Min afdøde far giftede sig med en snylter ~
Fra : König

Dato : 18-02-02 13:24

Hjælp !

Hvad kan vi gøre for at forhindre hende i at "score" hele arven !

Data:
- De var lovmæssigt gift
- Hun har boslodkrav
- Der er fuldstændig særeje
- Arv efter loven (1/3)
- Arv i.h.t. testemente (som ser ud til at begunstige hende)
- I første omgang ser alle papirerne ud til at være behandlet korrekt
- Og så er hun en led kælling . .(testementet er kun ca. 3 måneder gammel !
nr. 2 version)

Hvad kan vi gøre ?
Hvad har vi krav på - her tænker jeg på vores far's egendele osv. ?

HJÆLP

MVH Peter
Mail på mbi@indbakke.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-02 13:34

In article <3c70f204$0$262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, König wrote:
> [...]
> nr. 2 version)
>
> Hvad kan vi gøre ?
> Hvad har vi krav på - her tænker jeg på vores far's egendele osv. ?

Snak med en rigtig advokat, evt. en der har erfaring med arve sager.
I skal nok indstille jer på at i må en tur i retten for at få pengene.

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-02-02 15:53

On Mon, 18 Feb 2002 12:34:16 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>I skal nok indstille jer på at i må en tur i retten for at få pengene.

Du forudsætter, at der overhovedet ER noget i vejen med testamentet
mv.

Hvis der ikke er det (hvilket en advokat formentlig vil kunne vurdere)
er der bare ikke noget at gøre.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning

Dato : 18-02-02 16:37

On Mon, 18 Feb 2002 15:52:40 +0100, Jakob Paikin <news@paikin.dk>
wrote:

>Du forudsætter, at der overhovedet ER noget i vejen med testamentet
>mv.

Tvangsarv? Selv om faderen testamenterer hele dynen til en ny hustru,
skal børnene stadig arve halvdelen af boet! Han kan IKKE fratage børn
deres arv!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 18-02-02 19:10

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Tvangsarv? Selv om faderen testamenterer hele dynen til en ny hustru,
> skal børnene stadig arve halvdelen af boet! Han kan IKKE fratage børn

Du trænger da vist til en eller to lektioner i arveret.!!

PH

Fra : Henning

Dato : 18-02-02 21:49

>Du trænger da vist til en eller to lektioner i arveret.!!

Måske - det var i Rene ord for pengene for et par uger siden... Jeg
blev selv lidt overrasket, men man må jo tro på det?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henning

Dato : 18-02-02 21:58

On Mon, 18 Feb 2002 21:48:51 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Måske - det var i Rene ord for pengene for et par uger siden... Jeg
>blev selv lidt overrasket, men man må jo tro på det?

Ok, jeg var lidt for hurtig
Du kan ikke testamentere hele din formue væk til trediemand, hvis der
er tvangsarvinger, dvs. ægtefælle eller børn.
http://www.familieadvokaten.dk/emner/831.html

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henning

Dato : 18-02-02 22:17

>Ok, jeg var lidt for hurtig
>Du kan ikke testamentere hele din formue væk til trediemand, hvis der
>er tvangsarvinger, dvs. ægtefælle eller børn.
>http://www.familieadvokaten.dk/emner/831.html

Hm, hm... Det er faktisk meget spændende at læse...
Er boet på mere end 160.000 dkr, er tvangsarven sikker. Er den under,
kan en ny ægtefælle tage det hele selv...

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-800/b800-104.html

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-02-02 00:07

> [...]

Et godt sted at starte er arvelovens §25:

Halvdelen af den arvelod, som tilkommer arveladerens livsarvinger og
ægtefælle er tvangsarv.

Jf. AL § 6 arver hustruen 1/3.1/2 heraf er tvangsarv. Han testamenterer så
alt hvad han kan af resten d.v.s 1/2 af de sidste 2/3 til hustruen.

Hun får så ialt 2/3 (I dit eksempel). Børnene får så 1/3.

PH

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-02-02 19:56

Henning wrote:

> Tvangsarv? Selv om faderen testamenterer hele dynen til en ny hustru,
> skal børnene stadig arve halvdelen af boet! Han kan IKKE fratage børn
> deres arv!

Kombinationen af særeje, testamente og en kalkuret risiko ved
hvem der dør først, kan du rigtig anvendt, fordele arv som du ønsker.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-02 22:36

In article <c8527uovrhsqiur5s2cugegkorgck11f7j@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> Du forudsætter, at der overhovedet ER noget i vejen med testamentet
> mv.
>
> Hvis der ikke er det (hvilket en advokat formentlig vil kunne vurdere)
> er der bare ikke noget at gøre.

korrekt, jeg var vist en anelse for hurtig :/

JonB