Hjælp til rep af PB G3
Fra : Niels

Dato : 18-02-02 13:20

Er der nogen der har evner og viden der kan hjælpe mig med at reparere
min Wallstreet PowerBook G3. Netstikket er gået løst.

Det sidder normalt fast på lydkortet og så vidt jeg kan forstå på en
anden med samme problem, koster det 3.000,- + at få det lavet (læs:
Udskiftet lydkortet). Og det synes jeg er for meget når jeg nu har købt
maskinen brugt.

Min ide er at lodde en ledning fast på printbanerne på kortet (lodde et
par afklippede ben fats i hullerne) og lade det fjernede hunstik til
adaptoren hænge ud som en dongle-agtig ting og så slutte adaptoren til
det der. Dermed undgår jeg at belaste printet fremover.

Er der nogen der har kendskab til lignende løsninger og evt. kan udføre
oprationen?

Jeg tør ikke selv først og fremmest fordi jeg ikke ved hvordan man
skiller og samler den igen. Og så er der det at strøm er noget man skal
vær omhyggelig med. Gider ikke brænde et batteri af ved at vende to
ledninger forkert....

Venlig hilsen

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 14:41

In article <denerprivat-98035A.13200618022002@news.uni2.dk>,
Niels <denerprivat@min.dk> wrote:

> [...]
> anden med samme problem, koster det 3.000,- + at få det lavet (læs:
> Udskiftet lydkortet). Og det synes jeg er for meget når jeg nu har købt

Så vidt jeg kan se sidder det ikke fast på lydkortet, men på I/O Logic
Board'et.

> [...]
> adaptoren hænge ud som en dongle-agtig ting og så slutte adaptoren til
> det der. Dermed undgår jeg at belaste printet fremover.

Det er en løsning du sandsynligvis bliver ked af.

> [...]
> skiller og samler den igen. Og så er der det at strøm er noget man skal
> vær omhyggelig med. Gider ikke brænde et batteri af ved at vende to

Det er sikkert ikke batteriet du brænder af....

Fra : Niels

Dato : 19-02-02 13:28

In article <newsspam3-4F2AE1.14403218022002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Det er en løsning du sandsynligvis bliver ked af.

Jeg ville nok ikke have skrevet det hvis jeg ikke havde tænkt det
igennem. Der findes måder man kan indstøbe sådan et "donglestik" i plast
på. Desuden et det begrænset hvor meget jeg skal bruge den pågældende
computer. Netop derfor jeg ikke vil ofre > 3.000,- kr. på en rep. Jeg
ved hvad det er jeg foreslår

> Det er sikkert ikke batteriet du brænder af....

Jeg er ret ligeglad med hvad jeg brænder af. Der skal slet ikke brændes
noget af hvis jeg kan blive fri! Vel?

Men kender du nogen der kan det her, kunne jeg da godt bruge et
konstruktivt tip.

Venligst

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 13:38

In article <denerprivat-64649F.13275919022002@news.uni2.dk>,
Niels <denerprivat@min.dk> wrote:

> Jeg ville nok ikke have skrevet det hvis jeg ikke havde tænkt det
> igennem.

En ledning med et stik hængende ud af bagenden på din PB, vil gøre at du
skal være yderst forsigtig med hvor du sætter den, og især med hvordan
du løfter den. Hvis "donglen" hænger fast i noget, risikerer du at rive
I/O-kortet i stykker.

> [...]
> på. Desuden et det begrænset hvor meget jeg skal bruge den pågældende
> computer. Netop derfor jeg ikke vil ofre > 3.000,- kr. på en rep. Jeg

Hvorfor ikke undersøge hvad det i virkeligheden koster?
Du havde jo fået forkerte oplysninger om hvilken del, der skulle
udskiftes, så prisen kan også være forkert.

> Jeg er ret ligeglad med hvad jeg brænder af. Der skal slet ikke brændes
> noget af hvis jeg kan blive fri! Vel?

Helt enig, det var blot en præcisering.

> Men kender du nogen der kan det her, kunne jeg da godt bruge et
> konstruktivt tip.

Jeg kan da sende dig noget der vil hjælpe dig med at skille PB'en ad.

Når du så har I/O-kortet ude, kan du kigge efter om printet er
beskadiget. Hvis det ikke er det, så er det en ret enkel operation
enhver med en loddekolbe kan fikse.

Fra : Niels

Dato : 20-02-02 21:16

In article <newsspam3-7C993A.13380419022002@dtext.news.tele.dk>, Martin
> [...]

> skal være yderst forsigtig med hvor du sætter den, og især med hvordan
> du løfter den. Hvis "donglen" hænger fast i noget, risikerer du at rive

Hmm... Kortet er jo delvist allerede i stykker og står til udskiftning
ved den autoriserede metode, så tabet er jo ikke så stort... Og i øvrigt
bruger jeg den næsten udelukkende med strømforsyningen... så forskellen
er minimal...

> Hvorfor ikke undersøge hvad det i virkeligheden koster?
> Du havde jo fået forkerte oplysninger om hvilken del, der skulle
> udskiftes, så prisen kan også være forkert.

Har prisen to steder fra...

> Jeg kan da sende dig noget der vil hjælpe dig med at skille PB'en ad.

Hvad? And what's the catch?

> Når du så har I/O-kortet ude, kan du kigge efter om printet er
> beskadiget. Hvis det ikke er det, så er det en ret enkel operation
> enhver med en loddekolbe kan fikse.

Tror nu jeg vil loade en radiomekaniker eller lignende gøre det... Der
er vist noget med hvor meget varme de enkelte computercomponenter kan
klare. Har ikke styr på varmeshunts og den slags mere... For længe siden
jeg har loddet selv... Men jeg håbe stikket kan loddes på. Evt, et nyt
stik med mindre modstand, så der ikke opstår problemer.

Men lad mig bare høre hvad du har... Indtil videre

Venligst

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 02:24

In article <denerprivat-B0B3BE.21160720022002@news.uni2.dk>,
> [...]

> ved den autoriserede metode, så tabet er jo ikke så stort... Og i øvrigt
> bruger jeg den næsten udelukkende med strømforsyningen... så forskellen

OK, jeg gik ud fra at du brugte din PB til det den er skabt til.

> Har prisen to steder fra...

Forhandlere?

> Hvad? And what's the catch?

Det er bare en lille manual på 7.3Mb. Du kan få den i en e-mail.

> Tror nu jeg vil loade en radiomekaniker eller lignende gøre det.

Så må vi jo håbe at der findes sådan en venlig person i dit nærområde

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 18-02-02 16:57

> [...]

> adaptoren hænge ud som en dongle-agtig ting og så slutte adaptoren til
> det der. Dermed undgår jeg at belaste printet fremover.

Jeg har ordnet et PCMCIA netkort på den måde, find en der er god til at
lodde og har en god loddekoble og lidt fingersnilde - God fornøjelse!

- Jørgen