Partionering i 2 eller 3 diske ???
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-02-02 18:44

Er det en god ide at dele en 20 gb hd op i fx. 2 diske en lille (3 gb)
til OS, programmer og så videre og så resten til scratch disk ?

Ofte synes jeg at det er disken med oS på der fåkker op, og på den måde
kan man vel sikre sig lidt bedre eller hvad ?

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 18:56

In article <1f7tdak.gi2xrr8ve5kxN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Er det en god ide at dele en 20 gb hd op i fx. 2 diske en lille (3 gb)
> til OS, programmer og så videre og så resten til scratch disk ?

Er du sikker på at du bruger ordet "scratch" rigtigt?

> Ofte synes jeg at det er disken med oS på der fåkker op, og på den måde
> kan man vel sikre sig lidt bedre eller hvad ?

Det er efter egen erfaring en god ide med en seperat partition til VM.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-02 19:07

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Er det en god ide at dele en 20 gb hd op i fx. 2 diske en lille (3
> gb) til OS, programmer og så videre og så resten til scratch disk ?

Hvad mener du med "scratch disk"?

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 19:18

On Mon, 18 Feb 2002 18:44:16 +0100, Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]

> Ofte synes jeg at det er disken med oS på der fåkker op, og på den måde
> kan man vel sikre sig lidt bedre eller hvad ?

baade og, en seperat partition til VM er i al fald en god idee, hvis man
bruger photoshop kan en seperat partition til scratch ogsaa anbefales

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 19:35

In article <pan.2002.02.18.19.17.31.422098.5542@reippuert.dk>,

> baade og, en seperat partition til VM er i al fald en god idee, hvis man
> bruger photoshop kan en seperat partition til scratch ogsaa anbefales

Pan kan altså godt finde ud af øæå.

Kan du foresten ikke lige sætte et FQDN ind i leafnode.conf?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-02 19:45

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Pan kan altså godt finde ud af øæå.

Ja, men det kan Morten ikke Han sidder vist i xdrawin med et
amerikansk tastatur.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 19:42

In article <m3r8ni4ojj.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Ja, men det kan Morten ikke

Altså en uhensigtsmæssighed i den biologiske coprocessor?

> Han sidder vist i xdrawin med et amerikansk tastatur.

Hjælp ham lige, hva'

Morten skal forresten ikke sove, han skal varme op til at være træt og
ubehøvlet.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-02 19:50

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Morten skal forresten ikke sove, han skal varme op til at være træt
> og ubehøvlet.

Han sidder og tester chat, og jeg har lige lokket ham til at bruge
epic til IRC-klient:

http://www.janus.dk/grafik/diverse/snapshot_epic.png

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 20:12

On Mon, 18 Feb 2002 19:50:19 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> Han sidder og tester chat, og jeg har lige lokket ham til at bruge epic
> til IRC-klient:
>
> http://www.janus.dk/grafik/diverse/snapshot_epic.png

Jeg har hented source men den vil ikke kompilere

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 20:11

On Mon, 18 Feb 2002 19:42:06 +0100, Martin Edlich wrote:

> Altså en uhensigtsmæssighed i den biologiske coprocessor?

> Hjælp ham lige, hva'

Ja tak, hvordan rebooter jeg X uden at lukke en process ned som er nested
i wmaker og rxvt

> Morten skal forresten ikke sove, han skal varme op til at være træt og
> ubehøvlet.

jeg forsoeger din dumme skid - var det godt nok?

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 20:24

In article <pan.2002.02.18.20.11.12.232115.25959@reippuert.dk>,

> jeg forsoeger din dumme skid - var det godt nok?

Du skal gemme det til jobsamtalen, ellers får du bare brugt det op inden.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 20:41

On Mon, 18 Feb 2002 20:23:46 +0100, Martin Edlich wrote:

> In article <pan.2002.02.18.20.11.12.232115.25959@reippuert.dk>,

> Du skal gemme det til jobsamtalen, ellers får du bare brugt det op
> inden.

Jeg trode at jeg skulle traene

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 20:48

In article <pan.2002.02.18.20.41.13.861224.26843@reippuert.dk>,

> Jeg trode at jeg skulle traene

Så meget har du heller ikke at give af...

Af en eller anden grund ender dine msg-id'er nu på reippuert.dk. Bruger
du ikke Leafnode nu?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 22:57

In article <newsspam3-8C9501.20482118022002@dtext.news.tele.dk>,

> Af en eller anden grund ender dine msg-id'er nu på reippuert.dk. Bruger
> du ikke Leafnode nu?

jeg var i (ikke på) Pan, hvad sker der nu?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 23:13

In article <spam-298C25.22571618022002@localhost>,

> jeg var i (ikke på) Pan, hvad sker der nu?

Nu hedder den igen localhost.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 20:08

On Mon, 18 Feb 2002 19:35:25 +0100, Martin Edlich wrote:

> In article <pan.2002.02.18.19.17.31.422098.5542@reippuert.dk>,

> Pan kan altså godt finde ud af øæå.

ja, men jeg har faaet lukket auqa ned og er kun i FreeX86 (og glemte at
angive dansk layout), desvaerre var jeg saa taabelig at jeg begyndte at
kompilere mozilla, det tager laaaang tid

> Kan du foresten ikke lige sætte et FQDN ind i leafnode.conf?

jo, men hvad betyds det?

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 20:15

In article <pan.2002.02.18.20.08.06.246027.25959@reippuert.dk>,

> jo, men hvad betyds det?

Fully Qualified Domain Name. Af en eller anden grund er det åbenbart
ikke populært at hedde localhost.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 20:20

On Mon, 18 Feb 2002 20:14:30 +0100, Martin Edlich wrote:

> In article <pan.2002.02.18.20.08.06.246027.25959@reippuert.dk>,

> Fully Qualified Domain Name. Af en eller anden grund er det åbenbart
> ikke populært at hedde localhost.

Jeg kan ikke finde noget i min config, mon ikke det er OS Xs hostname jeg
skal fifle med?

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 20:23

In article <pan.2002.02.18.20.20.01.535948.26843@reippuert.dk>,

> Jeg kan ikke finde noget i min config, mon ikke det er OS Xs hostname jeg
> skal fifle med?

Måske, men jeg ved at det kan sættes op i Leafnode også. man leafnode må
være vejen frem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 20:44

On Mon, 18 Feb 2002 20:23:04 +0100, Martin Edlich wrote:

> In article <pan.2002.02.18.20.20.01.535948.26843@reippuert.dk>,

> Måske, men jeg ved at det kan sættes op i Leafnode også. man leafnode må
> være vejen frem.

jeg skimmer den lige - ellers angiver jeg et host navn og rebooter naar
mozilla er faerdigkompileret

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 07:56

In article <newsspam3-0C0AA5.20230418022002@dtext.news.tele.dk>,

> Måske, men jeg ved at det kan sættes op i Leafnode også. man leafnode må
> være vejen frem.

hvad nu?

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 08:04

In article <spam-30FABB.07562521022002@localhost>,

Nope: <spam-30FABB.07562521022002@localhost>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 08:13

In article <newsspam3-454CD6.08033321022002@dtext.news.tele.dk>,

> Nope: <spam-30FABB.07562521022002@localhost>

hrupf

Jeg har ellers angivet reippuert.dk som hoast i leafnode - det skulle
iflg manualen fungere uafhængigt af computerens hoast navn, localhost.

"reippuert.dk" vil dog kun blive indsat såfremt newsreaderen ikke
genererer mssage-id, hvilket jeg har sat MT-newswathcher til. Kan det
være en fejl i MT-newswatcher? Der er jo ingen problemer, hvis jeg
bruger andre newsklienter på min leafnode server...

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 09:34

In article <spam-5C2A3A.08131521022002@localhost>,

> Jeg har ellers angivet reippuert.dk som hoast i leafnode - det skulle
> iflg manualen fungere uafhængigt af computerens hoast navn, localhost.

Du skal definere den som host, ikke hoast.

> [...]
> være en fejl i MT-newswatcher? Der er jo ingen problemer, hvis jeg
> bruger andre newsklienter på min leafnode server...

Det er muligt, aner det ikke. Der *må* da snart være en der sponsorerer
en G4'er til mig, så jeg kan lære OS X

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 09:48

In article <newsspam3-5A6264.09335021022002@dtext.news.tele.dk>,

> Du skal definere den som host, ikke hoast.

i know, spellerror

Det er skam også i /etc/host samt i /sw/etc/leafnode/config jeg har
ændret det - men uden det ønskede resultat.

> Det er muligt, aner det ikke. Der *må* da snart være en der sponsorerer
> en G4'er til mig, så jeg kan lære OS X

Kan du ikke arrangere det som et led i din aftrædelsesordning?

Et gyldent håndtryk af den størrelse vil søsterorganisationen i Sverige
sikkert kunne acceptere. Tror du ikke at du skulle have blevet på den
forkerte side af sundet?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 10:04

In article <spam-EC6D4B.09475821022002@localhost>,

> Det er skam også i /etc/host
^
error: /etc/hostconfig

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 12:18

In article <spam-EC6D4B.09475821022002@localhost>,

> i know, spellerror

Jeg tænkte bare at hvis du lavede den samme spellerror to gange i samme
tekst, så kunne det også være at du havde lavet den i Leafnode.conf

> Kan du ikke arrangere det som et led i din aftrædelsesordning?

Jeg har foreslået noget lignende, men jeg snakker vist for døve øre. Vi
har et kontor i Bruskcelle, og der har jeg også flere gange tilbudt at
tage ned for at løse problemer helt frivilligt, men det er også blevet
ignoreret.

> Et gyldent håndtryk af den størrelse vil søsterorganisationen i Sverige
> sikkert kunne acceptere. Tror du ikke at du skulle have blevet på den
> forkerte side af sundet?

Du vil ikke vide hvad det koster at uddanne sig i Sverige....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 13:01

In article <newsspam3-0A04A4.12180321022002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg tænkte bare at hvis du lavede den samme spellerror to gange i samme
> tekst, så kunne det også være at du havde lavet den i Leafnode.conf

Det har jeg ikke

> [...]
> har et kontor i Bruskcelle, og der har jeg også flere gange tilbudt at
> tage ned for at løse problemer helt frivilligt, men det er også blevet

Prøv med "moderat fysisk pres"

> Du vil ikke vide hvad det koster at uddanne sig i Sverige....

Man kan da tage SU'en med og der er frit uddannelsesvalg i Norden

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 14:01

In article <spam-CFBC40.13011421022002@localhost>,

> Det har jeg ikke

OK.

> Prøv med "moderat fysisk pres"

Ulempen ved den metode, er at man så risikerer at kollegaerne bliver
sygemeldt, og man så skal tage alle telefonerne selv. Men jeg kan da
vente med det til den sidste uge af min ansættelse, så er det
forhåbentlig en vis anden herre, der står med lorten.

Husk nu at gå sent i seng i dag og tidligt op i morgen.

> Man kan da tage SU'en med og der er frit uddannelsesvalg i Norden

Ja, men så skal man vel bo i Danmark i forvejen?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 14:25

In article <newsspam3-66894A.14004321022002@dtext.news.tele.dk>,

> [...]
> vente med det til den sidste uge af min ansættelse, så er det
> forhåbentlig en vis anden herre, der står med lorten.

hæ, hæ...

> Husk nu at gå sent i seng i dag og tidligt op i morgen.

Så skal jeg snart have min eftermiddags lur - jeg har været oppe siden
klokken 5.

> Ja, men så skal man vel bo i Danmark i forvejen?

årh ja...

Fra : Storm

Dato : 22-02-02 23:47

> hæ, hæ...

Som afslutning på min famøse Titanium driver sag, anbefalede jeg min
Mac-supporter at ansætte en kvik problemløser, med solid viden i
baghovedet, pædagogik i forhovedet og ca. 77 fingre.
- Men så meget arbejde havde han altså ikke

> Så skal jeg snart have min eftermiddags lur - jeg har været oppe siden
> klokken 5.

Jeg spammer aldrig, men den her aprospos kunne jeg ikke stå for:

Advarsel 2,2 MB fjolleri:
<http://home19.inet.tele.dk/storms/LOWH_039.mpeg >

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 13:14

In article <1f813x4.1pijoklpheqncN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> <http://home19.inet.tele.dk/storms/LOWH_039.mpeg >

Nina, du skal ikke have mellemrummet med før den afsluttende >.

Meget sød ellers. Jeg har prøvet at bruge noget lignende som
undskyldning for at komme for sent på arbejde, men der var det sengen,
der var skurken.

Fra : Storm

Dato : 23-02-02 14:55

> Nina, du skal ikke have mellemrummet med før den afsluttende >.

Sjusk, jeg gør det _aldrig_ igen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 14:59

In article <1f82bg8.1xxcb95o08xfkN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Sjusk, jeg gør det _aldrig_ igen.

Tak. Det ødelægger nemlig lidt meningen med klammerne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 13:26

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Advarsel 2,2 MB fjolleri:
> <http://home19.inet.tele.dk/storms/LOWH_039.mpeg >

minder i betænklig grad om de lidelser jeg gennemgår hver _eneste_
lørdag, med den modifikation at det til tider er en 17" skærm der agerer
agressor.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-02-02 14:27

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg spammer aldrig, men den her aprospos kunne jeg ikke stå for:
>
> Advarsel 2,2 MB fjolleri:
> <http://home19.inet.tele.dk/storms/LOWH_039.mpeg >

OK, det er godt fundet på!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-02 09:56

> hrupf

Undskyld, jeg afbryder jeres i øvrigt spændende dialog, men hvori består
det store problem? Mortens afsenderadresse er dag god nok, men det er
måske meget vigtigt at have den rigtige message-ID?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-02 03:30

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Er det en god ide at dele en 20 gb hd op i fx. 2 diske en lille (3 gb)
> til OS, programmer og så videre og så resten til scratch disk ?

Det er ikke meget, du regner med til programmer... Hvis vi antager, at et
OS 9.2 fylder ca. 400mb i en standard installering med lidt ekstra, så vil
der typisk være installeret omkring 100-150mb i 'Applications (Mac OS 9)'
mappen + omkring 10-15mb i mappen 'Dokumenter', - ialt ca. 560mb.

Skal du så blot have et par af 'de tunge drenge' installeret også - Office
2001 = ca. 450mb, Photoshop Elements = 190mb, Freehand 9 = 40mb + et par
video programmer, ja så løber det hurtigt op i mere end 2gb, og så er der
ikke meget tilbage til resterende værktøjer, spil m.m.

Og hvis du vil bruge OS X, så fylder det da endnu mere i systemet, men OK,
efter det, der bliver sagt, så behøver man så ikke have programmappen på
samme disk/partition.

Hvis du vil køre med både OS 9.2 + OS X, så vil jeg som minimum sætte 'OS
partition' til mindst 6gb istedet for de 3gb, som du antyder.

Jeg har selv 2x 40gb Barracuda IV i min G3/333AV. Master er delt i 2x 20gb
hver med sit system - 9.2.2 + disk 1 og 9.1 på disk 2. Den anden er delt i
4x 2gb + 1x32gb. De 4 små diske indeholder hver et system og kun de
allernødvendigste værktøjer til rep. og optimering m.v., men alligevel
fylder det omkring 1gb hver. Undtagelsen er de 2 diske med 9.1, her har
jeg kun lavet en henvisning til programmappen på den ene, så den trækker
på værktøjerne på den anden 9.1 (9.1 US og IE). Og så bruger jeg den store
'Storage' disk til stort set kun lyd og lydredigereiing, - og er du da
helt ...... som det fylder. - 1gb i programmer + 5-800mb for hver CD
masterfil....

> Ofte synes jeg at det er disken med oS på der fåkker op, og på den måde
> kan man vel sikre sig lidt bedre eller hvad ?

Hm... Det er ikke just mine erfaringer, - tværtimod med kun OS 9 versioner
installeret, så er det for mig nærmest min 'Storage' disk, der laver
knuderne, da det er den, der arbejdes mest på og derfor rodes mest rundt
med. - Og er det en af systemdiskene, der bruges mest, ja så er det
selvfølgelig den, der bliver mest ustabil. Jeg har stort set gjort mig det
til vane at afprøve alt nyt på min 'Developer 9.2' disk, dér har jeg også
et par testprogrammer, der nok skal afsløre, hvis der er brok med noget,
før jeg så 'prøveinstallerer på hoveddisken.

Og så har jeg også for vane at køre DiskWarrior + Norton ca. 1 gang om
ugen, - sommetider 2-3 gange om dagen, alt afhængig af, hvor meget der
rodes rundt med installeringer og afinstalleringer.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World