Hvordan står jeg juridisk.?
Fra : Kristian Hansen

Dato : 18-02-02 02:04

Hej,

Da jeg for ca. 1½ år siden flytte fra min leje lejlighed i Sverige fik en
kollega lov til at bo der i opsigelses perioden på 3 md., da han manglet et
sted at bo. Vi lavet en mundtlig aftale om at han skulle afholde alle
omkostninger, det være sig husleje, vand og el. Nu er problemet bare at han
aldrig har betalt, og er flytte til udlandet (Irland). Jeg har haft en del
mailen frem og tilbage med ham, men har aldrig set nogle penge. Det eneste
jeg står tilbage med er en regning på ca. 25.000,- , en mundtlig aftale, og
en mail adresse til manden. Jeg har ikke hans cpr. nr. eller hans fulde
navn.

Hvad kan jeg gøre.? Hvad kan en advokat/inkasso gøre når jeg ikke har mere
info om ham.?? Og hvad vil sådan noget evt. koste? Er du advokat, og kan
hjælpe høre jeg meget gerne fra dig.

Det skal lige siges at jeg har flere mails hvori han lover at betale, så det
er vel en slags anderkendelse fra hans side.

Mvh,
Kristian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-02 07:36

In article <jtYb8.715$z7.340694@news000.worldonline.dk>, Kristian Hansen wrote:
> [...]
> en mail adresse til manden. Jeg har ikke hans cpr. nr. eller hans fulde

Hvis det er en kollega, så kender firmaet vel cpr nummer ??
Ellers får de svært ved at udbetale løn.

Lav en afdrags ordning med ham ??

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 10:43

In article <slrna7186f.l20.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Hvis det er en kollega, så kender firmaet vel cpr nummer ?

Det må firmaet vel ikke bare udlevere?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-02 13:32

In article <newsspam3-865AE0.10424718022002@dtext.news.tele.dk>, Martin Edlich wrote:

> Det må firmaet vel ikke bare udlevere?

Nej, selvfølgelig ikke, men det jeg mente var at han kunne skaffe
det hvis det var nødvendigt.

Fra : Kristian Hansen

Dato : 18-02-02 17:00

Jeg har tilbudt ham en afdrags ordning, men der sker stadig ikke noget.

Det svenske firma vil ikke udlevere hans cpr nr, og hvis jeg endelig får det
er det jo det svenske som ikke er i brug mere.

mvh,
Kristian

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 21:30

In article <slrna71t1v.7q8.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Nej, selvfølgelig ikke, men det jeg mente var at han kunne skaffe
> det hvis det var nødvendigt.

Hvordan?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-02 22:35

In article <newsspam3-26F85E.21293618022002@dtext.news.tele.dk>, Martin Edlich wrote:
> [...]

Gennem en domskendelse selvfølgelig. Dommeren må kunne få arbejdet
til at identificere personen således at denne kan "findes".

Fra : Kristian Hansen

Dato : 18-02-02 23:27

Edlich wrote:

> Gennem en domskendelse selvfølgelig. Dommeren må kunne få arbejdet
> til at identificere personen således at denne kan "findes".
>

> JonB

En domskendelse, det vil vel sige at sagen skal anmeldes til Politiet,
eller? Skal dette så ske i Sverige eller Danmark?
Beklager de "dumme" spg., men jeg har aldrig prøvet sådanne noget før.

Kristian

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 01:45

In article <slrna72sru.680.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Gennem en domskendelse selvfølgelig. Dommeren må kunne få arbejdet
> til at identificere personen således at denne kan "findes".

Nåeh, på den måde. Interessant klipning i øvrigt.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : padre

Dato : 19-02-02 09:48

> [...]
> en mail adresse til manden. Jeg har ikke hans cpr. nr. eller hans fulde

Umiddelbart ville jeg mene, at dit værste problem er den bevismæssige
side af sagen.

Du skla kunne bevise, at han boede i lejligheden og, at der er
ubetalte regninger for den periode, hvor han boede der.

Dvs. at det helst skal fremgå af folkeregisteret, at han boede i
lejligheden i omtalte periode og at du *ikke* boede der.

Ligesom regningerne helst skal kunne periodiseres således at det er
overvejende sandsynligt, at der i den periode, hvor han boede i
lejligheden, har været et forbrug.

Hvis disse forhold er i orden, burde det være relativ let at
overbevise en dommer om, at han skylder dig penge, da ingen vel
normalt lader nogen bo i deres lejlighed og bruge vand, varme og el
for deres regning.

Når dokumentationen er i orden, kan du via retten få hans opholdssted
oplyst og tage skridt til at få gælden betalt. Bla. vil hans ISP vel
kunne tilpligtes at oplyse hans opholdssted.

Er der nogen, der har et bud på værnetinget ? Jeg byder selv på
Sverige, som efter det oplyste formentlig er aftalestedet, men jeg er
*ikke* stiv i international privatret.

Peeeeeeeter ?

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-02 14:29

"padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er der nogen, der har et bud på værnetinget ? Jeg byder selv på
> Sverige, som efter det oplyste formentlig er aftalestedet, men jeg er
> *ikke* stiv i international privatret.
>
> Peeeeeeeter ?

Fedt af!

Jeg sidder med to sjove sager: Personskadeerstatning og forkyndelse for en
dansker i Danmark i en i tyskland anlagt sag.

Skal vi bytte?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Hansen

Dato : 20-02-02 03:28

> Du skal kunne bevise, at han boede i lejligheden og, at der er
> ubetalte regninger for den periode, hvor han boede der.

Det giver sig selv, husleje, el og vand betaler man pr. md i Sverige,
så der står dato på det hele. Problemet med at bevise at han boet der
er straks værrer, jeg kan nemlig ikke som privat person få det oplyst
via den svenske Folkebogføring. - Der findes dog et antal personer
som ved at han boet i min lejlighed, disse er parat til at vidne hvis
dette bliver aktuelt.

> Dvs. at det helst skal fremgå af folkeregisteret, at han boede i
> lejligheden i omtalte periode og at du *ikke* boede der.

Han har så vidt jeg ved ikke meldt flytning til den Svenske folkebogføring.
Jeg har en kopi af mit Internordiske flyttebevis, hvor der står
udflytningsdato
+ ny adresse i DK. Jeg er blevt ført ind i folkeregisteret ca. 3 dage efter
jeg
kom hjem til DK.

> [...]
>
> Er der nogen, der har et bud på værnetinget ? Jeg byder selv på
> Sverige, som efter det oplyste formentlig er aftalestedet, men jeg er

Dvs at jeg skal kontakte politiet i Sverige, eller??

Tak for hjælpen,
Kristian

Fra : padre

Dato : 20-02-02 08:56

> [...]
> så der står dato på det hele. Problemet med at bevise at han boet der
> er straks værrer, jeg kan nemlig ikke som privat person få det oplyst

Formentlig er det i Sverige som i DK, at hvis man har en retlig
interesse, kan man få oplysningerne. Dvs, at hvis du kan dokumentere,
at der er en sag ved retten og, at du hertil behøver oplysningerne,
kan du få dem.

> Dvs at jeg skal kontakte politiet i Sverige, eller??

Nej, der er tale om en civil sag, ikke en straffesag, medmindre det
kan bevises, at han aldrig havde til hensigt at betale, i hvilket
tilfælde, der kan være tale om bedrageri eller lign.

Du skal snarere tale med en svensk advokat, som kan hjælpe dig.

Men det er nok bedst at starte med at forklare ham, at du vil have
pengene nu og, at såfremt han ikke betaler, vil du lægge sag an.

Padre