Uopfordrede "relevante" emails
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-02-02 10:05

Hej.

Jeg er ansvarlig for en mindre byportal (se evt. signatur), og ønsker i
denne startfase, at gøre opmærksom på sitet.

Overtræder jeg ML § et-eller-andet, hvis jeg sender en email til hvert
enkelt byrådsmedlem, de lokale vælgerforeninger, samt de partier der
ikke opnåede valg til byrådet?

Hvis jeg skal ind på retsinfo, hvad skal jeg søge efter for at finde
relevant lovgivning?

Sitet er non-profit.
(dog små banner reklamer nederst på site fra tradedoubler.com ... meeen
....)

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-02-02 11:10

On Mon, 18 Feb 2002 10:04:59 +0100, "Fischer & Døssing"
<ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> wrote:

>Overtræder jeg ML § et-eller-andet, hvis jeg sender en email til hvert
>enkelt byrådsmedlem, de lokale vælgerforeninger, samt de partier der
>ikke opnåede valg til byrådet?

Det er § 6a der er relevant: "En erhvervsdrivende må ikke rette
henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, ... med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om
det."

Om du overtræder den er dog muligvis ikke så vigtigt. Det er velkendt,
at uopfordrede reklame-agtige henvendelser pr. e-mail af de fleste
opfattes som stærkt useriøst og meget generende. Så du risikerer at få
mere badwill end goodwill på en sådan fremgangsmåde.

>Hvis jeg skal ind på retsinfo, hvad skal jeg søge efter for at finde
>relevant lovgivning?

Markedsføringsloven.

>Sitet er non-profit.
>(dog små banner reklamer nederst på site fra tradedoubler.com ... meeen
>...)

Hvilket giver et vist kommercielt islæt, der efter min opfattelser
bringer dig indenfor begrebet "erhvervsdrivende".

--
Jakob Paikin

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-02-02 11:19

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

> Det er § 6a der er relevant

Tak.

> [...]
> opfattes som stærkt useriøst og meget generende. Så du risikerer at få
> mere badwill end goodwill på en sådan fremgangsmåde.

De pågældende har her en "stærk" interesse i at udbrede deres budskaber.
Så her vil det utvivlsomt være lige omvendt.

> Hvilket giver et vist kommercielt islæt, der efter min opfattelser
> bringer dig indenfor begrebet "erhvervsdrivende".

Tja...joo...
Det er non-profit.
Dvs. derfor kan man jo godt søge indtægter der skal dække ens udgifter,
så længe man ikke driver "virksomheden" m.h.p. profit.
Hmm...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 19:02

Fischer & Døssing skrev:

>De pågældende har her en "stærk" interesse i at udbrede deres budskaber.

Alt det spam jeg har modtaget, har omhyggeligt forklaret mig at
det er i min egen interesse at læse det.

>Det er non-profit.
>Dvs. derfor kan man jo godt søge indtægter der skal dække ens udgifter,
>så længe man ikke driver "virksomheden" m.h.p. profit.

Du kan ikke komme udenom at det er i din økonomiske interesse at
så mange som muligt besøger sitet fordi det øger chancen for at
de også klikker på et banner.

--
Bertel

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-02-02 12:03

> [...]

> afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
> tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om

Nu har jeg siddet og kigget lidt på §6+

IMO skal man da have livlig fantasi, dersom man i mit tilfælde vælger at
betragte den elektroniske henvendelse, som forsøg på afsættelse af
produkt/tjeneste.

Hvis jeg søgte at "booste" mine reklamebannere var det naturligvis en
anden sag. Om end stadig noget af en gråzone IMO.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-02 16:16

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev:

> IMO skal man da have livlig fantasi, dersom man i mit tilfælde
> vælger at betragte den elektroniske henvendelse, som forsøg på
> afsættelse af produkt/tjeneste.

Har du undersøgt, hvordan din internetudbyder forholder sig til spam?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 19-02-02 06:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Har du undersøgt, hvordan din internetudbyder forholder sig til spam?

Ja.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-02-02 12:09

> [...]

>Overtræder jeg ML § et-eller-andet, hvis jeg sender en email til hvert
>enkelt byrådsmedlem, de lokale vælgerforeninger, samt de partier der

Udover MFL, tjek da også op på den aftale, du har med din udbyder.
Måske har du aftalt dig til ikke at spamme via dem.

--
- Peter Brodersen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-02-02 12:22

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Udover MFL, tjek da også op på den aftale, du har med din udbyder.
> Måske har du aftalt dig til ikke at spamme via dem.

Selvklart må jeg ikke spamme via mit abonnement.
TDC (PA ADSL abonnement) definerer det ikke mere præcist.

Diskussionen går jo på, hvad der er spam.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-02-02 13:29

On Mon, 18 Feb 2002 12:22:16 +0100, "Fischer & Døssing"
<ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> wrote:

>Selvklart må jeg ikke spamme via mit abonnement.
>TDC (PA ADSL abonnement) definerer det ikke mere præcist.

Abonnementer henviser typisk til mindre præcise definitioner, som fx
"god skik" og lignende. Det var mere for at sikre, at du ikke selv kom
til at sætte lighedstegn mellem MFL §6a og så begrebet "spam". Der er
jo ingen grund til at både du og din udbyder skal ud i en slåskamp mod
hinanden.

--
- Peter Brodersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-02 16:18

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev:

> Diskussionen går jo på, hvad der er spam.

Markedsføringslovens definition af spam er ikke nødvendigvis den samme
defintion som udbyderen benytter sig af.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 19:03

Fischer & Døssing skrev:

>Selvklart må jeg ikke spamme via mit abonnement.
>TDC (PA ADSL abonnement) definerer det ikke mere præcist.

>Diskussionen går jo på, hvad der er spam.

Regn roligt med at TDC vil kalde det spam. Jeg har anmeldt
adskillige spammere til dem.

--
Bertel

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-02-02 20:22

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Regn roligt med at TDC vil kalde det spam. Jeg har anmeldt
> adskillige spammere til dem.

Lad os holde fast i at det ikke nødvendigvis er spam bare fordi du anmelder
det som værende spam

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 21:15

Søren C. Fischer skrev:

>Lad os holde fast i at det ikke nødvendigvis er spam bare fordi du anmelder
>det som værende spam

Det var heller ikke lige det jeg mente.

Jeg har tidligere anmeldt lignende masseudsendelser til TDC som
spam. TDC har flere gange termineret en konto efterfølgende.

Jeg har for længst draget den konklusion at TDC's og min
definition af spam ikke er synderligt forskellige.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-02 22:21

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Jeg har tidligere anmeldt lignende masseudsendelser til TDC som
> spam. TDC har flere gange termineret en konto efterfølgende.

Der har dog også været eksempler på det modsatte jvf. Complex "sagen",
der dog ser ud til at være løst på nuværende tidspunkt.

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-02-02 16:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> writes:

> Markedsføringslovens definition af spam er ikke nødvendigvis den samme
> defintion som udbyderen benytter sig af.

Markedsføringsloven definerer slet ikke spam, så den kan slet ikke
bruges som en lederegl til hvordan udbydere eventuelt måtte definerer
begrebet.

At MFL så netop forbyder fællesmængden mellem spam og 'ting MFL
dækker' er en anden sag jeg ikke mener kan være begrænsende for en
generel spam-definition.

(Bare inden folk begynder at sende religiøst eller politisk spam med
MFL i hånden)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-02-02 18:41

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>(Bare inden folk begynder at sende religiøst eller politisk spam med
>MFL i hånden)

Sidst, jeg på usenet advokerede for, at man skulle skelne skarpt
mellem spam og overtrædelse af §6a, netop for at undgå den konsekvens,
mødte jeg ikke meget forståelse. Jeg håber, du har mere held med det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.