Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CD'er til billeder
Fra : Kenneth Olsen

Dato : 19-02-02 16:00

Hvad for cd'er bruger i til at gemme jeres digitale billeder på?
De skulle jo gerne holde en pæn del år.
Og hvordan gør i det - ligger i dem bare i mapper eller hvordan?

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-02-02 16:39

Hej

Prøv kodak Gold
De skulle holde længe

Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 20-02-02 11:38

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message

> Hvad for cd'er bruger i til at gemme jeres digitale billeder på?

Kodak, TDK og Verbatim er dem jeg har haft bedst erfaringer med.

Ellers kan du spørge i news://dk.edb.hardware.drev.cdrom De ved en masse om
emnet.

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-02-02 08:06

"Kenneth Olsen" ...
> Hvad for cd'er bruger i til at gemme jeres digitale billeder på?
> De skulle jo gerne holde en pæn del år.

Problemet er snarere at standarderne hele tiden
ændrer sig...
Om 10 år bliver det sikkert svært at finde et cd-drev,
der kan afspille dine velbevarede cd'er.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Thomas Munk

Dato : 20-02-02 11:59

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> "Kenneth Olsen" ...
>
> Problemet er snarere at standarderne hele tiden
> ændrer sig...
> Om 10 år bliver det sikkert svært at finde et cd-drev,
> der kan afspille dine velbevarede cd'er.

Nemlig. Derfor handler det vel egentlig mere om at huske at kopiere til nye
medietyper i tide og evt. konvertere til nye og bedre filformater. Altså
hele tiden holde sine billeder i live ved at have disse i dages formater på
dagens medier. Så er der ikke noget som behøver at holde i 100 år (untagen
billederne, selvfølgelig...

Fra : Pico

Dato : 20-02-02 16:18

"Thomas Munk" <thomasmunk@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:3c738130$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> dagens medier. Så er der ikke noget som behøver at holde i 100 år (untagen

Det lyder da besværligt, godt man bruger analog kamera. Jeg har da negativer
der er 5o år og fine, billeder har jeg endnu ældre, men selvfølgelig sort hvid.
Pico

Fra : Thomas Munk

Dato : 20-02-02 23:24

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder da besværligt, godt man bruger analog kamera. Jeg har da
negativer
> der er 5o år og fine, billeder har jeg endnu ældre, men selvfølgelig sort
hvid.

Det behøver jo ikke at være besværligt. Processen kan da automatiseres et
godt stykke ad vejen (konverteringen). Skrivning til medie (cd-brænding)
omhandler sådan set bare lidt "træk og slip" - det bliver sikkert ikke
sværere i fremtiden.

Man har da i hvert fald muligheden for at lave en fornyet 100% identisk kopi
af "negativet" (læs originalbilledet) - eller flere... Det kan man vist ikke
i den analoge verden.

Fra : Pico

Dato : 21-02-02 17:36

"Thomas Munk" <thomasmunk@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:neWc8.2180$Rz2.79225@news010.worldonline.dk...
> [...]

> af "negativet" (læs originalbilledet) - eller flere... Det kan man vist ikke

Der har du en point.
Pico