Investering i whisky
Fra : Alladin

Dato : 18-02-02 09:43

Hejsa

Kan det mon betale sig at investere i whiskey?
Er der nogen der har erfaring, gode som dårlige??

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 18-02-02 10:21

On Mon, 18 Feb 2002 09:42:32 +0100, "Alladin" <ab@a.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Kan det mon betale sig at investere i whiskey?
>Er der nogen der har erfaring, gode som dårlige??

Jeg har kun gode erfaringer - gode procenter, smagfuldt udbytte osv.
Tømmermændene er som regel ikke af økonomisk art.

Lars

Fra : Alladin

Dato : 18-02-02 11:32

Ja jeg har også god erfaring hvad angår smag, min ide var nu at købe en
flaske eller to til mine smagsløg og nogle flasker, der kan ligge i kælderen
et par år og derefter sælge dem igen.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 18-02-02 17:05

On Mon, 18 Feb 2002 11:32:01 +0100, "Alladin" <ab@a.dk> wrote:

>Ja jeg har også god erfaring hvad angår smag, min ide var nu at købe en
>flaske eller to til mine smagsløg og nogle flasker, der kan ligge i kælderen
>et par år og derefter sælge dem igen.

Det tænkte jeg nok

Jeg tvivler nu på, at du kommer langt med "nogle flasker, der kan
ligge i kælderen et par år. Havde du nu sagt nogle hundrede flasker,
der kan ligge i kælderen er par årtier, er der måske en mulighed.

For et par år siden (eller deromkring) kom moden med at købe whisky i
en hel tønde til Danmark, eller rettere den blev omtalt i diverse
magasiner. Formålet var at en flok venner kunne købe en rigtig tønde
med 140 liter nyproduceret whisky til "spotpris" hos et mindre
eksklusivt destilleri, lade destilleriet opbevare sprutten i 10-20 år
og derefter sidde med en god whisky til få penge. Oven i købet kunne
man tage en årlig udflugt til destilleriet og få sig en lille smag på
varerne.
Det er næsten uddødt igen, dels fordi konceptet tiltrak en masse
svindlere, som solgte elendig whisky, der blev ved med at være
elendig, til uvidende købere for formuer. Dels fordi indtjeningen
åbenbart ikke stod mål med arbejdet for mange destillerier.
Der er dog stadig nogle destillerier som gør sig i branchen, bl.a.
http://www.bruichladdich.com/

Om investering i whisky i øvrigt er her en "advarsel" fra de skotske
whiskyproducenter:
http://www.scotch-whisky.org.uk/bb-inves.htm

God fornøjelse

Lars

PS: Et lægmandsråd: Køb nu noget, som du selv kan drikke med glæde -
så er pengene ikke helt spildt, hvis ingen gider købe sprutlageret
igen.