Stjernemagnolie
Fra : kim & Jael

Dato : 18-02-02 19:25

Nu sker det! Dette forår skærer vi vores store, gamle Stjernemagnolie helt
ned og begynder på en frisk. Det bed den står i bliver så sået til med blå
lupiner og røde kæmpevalmuer. Jeg har læst, at lupinerne er gode at grave
ned om efteråret til jordforbedring... så er det jeg gerne ville vide om man
bare skal vende jorden med lupinerne eller der er et godt gartnertrik? Der
står også tæt med erantis og vintergæk nu, findes der en måde at skåne dem
på når man jordforbedrer, eller kan det kun lade sig gøre i staudebedet hvor
man ikke roder så meget?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-02 20:01

On Mon, 18 Feb 2002 19:25:14 +0100, "kim & Jael" <jaelkim@wanadoo.dk>
wrote:

>Nu sker det! Dette forår skærer vi vores store, gamle Stjernemagnolie helt
>ned og begynder på en frisk.

Den slags er hærværk! Næsten alt andet kan jeg gå med til at man skærer
ned til bunden, også gerne i god tid inden det er nødvendigt, men en
magnolie?
Måske det hænger sammen med at i de sidste 7 år har jeg plantet 3
magnolia og selv om den ene efterhånden er stor og flot har jeg
sammenlagt kun set 3 blomster på den

> [...]
>bare skal vende jorden med lupinerne eller der er et godt gartnertrik? Der

Det bedste vil være først at grave dem ned tidligt forår. Ormene vil
have noget at hygge sig med i vinterens løb hvis de kan kravle til
overfladen og hente visne lupiner - det letter og løsner jorden med alle
de ormegange.
Men til foråret er det så bare at vende jorden, især hvis der skal
plantes noget nyt.

>står også tæt med erantis og vintergæk nu, findes der en måde at skåne dem
>på når man jordforbedrer, eller kan det kun lade sig gøre i staudebedet hvor
>man ikke roder så meget?

De har det allerbedst hvis de for lov at stå et sted hvor jorden aldrig
røres. Det er derfor de kan ses i kæmpestore flader under store træer i
gamle forsømte haver.
Mange af dem vil forsvinde helt hvis/når i graver lupinerne ned.
Men når de er afblomstret så grav dem op og plant dem straks igen et
sted hvor de kan være.

http://www.gartneriet.dk

Fra : kim & Jael

Dato : 19-02-02 20:13

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6ej27u032p21e15cp6cacjlfe950kfuqr4@4ax.com...

> [...]
> Måske det hænger sammen med at i de sidste 7 år har jeg plantet 3
> magnolia og selv om den ene efterhånden er stor og flot har jeg

Jammen altså... jeg ved det jo godt og det skærer mig også i hjertet, men
den står i en lille (90 m3) rækkehus have, og den er blevet beskåret gennem
årene (før vi flyttede ind) så den har dannet et tæt krat, midt i haven, på
næsten 2*2 m! Det er altså meget i en lille have. Den er fantastisk når den
blomstrer, men så står den bare der og fylder og skygger foran terrassen
resten af sommeren. Vi vil jo gerne beholde den, og den eneste løsning jeg
har kunnet komme på er altså at skære den helt ned, for så at prøve at få
den til at vokse op på en lidt luftigere måde. Jeg begyndte allerede at
beskære den sidte år i et forsøg på at tynde ud i den, men det ser altså
fjollet ud. Vi har sågar overvejet at grave den op og plante den i forhaven
hvor der er helt tomt, men det er en temmelig stor mundfuld.
Jeg er absolut åben for gode råd.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-02 21:39

On Tue, 19 Feb 2002 20:12:42 +0100, "kim & Jael" <jaelkim@wanadoo.dk>
wrote:

>Jammen altså... jeg ved det jo godt og det skærer mig også i hjertet, men
>den står i en lille (90 m3) rækkehus have, og den er blevet beskåret gennem

Så længe det ikke bare er 'noget man gør' så lad gå da
Måske du kan komme til at klippe omtrent halvdelen af grenene væk, så
den stadig har en nogenlunde pæn facon, og så grave den op og få den sat
i forhaven?

http://www.gartneriet.dk

Fra : kim & Jael

Dato : 19-02-02 22:23

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5sd57u06m869vidddt7gh90c6uo5m49r8a@4ax.com...

> [...]
> Måske du kan komme til at klippe omtrent halvdelen af grenene væk, så
> den stadig har en nogenlunde pæn facon, og så grave den op og få den sat

Tjae, det kan være det ender dér. Tusind tak for god vejledning, også mht.
erantis og lupiner.
Jael

Fra : Marlene

Dato : 19-02-02 14:22

kim & Jael <jaelkim@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4Ebc8.42$nt.404498@news.orangenet.dk...
> Nu sker det! Dette forår skærer vi vores store, gamle Stjernemagnolie helt
> ned og begynder på en frisk.

Gyyyssss...... Det mener I vel ikke???? En magnolie vokser sig jo ikke
ligefrem stor i løbet af nul komma fem!!! Tænk over det - please........

Mvh. Marlene.

Fra : Ulla Nygård Hansen

Dato : 22-02-02 13:28

"kim & Jael" <jaelkim@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> på når man jordforbedrer, eller kan det kun lade sig gøre i staudebedet

Jeg kan fortælle, at hvis i absolut vil skære Magnolie ned så skal det gøres
i midsommeren, når de er fuldt udsprungene. Man skal undgå beskæring forår
og for sommer, da såerene da vil bløde, og i hvile perioden, da skud, der er
beskåret på dette tidspunkt, ofte visner ned.

MVH Ulla N. Hansen