Re.: Webserver
Fra : Jan Hovard

Dato : 18-02-02 23:54

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej, til hvordan jeg sætter den
Apache-server op der følger med OSX.
Jeg vil meget gerne anvende den som localserver til test af mySQL og php før
upload til netserver.

---JanH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 10:52

Jan Hovard <jan@hovard.dk> writes:

> [...]
> Apache-server op der følger med OSX.
> Jeg vil meget gerne anvende den som localserver til test af mySQL og php før

Du kan slaa den Apache-server der foelger med OS X til i
Aeble->Systemindstillinger. Virker ok.

Desvaerre er der ikke PHP og MySQL understoettelse i den Apacheserver.
Her skal du saa ud og installere en ny Apache der er beregnet til det.
Det har jeg ikke i luften endnu.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-02-02 11:24

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Desvaerre er der ikke PHP og MySQL understoettelse i den Apacheserver.
> Her skal du saa ud og installere en ny Apache der er beregnet til det.
> Det har jeg ikke i luften endnu.

PHP og MySQL er akronymer nærmest ukendte for mig men jeg vil gerne
anbefale stepwise for megen god information om Mac OS X og nedenstående
link om kompilering af Apache og PHP:

http://www.stepwise.com/Articles/Workbench/2001-10-11.01.html
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 11:58

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> PHP og MySQL er akronymer nærmest ukendte for mig men jeg vil gerne

PHP: Et sprog til at garnere almindelig HTML-suppe med lidt kode, der
afvikles paa serveren inden HTML-siden serveres. Fx noget kode der
indsaetter dags dato.

MySQL: En almindelig database paa Unixsystemer. Billy og hurtig. Har
mangler i forhold til fx Oracle.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-02 11:22

In article <kklmdpbxyn.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Desvaerre er der ikke PHP og MySQL understoettelse i den Apacheserver.
> Her skal du saa ud og installere en ny Apache der er beregnet til det.
> Det har jeg ikke i luften endnu.

PHP er der, modulet er blot ikke loadet.

De nødvendige liner findes endda i httpd.conf. Man skal lukke httpd ned
og fjerne et par "#" tegn og starte den igen.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Jan Hovard

Dato : 20-02-02 21:15

Kan du nævne hvilke "#" der skal fjernes.

---JanH

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-02-02 21:24

On 20/02/02 21:15, in article B899C254.4712%jan@hovard.dk, "Jan Hovard"
<jan@hovard.dk> wrote:

> Kan du nævne hvilke "#" der skal fjernes.
>
> ---JanH

Først er der nogle loadmodules:

--snip--

LoadModule setenvif_module libexec/httpd/mod_setenvif.so
#LoadModule dav_module libexec/httpd/libdav.so
#LoadModule ssl_module libexec/httpd/libssl.so
#LoadModule perl_module libexec/httpd/libperl.so
LoadModule php4_module libexec/httpd/libphp4.so
LoadModule hfs_apple_module libexec/httpd/mod_hfs_apple.so

# Reconstruction of the complete module list from all available modules

--snip--

Så er der addmodules:

#AddModule mod_dav.c
#AddModule mod_ssl.c
#AddModule mod_perl.c
AddModule mod_php4.c
AddModule mod_hfs_apple.c

#
# ExtendedStatus controls whether Apache will generate "full" status
# information (ExtendedStatus On) or just basic information (ExtendedStatus

--snip--

Og endelig længere nede:

#
# For example, the PHP 3.x module (not part of the Apache distribution -
see
# http://www.php.net) will typically use:
#
#AddType application/x-httpd-php3 .php3
#AddType application/x-httpd-php3-source .phps
#
# And for PHP 4.x, use:
#
AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php-source .phps

AddType application/x-tar .tgz

#
# AddHandler allows you to map certain file extensions to "handlers",

Det skulle vist gøre det. Jeg havde selv succes med at installere ny php
istedet for apples oprindelige, for den gav mig problemer.
Håber det er korrekt - I andre (Morten og de andre seje)?! Jeg ville jo lige
prøve at svare...

Mvh. Poul

Fra : Jan Hovard

Dato : 21-02-02 00:01

Jeg har ikke de moduler i min httpd - eller også er der noget jeg ikke har
styr på .
Kan du give mig stien - for tilfældet.

---JanH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 05:10

In article <B899E939.473B%jan@hovard.dk>, Jan Hovard <jan@hovard.dk>
wrote:

> Jeg har ikke de moduler i min httpd

så har du "pillet"

- eller også er der noget jeg ikke har styr på . Kan du give mig stien
- for tilfældet.

root: /etc/httpd/httpd.conf
brugere: /etc/httpd/users/brugernavn.conf

Fra : Jan Hovard

Dato : 21-02-02 10:22

ja. gu har jeg pillet - det er den eneste måde at lære noget på ;=)

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 19-02-02 12:32

Jeg har i et par måneder arbejdet med mySQL og PHP på min PowerBook. Det
aller nemmeste sted at starte er hos Marc Liyanage. Han har en
hjemmeside hvor du kan downloade pakker som kan installeres uden større
problemer. Url'en er http://www.entropy.ch/software/macosx/

Held og lykke,

Mads

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 19-02-02 12:45

On 19/02/02 12:32, in article madsh-AAAE34.12322219022002@toralf.uib.no,
"Mads Lindegård Hjorth" <madsh@mac.com> wrote:

> [...]
> aller nemmeste sted at starte er hos Marc Liyanage. Han har en
> hjemmeside hvor du kan downloade pakker som kan installeres uden større

Hej Mads

Der er jeg jo uenig. Jeg har på to forskellige maskiner indtil flere gange
forsøgt at installere mysql og php via hans anvisninger, og hver gang er det
gået galt. Nu er jeg igang med at prøve deb/finks anvisninger via macguru.
Et af mine ankepunkter mod marcs fremgangsmåde er, at det er umuligt for mig
at rydde op efter en mislykket installation.
Det længste jeg har været efter marcs anvisninger er at køre mysql og
dæmonen og have lov til at rette i test-databasen uanset om jeg var min
normale admin-bruger, root eller mysql-useren. Og det samme gennem
phpmyadmin, som kun vil tillade mig at logge på som mysql-user - og igen kun
adgang til test-databasen.
Men hvis det lykkes så er det jo godt. Men jeg har (få men) ubehagelige
erfaringer med Liyanage.

Mvh. Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 19-02-02 16:07

On 19/02/02 12:44, in article B897F933.1053%skovmand@mac.com, "Poul Skovmand
Thingholm" <skovmand@mac.com> wrote:

>Jeg har på to forskellige maskiner indtil flere gange
> forsøgt at installere mysql og php via hans anvisninger, og hver gang er det
> gået galt. Nu er jeg igang med at prøve deb/finks anvisninger via macguru.

Fink er et større arbejde at sætte sig ind i. Der er tilføjet omkring 7
brugere ud over min egen, og der er en del dokumentation. Så jeg ville bare
lige sige, at jeg endnu ikke kan give erfaringer videre med fink, idet jeg
skal til Kbh i morgen - men indtil videre synes jeg, at det ser spændende og
"rent" ud - med sit eget directory og sådan.
Men jeg er vist også jordens dårligste mysql-installatør, så held og lykke
med Liyanages fremgangsmåde - der var det sikkert bare mig, der fuckede up.

Mvh. Poul

(søger desperat efter en 512Mb SODIMM low-profile under 2500,-)