skånetur søndag
Fra : Paul Nilsson

Dato : 19-02-02 19:37

Lidt udvalgte obs. fra Skånetur den 17-02-2002.

Obstid fra kl. 10:00 til 15:00. Vejret var præget af stort set sol fra en
skyfri himmel. Dog begyndte der omkring kl. 13 at trække tågebanker ind
sydfra. Disse fik i løbet af den næste time lukket hele området syd for
hovedvejen mellem Malmø og Ystad. Vinden var VSV med omkring 6-7 skm.
faldende i løbet af dagen. Sigt omkring 15 km.

Sangsvane > 2 På turen
Grågås > 700 På turen
Blisgås > 150 På turen
Bjergand > 23 Ystad Havn
Havlit > 13 Ystad Havn

Havørn 3 (1 ad set på vej 19 mellem Ystad og Högestad, 1 imm set i
Fyledalens nordende og 1 2K overflyvende ved Sövdesjön).

Kongeørn 6 (1 2-3K set på vej 19 mellem Ystad og Högestad, 2 par adulte set
med hvert et par i henholdsvis syd- og nordenden af Fyledalen, og endelig 1
2-4K svævende over Baldringe Kirke).

Rød Glente > 41 På turen
Musvåge > 47 På turen
Fjeldvåge 1 På hovedvejen mellem Malmø og Ystad
Tårnfalk 4 På turen
Slagfalk 1 Ystad Havn. Det skal så vise sig, hvad det ender med. Slagfalk
eller Slagfalk og ..

Vibe > 400 Primært ved Sövdesjön
Hjejle 1 Sövdesjön
Ravn > 6 På turen
Sanglærke > 3 På turen

Ikke mindst på grund af, af en god del af turen gik med at "få ram" på
Steppeørnen, gjorde, at jeg kun har noteret det mest spektakulære, og ikke,
som jeg plejer, har lavet en mere komplet registrering. Det var i øvrigt
helt rart bare at gå rundt og nyde tingene uden hele tiden at skulle tælle.
Antallet af både Grå- og Blisgås er baseret på en kombination af optælling
og skøn.

18-02-2002-02-18
Anders Hammergart
--
m.v.h.
Paul Nilsson

P.s Den udmeldte jagtfalk blev ændret til Slagfalk/hybrid ?? (jagtfalk??)
lidt efter første udmelding, men der var 1. udmelding røget videre til
svensk og videre til club 300.................Det var 1. danske bil på
stedet: Svend Dybkjær, Henrik Rask og Lars Rask, som fandt den i Ystads
Havn (venstre mole) vi andre kom først en time efter (og så den også på
molen)...........Paul

Fra : Sven Silow

Dato : 20-02-02 01:02

"Paul Nilsson" <pauln@mail.tele.dk> penmanshipped:

>Slagfalk 1 Ystad Havn. Det skal så vise sig, hvad det ender med. Slagfalk
>eller Slagfalk og ..

Jagtfalk (F rusticolus). Jeg gaetter at 'slagfalk' er den samme fugl
på dansk som på svensk (F biarmicus).

Hilsen,
Sven

Fra : Paul Nilsson

Dato : 21-02-02 23:28

ØH ..... ja ,-efter min bedste hukommelse er:
Slagfalk på svensk = Tatarfalk........ (falco cherrug)

Sven Silow <poisoned@dart.se> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c72e777.13883798@195.100.94.182...

Fra : Sven Silow

Dato : 22-02-02 13:07

"Paul Nilsson" <pauln@mail.tele.dk> penmanshipped:

>ØH ..... ja ,-efter min bedste hukommelse er:
>Slagfalk på svensk = Tatarfalk........ (falco cherrug)

Slagfalk (på svensk)= F biarmicus
Tatarfalk (på svensk) = F cherrug
Jeg er svensker og det er de danske navne jeg ikke er sikker på!

Fuglen i Ystad var en Jagtfalk (Jaktfalk, F Rusticolus)

Sven

Fra : Niels Bache

Dato : 22-02-02 17:08

Den 22/02-2002 kl. 12:07:03 skrev Sven Silow (poisoned@dart.se):

[...]

> Slagfalk (på svensk)= F biarmicus

Den hedder Lannerfalk på dansk.

> Tatarfalk (på svensk) = F cherrug

Den hedder Slagfalk på dansk.

> Jeg er svensker og det er de danske navne jeg ikke er sikker på!

Det er også noget rod

> Fuglen i Ystad var en Jagtfalk (Jaktfalk, F Rusticolus)

Den hedder til gengæld også Jagtfalk på dansk.

(Kilde: Europas fugle, Peterson m.fl., ovs. David Boertmann og Jon
Fjeldså, Gad 1985)

Hilsen,

Niels

--
______ Almost quite, but not entirely, unlike forty-two.
___/L_][_\\__ _ // Yet another | Niels Bache, Groenlandsvej 12 B

Fra : Paul Nilsson

Dato : 21-03-02 23:39

Fuglen blev senere, efter mere obseri, " måske bestemt" til at være:
Slagfalk, Slagfalk/ Hybrid+ ??.......herom er div. meninger/obser........
mvh.......Paul

Niels Bache <nbache2@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8.V8.EI2VGEbeI8fEiNj.NR@mail.dk...

Fra : Paul Nilsson

Dato : 22-02-02 23:19

fik mail fra Anders Søgård som har bog med navne mange sprog (tak til A.S.)
her er :
dk: Slagfalk = sv. Tatarfalk
sv: Slagfalk = dk. Lannerfalk
- det er ikke nemt.........

fandt desuden i Lademanns Naturfører, som har 5 sprog ved hver fugl, et par
mere i Falkene:
dk: Vandrefalk sv: Pilgrimsfalk
dk: Dværgfalk sv: Stenfalk (de øvrige er riml. ens dk/sv, bortset fra æ/ä
o.l)

og her er så et par flere, "rigtigt giftige":

dk: Enkeltbekkasin sv: Dvärgbeckasin ty: Zwergschnepfe
sv: Enkelbeckasin dk: Dobbelbekkasin ty: Bekkasine
dk: Tredækker sv: Dubbelbeckasin ty: Doppelschnepfe

--
m.v.h.
Paul Nilsson