Timer spørgsmål
Fra : L. Hansen

Dato : 25-01-01 11:21

Hej

Jeg bruger VB5 Enterprise på Win9x.
Jeg er blevet lidt i tvivl om hvordan Timer-funktionerne virker i følgende:

(Form Load)
For Index1 = 1 to 25
Timer1(Index1).Enabled = True
Timer1(Index1).Interval = 10000
Next

Timer21.Enabled = True
Timer21.Interval = 10000

Timer2.Enabled = True
Timer2.Interval = 60000
(Form Load - slut)

Timer1_Timer(Index3 As Integer)
Funktion A
Funktion B
Funktion C
End

Timer21_Timer
Funktion D
Funktion E
End

Timer2_Timer
Funktion F
Funktion G
Funktion H
Funktion I
Funktion J
End

Mit enkle spørgsmål er:

Når en af ovennævnte Timere kaldes, gør den så alle sine funktionskald
færdige ?
Selvom betingelsen for at en af de øvrige Timere fakstisk skal startes.

På forhånd tak.
Mvh, L. Hansen
webmaster@dancar.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-01-01 12:59

L. Hansen skrev:
> Jeg er blevet lidt i tvivl om hvordan Timer-funktionerne virker i
følgende:

Timer-events bliver først udført, når der ikke er andet at lave.

Med andre ord, vil følgende kode effektivt forhindre ethvert timer-event
(eller andre events for den sags skyld) i at blive udført:

Loop
Until False

Hvorimod følgende kode lader diverse events blive udført:

Loop
DoDvents
Until False

-------
Tomas

Fra : L. Hansen

Dato : 25-01-01 13:27

Hej

Tak for dit hurtige svar.

Hvis jeg nu vender mit spørgsmål:
Hvordan kan jeg sikre mig at Timer2_Timer får "lov" til at udføre sin kode
færdig ????

Med venlig hilsen
LH
webmaster@dancar.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-01-01 22:16

L. Hansen skrev:
> Hvordan kan jeg sikre mig at Timer2_Timer får "lov" til at udføre sin kode
> færdig ????

Ved ikke at bruge DoEvents!

Hvis du ikke gør brug af DoEvents (eller af anden kode, som gør brug af
DoEvents), vil en timer-event-procedure altid blive kørt færdig inden en ny
timer-event-procedure vil kunne starte.

Hvis dine timer-event-procedurer kører i for lang tid, så der kommer flere
(andre) timer-events undervejs, risikerer du at miste timer-events (dvs. at
de aldrig bliver udført).

-------
Tomas

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 31-01-01 14:36

> [...]
> (andre) timer-events undervejs, risikerer du at miste timer-events (dvs.
Medmindre man begiver sig ind på tidstro programmering. Her kan man benytte
nogle flag til at markere netop sådanne hændelser. Hvis det har interesse,
skal jeg prøve at finde mine gamle skoleopgaver frem?

Stefan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 31-01-01 22:37

Stefan Kristensen skrev:
> Medmindre man begiver sig ind på tidstro programmering. Her kan man
benytte
> nogle flag til at markere netop sådanne hændelser.

Mig bekendt er da ikke nogen flag i VB6's timere, som kan sikre at alle
events bliver udført - forsinket eller ej.

> Hvis det har interesse, skal jeg prøve at finde mine gamle skoleopgaver
frem?

Tja... Sådan rent teoretisk, ja.
Men ærlig talt så vil jeg hellere vide hvordan det hele virker i VB.NET -
tiden for frigivelsen nærmer sig... (til "sommer"), og jeg er gået i gang
med at se på beta'en.

-------
Tomas