Nyt "Specialtilbud" fra Afrika.
Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-02-02 19:55

Følgende e-mail er lige dumpet ind af "brevsprækken".

Indsat......

DEAR SIRS,

WE TAKE THIS OPPORTUNITY TO INTRODUCE OURSELVES TOU LIKE DEALER COMPUTERS
AND PERIPHERIQUES.

HERE IS THE FULL INFORMATIONS ABOUT OUR COMPANY:

ETS.LAWSON

123,RUE DU CAIRE MARCORY

08 BP 74 CIDEX II ABJ 08

TEL:+225 21 75 40 45

Cel:+225 07 87 55 58

FAX:+225 21 75 40 46

IT'S FOUNDED IN 1990 BY Mr.KEVIN ZACCO LAWSON

OUR CAPITAL IS 500.000.000 CFA ($667.000.00)

WE HAVE 57 EMPLOYEES.AND OUR HEAD OFFICE IS IN ABIDJAN AND WE 7 RANCHES IN
WEST AFRICA.

WE ARE INTERESTED IN :

100 HP 51645A

100 HP 51649A

100 HP 51629A

100 HP C6625A

WE USUALLY DO OURS TRANSACTION WITH CREDIT CARDS IF THE AMOUNT IS NOT HIGH.

WE PREFER INTERNATIONAL CREDIT CARDS BECAUSE:

1/THE TRANSACTION WILL TOOK FEW MINUTES .

2/WE DON'T KONW IF YOU HAVE AN IDEA ABOUT AFRICAN BANKING SYSTEM BECAUSE IS
SO SLOW AND LIKE WE ARE EUROPEANS LIKE YOU WE TRUST IN CREDIT CARDS
SYSTEM.WE USE THAT SYSTEM TO DO BUSINESS SEVERAL TIMES WITH OUR PARTNERS IN
ASIA.

NOW WE ARE LOOKING FROM OTHER SUPPLIERS BECAUSE ASIA IS SO FAR TO AFRICA.

WE LOOK FORWARD TO HEARING FROM YOU AS SOON AS POSSIBLE.

MR.KEVIN LAWSON

DIRECTOR(ETS LAWSON)

PS:KINDLY TO SEND US THE PROFORMA INVOICE TRHOUGH OUR FAX NUMBER.

....Indsat slut......

Nogen som har været udsat for lignende og evt. bidt på "krogen"?
Hr. Bjørn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-02 23:49

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> writes:

> Følgende e-mail er lige dumpet ind af "brevsprækken". Indsat......
> DEAR SIRS, WE TAKE THIS OPPORTUNITY TO INTRODUCE OURSELVES TOU LIKE
> DEALER COMPUTERS AND PERIPHERIQUES.

[...]

Efter at have set på det i under to sekunder:

Det er spam, altså digital lir. Slet mailen og glem den - sammen med
alt hvad er ellers vælter ind af de forskellige brevsprækker.

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-02-02 23:52

"Janus Sandsgaard" <janus@janus.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er spam, altså digital lir. Slet mailen og glem den - sammen med
> alt hvad er ellers vælter ind af de forskellige brevsprækker.

Ville jeg også mene.

Er slette omgående.

Jeg ville blot advare "godtroende" virksomheder som evt. stod og manglede en
"ordre".....

Hr. Bjørn

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-02-02 00:12

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ...Indsat slut......
>

> Nogen som har været udsat for lignende og evt. bidt på "krogen"?

Jamen, jeg så da det Lawson for første gang i 60'erne som
eksport/shippingman i en eksportvirksomhed. Dengang var det pr. luftpost på
noget tyndt Aviation brevpapir/kuverter skrevet på en håbløs runebanker,
sandsynligvis stående på bagsmækken af en trækvogn på det nærmeste torv i en
lille støvet landsby. Jeg kan også se, at skribentens engelskkundskaber ikke
er blevet bedre i de forløbne ca. 35 år. Branchen for forespørgslen synes
imidlertid at have skiftet, ligesom selskabet er stiftet i den senere tid,
for dengang fandtes der ikke rigtig computere - lige måske bortset fra DASK,
men den var vist ikke til salg på det tidspunkt.

Den slags breve kom yderst jævnligt, d.v.s. mindst et par stykker om
måneden, og det eneste, man kunne være sikker på, var, at vareprøver, nogen
måske i deres naivitet kunne finde på at sende dem, med garanti havnede på
førnævnte trækvogn for at blive faldbudt på nærmeste marked.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 19-02-02 00:41

> [...]
> AND PERIPHERIQUES.
>
> HERE IS THE FULL INFORMATIONS ABOUT OUR COMPANY:

Klippet

> Nogen som har været udsat for lignende og evt. bidt på "krogen"?
> --
> Mvh
> Hr. Bjørn

Jeg har ved tidligere lejligheder modtaget adskellige af den slags, dog
oftest pr. fax. Jeg har ved en enkelt lejlighed meldt det til politiet da
afsenderen, en Mr. Johnson fra Nigeria, fulgte op på det flere gange også
pr. telefon, det blev til sidst lidt træls at have ham hængende hele tiden.
Det stoppede så for en periode blot for at fortsætte efter noget tid. de
ønskede som regel at købe store antal af CPU og RAM.
Da jeg talte med politiet fortalte han mig, sådan "off the record" at der
ent faktisk er flere der hopper på. Det går i alt sin enkelthed ud på at de
enten får dine Kredit Kort oplysninger for derefter at lænse dem.
Alternativt beder de dig om at komme ned til dem for at modtage betaling, da
det er lettere for dem, denne ulejlighed vil de gerne belønne ved at betale
overpris for varene.... Når personen så er dernede så "napper" de ham og
kræver enten løsepenge af dem derhjemme eller direkte af personen selv...
Emnet har været berørt i rapporten/faktoren eller lign. for et par år
tilbage, der var der en dansk kødgrossist der vist var hoppet på limpinden.
Brevet/faxen/mailen bliver jo sendt til mange hundrede i europa og er der
bare en der bider på, så er det jo det hele værd. Ser det iøvrigt også lidt
fra øst europa.

"WILL TOOK FEW MINUTES" det er jo til at dø af grin over
"AND LIKE WE ARE EUROPEANS LIKE YOU WE TRUST IN CREDIT CARDS" Ok ja det gør
jo hele udslaget, så er den jo sikker...

God fornøjelse
/Jesper

Fra : D9N

Dato : 20-02-02 02:40

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Brevet/faxen/mailen bliver jo sendt til mange hundrede i europa og er der
> bare en der bider på, så er det jo det hele værd. Ser det iøvrigt også

jeg kan lige give mit be7 med...
har også fået af vide af politiet at de efterforsker, men det er en del
mennesker der bruger det system, de har generelt Yahoo mailadr eller
Hormail... opererer gerne på Odigo, messenger og ICQ også, de sender også
alm e-mails hvor den er vedhæftet som .doc og de bruger mange forskellige
navne..

--
vh
D9N

Fra : Darkh

Dato : 20-02-02 10:40

> Nogen som har været udsat for lignende og evt. bidt på "krogen"?

Jeg modtager 2-3 stykker i ugen. Hovedparten af dem er dog fra
østeuropa....Jeg vil ikke sige at jeg har bidt på "krogen", hvis du dermed
mener at jeg er blevet snydt. Men jeg har lavet handler med nogle af dem som
forespørger på varer som jeg enten kan levere eller skaffe. Ved nye kunder
skal jeg se mine $ på bankbogen, før der er nogle varer der forlader mit
lager...Også selv om den lastbil de har bestilt til at hente varene, kommer
til at holde og vente udenfor i flere dage.

Jeg har i den forbindelse fået en rimelig kendskab til markedet for
nyt/brugt edb udstyr i østeuropa. Og jeg kan i den forbindelse sige at der
inden for denne branche, nok er flere fra østeuropa som er blevet snydt af
leverandører fra vesten end omvendt.

I den aktuelle sag ville jeg tage kontakt til dem, hvis jeg havde det de
forespørger på, eller havde en kontakt som kunne skaffe det. Det er ikke
sikkert at de er seriøse, men jeg ville ikke sylte en handel, bare fordi jeg
ikke tror de er det.

Det kan godt være at i tror at jeg er lidt blåøjet, men jeg har inden for de
seneste par år solgt ca. 30000 brugte pc'ere til østeuropa og afrika, og har
i øjeblikket stående ordrer på 5000 stk til afrika, og 1000 pr. måned til
Urkaine. Mit problem er at jeg ikke kan skaffe det antal pt.

Mange af disse mails er spam/fusk, men det kan aldrig skade at tage kontakt
til dem, hvis man har varen og er interesseret i en handel.

mvh
Jesper

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-02-02 10:49

"Darkh" <jhe@"no-spam"hjemme-pc.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mange af disse mails er spam/fusk, men det kan aldrig skade at tage
kontakt
> til dem, hvis man har varen og er interesseret i en handel.

Jeg modtager da også e-mails fra evt. interesserede samarbejdspartnere om
mange forskellige ting.

De virksomheder som der er kommet et samarbejde ud af, har dog *aldrig* i
deres "indledende manøvrer" (ej heller een selv) anført at "ens lands
banksystem er upålideligt og man derfor (naturligvis) anvender "europæisk
betalingsmetode" i form af kreditkort".

Sikke da noget bandst ævl at skrive i et introduktionsbrev for en evt.
samhandel.

Jeg handler også en lille smule med USA og har da aldrig (kunne jeg sgútte
finde på) anført at jeg vil foretrække at betale via Amarican Express
"plastickort".

Hr. Bjørn

Fra : Darkh

Dato : 20-02-02 11:10

> [...]
> betalingsmetode" i form af kreditkort".
>
> Sikke da noget bandst ævl at skrive i et introduktionsbrev for en evt.

Jeg vil godt give dig ret i at formuleringen ikke er særlig "smart", men det
kan jo være at det de prøver at fortælle er at betalingen vil ske via et
system som vi har tillid til. Som resten af brevet antyder er deres
engelskkundskaber ikke alt for gode. Fra østeuropa skriver de ofte at de er
villige til at betale i USD. Det er jo bare en anden måde at fortælle på at
de vil betale via et system som vi har tillid til i vesten.

mvh
Jesper

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-02-02 16:04

"Darkh" <jhe@"no-spam"hjemme-pc.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil godt give dig ret i at formuleringen ikke er særlig "smart", men
det
> kan jo være at det de prøver at fortælle er at betalingen vil ske via et
> system som vi har tillid til.

Jeg aner ikke hvem virksomheden - overhovedet - men det første de fortæller
mig er, hvordan de vil betale.....

Jeg er på det tidspunkt slet ikke klar på om der skal etableres en
samhandel.

Hvade de fortalt mig om deres bankforbindelse eller anden relevant
virksomhedsoplysning som kunne efter prøves gennem de normale
nationale/internationale "måder at gøre det på", ville oplysningen have
været mere oplysende...

> Som resten af brevet antyder er deres
> engelskkundskaber ikke alt for gode.

Det er naturligvis et stort plus beherske det sprog man anvender i sin
henvendelse. Dog kan jeg godt leve med mere eller mindre sproglige
"mangler", da jeg ikke vil dømme en virksomhed ud fra dens korrespondents
sproglige evner....

Een selv kan også godt lave sproglige fejl.....

> Fra østeuropa skriver de ofte at de er
> villige til at betale i USD. Det er jo bare en anden måde at fortælle på
at
> de vil betale via et system som vi har tillid til i vesten.

Så langt er dette brev slet ikke nået i min "behandling" af min
interesse.....jævnfør min kommentar lægere oppe.

Alt omkring betaling kommer "i min verden" først på bordet, når den aktuelle
handel skal indgås og ikke i et "døråbnerbrev".

Hr. Bjørn