skov/fjell jagt i Sverige
Fra : Knud Uhre Vestergaar~

Dato : 17-02-02 21:28

Min kone`s søter+familie har købt en ødegård i Sverige.(flyttet dertil 2001)
Med til gården hører ca. 100 ha. jord/skov/fjell. Jeg har fået den ære at få
lov til at gå på jagt der, men da det ligger ved Arvika, og jeg bor i
Esbjerg, vil det selvfølgelig blive sjælent at jeg får tid til det.
Min svigerinde`s mand,nævnte at han gerne vil leje det ud, og bad mig
undersøge sagen. Er der nogen i denne NG. som har erfaring med jagt i
Sverige m.h.t. indførsel af våben/ammunition etc. Ligeledes jagttider etc.
Venter spændt på et svar

Fra : Carlo Gabelgaard

Dato : 18-02-02 16:04

"Knud Uhre Vestergaard" <uhre@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> undersøge sagen. Er der nogen i denne NG. som har erfaring med jagt i
> Sverige m.h.t. indførsel af våben/ammunition etc. Ligeledes jagttider etc.

Her ere der en link til det svenske jæger forbund, der vil du kunne finde en
del af svarende
http://www.jagareforbundet.se/

Her er et uddrag af en artikel ang. våben/ammunition !
Sveriges indtræden i Schengen-samarbejdet får ingen praktisk betydning for
danske jægere. Det oplyser man på Tullverket/Skåneregionen i Helsingborg i
anledning af rygter i jægerkredse affødt af en artikel i Svenska
Jägareförbundets blad, Svensk Jakt - Nyhedet, som skrev, at nu skal
udenlandske jægere have papirerne i orden flere dage, før de krydser
grænsen. Det er ikke tilfældet - for danske jægere! - Der er ikke kommet nye
regler, og vi ved ikke af, at der skulle være nye regler på vej, lyder
svaret på Tullverket i Helsingborg til bekymrede danske jægere. Derfor:
Danske jægere på vej til for eksempel bukkejagt i august skal blot gøre,
hvad de har skullet nu i snart mange år: Ved passage af grænsen holde ind
hos toldvæsnet, udfylde blanketten "Deklaration för skjutvapen och
ammunition", som forefindes på stedet, vise våben og våbenpas, få stemplet
papirerne, og modtage en kopi, som skal afleveres til toldvæsnet ved
udkørsel af landet.

Rygterne om, at nu skal der penge på bordet for en våbendeklaration, er også
forkerte. Myndighederne hinsidan opkræver generelt betaling for
indførselstilladelsen, men dette gælder fortsat ikke for borgere i Danmark,
Norge, Finland og Island!

Noget andet er, at man ikke kan være sikker på, at toldstedet er åbent, hvis
man passerer grænsen midt om natten. Det kan derfor lønne sig enten at ringe
og sikre sig, at man kan få papirerne stemplet, når man krydser grænsen,
eller gøre dette i dagtimerne, hvor toldkontoret normalt er bemandet!
Tullverket/Skåneregionen har telefon: 0046 4219 8600 (åbent i normal
kontortid). Efter kontortid oplyser en telefonsvarer nummeret på en
døgnbemandet vagttelefon.

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Holstebro