Mobilløsning fra Apple!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-02 01:18

Hej

- Så er der nyt for de 'mobil-gale' IT brugere....
mvh. Erik Richard

Apple, Ericsson, and Sun Team to Create Wireless Content
Delivery Solution

Apple, Ericsson, and Sun Microsystems announced a relationship that
will enable network operators to deliver standardized multimedia
content to a variety of wireless devices, including mobile phones
and PDAs. Drawing on Apple's leadership in content creation, Sun's
expertise in content delivery, and Ericsson's experience in wireless
infrastructure, the Ericsson Content Delivery Solution will expand
the market for streaming media, opening new distribution channels
for content providers.

This standards-based solution is an end-to-end platform that
includes: Apple's QuickTime for content creation and encoding, Sun's
reliable and scalable software and systems to enable content
distribution, and Ericsson's ability to provide mobile operators
with a full infrastructure and services solution.
<http://www.apple.com/pr/library/2002/feb/12wireless.html>

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-02-02 01:21

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hej
>
> - Så er der nyt for de 'mobil-gale' IT brugere....
> mvh. Erik Richard

Er du gammel nok til at huske Taligent og Pink?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-02-02 04:16

In article <m3zo26xqy2.fsf@gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Er du gammel nok til at huske Taligent og Pink?

For ikke at tale om General Magic

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-02 04:30

Hej Thomas

Ikke forstået? - Jeg er højst sandsynlig gammel nok, men navnene siger mig
ikke noget lige nu, - please explain...

- Men for lige at præcisere lidt, så er grunden til, at jeg har klippet den
her note' ud, at i begyndelsen af efteråret 2001, meddelte Microsoft, at de
havde indgået en 'eksklusiv aftale' med L.M.Ericsson om udelukkende at
producere mobilt IT udstyr til MS baserede PC'er. Det blev slået op i både
radio og TV som værende 'Ericssons redning fra konkurs' (citat fra DRTV1
TVA).

Så det her ser jo lidt ud til at MS har forregnet sig en smule...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-02-02 10:28

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

[Ny strategisk alliance]

> Ikke forstået? - Jeg er højst sandsynlig gammel nok, men navnene siger mig
> ikke noget lige nu, - please explain...

http://www.google.com/search?q=taligent+pink

Indtil der er faktske produkter på bordet er det vaporware. Typisk er
der blot tale om politiske taktikker. Som du selv observerede kan det
tolkes som et modspil mod en af Microsoft's mange udmeldinger. Selv
hvis der er "ægte" intentioner bag presse meddelelsen er det
uinteressant indtil de leverer varen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-02 17:35

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [Ny strategisk alliance]

> http://www.google.com/search?q=taligent+pink

OK, er nogenlunde forstået efter en hurtig skimming...

> Indtil der er faktske produkter på bordet er det vaporware. Typisk er
> der blot tale om politiske taktikker.

Du tror altså, det er en 'fakue' - måske for at lægge pres på en eller anden? -
evt. på MS for at tvinge dem til at lave deres 'MibilWare Connection Line' (det
var det ord, der blev brugt i TVA), så det også kan bruges på andre platforme -
inkl. Mac og Unix? - ...Det er da en mulighed.

> Som du selv observerede kan det tolkes som et modspil mod en af
> Microsoft's mange udmeldinger.

- Det var ihvertfald min første tanke, da jeg læste det....

> Selv hvis der er "ægte" intentioner bag presse meddelelsen
> er det uinteressant indtil de leverer varen.

Tja, det er jo før set, at en leder fra et firma har meldt om omkring et
bestemt emne/produkt, uden at der er kommet realiteter ud af det. Men min
'second thought' efter at have læst det var også, at nu 'lugter Jobgbs blod', -
efter de første reelle afgørelser i antitrust sagen mod MS. Og iflg. amerikansk
lov betyder det, at en eksklusivaftale ikke er bindende eller gyldig, så den
eller de firmaer, som aftalen er indgået med, nu er frit stillet til at indgå
sideløbende aftaler med andre firmaer.

Blot en lille historie fra det virkelige liv... Da jeg sidste sommer var
indlagt med en blodprop i hjertet på Århus Amtssygehus, var jeg til en del
scanninger, og på et tidspunkt under en af disse lød det nok så velkendte
'kvæk' fra en Mac, og jeg sagde '..nå I bruger nok Mac?', hvortil Professor
Götsche svarede, at '..ja, det er da det eneste der dur' - og han fortalte, at
han ventede at han snart fik et helt nyt anlæg, der var udviklet af LME og
Apple i fællesskab til ultra-magnetisk scanning af hjerter, men at der var
visse forhindringerk, der skulle overstås, før det kunne blive realistisk. 'De
andre læger havde allerede fået det med en MS løsning'.... - Eksklusivaftalens
realitet? - Tja.... man kan jo gætte...

Jeg vidste godt, at LME udover deres mobil-engagement også er involveret i en
hel del medicinsk forskningsudstyr, - blandt andet også 'kunstige øjne' og
'kunstige nyrer', og jeg véd også, at Apple har et vist engagement i samme
retning.

Så hvem véd, hvad der kan komme ud af det her.... Og for øvrigt, så er mit opr.
indlæg taget fra det sidste nr. af ADC News. - Så jeg tror nok, der er bare
lidt om snakken. Men spændende bliver det da at se, hvad der sker.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 18:30

> [...]

> Götsche svarede, at '..ja, det er da det eneste der dur' - og han fortalte, at

Jeg har kendskab til en dims der styres af en Mac. Det er noedvendigt
at anskaffe ekstraudstyr fordi Maccen ikke baade kan styre dimsen og
sende de data dimsen sender den videre i systemet.

Jeg var en anelse overrasket.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-02-02 19:15

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> en dims der styres af en Mac

Hvilken dims?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 19:46

martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> Hvilken dims?

Vides ikke med bestemthed. Den taeller ting.

Fra : tom dissing

Dato : 19-02-02 20:08

Taler vi her om konceptkunstneren Wallace Ting !?
Eller blot Kieniske Ting..
Der i PC kredse kendes som Ting El Tangel
Tom

PS
Jeg er vild med Mac løsninger der kan tælle.. Selv må jeg indtil videre
nøjes med mit ur oppe i højre side - top.. Det tæller tiden

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-02-02 21:53

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg er vild med Mac løsninger der kan tælle.. Selv må jeg indtil videre
> nøjes med mit ur oppe i højre side - top.. Det tæller tiden

Bare en skam Apple aldrig har kunnet få uret til at holde tiden. På den
anden side, holdt mit ur tiden ville alle andres (inkl. min egen) verden
gå i stå, med andre ord en tidmæssig deadlock. Mon ikke der kunne
skrives sci-fi romaner om den slags ting?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 22:38

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Bare en skam Apple aldrig har kunnet få uret til at holde tiden. På den

Jeg faldt over et punkt i systemopsaetningen saa OS X synkroniserer
mod en tidsserver. Det slog jeg til. Nu holder den tiden

Men jeg sidder som regel ogsaa paa en netforbindelse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-02 00:32

> [...]

> mod en tidsserver. Det slog jeg til. Nu holder den tiden
>
> Men jeg sidder som regel ogsaa paa en netforbindelse.

Det har man da kunnet i mange år. Det fungerer også fint med en
modem-forbindelse. Den skal jo ikke kontrollere uret hele tiden. En gang
om ugen er vel nok, men man kan jo sætte den til en gang om dagen, hvis
man er pedantisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-02 01:30

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> modem-forbindelse. Den skal jo ikke kontrollere uret hele tiden. En gang
> om ugen er vel nok, men man kan jo sætte den til en gang om dagen, hvis

Mnjah, det afhaenger jo af hvad man laver.

Problemet er som regel stoerst hvis man har _flere_ maskiner som hver
isaer skal vaere enige. (Du ved, den der har et ur ved altid hvad
klokken er, den der har flere er altid i tvivl).

Et eksempel jeg selv har vaeret ude for er hvis man skriver programmer
under Unix. Hertil bruger man normalt programmet make der benytter
filernes tidsstempler til at afgoere hvad der skal goeres. (Hvis
klumme.doc er aendret efter klumme.pdf blev oprettet, saa skal
klumme.pdf genereres paa ny fra klumme.doc, og faa et nyt
tidsstempel).

Dette fungerer helt fint normalt.

Problemet kommer naar man sidder paa fx to Sunmaskiner der ikke gar
ens. Man arbejder paa den ene, og har sine filer liggende paa den
anden (her ligger ens hjemmekatalog). Sunmaskiner har en genvej til
at saette tidsstempler paa som den bruger, nemlig at klienten siger at
tiden _0_ er klokken _NU_, hvorefter at filserveren saetter filens
tidsstempel til dens klokken _NU_.

Men hvis serverens ur gaar foran klientens, kan filen maaske faa et
tidsstempel som ligger flere minutter ude i fremtiden. Alle rettelser
af klumme.doc indtil disse er indhentet vil ikke foranledige den
oenskede opdatering af klumme.pdf, og det kan godt vaere lidt
irriterende hvis det drejer sig om programkomponenter som ikke bliver
oversat selvom den tilhoerende kildetekst er rettet.

I dag er mit behov dog mere styret af at jeg gerne vil vide praecis
hvad klokken er saa jeg kan naa bussen. (Visse fordele er der da ved
at vaere placeret taet paa endestationen).

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-02 14:59

On 20 Feb 2002 01:29:55 +0100, ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Mnjah, det afhaenger jo af hvad man laver.

Naturligvis. Min kommentar gik mest på, at det ikke er noget nyt i Mac
OS X, at uret kan synkronisere automatisk med en time server på
Internettet.

> Problemet er som regel stoerst hvis man har _flere_ maskiner som hver
> isaer skal vaere enige.

Jeg havde engang et lille kontrolpanel, så jeg på samme måde kunne
synkronisere uret i den bærbare med det i den stationære, når jeg satte
dem sammen i netværk. Det virkede fint indtil Mac OS 9, men så ville
computerne ikke tale sammen via kontrolpanelet mere.
   Måske findes der programmer med samme funktion til
Unix-systemer.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-02-02 15:04

> [...]

> computerne ikke tale sammen via kontrolpanelet mere.
>    Måske findes der programmer med samme funktion til

Se RFC 1119. De fleste unix systemer har een eller anden form for NTP
understøttelse.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-02 15:10

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

>    Måske findes der programmer med samme funktion til
> Unix-systemer.

Jada. Kontrolpanelet må du desværre tænke dig til, mens du starter
Terminal.app (for en mediciner må det være et afskrækkende navn).

"sudo ntpdate" skulle formentlig kunne gøre det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-02 20:45

> [...]

> Terminal.app (for en mediciner må det være et afskrækkende navn).
>
> "sudo ntpdate" skulle formentlig kunne gøre det.

Altså, jeg kan næsten ikke vente med at få fingre i Mac OS X
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-02-02 19:33

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg faldt over et punkt i systemopsaetningen saa OS X synkroniserer
> mod en tidsserver. Det slog jeg til. Nu holder den tiden

Jow, det kan OS 9 også.

> Men jeg sidder som regel ogsaa paa en netforbindelse.

Det gør jeg også, men derfor kan det alligevel undre at et maskineri til
20+ tusinde ikke kan, hvad et instrument til halvtresser i Føtex kan.
Hvis den så tilgengæld kunne lave kaffe, så var alt tilgivet, men heller
ikke det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-02 21:00

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> 20+ tusinde ikke kan, hvad et instrument til halvtresser i Føtex kan.
> Hvis den så tilgengæld kunne lave kaffe, så var alt tilgivet, men heller

Ure i computere er vist generelt berygtede for at gå dårligt. Jeg tror
ikke, det er et problem specielt for Apple. Jeg læste engang, at det var
noget med at spændingen varierede, når computeren var tændt eller
slukket, eller hvis netstrømmen var slået fra, så uret går på batteri.
Det er sikkert noget vrøvl. Et quartz-værks gang afhænger vel ikke af
spændingen.
Selv om man plejer at sige, at quartz-værker går enormt præcist,
selv om de ikke koster noget, så synes jeg ikke altid, det er tilfældet.
Jeg har været ude for en timer i et Philips-fjernsyn og en billig
clock-radio, min mor fik forærende, der begge gik 50% for hurtigt. Det
er da noget, der vil noget. Billige armbåndsure varierer også en del,
men selvfølgelig ikke så meget. Jeg har i tidens løb haft lidt Swatch-
og reklameure. Nogle går enormt præcist, mens andre kan tabe et par
minutter om ugen.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-02-02 21:24

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Ure i computere er vist generelt berygtede for at gå dårligt. Jeg tror
> ikke, det er et problem specielt for Apple.

I de gamle Mac II'ere var der noget med, at uret lå et niveau under
diskdriveren (eller noget tilsvarende, skyldtes interruptlevels),
hvilket blandt andet giver sig udslag i, at det er umuligt for NetBSD
at holde den korrekte tid uden at bruge NTP på den hardware. I dette
tilfælde var specielt Apple hardware der var skyld i det

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 03:43

> Det gør jeg også, men derfor kan det alligevel undre at et maskineri til
> 20+ tusinde ikke kan, hvad et instrument til halvtresser i Føtex kan.

Tjah. Hvor slemt er det? Jeg tror ikke at superpræcises
bundkortsklokker er prioriteret. Den skal jo også helst gå når den er
slukket - det betyder vist noget.

> Hvis den så tilgengæld kunne lave kaffe, så var alt tilgivet, men heller
> ikke det.

Jojo. Med en stump LISP (søg på coffee.el) kan Emacs bringes til at
overholde RFC2324 (http://www.faqs.org/rfcs/rfc2324.html) som netop er
beregnet til at fikse denne detalje. Du skal muligvis opgradere din
kaffemaskine.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 21-02-02 20:06

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Tjah. Hvor slemt er det? Jeg tror ikke at superpræcises
> bundkortsklokker er prioriteret. Den skal jo også helst gå når den er
> slukket - det betyder vist noget.

Det er ca. ét minut om ugen, og det er heller ikke noget der kan
betegnes som en graverende fejl naturligvis, jeg har blot undret mig fra
tid til anden. Min Windows maskine på arbejde kan iøvrigt heller ikke
det med tid.

> [...]
> overholde RFC2324 (http://www.faqs.org/rfcs/rfc2324.html) som netop er
> beregnet til at fikse denne detalje. Du skal muligvis opgradere din

Emacs eller vim, hvem kan vælge. Jeg ser nu lidt frem til vi får den
første skal krig på dk.edb.mac, tcsh vs. bash vs. ksh vs. zsh, jeg har
allerede barrikadret skyttegaven med tcsh skaller

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 20:13

In article <1f7yzuh.1lpctrzrk84keN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Emacs eller vim, hvem kan vælge. Jeg ser nu lidt frem til vi får den
> første skal krig på dk.edb.mac, tcsh vs. bash vs. ksh vs. zsh, jeg har
> allerede barrikadret skyttegaven med tcsh skaller

Nu skal du ikke gøre nar af os tabere der med tilfredshed bruger tcsh

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-02-02 21:41

> Nu skal du ikke gøre nar af os tabere der med tilfredshed bruger tcsh

Du misforstår, jeg er selv tcsh fan efter i 1.5 år at have arbejdet med
den, bash havde vi ikke som en standard "firmaoption". Der var dog nogle
Linux elskere, som havde kompileret deres egen bash udgave, men det var
de få rå. Grundlaget er spinkelt fra min side, og beror nok mest på at
tcsh kender jeg, og at jeg har svært ved at forene mig med at skulle
skrive to kommandoer for at sætte en miljøvariabel i bash

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 07:05

> [...]
> tcsh kender jeg, og at jeg har svært ved at forene mig med at skulle
> skrive to kommandoer for at sætte en miljøvariabel i bash

For nu at mudre det helt til - det skal man kun i gode gamle sh. I
bash er kommandoen

export JAVA_HOME=/usr/java/osv/osv/

Jeg brugte tcsh i hele min studietid (og var lykkelig), men man faar
bash som standard paa GNU systemer, saa det har jeg besluttet mig til
at det bruger jeg. Det er faktisk ret forvirrende at skifte imellem
OS X og Linux som jeg goer paa pinden.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 11:57

In article <1f80z5m.44woq92kw9ozN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,

> Du misforstår, jeg er selv tcsh fan efter i 1.5 år at have arbejdet med
> den.

Jeg trode at du mente, at tsch var noget snavs der kun egnede sig til at
bygge barikader med (jvf. thomas som kalder tcsh for en "taber-shell")

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-02-02 12:33

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg trode at du mente, at tsch var noget snavs der kun egnede sig til at
> bygge barikader med (jvf. thomas som kalder tcsh for en "taber-shell")

Hehe, det er for en stor del et religionsspørgsmål. Du er nødt til at
vælge din favorit shell, editor og windowmanager. Og du kan kun vælge
forkert.

P.S. http://www.faqs.org/faqs/unix-faq/shell/csh-whynot/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 12:57

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> P.S. http://www.faqs.org/faqs/unix-faq/shell/csh-whynot/

Den omhandler _programmering_ i csh og ikke saa meget interaktiv brug.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-02-02 17:58

> [...]

> Hehe, det er for en stor del et religionsspørgsmål. Du er nødt til at
> vælge din favorit shell, editor og windowmanager. Og du kan kun vælge

Helt sikkert.

> P.S. http://www.faqs.org/faqs/unix-faq/shell/csh-whynot/

Handler om begrænsninger i c-shell, alle der ikke vil have begrænsninger
bør sætte sig ned med en god lang how-to om assemple programmering, for
de knap så hardcore typer kan ovenstående med mnemonics bruges

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 20:26

> [...]

> første skal krig på dk.edb.mac, tcsh vs. bash vs. ksh vs. zsh, jeg har
> allerede barrikadret skyttegaven med tcsh skaller

Uha. Du er ikke bange af dig.

Der er to grundlæggende indstillinger:

o Dem der konfigurerer deres skaller så det passer dem på en prik og
er helt fantastisk lækkert, men som ingen andre kan finde ud af.

o Dem der omhyggeligt undlader at konfigurere noget som helst.

Jeg tilhører sidstnævnte. Jeg orker ikke at lave det om på ny når jeg
flytter til en ny maskine

Undtagelserne er som regel: Tilføj $HOME/gnu/bin til stien, og sæt en
sti til Java-fortolkeren, samt en bedre prompt end den bash disker op
med som standard.

På samme måde indholder min .emacs fil 3-10 linier afhængig af hvornår
jeg falder over problemerne.

Det skal så siges at Mac'en som den første maskine i mange år har fået
særbehandling. Den bruger jeg ganske enkelt så meget at det er
"bøvlet værd". Nu håber jeg den står på sin plads i nærheden af
Christian når jeg checker ind i morgen...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 05:12

In article <1f7x3wy.1ghva2ks538bwN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,

> [...]
> 20+ tusinde ikke kan, hvad et instrument til halvtresser i Føtex kan.
> Hvis den så tilgengæld kunne lave kaffe, så var alt tilgivet, men heller

det er en fejl i Mac OSX på enkele modeller - heriblandt MP'erne som
insisterer på at d.d. er før jeg blev født

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 21-02-02 15:30

Bare lige for at gøre forvirringen total, så mener jeg at (en af de)
dimser som kan tælle der kan side på en Mac hedder en FAX...og den
tæller noget med celletyper i blodprøver. Har vist mest noget at sige
hvis man forsker i lakridsrødder og malaria, eller er så uheldigt at
blive HIV-smittet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-02 20:55

> Vides ikke med bestemthed. Den taeller ting.

sådan en kender jeg godt: en tingtæller

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-02 05:07

In article <m3zo26xqy2.fsf@gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Er du gammel nok til at huske Taligent og Pink?

Copland (fy), CHRP...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-02 17:06

- Hø.... nååh ja....

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Copland (fy), CHRP...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 10:54

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> Er du gammel nok til at huske Taligent og Pink?

Taligent naaede inden de bundvendte at donere en masse kode til
Java-projektet.

Det kunne de godt have ladet vaere med. Kalendere der ikke kan
haandtere sommertid og den slags ting... Suk.

Det var ogsaa deres skyld at min OS/2 maskine troede den stod i Indien.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-02-02 20:21

I artiklen <1f7x85v.1rbadu1lz7lhcN%muenster@esenet.dk> , muenster@esenet.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> slukket, eller hvis netstrømmen var slået fra, så uret går på batteri.
> Det er sikkert noget vrøvl. Et quartz-værks gang afhænger vel ikke af

Jo, det gør. Mit gamle armbåndsur vandt når batteriet var nyt og tabte når
batteriet var på sidste omgang. Temperatur har også betydning.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 20:41

"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> writes:

> Jo, det gør. Mit gamle armbåndsur vandt når batteriet var nyt og tabte når
> batteriet var på sidste omgang. Temperatur har også betydning.

Var det et kvartsur? Alle moderne tælleværker bruger svjv den slags
til dét. Kvaliteten af kvartsen er naturligvis vigtig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-02 22:51

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-02 00:27

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]

Det må I undskylde. IE gik ned, og jeg måtte genstarte. På en eller
anden måde blev der sendt en halv besked. Jeg ville skrive, at mig
bekendt svinger kvartskrystallen med sin egenfrekvens. De varierer da
ikke med spændingen, og varierer højst en bagatel med temperaturen.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-02-02 21:41

> [...]

> bekendt svinger kvartskrystallen med sin egenfrekvens. De varierer da
> ikke med spændingen, og varierer højst en bagatel med temperaturen.

Lad og antage at temperaturen har betydning for vores mac'ers
tidsregning, så er de sikkert lavet til betydligt varmere klima end DK.
< http://www.worldclimate.com/cgi-bin/data.pl?ref=N37W122+1302+047772C>
viser bl.a. i farenheit at Mac'ens hjemby San Francisco ligger og
svinger mellem ca. 51 og 62 i løbet af året, den danske Mac må fryse
sine dioder med sølle 28 til 52
(<http://www.condoconcepts.com/weather/ecopenh.htm>).

Eftersom DK har størrer temperatur svingninger end SF så betyder det
naturligvis også noget, hvornår på året vi måler urinstabiliteten. Tager
vi en gennemsnitsfodkold dansk februars dag med 28 farenheit, så vil den
samme Mac opleve 54 grader i SF, hvorimod juli/august i DK kun adskiller
sig med det halve i forhold til SF med hhv. 52 i DK og 62 i SF(1).

Konklusionen må derfor blive: En mac's ur holder ikke tiden nøjagtigt,
men tilgengæld er det ca halvt så ringe som i Steve Jobs baghave om
vinteren end om sommeren. MacBruger bør efter min mening gøre noget
aktivt ved det, ved simpelthen at forlange en dansk mac QA center, og få
vores quartz værker indstillet på 41 grader farenheit. Vi vil stadig
over året være med upræcise end San Francisco folket, men aldrig mere
upræcis end det dobbelte af SF mac'en.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

(1) Hvis ovenstående virker som vrøvl, så er det sikkert korrekt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 07:03

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Eftersom DK har størrer temperatur svingninger end SF så betyder det
> naturligvis også noget, hvornår på året vi måler urinstabiliteten. Tager

Nu ikke gaa Dr. Moenster i bedene, med hensyn til gode ideer om
hvornaar din urin er stabil.

> vores quartz værker indstillet på 41 grader farenheit. Vi vil stadig
> over året være med upræcise end San Francisco folket, men aldrig mere
> upræcis end det dobbelte af SF mac'en.

Et spoergsmaal: Staar din Mac udenfor hele doegnet?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-02-02 23:39

I artiklen <kk4rkad3mo.fsf@mimer.null.dk> , ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) skrev:

> Var det et kvartsur? Alle moderne tælleværker bruger svjv den slags
> til dét. Kvaliteten af kvartsen er naturligvis vigtig.

Naturligvis. Forøvrigt, så vinder min Performa 5400 ca. 30 sekunder per
måned.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-02 00:22

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Naturligvis. Forøvrigt, så vinder min Performa 5400 ca. 30 sekunder per
> måned.

Det må da være lækkert, at den er hurtigere end en G4.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark