Lille netværk via LANmodem
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-02 22:28

Net værk er det ikke endnu. Men sådan skulle det gerne ende.

Det består af en PBG4 (masOS X (preferably!) desværre er det DK system)
En 7200/90 (MacOS 8 US) (hån mig ikke for denne husmandstraktor, den
fungerer fint og jeg ææælsker den, ikke mindst pga 17" Trinitron skærm)
En LaserWriter 16/600 PS)

Alt sat sammen med Ethernet kabler UTP kat.5 i en 3Com Office Connect
(ISDN LAN modem, model 3C891) - som bare ringer op og ringer op, men det
har jeg jo spurgt om i en anden tråd.

Begge maskiner kan komme på internettet - så langt så godt.

Men ingen af dem vil printe fra Laseren.
PB'en siger bare at den ikke kan forbinde til printeren. 7200 vil ikke
spoole, fordi der ikke er nogen skrivebordsprinter (defineret) (hvordan
var det nu lige at man gjorde det - dengang? Kan ikke se noget i
maskinen hjælpesystem, og jeg har vist ikke nogen håndbog)

En anden øvelse skulle være at flytte filer mellem maskinerne. Med det
formål, at den gamle 7200 kunne virke som lejlighedsvis arbejdsstation
for alt SCSI-udstyret. Det udskyder indkøbet af USB og/eller FireWire
hardware (tiltrængt udskydelse!)
Men nixen, de kan ikke 'se' hinanden, eller rettere jeg kan ikke få
forbindelse med dem via routeren.

Jeg kan godt direkte med et kat.5 kabel direkte mellem maskinernes
ethernet porte, men det er da klumpet at skulle flytte rundt på
kablerne.

Er her nogen netværkseksperter, der lige ville have ulejlighed med at
komme med de forlæsende ord?

PS.: jeg /har/ læst den UserGuide der fulgte med 3Com'en, men den giver
ingen umiddelbare løsninger - den konstaterer bare at man kan sætte en
printer i netværk via 3Com'en ;-(

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 22:33

In article <1f7tnp6.1fe6c16pijij7N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Men ingen af dem vil printe fra Laseren.
> PB'en siger bare at den ikke kan forbinde til printeren.

Har du stukket printeren en IP-adresse?

> [...]
> var det nu lige at man gjorde det - dengang? Kan ikke se noget i
> maskinen hjælpesystem, og jeg har vist ikke nogen håndbog)

Den skulle gerne skabe en selv hvis den finder en printer i Vælgeren.

> [...]
> hardware (tiltrængt udskydelse!)
> Men nixen, de kan ikke 'se' hinanden, eller rettere jeg kan ikke få

Kør det via IP.

> [...]
> kablerne.
>
> Er her nogen netværkseksperter, der lige ville have ulejlighed med at

Hvordan er routeren sat op? Det virker som den tror at al trafik (også
den lokale) skal ud på det store net.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-02 23:55

> Har du stukket printeren en IP-adresse?

Tak for hurtigt svar, Martin.
Nej, det har jeg ikke. Aner ikke, hvordan man gør det. Der er ikke nogen
synlige muligheder i MacOS X's Systemindstillinger. Men er det noget
der skal stilles i printeren (dumt ?) ?
Desuden har jeg fået fortalt, at det er vigtigt, at den der router skal
kommunikere via DHCP og ikke med faste IP adresser - for ikke at åbne en
utilsigtet adgang.

> Den skulle gerne skabe en selv hvis den finder en printer i Vælgeren.

Tjah, jeg tror nu nok, at det er mig der finder noget i vælgeren? I
hvert fald går jeg ind fra et tekstdokument, som jeg ønsker at printe, i
Vælgeren og markerer LaserWriter8 .... men den danner ikke nogen printer
på skrivebordet. Der er der kun de to gamle printere fra printerporten
(StyleWriter 1200 og 2500(?))

> Kør det via IP.

Det har du sikekrt meget ret i. Jeg kan huske, at da jeg lavede
netværket blev de to putere tildelt nogle ID adr/numre (vist også
submask?). Dem finder jeg frem igen.
Erdetret forstået, at den ene maskine skal være 'værten' (PB'en) og den
anden skal være 'gæst' (7200). Herre > slave forhold?

> Hvordan er routeren sat op? Det virker som den tror at al trafik (også
> den lokale) skal ud på det store net.

Det var et alt for stort spørgsmål Den er sat op med den Wizzard,
der fulgte med på CD (og også med hjælp fra 3Com på nettet). Men det
siger dig næppe ret meget, vel? Den Wizzard sagde sgu heller ikke mig
ret meget - bortset fra en masse manglende muligheder og en indre brist
i logikken. De ingeniører, de ingeniører
Kort fortalt (som jeg erindrer det): Konfigureret på min PB via NS 3
(Gold) i MacOS 9 (eller var det under Classic?), tcp/ip sat til at
kommunikere via Ethernet og med DHCP som standard. Det virker altså fint
nok på nettet.

Men de andre omtalte faciliteter mangler.

Har tænkt på, om det kan være, at PB'ens MacOS X ikke kan arbejde sammen
med 7200'erens MacOS 8? Eller skal jeg altid mounte PB i MacOS 9 for at
kommunikere med MacOS 8?

Har også fået den tanke, at jeg med mit sædvanlige held ikke har fået de
rigtige kabler .... posen siger: roline, Kat. 5, UTP - så der skulle vel
ikke være tvivl om deres lødighed?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 02:08

In article <1f7tqhe.blscpx70pqh7N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Nej, det har jeg ikke. Aner ikke, hvordan man gør det. Der er ikke nogen
> synlige muligheder i MacOS X's Systemindstillinger. Men er det noget

Printerens IP-adresse sætter du i printeren med Apples Laserwriter
utility.

> Desuden har jeg fået fortalt, at det er vigtigt, at den der router skal
> kommunikere via DHCP og ikke med faste IP adresser - for ikke at åbne en
> utilsigtet adgang.

Utilsigtet adgang hvorfra? Hvis det er indefra og ud, så er det
nogenlunde den adfærd den udviser nu.

> Tjah, jeg tror nu nok, at det er mig der finder noget i vælgeren?

Hvis du klikker på Laserwriter 8 i vælgeren, så finder den
Appletalkprintere til dig.

> I hvert fald går jeg ind fra et tekstdokument, som jeg ønsker at
> printe, i Vælgeren og markerer LaserWriter8 .... men den danner ikke
> nogen printer på skrivebordet.

Så er det fordi den ikke finder nogen printer til dig. Dukker printeren
op i vælgeren hvis du forbinder til den direkte (altså uden routeren)?

> Det har du sikekrt meget ret i. Jeg kan huske, at da jeg lavede
> netværket blev de to putere tildelt nogle ID adr/numre (vist også
> submask?). Dem finder jeg frem igen.

Du kan se dem i Systemprofiler.

> Erdetret forstået, at den ene maskine skal være 'værten' (PB'en) og den
> anden skal være 'gæst' (7200). Herre > slave forhold?

Nærmere server/klient.

> Det var et alt for stort spørgsmål Den er sat op med den Wizzard,
> der fulgte med på CD (og også med hjælp fra 3Com på nettet). Men det
> siger dig næppe ret meget, vel?

Nej, jeg har ikke prøvet at sætte den router op.

> Har tænkt på, om det kan være, at PB'ens MacOS X ikke kan arbejde sammen
> med 7200'erens MacOS 8? Eller skal jeg altid mounte PB i MacOS 9 for at
> kommunikere med MacOS 8?

Arkivdeling over IP var vist først standard med OS 9, men du burde kunne
komme på OS X fra OS 8.

> Har også fået den tanke, at jeg med mit sædvanlige held ikke har fået de
> rigtige kabler .... posen siger: roline, Kat. 5, UTP - så der skulle vel
> ikke være tvivl om deres lødighed?

Kan du komme på internette med begge maskiner, så burde kablerne være
rigtige.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-02-02 17:51

Nu kan jeg printe via routeren fra begge maskiner. Herligt (forklaring
følger)

> Printerens IP-adresse sætter du i printeren med Apples Laserwriter
> utility.

Øh, ikke forstået. Eller rettere: ikke fundet. Er booted i MaxOS X ...

> Utilsigtet adgang hvorfra? Hvis det er indefra og ud, så er det
> nogenlunde den adfærd den udviser nu.

Udefra, siger en bekendt, der arbejder med Wintel baseret netværk. Med
faste IP adresser er der åbnet for uvenlige besøg udefra. Men gælder det
kun Wintel maskiner / -net?

> [...]
>
> Så er det fordi den ikke finder nogen printer til dig. Dukker printeren
> op i vælgeren hvis du forbinder til den direkte (altså uden routeren)?

Nu kommer så forklaringen. Jeg er lidt flov og har røde øren .... for
det var jo bare at vælge LaserWriter8 og derefter _markere_ den i det
vindue til højre, for derefter at trykke på create/skab printer (?). Så
gik det som fod i hose

I Xeren skulle jeg også lige fifle lidt med "Netværk" i
sys.indstillinger. Lokalitet: PB på Lan (har jeg kaldt den) skulle lige
aktivere AppleTalk (selvfølgelig sku' den det!) .... øv, hvor føler jeg
mig dum.

> Du kan se dem i Systemprofiler.

Nej, jeg kan ej. Eller også forstår jeg heller ikke at bruge
sys.profiler fulkdt ud. Til gengæld kan jeg se IPnumrene på maskinen i
"Netværk" under TCP/IP under en eller anden lokalitet, som jeg selv har
skabt (eller også har routeren, for det er dens fabriksindstill., der
står der). Det undrer mig lidt (se ovenfor) for den er stillet til at
konfigurere i DHCP - så skulle tallene vel ikke stå der?
Nå, men den port har jeg altså smidt ud igen .... så må vi se om jeg her
efterfølgende kan sende den her ?

> Nærmere server/klient.

OK, så vil jeg vælge PBG4 som server for den gamle 7200.

> Arkivdeling over IP var vist først standard med OS 9, men du burde kunne
> komme på OS X fra OS 8.

Ikke helt klar over, hvad du mener. Jeg har før haft de to maskiner
koblet sammen, men da var PB'en bootet i 9.2.1. Nu vil jeg så prøve
senere i dag om jeg kan får dem til at tale sammen, når 7200'eren kører
8.0 og PBG4 er bootet i X. Men jeg prøvede det faktisk i går, og da
meddelte et eller andet, at de ikke ville AppleTalke: ""This version of
ShareWay IPcannot run in the Classic compatibility environment of Mac OS
X ...." se, dén var ny for mig. Kender den slet ikke.
Anbefalingen var at gå til opendoor.com, der sælger sådan noget stads
som shareware.
ER det almindelig Apple politik, at når skidtet ikke vil, så skal man
fare ud på nettet og købe noget yderligere? For at få maskinen til at
virke? Nå, det er nu vist mig selv der har foiflet for meget med nogle
indstillinger?

> Kan du komme på internette med begge maskiner, så burde kablerne være
> rigtige.

Kablerne er OK, se ovenfor

Tak for din hjælp!

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 22:58

In article <1f7v4hg.1gxeepm1w83063N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Øh, ikke forstået. Eller rettere: ikke fundet. Er booted i MaxOS X ...

Vel ikke på 7200'eren.

> Udefra, siger en bekendt, der arbejder med Wintel baseret netværk. Med
> faste IP adresser er der åbnet for uvenlige besøg udefra. Men gælder det
> kun Wintel maskiner / -net?

Det gælder slet ikke. Om du kører med fast eller dynamisk IP har ingen
betydelse for hvilke porte der er mappet til adresserne.

> [...]
> det var jo bare at vælge LaserWriter8 og derefter _markere_ den i det
> vindue til højre, for derefter at trykke på create/skab printer (?). Så

Hvis alting bare var så simpelt

> [...]
> sys.indstillinger. Lokalitet: PB på Lan (har jeg kaldt den) skulle lige
> aktivere AppleTalk (selvfølgelig sku' den det!) .... øv, hvor føler jeg

Din printer kan køre IP, så det er ikke nødvendigt af den årsag.

> Nej, jeg kan ej. Eller også forstår jeg heller ikke at bruge
> sys.profiler fulkdt ud.

Det er mit bud

> [...]
> står der). Det undrer mig lidt (se ovenfor) for den er stillet til at
> konfigurere i DHCP - så skulle tallene vel ikke stå der?

Det ville hjælpe en hel del hvis du nævnte om det var OS X eller OS 8/9
du snakkede om.

> OK, så vil jeg vælge PBG4 som server for den gamle 7200.

Meget fornuftigt.

> [...]
> ShareWay IPcannot run in the Classic compatibility environment of Mac OS
> X ...." se, dén var ny for mig. Kender den slet ikke.

Du må have fumlet. ShareWay IP hører til OS 9 og er ikke nødvendig
(eller mulig) i X.