Kompost
Fra : Aino

Dato : 18-02-02 14:40

Hejsa

Vi har en kompostbunke i baghaven. Dels for at slippe for at køre
haveaffaldet væk, dels fordi jeg principielt mener, det ligeså godt kan
blive omsat hvor det er skabt.

Det er en primitiv bunke holdt sammen af træ, så der kan sagtens komme
luft til, til gengæld kan den ikke lige vendes. Der er kun plads til een
kompostbunke. Da vi har hund kommer der ikke køkkenffald på. Vi smider
ukrudt, hækafklip, græsafklip, kviste og grene på efterhånden som vi får
det, ikke efter hvad komposten har brug for.

Volumenet holder sig konstant på årsbasis, idet den efterhånden synker
sammen, men når jeg hiver noget ud fra bunden er det ikke blevet omsat.
Jeg vil ikke bruge en formue på specielle kompostorme eller diverse
tilsætningsmidler, og jeg gider ikke hive det hele op og 'røre rundt'
med jævne mellemrum. Kompostomsætning skal for mig være et middel, ikke
et mål i haven.

Er det utopisk at have en velfungerende kompost under de forhold, eller
er der noget vi kan gøre nemt og billigt? Spiller sol/skygge nogen
rolle?

--
Mvh Aino

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-02 16:47

On Mon, 18 Feb 2002 14:40:07 +0100, Aino <aij@topsoe.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det utopisk at have en velfungerende kompost under de forhold, eller
>er der noget vi kan gøre nemt og billigt? Spiller sol/skygge nogen

Køkkenaffald på sådan en bunke ville gøre underværker. Ormene er især
glade for kaffegrums incl filtre har jeg lagt mærke til. Hvis grunden
til i ikke smider den slags på bunken er at hunden æder det, så se om
ikke der kan laves en beholder med lukkede sider, helst ikke noget låg,
der må gerne komme regn i bunken.

Og så skal bunken helst placeres i skygge så der ikke bliver for varmt
eller den tørrer for meget ud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aino

Dato : 19-02-02 09:31

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> til i ikke smider den slags på bunken er at hunden æder det, så se om
> ikke der kan laves en beholder med lukkede sider, helst ikke noget låg,

Vi har faktisk ikke prøvet med køkkenaffald, jeg ser bare lige i ånden,
at hunden synes det da lugter spændende (jeg deler sjældent hans smag i
lugte) og spreder det over hele plænen... Det er med vilje lavet åbent,
så der kan komme luft til.

> Og så skal bunken helst placeres i skygge så der ikke bliver for varmt
> eller den tørrer for meget ud.

Jeg vil undlade at beskære den hyld, der hænger ind over så.

--
Mvh Aino

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-02 10:31

On Tue, 19 Feb 2002 09:30:31 +0100, Aino <aij@topsoe.dk> wrote:

> [...]
>at hunden synes det da lugter spændende (jeg deler sjældent hans smag i
>lugte) og spreder det over hele plænen... Det er med vilje lavet åbent,

Hvis den ene af vores hunde slipper udenfor den indhegnede terasse, så
er kompostbunken også det første sted hun løber hen - det madglade bæst
..-)

Siden du klager over at bunken er meget langsom til at blive omsat, så
prøv med lukkede sider - det lyder som om den tørrer alt for hurtigt ud
med de åbne sider.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aino

Dato : 19-02-02 16:17

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvis den ene af vores hunde slipper udenfor den indhegnede terasse, så
> er kompostbunken også det første sted hun løber hen - det madglade bæst
> .-)
Lyder som en rigtig hund

> Siden du klager over at bunken er meget langsom til at blive omsat, så
> prøv med lukkede sider - det lyder som om den tørrer alt for hurtigt ud
> med de åbne sider.

Jeg troede det var vigtigt med masser af luft?

--
Mvh Aino

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-02 16:28

On Tue, 19 Feb 2002 16:16:31 +0100, Aino <aij@topsoe.dk> wrote:

>Jeg troede det var vigtigt med masser af luft?

Det er det sådan set også. Men der kan godt være meget luft i bunken,
uden at siderne er åbne. Det får man ved at blande tingene deri, f.eks
lidt grene ind imellem, så bunken bliver 'luftig'. En lille bunke med
åbne sider, den tørrer bare.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mai-Brit

Dato : 19-02-02 12:12

snip
> [...]
| at hunden synes det da lugter spændende (jeg deler sjældent hans smag i
| lugte) og spreder det over hele plænen... Det er med vilje lavet åbent,
snip
| Mvh Aino

Er det ikke rart med en hjælper til at omstikke komposten *GG*
Mange forårshilsner
Mai-Brit

Fra : Aino

Dato : 19-02-02 16:18

Mai-Brit wrote:

> Er det ikke rart med en hjælper til at omstikke komposten *GG*

Jo. Så skal vi bare have ham trænet til også at rydde op efter sig. Ikke
en af hans stærke sider...
--
Mvh Aino

Fra : Aa. Worm

Dato : 19-02-02 16:06

> [...]
> at hunden synes det da lugter spændende (jeg deler sjældent hans smag i
> lugte) og spreder det over hele plænen... Det er med vilje lavet åbent,

Nu kan køkkenaffald jo være så meget. Men generelt frarådes køkkenaffald til
kompostbunker, fordi det kan tiltrække rotter. Det er naturligvis OK med
"grøntsags-affald", men man skal IKKE komme kød og (gammelt) brød i
kompostbeholderen.
Venlig hilsen
Aase

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-02 16:29

On Tue, 19 Feb 2002 16:05:46 +0100, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

> [...]
>kompostbunker, fordi det kan tiltrække rotter. Det er naturligvis OK med
>"grøntsags-affald", men man skal IKKE komme kød og (gammelt) brød i

Jeg har aldrig set køkkenaffald blive frarådet. Det er kun kød og sovs,
og til dels brød. (Men hvorfor skulle det tiltrække rotter at smide brød
på komposten, der er da ingen som påstår det tiltrækker rotter at smide
brød ud til fuglene?)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aa. Worm

Dato : 19-02-02 23:18

..

> [...]
> og til dels brød. (Men hvorfor skulle det tiltrække rotter at smide brød
> på komposten, der er da ingen som påstår det tiltrækker rotter at smide

Vi er helt enige, se fx

http://www.dinlillegroenne.dk/arf/kompost.asp

Der er mange som mener, at fodring af fugle samtidig er fodring af mus og
rotter. Hvis man har et "åbent" foderbræt, bør man kun give den fodermængde,
som fuglene tager på een dag,
Jeg selv har anskaffet et foderbræt, som står på et metalrør, -netop for at
forhindre at mus tager af foderet.

Som jeg skrev: køkkenaffald kan være så meget -jeg er overbevist om, at
rotter ikke går i kaffegrums.

Vi er også helt enige om, at det har været et flot (men køligt) solskinsvejr
idag (tirsdag).

Hilsen
Aase

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-02-02 22:03

"Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> Som jeg skrev: køkkenaffald kan være så meget -jeg er overbevist om, at
> rotter ikke går i kaffegrums.

Jeg har i 25 år haft kompostbunke, hvor alt omsætteligt ryger ud:
planteaffald, æggeskaller, kyllingeben - alt. Egentlige kødrester lægger vi
på foderbrættet, hvor solsortene hurtigt fjerner det.
Vi har haft haft én rotte én gang. Om foråret, hvor den var ankommet om
vinteren, bragte jeg begge mine kompostbunker (1-års og 2.års) ud oven på
jorden, og så flyttede den. Det var i øvrigt et smukt dyr at se på, sku' jeg
hilse og sige.

Hvis der kommer rotter, er det nok fordi de allerede er der. Vores var
formentlig en omstrejfer (jeg bor i parcelhuskvarter).
Pindsvinene er hos os meget værre til at rode i kompostbunken

Nogle tror, at kompostbunker lugter. Det gør de ikke. Hvis man samler affald
inden døre, kan det godt lugte i posen, men når man har lagt det på
kompostbunken og dækket det lidt til, fx med afklippet græs eller blade,
lugter det ikke mere.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-02 23:08

On Wed, 20 Feb 2002 22:03:08 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@fc.aalborghus.dk> wrote:

>Nogle tror, at kompostbunker lugter. Det gør de ikke. Hvis man samler affald

...og _hvis_ de lugter, så er det fordi der er noget rivende galt.
Sikkert pga. for lidt luft.

Det sjoveste ved kompostbunker er når de igen skal køres ud i haven, så
kan man følge hele året baglæns på ved ned gennem bunken

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 21-02-02 01:08

On Wed, 20 Feb 2002 22:03:08 +0100, Poul Erik Jørgensen wrote:

>Jeg har i 25 år haft kompostbunke, hvor alt omsætteligt ryger ud:
>planteaffald, æggeskaller, kyllingeben - alt.

Hvad er det egentligt rimeligt at smide på komposten?

Jeg har lært at man ikke må komme kogte ting (herunder
grøntsager) på. Heller ikke råt kødaffald. Årsagen skulle være
tiltrækning af skadedyr (rotter).

Ligeledes er det ikke godt med de farvestrålende reklamer
(kemikalier), de er også svært nedbrydelige (glittet papir).

Men dagens avispapir indeholder også farvestoffer, og jeg tvivler
efterhånden på om æggebakker nu også er så rene som tidligere.

Med papir tænker jeg *ikke* på hele stablen (den får spejderne),
men de blade man bruger som underlag når der klargøres grøntsager
m.v. - altså en ringe mængde.

Der nævnes kyllingeben. Men knoglerester kan jo ligge i mange år
i jorden uden at nedbrydes væsentligt.

Hvad er godt at komme på komposten?
Hvad 'må godt' komme på?
Hvad skal man *ikke* komme på?

m.v.h. Emil

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-02-02 10:42

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> m.v. - altså en ringe mængde.
>
> Der nævnes kyllingeben. Men knoglerester kan jo ligge i mange år

Jeg har nu aldrig kommet papir på komposten - og da slet ikke reklamer,
heller ikke papbakker, selvom der på en del bakker står, at de kan
komposteres. Pap og papir kræver vist ikke så lidt kvælstof for at blive
omsat (?).
Hvis jeg finder større ben i kompostjorden, kører jeg dem gennem
kompostkværnen. De omsættes da, omend ikke fra det ene år til det andet. Jeg
regner med, at benstumperne er med til at forbedre jordens tilstand.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Bent E.

Dato : 18-02-02 16:47

> [...]
> ukrudt, hækafklip, græsafklip, kviste og grene på efterhånden som vi får
> det, ikke efter hvad komposten har brug for.

Aino
Det er altså ikke godt at komme græsafklip i kompostbunken.
Råd ifølge "Grøn Linie" (tror jeg nok det hedder), i Odense.

Mvh
Bent E.

Fra : Aino

Dato : 19-02-02 09:36

"Bent E." wrote:

> Det er altså ikke godt at komme græsafklip i kompostbunken.
> Råd ifølge "Grøn Linie" (tror jeg nok det hedder), i Odense.

Det var jeg ikke klar over. Ved du hvorfor?

Jeg har undladt at smide alle de gran- og fyregrene på, vi får
efterhånden som vi fælder rædslerne i haven, og de brugte
først-juletræsgrene-så-rosenbeskytter-gran. Nåle omsættes jo ikke ret
hurtigt, og er ret sure. Er det noget, I andre komposter?

--
Mvh Aino

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-02 10:34

On Tue, 19 Feb 2002 09:35:35 +0100, Aino <aij@topsoe.dk> wrote:

>Det var jeg ikke klar over. Ved du hvorfor?

Det klapper sammen og bliver muggent fordi der ikke kan komme nok luft
til. Men hvis man bare blander det med grene eller andet grovt affald
kan det sagtens komposteres alligevel. Det hjælper også at få noget
affald med mere kvælstof i, f.eks dyregødning eller endda at smide en
smule npk-gødning i stakken.

> [...]
>først-juletræsgrene-så-rosenbeskytter-gran. Nåle omsættes jo ikke ret
>hurtigt, og er ret sure. Er det noget, I andre komposter?

Jeg smider gerne grangrene på, men den mængde vi får her, er minimal i
forhold til mængden af andet affald på bunken. Det er stort set kun
vores juletræ som ryger derud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aino

Dato : 19-02-02 16:21

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> kan det sagtens komposteres alligevel. Det hjælper også at få noget
> affald med mere kvælstof i, f.eks dyregødning eller endda at smide en

Det var lidt det jeg frygtede. Et eller andet sted synes jeg det virker
omstændigt at købe gødning til sit haveaffald.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-02 16:30

On Tue, 19 Feb 2002 16:21:04 +0100, Aino <aij@topsoe.dk> wrote:

>Det var lidt det jeg frygtede. Et eller andet sted synes jeg det virker
>omstændigt at købe gødning til sit haveaffald.

Det kommer jo haven til gode i sidste ende. Og hvis du alligevel har
gødningsposen fremme for at give haven lidt, så lige en lille smule på
komposten...

Ellers må den omtalte vovse vel lave nogle klatter som kan bruges?

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 26-02-02 18:19

On Tue, 19 Feb 2002 16:30:21 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det kommer jo haven til gode i sidste ende. Og hvis du alligevel har
>gødningsposen fremme for at give haven lidt, så lige en lille smule på
>komposten...

Jeps, og når du alligevel også har haveslangen fremme og vander haven,
så vand også kompostbunken.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Nina Hald

Dato : 20-02-02 06:39

"klip
> kan det sagtens komposteres alligevel. Det hjælper også at få noget
> affald med mere kvælstof i, f.eks dyregødning eller endda at smide en
> smule npk-gødning i stakken.

klip slut.
Ja undskyld men må jeg ikke i den forbindelse komme med et tillægsspørgsmål:
Må man gøde sin køkkenhave, altså de grønsager man selv skal spise ,også rå,
med kompostjord der indeholde dyregødning fra ikke græsædere, altså fra høns
og hunde, hvad med smittefare ved sygdomme?
Venlis hilsen Nina Hald

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-02-02 22:10

"Aino" <aij@topsoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> først-juletræsgrene-så-rosenbeskytter-gran. Nåle omsættes jo ikke ret
> hurtigt, og er ret sure. Er det noget, I andre komposter?

Sjovt nok er regnorme vilde med fyrrenåle. I mindre mængder forsvinder
fyrrenåle i løbet af en vinter. I kan selv prøve.
Grannåle er værre, det er noget med at der er terpentin i dem. Jeg kører
grankviste fra julehalløjet gennem kompostkværnen og lægger dem mellem
buskene. Så finder naturen ud af resten.

PEJ

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 18-02-02 17:28

> Er det utopisk at have en velfungerende kompost under de forhold, eller
> er der noget vi kan gøre nemt og billigt? Spiller sol/skygge nogen
> rolle?

Det burde virke fint, hvis ikke bunken tørrer helt ud?? Men det tager
selvfølgeligt længere tid end en bunke sat til varmkompostering - Og det er
jo først det allernederste, som er omsat. Måske tror du at det nederste er
underjorden ? Måske tager det 3-5 år for affaldet i sådan en bunke? Er der
nogen som ved noget om det?

> [...]
> Jeg vil ikke bruge en formue på specielle kompostorme eller diverse
> tilsætningsmidler, og jeg gider ikke hive det hele op og 'røre rundt'

Jeg synes det svære må være at komme ned til det omsatte- Næsten hele bunken
skal vel skovles væk inden det nederste kan fjernes?

Jeg har selv god erfaring med en plastik beholder + orm (Har jeres naboer
ikke nok til at give jer en håndfuld?) Der skaL det omsatte selvfølgelig
også ud. Men det er ret let fordi det danner en pæn søjle af affald efter
beholderen er løftet af. Man tager en trillebør og stikker greben ind i
søjlen, hvor man synes den er omsat nok, og læmper det ikke omsatte over på
trillebøren. Derefter anvendes det omsatte (Kastes evt. gennem en sold
først - det giver "kønnere jord" idet alt det grove får en tur til i
komposten) og komposten sætte igen (væltes fra trille børen ned i beholderen
evt. lagvis med groft materiale (staudetop) - det er fint at sætte om i
foråret ) - Egentlig tror jeg ikke det er mere arbejde end din metode -
og så får man mere ud af det fordi køkkenaffaldet også kan bruges.
Plastbeholderen har nu holdt i 15 år.

>Kompostomsætning skal for mig være et middel, ikke
> et mål i haven.

Hvor går din grænse mellem middel og mål? Hjemme lod vi jo bare
kompostebunken ligge i 5-6 år - Og gravede så af fra den anden ende. Den var
velomsat, men der var nok ikke meget plantenæring tilbage i den. Det var
sikkert udvasket.

Held med evt. omlægning af din kompost

Gitte Tj.

PS: Du har lidt ret i at de fleste nyere havebøger kan gå lidt i selvsving
over kompostering Hvis det er det som irriterer dig...

Fra : Aino

Dato : 19-02-02 09:54

Maeng / Tjornehoj wrote:

> [...]
> underjorden ? Måske tager det 3-5 år for affaldet i sådan en bunke? Er der

OK, det nederste i vores er 'kun' 3 år. Jeg forstår ikke det med
underjorden? Vi har bare lavet bunken i et hjørne i haven, der er ikke
noget underlag.

> Jeg synes det svære må være at komme ned til det omsatte- Næsten hele bunken
> skal vel skovles væk inden det nederste kan fjernes?

Nej, bunken bliver holdt på plads af sveller (jeg ved godt, at de er
giftige) der er 'flettet' sammen, dvs jeg kan sagtens hive noget ud fra
siderne, også i bunden.

> Jeg har selv god erfaring med en plastik beholder + orm
[klip]
> PS: Du har lidt ret i at de fleste nyere havebøger kan gå lidt i selvsving
> over kompostering Hvis det er det som irriterer dig...

Jeg har læst nogle vejledninger til plastic kompostbeholdere. Man skulle
have flere, til de forskellige grader af komposteringen. Man skulle så
tilføre x cm grenaffald, så y cm køkkenaffald, z cm letomsætteligt
haveaffald osv med bestemte intervaller. Man skulle købe specielle orm,
og vende det jævnligt med et specielt værktøj. Så skulle der vandes,
tilsættes kalk, gødning, flis osv.

Jeg opgav tanken...

> Hvor går din grænse mellem middel og mål? Hjemme lod vi jo bare
> kompostebunken ligge i 5-6 år - Og gravede så af fra den anden ende.

Det var det jeg i min naivitet havde forestillet mig

> Den var
> velomsat, men der var nok ikke meget plantenæring tilbage i den. Det var
> sikkert udvasket.

Hmm. Havde jeg ikke overvejet.

> Held med evt. omlægning af din kompost

Tak. Jeg gemmer din vejledning og tænker lidt over sagen.

--
Mvh Aino

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 25-02-02 23:33

"Aino" <aij@topsoe.dk> wrote in message news:3C7212A9.EA1E7D20@topsoe.dk...
> OK, det nederste i vores er 'kun' 3 år. Jeg forstår ikke det med
> underjorden? Vi har bare lavet bunken i et hjørne i haven, der er ikke
> noget underlag.

Jeg troede bare det var en bunke uden kanter og du så aldrig fik øje på det
omsatte fordi det "gik i et med jorden" (underjorden = den jord du placerede
det på)

> Nej, bunken bliver holdt på plads af sveller (jeg ved godt, at de er
> giftige) der er 'flettet' sammen, dvs jeg kan sagtens hive noget ud fra
> siderne, også i bunden.

I givet fald ville jeg slet ikke benytte komposten andre steder i haven - i
hvertfald ikke hvor der er noget spiseligt. Men det kan du finde noget om
hos grøn information - hvis det da ikke er nedlagt ??? du ved den nye
regering...

> [...]
> haveaffald osv med bestemte intervaller. Man skulle købe specielle orm,
> og vende det jævnligt med et specielt værktøj. Så skulle der vandes,

Det kan jeg godt forstå, men det er faktisk ikke svært synes jeg.

Jeg stopper alt andet have affald end grene i komposten (Jeg har en fin
lille (og voksende grenbunke) til pindsvinet - af og til brænder jeg de
øverste))

Fra køkkenet kommer "grønt" husholdningsaffald (MINUS citrus frugter (gift)
og de er imprenerede fra naturens hånd til ikke at rådne, og MINUS Alt kød
lugtende/smagende (I Aalborg siger kommunen at man IKKE må putte det i - de
er vist træt af at bekæmpe rotter)

Jeg putter IKKE papir i af nogen slags. Det aflevers til papir indsamling i
det omfang det er "rent". Årsag: der kunne jo være "skidt og møg" i det.

Når jeg stopper kompost materialet i plejer jeg at sørge for at vådt og
tørt/groft (staudertoppe f.eks.) bliver blandet (altså ikke noget
videnskabeligt, men har jeg lige dumpet en hel spand pladder vådt grønt
køkken affald så fylder jeg lige en håndfuld staudertoppe eller andet i).

Når jeg klipper stauder ned. Sætter jeg komposten om som beskrevet - og
starter med en god bund (10 cm) staudertoppe for at give luft i bunken. Så
et lag "gammel ikke omsat" kompost skiftevis med et lag stauder toppe
(el.lign). tilsidst har jeg ofte en lille bunke af groft overskud fra
forårets total staudenedklipning, som ligger sommeren over og bliver stoppet
i lidt af gangen.

Et andet "overløb", der kan komme i min kompost er at den bliver for våd om
vinteren, når der er for meget køkken affald. Og så ryger det altså med
renovationen i en periode til jeg har noget at blande med, som har noget
merer struktur. Her kunne andre løsninger nok være bedre.

Der mangler i sådan en kompost kvælstof - tror jeg - Ihvertfald er det ikke
gødning nok i min til haven, men dejlig jordforbedring - Men dengang vores
kanin også bidrog - da var det tider for regnorm og blomster!!!

Mvh og ønsket om at denne forklaring er mindre "videnskabelig" end den
anden.

Gitte

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-02-02 22:28

Aino <aij@topsoe.dk> skrev i en news:3C710437.890F10D4@topsoe.dk...
> [...]

> Er det utopisk at have en velfungerende kompost under de forhold, eller
> er der noget vi kan gøre nemt og billigt? Spiller sol/skygge nogen

Et par supplerende bemærkninger til kompostering.
Orme anvendes til køkkenaffald. Svampe omsætter træagtigt materiale.
Urteagtigt materiale som dit skal omsættes af bakterier.

De bedste forhold til bakterier er ilt, ret højt pH ( kalktilsætning) og
lettilgængeligt kvælstof i form af nitrat som bakterierne skal bruge til
deres vækst. Der skal være fugt tilstede.
En omstikning af for tæt materiale kan være nødvendigt for at
processen ikke skal gå i stå - under iltfrie forhold sker en slags
ensilering.
Skygge er udmærket. Vanding med kvælstofgødning og lidt melkalk
med jævne mellemrum + beluftning giver en hurtig omsætning.
Hvor meget af hver afhænger helt af materialet. Tilsætning af
aske er udmærket - det virker som kalk.

Per A. Hansen

Fra : H. Olesen

Dato : 26-02-02 18:25

On Wed, 20 Feb 2002 22:27:56 +0100, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Vanding med kvælstofgødning og lidt melkalk
>med jævne mellemrum + beluftning giver en hurtig omsætning.

Minder mig om, at der på et tidspunkt var en der fortalte mig, at
Bynke var god at smide på for at fremme omsætningen. Jeg ved ikke om
det er en skrøne, er her nogen der har erfaringer med det?