Blæser til køleskab
Fra : Flemming Bay

Dato : 19-02-02 00:34

Er der nogen, der vil dele deres erfaringer med hensyn til at holde
køleskabet koldt når man er syd på og varmen er ekstrem. Det jeg tænker på
er de dobbelte blæser til køleskabet, som er lige til at monterer bag
køleskabets ventilationsluger.
Ka' de køle nok ? Eller er det bedre at investerer i større blæser, jeg ved
at man kan købe nogle der måler 12x12x3,cm. De koster 231 Kr. + Moms stk.
og kan flytte 178 kubm. I timen
Hvad er nemmest at montere 12V el. 220V?

Jeg har anvendt bordventilator det fungere fint (kan lave isterninger og
dagen) men er dog lidt ustabilt med denne blæser stående på skammel på
gulvet i forteltet med 2 unger der render rundt. Hermed også nævnt at
køleskabet er i fortelt side.

--
Med venlig hilsen Flemming Bay

Fra : Jørgen L.

Dato : 19-02-02 00:54

Det jeg tænker på
> er de dobbelte blæser til køleskabet, som er lige til at monterer bag
> køleskabets ventilationsluger.
> Ka' de køle nok ? Eller er det bedre at investerer i større blæser, jeg
ved

Jeg har haft de dobbelt blæsere monteret, og det er min erfaring at de
aligevel bare kører på fulde tryk så det behøver ikke at vær en fin og fancy
løsning.

Jeg ville gøre som du er inde på montere en 120*120*3 mm. blæser på 12 V
(hvis du har 12V i vognen) evt. med en kontakt i 2 stillinger hvor der
sider en effekt modstand på den ene stilling og derved får blæseren til at
køre langsommere, hvis den støjer for meget på fuld tryk kunne man sætte en
lille effekt modstand ind her også og dæmpe den 5 til 10 % da det som regel
er nok til en væsentlig lyddæmpning.
hvis du kun har 230 v til rådighed bør du hvis du ikke selv rimmelig god
forstand på el få en til hjælpe dig, denne løsning er ikke lige så let at
dæmpe i hastigheden.

har du prøvet at lade være med at have en blæser på, er det i det hele taget
nødvendigt ?

Hilsen Jørgen

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-02-02 10:18

"Jørgen L." <Jlyn_Fjern_dette@privat.dk> wrote in message
> [...]

en
> lille effekt modstand ind her også og dæmpe den 5 til 10 % da det som

Præcis dette setup har vi, og det har betydet, at hvor vi før havde et
køleskab, der slet ikke kunne hamle op med temperaturerne på våres årlige
tur til mellemitalien, så har vi, efter at have fået blæseren, et glimrende
køleskab.

mvh
Jan

Fra : PHK

Dato : 19-02-02 10:30

"Flemming Bay" <baystitz@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> køleskabet koldt når man er syd på og varmen er ekstrem. Det jeg tænker på
> er de dobbelte blæser til køleskabet, som er lige til at monterer bag

Jeg har de 2 blæsere med elektronisk styring. De er lige til at montere -
hvis de tilfældigvis passer! De er ikke specielt beregnet til noget
køleskab, så et par andre blæsere er lige så gode.

> Ka' de køle nok ?

Nej, der findes en temperatur, hvor det er lige meget hvad du gør, så kan et
absorbationskøleskab bare ikke lave kulde nok. Så skal man over til køleskab
med motor, men de larmer jo :)

> Eller er det bedre at investerer i større blæser, jeg ved
> at man kan købe nogle der måler 12x12x3,cm. De koster 231 Kr. + Moms stk.
> og kan flytte 178 kubm. I timen

Jeg ville nok selv næste gang købe nogle større blæsere, men hvor meget det
hjælper .... ??

> Hvad er nemmest at montere 12V el. 220V?

Hvis du bruger 12V og har 12V batteri, kan de også køre, når du er under
transport.

> [...]
> dagen) men er dog lidt ustabilt med denne blæser stående på skammel på
> gulvet i forteltet med 2 unger der render rundt. Hermed også nævnt at

Lad være med at åbne køleskabet flere gange end højst nødvendigt. Brug den
evt. kun til mad, og anbring et køleskab i forteltet til kolde drikke. Det
er hvad vi gør, det fungerer, og det behøver vi ikke eksperimentere med mere
:)

--
_
|_|

Fra : Henrik Høgh

Dato : 19-02-02 11:03

Hvis du er lidt fingernem, så brug lige 20 min på at se prisforskelle hos
http://www.el-supply.dk
Der kan du købe en ventilator str 9,2 x 9,2 cm for 88,75. De har også mange
andre spændende dimser.

Jeg købte forrige år en dims af dem, god service, hurtig levering og ingen
problemer.

--
Venlig hilsen

Henrik Høgh

Fra : PHK

Dato : 19-02-02 11:36

"Henrik Høgh" <henrik@hogh.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre spændende dimser.
>
> Jeg købte forrige år en dims af dem, god service, hurtig levering og ingen

Nu har jeg elektronikken - så kan jeg altid sætte nogle større blæsere på,
når de gamle alligevel skal i skraldespanden :)

--
_
|_|

Fra : Bent Skovhøj Olsen

Dato : 19-02-02 12:41

Jeg har bare boret an almindelig 230 v ventilator op i bunden af vognen, så
den blæser op bag køleskabet, det virker udemærket. Der er jo ingen
problemer når vi kører på vejen. hilsen Bent.

Fra : PHK

Dato : 19-02-02 13:37

"Bent Skovhøj Olsen" <52-b-g-olsen-50@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har bare boret an almindelig 230 v ventilator op i bunden af vognen,

> den blæser op bag køleskabet, det virker udemærket. Der er jo ingen
> problemer når vi kører på vejen. hilsen Bent.

Hvordan forhindrer du vejr og vind i at finde vej op?

--
_
|_|

Fra : Bent Skovhøj Olsen

Dato : 20-02-02 08:55

Det gør jeg heller ikke,det opfatter jeg ikke som et problem. Jeg bruger gas
under transport.
hilsen Bent

Fra : PHK

Dato : 21-02-02 21:49

> Det gør jeg heller ikke,det opfatter jeg ikke som et problem. Jeg bruger
gas
> under transport.

Det er lidt nemmere at svare på dine mails, hvis du svarer under det du
svarer på, se www.usenet.dk

Hvis det var noget, jeg selv havde lavet, så ville jeg holde lidt øje med,
om der kom vand op efter en tur i regnvejr (og jeg ville prøve at kikke
flere gange :))

--
_
|_|

Fra : Bent Skovhøj Olsen

Dato : 27-02-02 22:08

Fra : PHK

Dato : 28-02-02 09:38

> for vandsprøjt.

Husk at holde en linies afstand emllem det du svarer på og dit svar. Se
hvorfor ved at se dit svar.

Hvad angår hullet i campingvognen: Selvfølgelig forventer man at det
fungerer. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på at der i campingvognen
er tagluger, der uanset om de er åbnede eller lukkede ikke er tætte, og at
der sagtens kan tænkes at der "blæser" en vind igennem campingvognen som
følge af dens hastighed.

--
_
|_|

Fra : Rene

Dato : 20-02-02 13:05

Ja, indsugningen til køleskabet burde altid sidde under vognen, da det er
det mest kølige sted
og giver den mest naturlige gennemstrømning.
Ligeledes burde udblæsning af varm luft fra køleskab sidde på taget af
campingvognen.

Årsagen til at den stort set altid sidder på siden af vognen, må findes i at
det er svært at sikre sig mod vandsprøjt og lignende problemer, hvis den sad
under vognen.

Ellers har jeg selv med succes haft en blæser fra en PC og en
temperatur-føler der afbrød blæseren når køleribberne var kølige nok.
Dette har fungeret upåklageligt og har den fordel at blæseren stort set ikke
kørte om natten når man skulle sove.

MVH

Rene

Fra : Kim

Dato : 21-02-02 16:46

Nu spørger jeg nok dumt, men skal man blæse kold luft ind bag skabet eller
trække den varme
luft ud bagfra køleskabet ?
Kim

Fra : Ove Hedal

Dato : 22-02-02 00:30

"Kim" <kim.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nu spørger jeg nok dumt, men skal man blæse kold luft ind bag skabet eller
> trække den varme
> luft ud bagfra køleskabet ?
> Kim

Der er altid 2 åbninger, en for oven og en forneden (eventuelt i bund af
vogn),
når køleskabet varmer på bagsiden, vil varmen stige op og derved trække kold
luft ind i bunden.
Og så er det at man måske behøver at hjælpe lidt til.

Personligt har jeg aldrig haft problemer i vores nuværende vogn, her sidder
den nederste
ventil i bunden af vognen.

--

Ove

Fra : C h r E j s t r u p

Dato : 24-02-02 20:39

Jeg har med stor succes monteret en 230 v udsugning i "naboskabet" til mit
køleskab.
Derved opnår jeg dobbelt effekt, da der også bliver cirkulation i dette
skab, der fortrinsvis indeholder brød, pasta, mv.
Da ventilatoren er monteret ud af skabssiden, men ind i vognen (dog ved
udgangsdøren), er det nødvendigt at slukke om natten, aht støjen:
For at lovliggøre installationen, har jeg monteret ventilatoren med et stik,
der ved brug sættes i en stikdåse i skabet - således er der ikke tale om en
fast installation.

Med venlig hilsen
Chr.