Akvariums brudstyrke
Fra : Kjeld Olesen

Dato : 18-02-02 16:13

Hej

En anden tråd omhandler indstiling af 660L akvarium til vatter. Jeg har
sådan et i denne sammenhæng mikro akvarium på 250 liter, men et dog
relateret spørgsmål:

Mit akvarium blev sat i vatter efter alle kunstens regler og står dog også
stadig i vatter.

Problemet er bare at det står på et bræddegulv og i ingen af enderne var det
muligt at få benene til at stå over de tværgående bjælker, der går på tværs
under gulvbrædderne. I hver ende står benene vel ca 30 til 40 cm fra
nærmeste tværbjælke. Så når nogen (gæster især) træder på netop den bjælke
som det forreste ben står på er jeg hver gang ved at få et hjerteanfald.

Så nu ærger det mig selvfølgeligt at jeg ikke fik sat noget under akvariet
INDEN jeg satte det op - f.eks. bare en tvær-tingeling i begge ender. En
mulighed er selvfølgeligt at pille det hele ned igen, men er der nogen der
ved hvor "tomt" akvariet skal være for at det kan holde til at man løfter
det i den ene ende og skubber tvær-tingelingen ind, og så dernæst den anden
ende?

Eller måske er der aldrig nogen der har forsøgt sig med noget så
"vand"-vittigt?

mvh/Kjeld Olesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-02-02 16:19

"Kjeld Olesen" <kol@crc.dk> wrote in message

> [...]
> ved hvor "tomt" akvariet skal være for at det kan holde til at man løfter
> det i den ene ende og skubber tvær-tingelingen ind, og så dernæst den

Det handler vel mere end nogt andet om, hvor mange kræfter man har til
disposition?

mvh
Jan

Fra : schwenger

Dato : 18-02-02 17:44

"Kjeld Olesen" skrev d. 18-02-02 16:13 dette indlæg :
> [...]
> "vand"-vittigt?
>
> mvh/Kjeld Olesen
>
> I min familie har vi engang skulle flytte et akvarie fra en plads til
en anden. De to stærke mænd som skulle flytte akvariet satte en stige
ind uder det i længden for at få et bedre greb. Det tog al luften ud af
dem at løfte det få cm over ggulvet og gå et par skridt. Akvariet var
et 250l og der var ca 10 cm vand i plus sten osv. så god fornøjelse med
projektet.
Marianne

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 18-02-02 18:38

"Kjeld Olesen" <kol@crc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Keld
Gå bare i gang. Gem noget af vandet, det vil være en stor fordel. Fjern evt.
de største sten, hvis du har sådan nogen - da de evt. kan vælte. Fjern så
meget vand, at du kun har en vandstand på ca. 5 cm.
Og så det vigtigste - Løft, men ikke vride.
Held og lykke med arrangementet.
NB. Jeg har engang dummet mig nøjagtigt som dig.

Hilsen
Jørgen

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-02-02 23:10

Jeg tømte mit 200L til ca. 10cm, med alt (der er lavasten i og vi var
to til at løfte det ind i det andet værelse. Derefter fyldte jeg
akvariet op igen med resten af vandet som jeg havde gemt i en
kæmpebalje.

En plade under er en meget god ide. og placering ovenpå tværbjælker er
også en meget god ide. En i min opgang fortalte om hvordan hans gulv
sank 5 cm (!) da han satte sit 500L op. Det skal lige nævnes at gulvet
nok er 100 år gammelt.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet,
og søger leje/eje/andelsbolig et sted i København,
Andelspris max. 200.000
Tlf. 40833010, døgnet rundt.

ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.