/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
ombytning
Fra : Miss April


Dato : 19-02-02 07:46

Hejsa

Jeg sendte for en uges tid siden min skærm til reperation da den igen var
gået is stykker (dette er 3. gang den går i stykker. Første gang fik jeg den
reperaret, 2. gang blev den ombyttet) Og nu har de ombyttet den igen, men
denne gang har de ikke forlænget garantien? har jeg krav på det når de
ombytter varen 2. gang??

takke



 
 
Christian R. Larsen (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 19-02-02 14:47

Miss April <lord@fitness.dk> skrev i artiklen
<a4ssa1$ua4$1@news.cybercity.dk>...
> Jeg sendte for en uges tid siden min skærm til reperation da den igen var
> gået is stykker (dette er 3. gang den går i stykker. Første gang fik jeg
den
> reperaret, 2. gang blev den ombyttet) Og nu har de ombyttet den igen, men
> denne gang har de ikke forlænget garantien? har jeg krav på det når de
> ombytter varen 2. gang??

Ja.


Sebastian (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Sebastian


Dato : 19-02-02 20:10


Miss April <lord@fitness.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a4ssa1$ua4$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa
>
> Jeg sendte for en uges tid siden min skærm til reperation da den igen var
> gået is stykker (dette er 3. gang den går i stykker. Første gang fik jeg
den
> reperaret, 2. gang blev den ombyttet) Og nu har de ombyttet den igen, men
> denne gang har de ikke forlænget garantien? har jeg krav på det når de
> ombytter varen 2. gang??

Ja du har, både 2. og 3. gang, og ud i al fremtid.

Du har nu i øvrigt ret til at hæve handlen, hvis din skærm går i smadder
igen - en forhandler har som udgangspunkt 3 forsøg til at udbedre skaden,
ombytte eller reparere. Er problemet stadig ikke in ordnung derfter, kan du
vælge at hæve handlen.

Kan desværre ikke understøtte med §'er, men sådan er det i praksis (arbejder
i postordre-hardware-internet-butik).

/ Sebastian



Gustav Kristoffer Ek (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Gustav Kristoffer Ek


Dato : 20-02-02 00:25

In article <3c72a27c$0$226$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Sebastian" <casm@mail.dk> wrote:

[klip: krav på forlængelse af garantien]
> > har jeg krav på det når de
> > ombytter varen 2. gang??
>
> Ja du har, både 2. og 3. gang, og ud i al fremtid.

Hmm... er der ikke kun tale om 6 måneders garanti på reperationen? Og
stadig 24 måneders garanti fra købsdatoen?

- stoffer

Bertel Lund Hansen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-02-02 07:02

Gustav Kristoffer Ek skrev:

>Hmm... er der ikke kun tale om 6 måneders garanti på reperationen?

Nej, men det er en myte som mange forhandlere prøver at holde liv
i. Som regel er det endda kun 3 måneder de snakker om.

I værste fald er man sikret købelovens 1-årige (snart 2-årige)
reklamationsret, også på en reparation.

Hvis man har klaget over præcis samme fejl før, gælder den
generelle forældelsesfrist på 5 år.

Hvis man får en erstatningsvare, begynder der en helt ny
reklamationsfrist på 1 (2) år.

Det er noget vrøvl som en anonym person skriver, at det er
anderledes hvis erstatningsvaren har været brugt. Det gør ingen
forskel.

Hvis forhandleren har givet en garanti, starter dennes
gyldighedsperiode forfra ved en ombytning. Heller ikke her
spiller det nogen trille om erstatningen er ny eller brugt.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Pernille Lauridsen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Lauridsen


Dato : 20-02-02 12:10

Hej Bertel
>Hvis man har klaget over præcis samme fejl før, gælder den
generelle forældelsesfrist på 5 år.<

Har du en § du kan henvise til ang. dette?
Min kæreste der er tidligere møbelhandler tror ikke på det med de 5 år.
På forhånd tak.

--
Venlig hilsen
Praxis©
http://www.praxis-it.dk
http://www.praxis_gif.subnet.dk



Bertel Lund Hansen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-02-02 13:54

Pernille Lauridsen skrev:

>>Hvis man har klaget over præcis samme fejl før, gælder den
>>generelle forældelsesfrist på 5 år.

>Har du en § du kan henvise til ang. dette?

Jeg kunne faktisk svare at det er din kæreste der skal modbevise
at det er de generelle regler der gælder. Der findes nemlig en
regel om forældelse af diverse krav, og den giver en frist på 5
år. Det er f.eks. aktuelt hvis en forretning glemmer at kradse
nogle penge ind.

Købeloven siger noget om hvad der kræves for at forbrugeren kan
klage over en mangel. Men den siger intet om hvad der gælder hvis
samme fejl optræder igen (hvilket jo reelt betyder at den ikke er
blevet afhjulpet). Derfor træder de generelle regler i kraft.

>Min kæreste der er tidligere møbelhandler tror ikke på det med de 5 år.

Det vil han kunne få bekræftet ved enhver kompetent jurist. Her
kan han læse Forbrugerstyrelsens mening om den slags sager:

   http://www.fs.dk/jura/fjura/jb96/96010000.htm#2

Det er pkt. 2 der er aktuelt (Overskrift: De almindelige regler
om forældelse af købers beføjelser efter købeloven).

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Pernille Lauridsen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Lauridsen


Dato : 20-02-02 17:27

Tak skal du ha'
Han er dog ikke overbevist endnu.

Kender du eller andre til et direkte tilfælde hvor 5 års fristen blev taget
i brug??
Endnu engang tak på forhånd

--
Venlig hilsen
Praxis©
http://www.praxis-it.dk
http://www.praxis_gif.subnet.dk



Peter G C (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 20-02-02 17:40

"Pernille Lauridsen" <peng@city.dk> skrev i en meddelelse
news:a50inr$m6$1@news.cybercity.dk...
> Tak skal du ha'
> Han er dog ikke overbevist endnu.

Nej - det kan jo også virke lidt overraskende.

>
> Kender du eller andre til et direkte tilfælde hvor 5 års fristen blev
taget
> i brug??

Se evt.
http://forbrugerret.infomarked.dk/brevkassen.asp?vandret=1&brevid=103

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Pernille Lauridsen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Lauridsen


Dato : 20-02-02 22:53

Hej Peter
Tusind tak for linket.
Det hjalp

--
Venlig hilsen
Praxis©
http://www.praxis-it.dk
http://www.praxis_gif.subnet.dk



mk (20-02-2002)
Kommentar
Fra : mk


Dato : 20-02-02 00:37

du får ny garanti hver gang du får ny vare. Får du derimod en 'ombytter'
vare (brugt) gælder den fortsatte garanti. Derfor ser du mange forhandlere
åbne en ny vare og give dig den i bytte som brugt.

Der er ingen regel om at du kan hæve handlen efter 3 ombytninger specifikt,
så udpenslet står det ikke. Mener nærmere at der bruges udtryk som
'rimeligt' 'acceptabelt' osv. - så kan man jo diskutere hvad det er


"Sebastian" <casm@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3c72a27c$0$226$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Miss April <lord@fitness.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a4ssa1$ua4$1@news.cybercity.dk...
> > Hejsa
> >
> > Jeg sendte for en uges tid siden min skærm til reperation da den igen
var
> > gået is stykker (dette er 3. gang den går i stykker. Første gang fik jeg
> den
> > reperaret, 2. gang blev den ombyttet) Og nu har de ombyttet den igen,
men
> > denne gang har de ikke forlænget garantien? har jeg krav på det når de
> > ombytter varen 2. gang??
>
> Ja du har, både 2. og 3. gang, og ud i al fremtid.
>
> Du har nu i øvrigt ret til at hæve handlen, hvis din skærm går i smadder
> igen - en forhandler har som udgangspunkt 3 forsøg til at udbedre skaden,
> ombytte eller reparere. Er problemet stadig ikke in ordnung derfter, kan
du
> vælge at hæve handlen.
>
> Kan desværre ikke understøtte med §'er, men sådan er det i praksis
(arbejder
> i postordre-hardware-internet-butik).
>
> / Sebastian
>
>



Povl H. Pedersen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 20-02-02 07:40

On Wed, 20 Feb 2002 00:36:39 +0100,
mk <no@way.dk> wrote:
> du får ny garanti hver gang du får ny vare. Får du derimod en 'ombytter'
> vare (brugt) gælder den fortsatte garanti. Derfor ser du mange forhandlere
> åbne en ny vare og give dig den i bytte som brugt.

En brugt ombyttet vare er for dig stadig en anden/ny vare,
og du får stadig ny reklamationsret over denne.

> Der er ingen regel om at du kan hæve handlen efter 3 ombytninger specifikt,
> så udpenslet står det ikke. Mener nærmere at der bruges udtryk som
> 'rimeligt' 'acceptabelt' osv. - så kan man jo diskutere hvad det er

Enig. Men med x gange ny skærm med ny reklamationsret,
så efter y år må den defekte model vel være udgået ? :)

Per Christoffersen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 20-02-02 09:35


"mk" <no@way.dk> wrote in message
news:3c72e180$0$89064$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Der er ingen regel om at du kan hæve handlen efter 3 ombytninger
specifikt,
> så udpenslet står det ikke. Mener nærmere at der bruges udtryk som
> 'rimeligt' 'acceptabelt' osv. - så kan man jo diskutere hvad det er

Det er afhængigt af mange ting hvad der er rimeligt, f.eks.:

Forhandlerens omkostninger ved reperation kontra ombytning
Praksis i branchen (og dermed forbrugerens uudtalte forventninger)
Køberens behov for varen, specielt hvis dette har været oppe som emne ved
købet

www.fi.dk har nærmere beskrivelser af disse områder.
Der er tale om en beskrivelse af praksis, altså hvordan de flydende begreber
i loven udmøntes.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408610
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste