Kloning... En spændende detalje...
Fra : Cyril Malka

Dato : 17-02-02 23:43

Hej,

Som nogle af jer måske ved, så forsøger den fransk sekt, Rael, at klone
en baby.

Det er idet jeg lavede research om det, at jeg faldt (uden at slå mig,
dog!) over følgende artikel, som egentligt giver en ny dimension til
kloning.

Kort, for dem, der ikke kan engelsk, så fortælles der at man har nu
klonet en kat. Intet specielt ved det, da videnskabsmændende jo kloner
alt muligt i øjeblikket (bare de ikke kloner min svigermor, så...)

Det pudsige er, at den nye kat, som burde være en nøjagtige kopi af dens
"mor" viser sig *ikke* at være det.

Pels aftegningerne *er* ikke det samme.

Hvilket får os lidt tilbage til tankerne om filmen "Drengene fra Brazil",
hvor der henvises, at det ikke er nok at klone menneske, men man skal
også gentage de nøjagtige livsforløbs oplevelser førend man kan tale om
nøjagtige kopier... Måske vil Hitler være blevet en god dreng, under
andre omstændigheder?

Og i hvert fald, så må det klonede alligevel være et væsen for sig... Og
have en sjæl.

http://www.guardian.co.uk/genes/article/0,2763,650577,00.html

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 6 - Fokus på mormonkirken
http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

Fra : Arcana

Dato : 18-02-02 15:55

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse

> Pels aftegningerne *er* ikke det samme.

Det er vel bare et spørgsmål om at kalibrere lidt hist og pist?

/arcana

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-02-02 16:39

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i news:3c71169b$0$17224
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det er vel bare et spørgsmål om at kalibrere lidt hist og pist?

.... eller også er der ting, der ikke kan kopieres?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-02-02 17:02

> [...]
> andre omstændigheder?
>
> Og i hvert fald, så må det klonede alligevel være et væsen for sig... Og

Godt spørgsmål, Cyril.

Som historiestuderede er jeg blevet kraftigt advaret om den lidt naive
holdning at "historien gentager sig selv", for det kan den jo netop ikke
100%. Det er umuligt.

Historien som sådan er unik og KAN bare ikke fuldt ud gentage sig, selv om
enkelte træk gentager sig.

Og her kan man også komme ind på spændende "kontrafaktuelle"historieteori:
Hvad nu hvis Hitler var blevet optaget på Wiens Kunstakademi? Havde et så
bare været andre, der havde skabt nazismen i en svagt anderledes form, fordi
der allerede var optræk til noget?

Den slags er ikke til at vide. Det kommer også an på om man vægter individet
fremfor baggrunden eller "strømninger i tiden".

Men din diskussion om at inddrage sjælsspørgsmålet er spændende.

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-02-02 19:19

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i

> Godt spørgsmål, Cyril.
> Som historiestuderede er jeg blevet kraftigt advaret om den lidt naive
> holdning at "historien gentager sig selv", for det kan den jo netop
> ikke 100%. Det er umuligt.

Det tror jeg også. Historien kan ikke gentage sig selv, for nogle af
elementerne er forskellige, deriblandt tid-elementet.

> Historien som sådan er unik og KAN bare ikke fuldt ud gentage sig, selv
> om enkelte træk gentager sig.

Ja (det kan man mene af og til... Ligesom visse diskussioner kan give
indtryk af at være gentagelser

> [...]
> på Wiens Kunstakademi? Havde et så bare været andre, der havde skabt
> nazismen i en svagt anderledes form, fordi der allerede var optræk til

Godt spørgsmål... Måske, for der var en strømning i gang, men uden Hitler
var det måske blevet til noget andet?

> Den slags er ikke til at vide. Det kommer også an på om man vægter
> individet fremfor baggrunden eller "strømninger i tiden".
> Men din diskussion om at inddrage sjælsspørgsmålet er spændende.

Tak... For jeg spørger mig selv, at siden det ikke er en helt nøjagtig kopi
alligevel, når det *er* en personlighed for sig, så må der være et sjæl et
sted...

Living in interesting times...

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-02-02 21:18

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> mælte sligt:

>Tak... For jeg spørger mig selv, at siden det ikke er en helt nøjagtig kopi
>alligevel, når det *er* en personlighed for sig, så må der være et sjæl et
>sted...

I kloningsspørgsmålet har jeg svært ved at se, hvorfor nogle folk mener,
at to kloner kan have "samme sjæl". To kloner er i princippet ikke mere
identiske end enæggede tvillinger, og der er vel ingen der ville påstå,
at sådanne ikke har hver deres sjæl? Eller hvad?

Også hos enæggede tvillinger kan man i øvrigt observere små forskelle
som dem, du nævte ved klonerne. F.eks. i hårmønstre eller i fingeraftryk
osv., da disse komplekse systemer påvirkes af små forskelle i den
tidlige fostertilstand, der - efterhånden som fosteret udvikler sig -
resulterer i (relativt) betydelige forskelle på de to individer.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cedant arma togae, concedat laurea laudi!"

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-02-02 14:57

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i

> [...]
> ikke mere identiske end enæggede tvillinger, og der er vel ingen der
> ville påstå, at sådanne ikke har hver deres sjæl? Eller hvad?

Jo de er. For enægget tvillinger er to forskellige sædceller, hvori kloning
er en genetisk identisk kopi af originalen (eller burde være det)

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 7 - Tvang i Scientologi - Ensretning hos mormoner
http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-02-02 16:06

On 20 Feb 2002 13:57:06 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

>Jo de er. For enægget tvillinger er to forskellige sædceller, hvori kloning
>er en genetisk identisk kopi af originalen (eller burde være det)

Sludder - der går kun en sædcelle og et æg til to enæggede tvillinger.

Lars Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-02 16:30

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> writes:

> Jo de er. For enægget tvillinger er to forskellige sædceller,

Nej.

Enæggede tvillinger opstår, når en sædcelle befrugter en ægcelle og
det ultraunge foster deler sig i to. Typisk meget tidligt i forløbet.

Enæggede tvillinger er genetisk identiske.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-02-02 18:40

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev i

> Nej.
> Enæggede tvillinger opstår, når en sædcelle befrugter en ægcelle og
> det ultraunge foster deler sig i to. Typisk meget tidligt i forløbet.
> Enæggede tvillinger er genetisk identiske.

OK. Så det er en slags kloning egentligt?

--

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-02 18:57

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> writes:

> OK. Så det er en slags kloning egentligt?

Det kommer an på din definition af kloning. "Vi andre" bruger normalt
kun kloning om genetiske kopier af individer over fosterstadiet skabt
ved teknologisk mellemkomst.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I Århus putter de brun sovs på bøfsandwich!
The RockBear. ((^)) Jeg har selv oplevet det, og det fik mig næsten til

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-02-02 20:20

> Det kommer an på din definition af kloning. "Vi andre" bruger normalt
> kun kloning om genetiske kopier af individer over fosterstadiet skabt
> ved teknologisk mellemkomst.

Se, jeg har ikke nogen definition af kloning andet end det, den er.

Derfor min "en slags" i sætningen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-02-02 17:04

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> mælte sligt:

>Jo de er. For enægget tvillinger er to forskellige sædceller, hvori kloning
>er en genetisk identisk kopi af originalen (eller burde være det)

Hmm.... nej. Enæggede tvillinger har samme arvemasse, ganske som med
enæggede tvillinger.

Fra Encyclopædia Britannica:

[citat]
The two major types of twins are identical twins and fraternal twins.
Identical twins are two individuals that have developed from a single
egg fertilized by a single sperm. This fertilized egg is called a
zygote. At a relatively early stage in its growth, the zygote splits
into two separate cell masses which go on to become embryos; these
embryos are genetically identical to each other and are always of the
same sex. Three-fourths of such embryo pairs share a common placenta.
Since they both developed from a single zygote, such twins are called
monozygotic (MZ) twins. A zygote's atypical separation into two
independent embryonic structures can occur at any of several growth
stages. Its incomplete or late division into two cell masses results in
conjoined twins , formerly known as Siamese twins. MZ twins usually show
a striking physical resemblance to one another. It should be noted that
even though hereditary characteristics such as eye colour and hair
colour and texture are the same in MZ twins, these traits as well as the
majority of physical characteristics may be modified during embryonic
development. Identical twins may therefore not truly be “identical”; the
correspondence between such twins is closer to what would be expected
between the right and left sides of a single individual, which vary
slightly from one another.
[citat slut]

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I morgen skal jeg forelæse om Noas drukkenskab.
Derfor vil jeg i aften drikke så meget,

Fra : Sille Jensen

Dato : 18-02-02 21:54

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote in message news:<Xns91B8F1691CE8cyrilmalka@193.252.19.141>...

> Det pudsige er, at den nye kat, som burde være en nøjagtige kopi af dens
> "mor" viser sig *ikke* at være det.
>
> Pels aftegningerne *er* ikke det samme.

Hmm ja jeg undrede mig også da jeg hørte det ... der var også noget
snak, efter fåret Dolly blev klonet, om at der ikke var tale om en
ægte klon - hvilket dog blev afvist af videnskabsmændene

Men det kunne vel sagtens tænkes, at katten ikke er en ægte klon ...
de har problemer med at undgå at der kommer fremmed genetisk materiale
med (hvorfor ved jeg ikke), så det er vel kravet om præstationer som
får videnskabsmænd til at lancere et fremskridt, også selvom der ikke
er hold i det ... på samme måde som da USA for en generation siden
blev tvunget til at bluffe en månelanding, for at berolige folket med,
at de var langt foran russerne :)

MVH Sille

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-02-02 22:18

sille@jensen.sh (Sille Jensen) mælte sligt:

>... på samme måde som da USA for en generation siden
>blev tvunget til at bluffe en månelanding, for at berolige folket med,
>at de var langt foran russerne :)

Troll!

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Gud, som troner fra Fortids Dage, vil høre og ydmyge dem - Sela. Thi der
er ingen Forandring hos dem, og de frygter ikke for Gud. På Venner lagde

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-02-02 16:30

> Troll!

Hvordan det? Er vedkommende en troll?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-02-02 19:58

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> mælte sligt:

>Hvordan det? Er vedkommende en troll?

Ja, (denne del af) indlægget er i hvert fald meget troll-agtig, i min
ydmyge mening.

[Fra The Internet Jargon File:
<http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/troll.html>]

troll

1. v.,n. [From the Usenet group alt.folklore.urban] To utter a posting
on Usenet designed to attract predictable responses or flames; or, the
post itself. Derives from the phrase "trolling for newbies" which in
turn comes from mainstream "trolling", a style of fishing in which one
trails bait through a likely spot hoping for a bite. The
well-constructed troll is a post that induces lots of newbies and
flamers to make themselves look even more clueless than they already do,
while subtly conveying to the more savvy and experienced that it is in
fact a deliberate troll. If you don't fall for the joke, you get to be
in on it. See also YHBT. [...]

The use of `troll' in either sense is a live metaphor that readily
produces elaborations and combining forms. For example, one not
infrequently sees the warning "Do not feed the troll" as part of a
followup to troll postings.
[citat slut]

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-02-02 14:58

> Ja, (denne del af) indlægget er i hvert fald meget troll-agtig, i min
> ydmyge mening.

Mnjah... Det er måske lidt tidligt med dæmoniseringen...

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-02-02 16:57

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> mælte sligt:

>Mnjah... Det er måske lidt tidligt med dæmoniseringen...

Det er ikke et spørgsmål om dæmonisering. Blot en påpegelse af, at denne
løst vedhæftede sætning i indlægget helt oplagt var en indbydelse til
forargede flames og lign.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Skal Eva have laks?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-02-02 17:08

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en

> Skal Eva have laks?

Tal ud nu, undulat!

Dikte

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-02-02 18:43

> [...]

> Det er ikke et spørgsmål om dæmonisering. Blot en påpegelse af, at denne
> løst vedhæftede sætning i indlægget helt oplagt var en indbydelse til

Så er der mange her, der kunne få betegneslen "Troll"...

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-02-02 16:33

sille@jensen.sh (Sille Jensen) skrev i

> [...]
> ægte klon - hvilket dog blev afvist af videnskabsmændene
> Men det kunne vel sagtens tænkes, at katten ikke er en ægte klon ...

Hmm... Eller også at nogle ting ikke lader sig genetisk styre?

> [...]
> med (hvorfor ved jeg ikke), så det er vel kravet om præstationer som
> får videnskabsmænd til at lancere et fremskridt, også selvom der ikke

Der er afgjort en pres, ja.

>... på samme måde som da USA for en generation siden
> blev tvunget til at bluffe en månelanding, for at berolige folket med,
> at de var langt foran russerne :)

Den er jeg til gengæld ikke så sikker på er korrekt