Gardencomposer og Landdesigner - fordele o~
Fra : Marianne

Dato : 17-02-02 19:00

Hej

Nu har jeg studeret tidligere tråde, programhjemmesider og anmeldelser (og
priser), men vil gerne høre fra jer, der HAR købt og brugt et af disse
programmer:

- er det godt for en have-newbee til at planlægge en have med - når man
altså ikke ved så fandens meget, men har viljen !?
- kan de fx fortælle, hvilke planter der er velegnede i skygge og på lerjord
?
- kan de hjælpe til at sikre, man får et nogenlunde jævn blomsterflor hele
sæsonen ?

Jeg synes umiddelbart Landdesigner lyder godt, men det koster mere end
Gardencomposer. Om ikke nogen herregård ...

Tak for hjælpen

mvh

Marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-02-02 19:09

On Sun, 17 Feb 2002 19:00:08 +0100, "Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>?
>- kan de hjælpe til at sikre, man får et nogenlunde jævn blomsterflor hele

Jeg må med det samme tilstå at jeg ikke ved om de programmer kan
ovenstående.

Men - hvis de kan, så er det altså amerikanske programmer (går jeg ud
fra GardenComposer også er, jeg kender det ikke), så de planter de vil
foreslå er ikke nødvendigvis nogen som kan fåes her i landet.
Især når det gælder sortsnavne er man på herrens mark, den samme sort
kan nemlig godt hedde noget andet i udlandet end den hedder i danmark

Så selv om programmet måske kommer med en masse gode forslag, så
risikerer man alligevel at skulle igennem en masse bytten om til noget
tilsvarende.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marianne

Dato : 17-02-02 21:52

> [...]
>

> Så selv om programmet måske kommer med en masse gode forslag, så
> risikerer man alligevel at skulle igennem en masse bytten om til noget

Yrk!

Mener du, at det så faktisk ikke duer til noget ? Jeg har - endda inspireret
af din side - fået fat i et katalog fra Thompson & Morgan, og tænker at
bestille herfra (min have er ikke _så_ stor, så den helt store mangfoldighed
bliver der heller ikke tale om). Da jeg alligevel ikke bor i nærheden af
nogle planteskoler, og heller ikke har bil, kan jeg IMO lige så godt
bestille fra UK som fra et dansk foretagende. Så er problemet vel mindre -
eller ?

Kan du anbefale noget andet programmel ? Man KUNNE jo også forestille sig,
at låne en bog på biblioteket! Men det har jeg gjort for år tilbage, og
faktisk var resultatet det samme. En masse gode ideer, men se om jeg kunne
købe bare 1/10 af planterne på den nærmeste planteskole. Såmænd heller ikke
hos den en tand længere borte.

Råd modtages meget gerne!

mvh
Marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-02-02 22:20

On Sun, 17 Feb 2002 21:52:02 +0100, "Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote:

>Yrk!
>
>Mener du, at det så faktisk ikke duer til noget ?

Nej, bestemt ikke! Men jeg fik lidt fornemmelsen af at du var ude efter
noget som kunne spytte en planteliste ud som du så slavisk kunne følge.

Man kan faktisk altid finde noget som ligner ret meget, nogle folk vil
bare _kun_ have det de har bestemt sig for. Og sidder man nu hjemme og
beslutter sig for en flot gul plante, som de ikke lige har på
planteskolen, men de i stedet har en som er lidt lysere eller mørkere,
10 cm højere eller lavere.. For nogle folk kan det ødelægge alt. Og det
er da bestemt irriterende, men slet ikke uoverkommeligt.

Jeg ville bare lige nævne det

> [...]
>nogle planteskoler, og heller ikke har bil, kan jeg IMO lige så godt
>bestille fra UK som fra et dansk foretagende. Så er problemet vel mindre -

Problemet er ikke så stort når det er frø... Planter, det kan det nok
ikke betale sig at handle i england, med mindre det er nogle meget
specielle. Så skulle du måske hellere kigge forbi
http://www.lund-hede.dk/ - de sælger planter pr. postordre og de har
gode informationern om planterne på deres hjemmeside.

> [...]
>købe bare 1/10 af planterne på den nærmeste planteskole. Såmænd heller ikke

Så skulle du hellere kigge forbi nærmeste planteskole, de har tit et
katalog over planter som de deler ud af. De har gode billeder og en
lille beskrivelse og de fleste planter i disse kataloger har de selv på
lager - ellers kan de anbefale noget tilsvarende. Disse kataloger er
udemærkede hvis man leder efter planter til bestemte forhold, sol,
skygge, tør/våd jord osv.

>Råd modtages meget gerne!

Det bedste råd er, og det er ligegodt om man sidder med et
computerprogram eller en lap papir, at tænke i former til at starte med.
Former på bedene, former på planterne, måske også lidt på farverne.
Når så man ved at der skal altså bruges nogle træer som bliver ca. så
store, og en bund af noget buskværk i ca. den størrelse og gerne i den
farve, så kan man gå ud og se hvad man kan få. Spørge andre om hvad de
kan foreslå i de størrelser og til den jordtype osv.

Samme stemning og form på en have kan jo sagtens opnås med forskellige
planter...

Mht. programmer så kender jeg en som sidder og laver havetegniner i
AutoCAD. Han har investeret i en tommetyk bog og han kan vist
efterhånden, efter 2 vintres træning, få en rimelig plan ud af det....
Men på mig virker det som en smule overdrevet...

http://www.gartneriet.dk