Forkert prismærkning
Fra : Anders Møller

Dato : 18-02-02 21:22

Hej gruppe,

Jeg var i Merlin for at købe et forlængerkabel til min monitor.
Produktet var mærket til at have en pris på kr. 59,95

Da ekspedienten scannede varen mente den i midlertid, at jeg skulle
betale kr. 79,95 for varen. Jeg fortalte at alle varerne på hylden var
mærket til førstnævnte pris, og forlangte at få varen til prisen som
den var mærket til.

Kort og godt afslog ekspedienten at udlevere varen til den mærkede
pris, og ville kun tilbyde at rette prisen på varen.

Mit spørgsmål går så på, om jeg har ret når jeg siger at jeg mener at
kan huske, at der i markedsføringsloven står nævnt, at
forretningsdrivende skal sælge en given vare til den markedsførte
pris, såfremt prisen ikke er urimelig. (F.eks. et tv til 13.000 står
skiltet til 1.300,- hvor det jo åbenlyst er en fejl.)

Ekspedienten forklarede at han af chefen var blevet bedt om at ikke
ændre priser uanset kundens forklaring. Han insisterede, hvorfor jeg
gik hjem uden forlængerkabel.

Kort og godt - har jeg ret eller ej ? Evt. et link til den del af
loven (evt. markedsføringsloven) hvor jeg kan læse det.

På forhånd tak.

Anders Møller

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-02 22:19

Anders Møller <dmu99v@REMOVEhotmail.com> skrev:

> Kort og godt - har jeg ret eller ej?

Du har ret. Prisskiltet i butikken er et tilbud som du accepterer ved
kassen. Hvis prisen ikke er urealistisk og du ikke burde indse eller
burde have haft indset, at prisen ikke kunne være korrekt skal varen
sælges til den angivne pris.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-02 16:43

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
>kassen. Hvis prisen ikke er urealistisk og du ikke burde indse eller
>burde have haft indset, at prisen ikke kunne være korrekt skal varen

Enig - men hvad hvis en bavian har flyttet et prisskilt fra en
anden vare? Bliver forretningen så også forpligtet - stadig
forudsat at prisen ikke er urealistisk, og at kunden er i god
tro.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 17:05

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> anden vare? Bliver forretningen så også forpligtet - stadig
> forudsat at prisen ikke er urealistisk, og at kunden er i god

Næppe - det er vel falsk. Netop noget, som butikken ikke kan gardere sig i
mod.

/Peter

Fra : Anders Møller

Dato : 19-02-02 17:27

On Tue, 19 Feb 2002 17:04:47 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Næppe - det er vel falsk. Netop noget, som butikken ikke kan gardere sig i
>mod.

Hele stiben af samme vare på hylden var mærket ens.

/Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-02 18:31

Anders Møller skrev:

>Hele stiben af samme vare på hylden var mærket ens.

Jo, det var også kun en teoretisk forespørgsel jeg kom med.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 19:59

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jo, det var også kun en teoretisk forespørgsel jeg kom med.

Hvad mener du om muligheden for at påstå falsk? Det er jo ikke fordi jeg er
100 pct sikker - det er mere blot et gæt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-02 20:36

Peter G C skrev:

>Hvad mener du om muligheden for at påstå falsk? Det er jo ikke fordi jeg er
>100 pct sikker - det er mere blot et gæt.

Jeg ved ikke nok om det som juridisk begreb. Kan du ikke forklare
lidt mere om hvad der ligger i det?

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 21:55

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg ved ikke nok om det som juridisk begreb. Kan du ikke forklare
> lidt mere om hvad der ligger i det?

Falsk foreligger når man afgiver en løfteerklæring i en andens navn uden
særlig beføjelse dertil.

Forfalskning er en ændring af en løfteerklæring afgiviet af en anden.

- Det ligner mere en egentlig forfalskning.

Falsk og forfalskning er stærke ugyldighedsgrunde og som derfor kan
påberåbes over for en løftemodtager i god tro.

(Tænk evt. i PFA-baner)

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-02 22:51

Peter G C skrev:

> [...]

>Forfalskning er en ændring af en løfteerklæring afgiviet af en anden.

>- Det ligner mere en egentlig forfalskning.

Jeg er overbevist om at et af disse begreber passer på den af mig
beskrevne situation.

Jeg er enig i at forfalskning passer bedst (ifølge din
beskrivelse).

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 22:58

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg er enig i at forfalskning passer bedst (ifølge din
> beskrivelse).

Ok.

Beskrivelserne er citater fra "Aftaler og Mellemmænd"
http://www.thomson.dk/pls/pdb/katpage.show_title?p_vare_id=5

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Møller

Dato : 19-02-02 19:59

On Tue, 19 Feb 2002 18:31:22 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Jo, det var også kun en teoretisk forespørgsel jeg kom med.

Jeg ved det - jeg ville bare forklare videre, så du kender mit
"eksempel" her.

Vh. Anders Møller

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-02-02 17:09

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> anden vare? Bliver forretningen så også forpligtet - stadig
> forudsat at prisen ikke er urealistisk, og at kunden er i god

Ikke ifølge forbrugerstyrelsen:
http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm#Prisen for varen
Der er ikke en reference til en lov. Hvis alle varerene
af den type var mærket ens, så får de nok svært ved at
påberåbe sig den slags manipulation.

/L

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 18-02-02 22:44

Anders Møller skrev:

> Kort og godt afslog ekspedienten at udlevere varen til
> den mærkede pris, og ville kun tilbyde at rette prisen på varen.

Som Morten rigtigt skriver, er dette forkert af ekspedienten. Lidt
ærgerligt, at han nok aldrig får ordentlig besked (medmindre du vender
tilbage til butikken og gør noget ved det).

Jeg kan til gengæld tilføje, at jeg anderledes erfaringer med Merlin på
netop det punkt. Jeg købte for nogle år siden en skakcomputer til en
særdeles fordelagtig pris. Jeg fik en maskine til en værdi af 700,- til
300,- pga. forkert prismærkning. Det skal lige siges, at jeg på
daværende tidspunkt ikke havde nogen mistanke til, at prisen var
forkert, så jeg købte altså maskinen i god tro. Men der var ingen
problemer overhovedet hos ekspedienten.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : VisseVasse

Dato : 19-02-02 08:07

Til Anders Møller

At en detailhandlers udstilling af prismærkede varer - jf. herved lovbkg.
nr. 209 af 28. marts 2000 om mærkning og skiltning med pris mv. - er et
tilbud, og ikke blot en opfordring til at gøre tilbud, er afgjort ved dommen
U 1985.877 H ("Fona dommen")
Dvs. hvis kunden er i god tro og acceptere tilbudet er dette bindende for
den handlende, jf. AFTL § 1, stk. 1.

Venlig hilsen

Jacob Gunst

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 14:27

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Dvs. hvis kunden er i god tro og acceptere tilbudet er dette bindende for
> den handlende, jf. AFTL § 1, stk. 1.

Er det nu også korrekt?

Tilbudet er bindende fra det tidspunkt, hvor det kommer til kundskab.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-02-02 15:11

Peter G C wrote:

> "VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Er det nu også korrekt?
>
> Tilbudet er bindende fra det tidspunkt, hvor det kommer til kundskab.

Hvilket vil sige, når kunden læser prisskiltet.

Fly

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 15:14

[klip]

> Hvilket vil sige, når kunden læser prisskiltet.

Jep.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Møller

Dato : 19-02-02 15:21

> Jep.

Så jeg har ret ? :)

Smil fra Anders

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 15:28

"Anders Møller" <dmu99v@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Så jeg har ret ? :)

Ja det har der aldrig været tvivl om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Møller

Dato : 19-02-02 15:55

> Ja det har der aldrig været tvivl om.

Fint det var jeg såmænd heller ikke selv. Jeg ville bare have Jer til at
bekræfte ..

/Anders

Fra : Anders Møller

Dato : 19-02-02 09:53

On Mon, 18 Feb 2002 22:43:53 +0100, "Peter Bjerre Rosa"

Hej Peter,

Jeg har d.d. skrevet til butikschefen.

/Anders

Fra : Anders Møller

Dato : 19-02-02 09:25

On Mon, 18 Feb 2002 21:22:17 +0100, Anders Møller
<dmu99v@REMOVEhotmail.com> wrote:

>Kort og godt - har jeg ret eller ej ? Evt. et link til den del af
>loven (evt. markedsføringsloven) hvor jeg kan læse det.

Tak skal I have :)

/Anders Møller

Anders D. Møller
Fiat Punto 1,7 HGT 2000
http://fkd.amok.dk/vis.php?nr=53
http://www.fiatklubdanmark.dk
dk.fritid.bil - usenetgruppen over dem alle.. :)