møde vil den tabe nogle blade men de skal nok
komme igen

Mvh Lars Fischer
Ps: Den kan også plantes uden for og komme igen hvis den står ved en lun
mur.

Fra : Mona F. Holm

Dato : 20-02-02 22:25

LARS FISCHER <lars-fischer@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c72b8cf$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> En Pasiflora kan klare næsten det hele du skriver.

Tak for alle svar, jeg tror det er sådan en eller to jeg skal forsøge mig
med i første omgang. Det lyder forholdsvis overkommeligt, også prismæssigt,
så det vil ikke være en katastrofe hvis (når...) den går ud.

Mvh Mona

ps- Selv Mads må da have fået noget sne i nakken nu...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-02 23:09

On Wed, 20 Feb 2002 22:25:22 +0100, "Mona F. Holm"
<mfxh@posxt8.texle.dk> wrote:

>så det vil ikke være en katastrofe hvis (når...) den går ud.

Såså, nu ikke så pessimistisk.

>ps- Selv Mads må da have fået noget sne i nakken nu...

Ja, faktisk, men kun et par cm. Jeg vil tro at bare 15-20 km længere
nordpå er der ingen sne...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-02 21:43

On Tue, 19 Feb 2002 21:14:20 +0100, "Mona F. Holm"
<mfxh@posxt8.texle.dk> wrote:

>Aloha, og godt forår, her på Århusegnen ligger der 20 cm sne, samtidig er
>det begyndt at regne

Jamen hvad _er_ det med det der sne? Og nu snakker de om snestorm, men
jeg er villig til at satse på at end ikke en af nyhederne overprofileret
(såkaldt 'landsdækkende snestorm') rammer heroppe...

>Kan nogen (f. eks Mads) anbefale en potteplante eller to der er velegnet til
>vores havestue.

Jeg har ikke selv udestue endnu, dvs. den er under opførelse men det har
den efterhånden været i flere år.... Men når man nu ligefrem opfordres
til at svare

> [...]
>så koldt igen.
>Hvilke planter kan overleve at stå derude?

Den er svær... brændeovnen og de 20 grader ind imellem gør det ekstremt
svært. Men jeg vil skyde på en oliven. De kan tåle nogle få graders
frost ind imellem og de kan i hvert fald også tåle varme... Om de så kan
tåle disse kraftige stigninger/fald i temperaturen må næsten komme an på
en prøve...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 20-02-02 10:09

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:71e57ugscauuf0g35f6kgcge3h55tdaqts@4ax.com...
> [...]
> jeg er villig til at satse på at end ikke en af nyhederne overprofileret
> (såkaldt 'landsdækkende snestorm') rammer heroppe...

Ja, lige nu er her snestorm - her syd for Århus.........

> [...]
> frost ind imellem og de kan i hvert fald også tåle varme... Om de så kan
> tåle disse kraftige stigninger/fald i temperaturen må næsten komme an på

Det kan de bestemt ikke - de hader varme fra en brændeovn og i det hele
taget svingende temperaturer; de taber simpelthen alle bladene. De har bedst
af ca. 10 grader om vinteren - og i øvrigt det samme med et
citrontræ........ Men nerier er jo også gode. De har dog bedst af
vintertemperaturer som ovenstående, men tager nu alligevel ikke synderligt
skade af stigende temperaturer om vinteren.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-02 11:31

On Wed, 20 Feb 2002 10:09:22 +0100, "Marlene" <Ryg@post12.tele.dk>
wrote:

>af ca. 10 grader om vinteren - og i øvrigt det samme med et

Er der ikke noget med at oliven faktisk gerne skal have en lille bitte
smule frost for at sætte frugt?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 20-02-02 11:35

Wed, 20 Feb 2002 11:30:45 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Er der ikke noget med at oliven faktisk gerne skal have en lille bitte
>smule frost for at sætte frugt?

De græske oliventræer (i grækenland, naturligvis) har da vist fået
lidt mere, end en "lille bitte smule frost" i år )

/Mark

Fra : Aksel

Dato : 21-02-02 22:58

"Mona F. Holm" <mfxh@posxt8.texle.dk> wrote in message
> [...]
temperaturer)
> Ønskedrømmen er et citrontræ eller lign, men skal jeg kapitulere og

Jeg har gode erfaringer med Yucca, de har hos mig holdt i mange år og bliver
meget store, en af dem har endda blomstret.

Hilsen Aksel

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 17-03-02 15:13

Min svigermor har en bourgonville i sin havestue, som lyder til at ha´
samme temperaturer som du har. Hun fik en lille en på bøjle. Plantede
den over i en ca. 40 liters selvander krukke(det så lidt sjovt ud i
starten ) men i løbet af 1,5 år havde den vokset sig op langs væggen og
hele vejen hen under loftet (med hjælp fra ophængte snore )
Bourgonvillen kan du jo beskære som du vil, så den bliver i den
størrelse du ønsker.