Ødelagt gevind
Fra : OK

Dato : 17-02-02 17:51

Hvad gør man ved et ødelagt gevind i et alu-topstykke?

Fra : Jesper Ankersen

Dato : 17-02-02 18:28

Man går til en cylinder mand , og får sat et nyt i af stål, Jeg tror det
hedder et helicoil gevind.
Ikke noget større problem

--
Jesper Ankersen
Dynomet Sales A/S

Fra : Jesper Tauning

Dato : 17-02-02 18:42

Man indsætter en Heli-coil !

http://www.helicoil.com/products/helicoil.html

/ Jesper
CBR 900 RR Fireblade.

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 17-02-02 18:49

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør man ved et ødelagt gevind i et alu-topstykke?

Hvis der er plads.. Så borer man det ud! laver en gevindbøsning og skruer
denne i! Ellers må man i gang med noget sjusk... (Og det kan ikke anbefales
i et alu-topstykke!)
Det er lykkedes før!
Vh. Rasmus Sørensen
GS500E '99

Fra : Lars Bo Johansen

Dato : 17-02-02 18:52

Helicoil er løsningen.
En simpel opboring med et lidt større gevind,og i med helicoil'en,og du har
samme gevind som før.

--
Lars Bo Johansen
Jernbanegade 8a

Fra : Jens Jessen

Dato : 17-02-02 19:29

Der er også et alternativ til Helicoil som hedder Time Sert gevindbøsninger
der forhandles af værktøjsformaet Würtz.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Armand

Dato : 18-02-02 00:34

Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
> Der er også et alternativ til Helicoil som hedder Time Sert
gevindbøsninger
> der forhandles af værktøjsformaet Würtz.

Der findes indtil flere gevind-reperatur -systemer, og selv om Heli-Coil
ikke er min kop te, så er dennes force at den kræver et minimum af gods
omkring de skadede gevindhul!
"Keen-Serts", som man bruger på en af mine tidligere arbejdspladser,
kræver til forskel at man borer et 12,5 mm hul og skærer et M14 gevind
(=14 mm hvor "rynkerne" er dybest) for at renovere et M10 gevind!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 18-02-02 08:22

> [...]
> kræver til forskel at man borer et 12,5 mm hul og skærer et M14 gevind
> (=14 mm hvor "rynkerne" er dybest) for at renovere et M10 gevind!

Jeg bruger altid timeserts

og skal man reparere et M10 gevind skæres der et M11 med samme stigning. så
kravet til ekstra gods er 1,25mm i diameter i dette tilfælde, eller der
samme som heli coils. fordelen ved timeserts er at der er en bøsning, og at
denne bøsning ved monteringen presses ud i materialet og dermed sidde
pokkers godt fast. Og alle gevind jeg har reppet (og det er mange
efterhånden) de holder endnu.

Eneste problem er prisen på det værktøj man skal købe, det koster 400kr /
gevindstørrelse så vidt jeg husker.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : kubikH

Dato : 17-02-02 21:07

Får sat en "Helicoil" indsats i !!!
Niels

Fra : Henry

Dato : 17-02-02 21:23

> Hvad gør man ved et ødelagt gevind i et alu-topstykke?

Som det er blevet nævt brug helicoil eller noget lignende men få en der ved
hvad laver til at gøre det for dig, glipper det også så begynder det nemlig
at blive lidt svært.

Husk at bruge momentnøgle i fremtiden www.louis.de sælger nogle
fremragende nøgler til fornuftig pris

mvh
Henry

Fra : OK

Dato : 17-02-02 21:43

> Husk at bruge momentnøgle i fremtiden www.louis.de sælger nogle
> fremragende nøgler til fornuftig pris
>

> mvh
> Henry

Tak for alle svarene - det ser ud til at ende med heli-coils.
M.h.t. momenttilspænding: gevindene gik til under udskruning af boltene.
Alu'en sad på gevindet af boltene da de kom ud. Under forsøg på tilspænding
blev boltene drejet over allerede inden det foreskrevne moment blev nået
(jeg har to udmærkede momentnøgler).

mvh Ole

Fra : Henry

Dato : 18-02-02 08:12

> [...]
tilspænding
> blev boltene drejet over allerede inden det foreskrevne moment blev nået

Øv, surt show!

mvh
Henry

Fra : Mads Lund

Dato : 18-02-02 08:33

> tilspænding
>
> Øv, surt show!

Kende problem fra lejebukkene til knastakslerne på GS750 motoren.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 18-02-02 21:44

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør man ved et ødelagt gevind i et alu-topstykke?

Når alt andet glipper og Helicoils og/eller Time-Serts ikke kan holde så kan
du prøve "Aluminiumslodning".
Det findes i to varianter, der hedder hhv. "ALUMIWELD" og "LUMIWELD".
Alt du behøver er en alm. Propangasbrænder og en aluminiumsloddetråd fra et
af de to produkter. Hullet fyldes så op med nyt aluminium og bagefter skal
der bores et nyt hul og skæres nyt gevind.
Har selv prøvet produktet LUMIWELD på en 3 mm tynd aluminiumsplade, med flot
resultat.
Ifølge fabrikanternes egne produktlovprisninger skulle det nye gevind være
stærkere end det oprindelige.
Jeg købte ½ meter "loddetråd" på City 2 stumpemarked i efteråret 2001, for
200,- kr.

Læs iøvrigt mere om de to produkter på web-siderne:
http://www.virtual-adnet.com/alumiweld/ og
http://web006.pavilion.net/nickfull/welding.htm

Mvh
Jørgen Gerdorf