Hvor mange slags adventisme findes der?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-02-02 08:05

Jeg har forsøgt at studere lidt udi adventismen, for at finde ud af hvor
mange retninger der findes inden for denne sekt/religion. Der er noget, der
hedder "Adventistsamfundet" og noget der hedder "Syvendedagsadventisterne",
men er de ens, eller forskellige? Hvilke andre retninger findes der i
adventismen? Og hvad er de teologiske forskelle mellem de forskellige
retninger?

Er der nogen, der har saglig information om disse spørgsmål?

v.h.
Jakob Munck

Fra : E.Dalgas

Dato : 19-02-02 08:48

Jakob Munck <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c71f818$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> retninger?
>
> Er der nogen, der har saglig information om disse spørgsmål?

I denne gruppe er Andreas Falck sikkert den mest kompetente til at besvare
dine spørgsmål, som jeg iøvrigt ikke tror han er altfor begejstret for
formuleringen af .

--

E.Dalgas

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-02-02 09:09

Jeg foretrækker en redegørelse udarbejdet af en person, der ikke selv er
adventist, og dermed altså ikke Andreas Falck.

jm

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-02-02 09:10

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg foretrækker en redegørelse udarbejdet af en person, der
> ikke selv er adventist, og dermed altså ikke Andreas Falck.

Jeg er ikke medlem hos adventisterne. blev smidt ud/meldt ud for et
par år siden!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-02-02 11:55

> Jeg er ikke medlem hos adventisterne. blev smidt ud/meldt ud for et
> par år siden!

Hvorfor opretholder du så adventistpropagandaen på dine hjemmesider?

jm

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-02-02 11:59

> Hvorfor opretholder du så adventistpropagandaen
> på dine hjemmesider?

Hvilken adventistpropaganda taler du om?

Fra : Willy Brochs

Dato : 20-02-02 01:08

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i melding

> Jeg er ikke medlem hos adventisterne. blev smidt ud/meldt ud for et
> par år siden!
>
> Andreas Falck - ICQ 108 480 093

Andreas,

Det er høyt under taket i en adventistmenighet. Det skal i alle fall mye til
for å bli utskrevet mot sitt eget ønske (smidt ud/meldt du) slik du skriver
skjedde med deg. Så vidt jeg vet skjer det bare om man bevisst velger å leve
i store og åpenbare synder der man velger bort Gud, eller om man aktivt
driver illojal virksomhet der man legger for dagen synspunkter som i
alvorlig grad bryter med de mest sentrale trospunkter, som for eksempel at
man fornekter at lørdag er den rette bibelske sabbat. Så hvis du ble smidt
ut uten at det var et ønske fra din side, så har det sikkert vært en god
grunn for det.

Hilsen

Willy

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-02 01:35

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

> Så hvis du ble smidt ut uten at det var et ønske fra din
> side, så har det sikkert vært en god grunn for det.

Ja, der var en ganske god grund til det, - selv om jeg ikke da kunne
se det selv. Jeg har bedt menigheden og de direkte berørte om
tilgivelse for min opførsel, og har fået den af alle!

Men menigheden har hele vejen gennem forløbet behandlet mig med ægte
kristen næstekærlighed. Selv om jeg blev smidt ud (blev bedt om at
melde mig selv ud), har samtlige medlemmer i den lokale menighed altid
taget imod mig med åbne arme og kærlig modtagelse når jeg besøgte
menigheden, - og det gør jeg ofte, ja meget ofte. Jeg bliver inviteret
til deltagelse i særlige arrangementer, deltager aktivt i bønne- og
studiemøder, prædiker fra talerstolen, osv.

Denne lokale menighed ved virkelig hvad kristen næstekærlighed er, -
også i forbindelse med udøvelse af den sjældent brugte menighedstugt.

Fra : Willy Brochs

Dato : 20-02-02 11:41

> [...]
> se det selv. Jeg har bedt menigheden og de direkte berørte om
> tilgivelse for min opførsel, og har fået den af alle!

Det er trist når ledelsen ikke går i takt med de lokale menigheter. Jeg kan
godt forstå ditt problem, og jeg er oppriktig lei for at ledelsen ikke har
klart å utvise den samme tilgivende ånd og nestekjærlighet som den lokale
menigheten ser ut til å praktisere.

Men nu er Gud heldigvis større enn oss mennesker. Det er ønskelig å være
knyttet til en lokal menighet, men det viktigste er tros alt at vi er
åndelige barn av Guds sanne menighet. Jeg gleder meg over at du likevel har
så god kontakt med menigheten, noe som forteller meg at du har både åndelig
lengsel og en tilgivende ånd.

Må Gud fortsatt velsigne deg rikelig ved utgydelsen av sin Ånd.

Hilsen

Willy Brochs

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-02 13:30

> [...]
> ledelsen ikke har klart å utvise den samme tilgivende ånd og
> nestekjærlighet som den lokale menigheten ser ut til å praktisere.

Mit tilhørsforhold til den lokale menighed har kun været behandlet af
den lokale menighed. Landsledelsen har slet ikke været involveret på
nogen måde. Og landsledelsen har da heller ikke myndighed til at udøve
sådanne sanktioner, - det har kun den lokale menighed.

Og jeg er hele vejen igennem forløbet blevet behandlet med den største
respekt og kristen næstekærlighed af alle i menigheden. Og som sagt:
landsledelsen har slet ikke været involveret på nogen måde.

Menighedstugt udøvet med den rette form for kristen kærlighed er ikke
et straffemiddel, men en hjælp til den "vildledte" til at komme på
rette spor igen. Og det er denne form for menighedstugt jeg har været
udsat for!

[ ... ]
> Må Gud fortsatt velsigne deg rikelig ved utgydelsen av sin Ånd.

I lige måde.

Fra : Niels

Dato : 19-02-02 10:55

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg foretrækker en redegørelse udarbejdet af en person, der ikke selv er
> adventist, og dermed altså ikke Andreas Falck.

Så køb/lån politikkens bog om religioner..

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-02 11:38

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg foretrækker en redegørelse udarbejdet af en person, der ikke selv er
> adventist, og dermed altså ikke Andreas Falck.

Kan du så ikke få en anden til at stille spørgsmålet? Jeg foretrækker
spørgsmål stillet af en person, der ikke er idiot.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : E.Dalgas

Dato : 19-02-02 12:41

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3heodoiys.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Kan du så ikke få en anden til at stille spørgsmålet? Jeg foretrækker
> spørgsmål stillet af en person, der ikke er idiot.

Tsk..tsk tsk, Peter dog ! Hvad er det for en tone at lægge for dagen. Her
ryger jo både "netetikette" og "kristelighed" på samme tid. Hvad har denne
Jakob dog gjort siden du udtaler dig sådan ??

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-02 12:55

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> Tsk..tsk tsk, Peter dog ! Hvad er det for en tone at lægge for dagen. Her
> ryger jo både "netetikette" og "kristelighed" på samme tid. Hvad har denne
> Jakob dog gjort siden du udtaler dig sådan ??

Løjet om mig og andre af gruppens deltagere gentagne gange i
offentlige fora. Forsøgt at få mig i fedtefadet hos min arbejdsgiver,
fordi jeg valgte at diskutere hans sindssyge løgnehistorier her på
dk.livssyn.kristendom i stedet for på hans eget forum, hvor han
slettede indlæg efter forgodtbefindende. I det hele taget opført sig
som en skidt knægt og en klaphat af format.

Og så er jeg ikke engang begyndt på at gennemgå hans fuldkommen
absurde historier om hvad lutheranere står for eller hans særdeles
ukatolske katolicisme.

Du kan være forvisset om, at når han spørger om det med adventisterne
er det ikke af venlig interesse, men fordi han er i gang med at
forfatte endnu et smædeskrift.

Hans sjofelheder i det citerede ("jeg foretrækker en redegørelse af en
person, der ikke er adventist") viser tydeligt hans niveau.
--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-02-02 13:21

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev:

[klip en masse om Munckens sletheder]

Jeg kunne ikke være mere enig. Magen til excentrisk løgnhals skal
man lede længe efter.

Han fortjener ikke denne gruppes opmærksomhed.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Stefan Holm

Dato : 19-02-02 19:48

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> writes:

> Jeg kunne ikke være mere enig. Magen til excentrisk løgnhals skal
> man lede længe efter.

P.N.?

--
"Give my regards to King Tut, asshole!"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-02 20:07

Stefan Holm <stefan@aub.dk> writes:

> P.N.?

Jeg _tror_ faktisk næsten, at Muncken er værre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Stefan Holm

Dato : 19-02-02 20:28

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Jeg _tror_ faktisk næsten, at Muncken er værre.

Du har nok ret, men det er et tæt løb. De er vist også gamle
venner/fjender.

--
"Thank you for not climbing on the lobster."

Fra : P.N.

Dato : 23-02-02 14:15

"Stefan Holm" <stefan@aub.dk> wrote in message

> Du har nok ret, men det er et tæt løb. De er vist også gamle
> venner/fjender.

Jeg vil foretrække ikke at blive nævnt sammen med Jakob Munck, jeg kender
ikke mere denne mand, og jeg har ikke set ham i 5 år. Jeg har tilgivet ham
hans ondskab, da han ikke er herre over den. Iøvrigt virker det had som
Jakob Munck lægges for helt uacceptabelt, det kunne jo være at han blot
ønskede et svar og intet andet, desuden benytter han blot sin
grundlovsikrede ret til at skrive her, og hvis der er nogle der har et
problem med det, så kan de jo benytte det dertil indrettede Killfilter. Fred
være med Jakob Munck.

MVH P.N.

A people who are not convinced of their
uniqueness and value will perish
David Lane

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-02-02 14:24

"P.N." <babu@hotmail.com> writes:

> ønskede et svar og intet andet, desuden benytter han blot sin
> grundlovsikrede ret til at skrive her,

1) Han har ingen grundlovssikret ret til at skrive hvor han vil. Han
har grundlovssikret ret til at ytre sig. Men ikke til at ytre sig
hvor som helst. Hvis hans ISP får lyst til at forhindre ham i at
benytte Usenet, står det dem frit for.

2) Vi andre bruger vores grundlovssikrede ret til at ytre os om, hvad
Jakob Munck har bedrevet af horribiliteter i tidens løb.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : P.N.

Dato : 23-02-02 15:30

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> har grundlovssikret ret til at ytre sig. Men ikke til at ytre sig
> hvor som helst. Hvis hans ISP får lyst til at forhindre ham i at

Jamen det er jo heller ikke det jeg skriver, er det ?, nej det jeg skrev
var:

<snip>desuden benytter han blot sin
grundlovsikrede ret til at skrive her,<snip>

Han har altså ret til at skrive her på listen så længe han overholder
gældene dansk lov, og nettikette. Og hvde han ikke gjort dette, så havde man
nok lukket hans konto forlængst. Jeg har osse fået kniven i ryggen af JM,
men det kan jeg ikke bruge til noget. Se og kom videre med dit liv.

> 2) Vi andre bruger vores grundlovssikrede ret til at ytre os om, hvad
> Jakob Munck har bedrevet af horribiliteter i tidens løb.

jamen det er jo heller ikke det der er min anke.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-02-02 16:01

"P.N." <pip160@hotmail.com> writes:

> Han har altså ret til at skrive her på listen så længe han overholder
> gældene dansk lov

Nej.

Jamen, jeg beklager, det _har_ han simpelthen ikke.

"ret" betyder, at ingen kan sige til ham "du må ikke skrive der" og
derefter forhindre ham i det. "Ret" betyder, at hvis nogen prøver at
forhindre ham i at skrive på listen, så kan de straffes for det.

Sådan er det ikke.

Ytringsfriheden giver en person ret til at ytre sig - men den giver
ikke personen ret til et medie at ytre sig i.

Aviser, internet-udbydere, ejere af opslagstavler, ejere af vægge, der
næsten _beder_ om at blive oversprøjtet med graffiti - hvem som helst,
der ejer et medie - er i deres gode ret til ikke at lade Jakob Munck
(Eller Rasmus Pinnerup. Eller dig. Eller mig.) bruge deres medie til
at ytre sig på/i.

> og nettikette. Og hvde han ikke gjort dette, så havde man
> nok lukket hans konto forlængst. Jeg har osse fået kniven i ryggen af JM,
> men det kan jeg ikke bruge til noget. Se og kom videre med dit liv.

Jeg lader ikke mit liv ødelægge af Munckens idiotier. Men når han er
perfid er jeg perfid. Det er nu engang sådan jeg er.

> jamen det er jo heller ikke det der er min anke.

Ikke? Det ser godt nok sådan ud...
--
Peter B. Juul, o.-.o "EDB er noget lort!"
The RockBear. ((^))          -Asbjørn Højmark

Fra : P.N.

Dato : 23-02-02 19:01

> [...]
>
> Ytringsfriheden giver en person ret til at ytre sig - men den giver
> ikke personen ret til et medie at ytre sig i.

jo dette medie, denne nyhedsgruppe, hvis du ikke tror på mig, så kan jo selv
se at han skriver her

> [...]
> der ejer et medie - er i deres gode ret til ikke at lade Jakob Munck
> (Eller Rasmus Pinnerup. Eller dig. Eller mig.) bruge deres medie til

Problemet du har overset, er at der ikke nogen der ejer denne gruppe, vi
skaber denne gruppe i fællesskab.

> Ikke? Det ser godt nok sådan ud...

Nej du må for min skyld gerne brokke dig over JM´s skriverier. Det jeg
finder anstødeligt er det had der bliver lukket ud, og så det at det er
socialt acceptabelt at lukke den slags ud her.
MVH P.N.

Fra : E.Dalgas

Dato : 23-02-02 19:16

P.N. <pip160@hotmail.com> skrev

> [...]
> finder anstødeligt er det had der bliver lukket ud, og så det at det er
> socialt acceptabelt at lukke den slags ud her.

Hvad for dig til at tro at dette er acceptabelt ??

At Peter`s udtalelser skal ses under "formildnende omstændigheder", er da
klart nok.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-02-02 22:26

> jo dette medie, denne nyhedsgruppe, hvis du ikke tror på mig, så kan jo selv
> se at han skriver her

Er du fatsvag?

At han ytrer sig her, betyder ikke, at han har _ret_ til at ytre sig
her.

Jeg har heller ikke _ret_ til at ytre mig her.

Jeg har pt. lov til det, og det har Jakob også, men _ret_ er meget
mere end at have lov til.

> Problemet du har overset, er at der ikke nogen der ejer denne gruppe, vi
> skaber denne gruppe i fællesskab.

Problemet du har overset er, at din viden om Usenets opbygning er så
uendeligt ude af trit med virkeligheden: Gruppen eksisterer ikke som
et fysisk medie.

Det medie Jakob udspreder sine skriverier på, er et antal servere, som
er eget af en række firmaer. Hvert firma ejer sin egen server og
udgiver altså Jakobs ord. Hvert firma kan når som helst det passer dem
vælge, at de ikke længere vil udgive det, og da Jakob kun har lov,
ikke ret, til at poste, betyder det, at han ikke kan retsforfølge dem
for det.

Det kunne han, hvis det var en krænkelse af hans ytringsfrihed.

Det er det ikke.

> Nej du må for min skyld gerne brokke dig over JM´s skriverier. Det jeg
> finder anstødeligt er det had der bliver lukket ud, og så det at det er
> socialt acceptabelt at lukke den slags ud her.

Du finder det mere anstødeligt end Munckens egne udgydelser?

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : P.N.

Dato : 23-02-02 23:04

> [...]
>
> Det er det ikke.

> Du finder det mere anstødeligt end Munckens egne udgydelser?

Nej jeg finder ikke Munck´s hadske udfald rimelige, det tror jeg osse du har
fattet allerede, men alene tonen i dit brev til mig, er nedladende og
ubehagelig for at sige det mildt, Så det er jo klart at når i to mødes må
det slå gnister, med lyn og torden til.

P.N.

Fra : P.N.

Dato : 23-02-02 00:57

> P.N.?

Jeg kender ikke denne Stefan Holm andet en gennem to mails hvor han helt
uprovokeret lukker alt sit had til min person ud, og beskylder mig for at
være Idiot, og nu osse løgner, jamen hvad jeg har jeg da løjet om ?. Og hvad
der konkret gør dig så vred unge mand ?.

P.N.

Fra : Stefan Holm

Dato : 23-02-02 02:48

"P.N." <babu@hotmail.com> writes:

> Jeg kender ikke denne Stefan Holm andet en gennem to mails hvor han helt
> uprovokeret lukker alt sit had til min person ud,

Det er forkert. Kun den ene kan regnes for uprovokeret.

--
"I invented the hippo!"

Fra : P.N.

Dato : 23-02-02 14:04

> Det er forkert. Kun den ene kan regnes for uprovokeret.

undskyld men hvilken var det ?, jeg har jo aldrig skrevet til dig, kun
svaret på dine hatemails.

Iøvrigt svarede du ikke på mit spørgsmål:

Fra : E.Dalgas

Dato : 19-02-02 13:33

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev

Om Jakob Munck, til skræk og advarsel, som er taget til efterretning. (Der
er også "et eller andet" der begynder at dæmre hos mig, ang. dette, huskede
det bare ikke umiddelbart).

--

E.Dalgas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-02-02 13:37

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> mælte sligt:

>Tsk..tsk tsk, Peter dog ! Hvad er det for en tone at lægge for dagen. Her
>ryger jo både "netetikette" og "kristelighed" på samme tid. Hvad har denne
>Jakob dog gjort siden du udtaler dig sådan ??

Jakob Munck har en lang forhistorie i denne gruppe. Han har generelt
opført sig så modbydeligt over for alle og enhver, at det skulle undre
mig meget, om der er bare én her i gruppen, der har så meget som den
mindste lyst til at hjælpe ham.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ja man må sende Lys og Kærlighed til den jord vi bor på.
Nogen mediterer på jordhealing."

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-02-02 12:44

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev

> Kan du så ikke få en anden til at stille spørgsmålet? Jeg foretrækker
> spørgsmål stillet af en person, der ikke er idiot.

Hehe..

The grand troll is out again...