priselasticiteter
Fra : the twinkie

Dato : 17-02-02 20:07

a) The marketing manager believes that middle-of-the-range mountain
bikes have a price elasticity of 1.4. What are the effects on revenue and
quantity sold if prices are raised by 10 %?

Øhmm - et rookie spg, - men er svaret -7,14% ?! , - under forudsætningen;
total revanue = P*Q

x-sendt til dk.videnskab

--
/The Twinkie

.....calvo turpius est nihil compto

Fra : Topper

Dato : 19-02-02 22:56

"the twinkie" <the@twinkie.com> wrote in message
> a) The marketing manager believes that middle-of-the-range mountain
> bikes have a price elasticity of 1.4. What are the effects on revenue and
> quantity sold if prices are raised by 10 %?

Jeg vil mene, at effekten er -13,2% på efterspørgslen og -4,5% på
omsætningen. Da vi har konstant priselasticitet findes at efterspørgslen er

1% prisforhøjelse: (1-0,014)= 0,986
2% prisforhøjelse: 0,014*0,986= 0,972
3% prisforhøjelse: 0,014*0,972= 0,958
10% prisforhøjelse: 0,014*0,881=0,868

Altså er den nye efterspørgsel er 86,8% af den gamle, og at faldet er
(1-0,868)*100%=13,2%.

Den nye pris er 110% af den gamle og dermed bliver den nye omsætning

(1,10*0,868)*100%=95,5 %

af den gamle, hvilket svarer til et fald i omsætnngen på 4,5%.

Begge størrelser kan approxmeres, således at omsætningsfaldet er ca.
(1-(1-0,014*10)*1,10)*100%= 5,4%, selvom denne metode indbærer en vis fejl.

Fra : the twinkie

Dato : 20-02-02 15:34

> Jeg vil mene, at effekten er -13,2% på efterspørgslen og -4,5% på
> omsætningen. Da vi har konstant priselasticitet findes at efterspørgslen
> [...]

(KLIP)

> [...]
>
> Begge størrelser kan approxmeres, således at omsætningsfaldet er ca.
> (1-(1-0,014*10)*1,10)*100%= 5,4%, selvom denne metode indbærer en vis

Hej, - jeg gjorde som flg;

TR = Q*P

Elasticiteten er 1.4 og prisændringen er10, - Q bliver ændret med 1.4*10
= -14% => 0.86Q * 1.1P = 0.946 TR.

TR = -5,4%

Venligst
/The Twinkie