Tolkning af validator output
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-02 15:55

Jeg sidder og leger med en side der giver en million fejl under
CSS-validering. De samme fejl nbiliuver dog gentaget i det uendelige
og det er altså svært at overskue. Men lad os tage een ting ad gangen.

Jeg har følgende:

<STYLE type="text/css">
body {
   width: 100%;
   height: 100%;
   background: url("bgr.jpg") repeat;
o.s.v.

Jeg får de samme tre fejl uanset hvad jeg forsøger at rette:

1. Warning: HTML tags should not be in a Cascading Style Sheet.

2. Error: Selectors must begin with a character in the range A-Z, a-z,
Unicode characters 161-255, or an escaped Unicode character as a
numeric code.

3. Error: Selectors may contain only the characters A-Z, a-z, 0-9,
Unicode 161-255, hyphens, or escaped Unicode characters as numeric
codes.

For mig er det rent volapyk.

Se siden på http://www.towle.dk/dummy-2.html

Den vises udmærket i min IE6, men med så mange validatorfejl, tør jeg
jo ikke lukke den ud i virkeligheden.

Jeg har mange andre spørgsmål og problemer med denne side, f.eks.
hvordan jeg slipper af med scrollbaren i højre side af "hele siden",
men det venter vi lige med

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 17-02-02 16:27

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg får de samme tre fejl uanset hvad jeg forsøger at rette:

Jeg fandt foelgende ved hurtigt at øje dit stylesheet igennem:

1) Du skriver:

scrollbar-face-color

Scrollbar effekterne er ikke en del af W3C standarden (endnu?). Derfor
vil validatoren brokke sig over dem.

2) Du skriver:

div#centrerettabel {...}

Dette er ikke noedvendigt idet ID er unik og kun maa forekomme et sted
i HTML koden. Skriv istedet blot:

#centrerettabel {...}

3) Du starter din CSS med <STYLE type="text/css"> og slutter med
bogstaver. Det er god kodestil at skrive alle sine elementer med smaa
bogstaver (lower case). Altsaa <body> istedet for <BODY>.

4) Jeg ved ikke om dine mange kommentarer i koden (/* og */) kan
forvirre validatoren? Har du proevet at fjerne dem?

De bedste hilsener
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-02 16:45

On Sun, 17 Feb 2002 15:26, Jonas Astrup - html.dk wrote:

>Scrollbar effekterne er ikke en del af W3C standarden (endnu?). Derfor
>vil validatoren brokke sig over dem.

Jeg vil overveje at fjerne dem, men browsere der ikke understøtter
det, ignorerer det vel bare?

>div#centrerettabel {...}
>
>Dette er ikke noedvendigt idet ID er unik og kun maa forekomme et sted
>i HTML koden. Skriv istedet blot:
>
>#centrerettabel {...}

OK, det er væk nu.

>3) Du starter din CSS med <STYLE type="text/css"> og slutter med
>bogstaver. Det er god kodestil at skrive alle sine elementer med smaa
>bogstaver (lower case). Altsaa <body> istedet for <BODY>.

Nu er alle tags konverteret til små bogstaver.

>4) Jeg ved ikke om dine mange kommentarer i koden (/* og */) kan
>forvirre validatoren? Har du proevet at fjerne dem?

De er hermed fjernet.

Der gør overhovedet ikke nogen forskel i valideringen

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rune Glerup

Dato : 17-02-02 17:14

Jonas Astrup - html.dk skrev:

> 2) Du skriver:
> div#centrerettabel {...}
> [...] Skriv istedet blot:
> #centrerettabel {...}

Begge dele er valid CSS. Nu må du ikke forvirre.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Vi troede, det var den personlige computer der havde magien."

Fra : Rune Glerup

Dato : 17-02-02 17:27

Kurt Hansen skrev:

> Jeg sidder og leger med en side der giver en million fejl under
> CSS-validering. De samme fejl nbiliuver dog gentaget i det uendelige
> og det er altså svært at overskue.

Jeg har kørt siden igennem <http://jigsaw.w3.org/validator/>. De eneste
fejl, den fandt, var dine scrollbar-koder. Disse er ikke valid CSS. Du
kan beskytte andre browsere fra CSS specielt til IE på ved at pakke det
ind i en særlig kommentar i din HTML:

<!--[if IE]>

/* kode til IE */

<![endif]-->

> Jeg har mange andre spørgsmål og problemer med denne side, f.eks.
> hvordan jeg slipper af med scrollbaren i højre side af "hele siden",
> men det venter vi lige med

Jeg ville tro, at man kunne lave noget i stil med:

html,body {
overflow : hidden;
}

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-02 17:43

On Sun, 17 Feb 2002 17:26:49 +0100, Rune Glerup wrote:

> [...]
>fejl, den fandt, var dine scrollbar-koder. Disse er ikke valid CSS. Du
>kan beskytte andre browsere fra CSS specielt til IE på ved at pakke det

Hmmm, efter mange klik fandt jeg frem til:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html.en

Den validator der giver mig alle problemerne er:
http://htmlhelp.inet.tele.dk/tools/csscheck/

Men det skal jeg måske bare ignorere og så bruge w3org's?

>Jeg ville tro, at man kunne lave noget i stil med:

>html,body {
> overflow : hidden;
>}

Det virker

Well, så kan jeg vel gå ud fra, at siden vises OK i de fleste nyere
browsere? Jeg har p.t. ikke installeret andre end min IE6 p.g.a.
pladsmangel på harddisken

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rune Glerup

Dato : 17-02-02 18:15

Kurt Hansen skrev:

> Hmmm, efter mange klik fandt jeg frem til:
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html.en

Det er ret pinligt, men IE kløjes i HTTP/1.1. Du skulle prøve Opera:
<http://www.opera.com/>.

> Den validator der giver mig alle problemerne er:
> http://htmlhelp.inet.tele.dk/tools/csscheck/
>
> Men det skal jeg måske bare ignorere og så bruge w3org's?

Det er ikke fordi der er mange fejl i din kode, men WDGs validator
forventer et rent stylesheet og bliver derfor kvalt i al HTML'en. Hvis du
nu kopierede din CSS over i tekstboksen og checkede det eller flyttede
det til en seperat fil, ville du opdage, at responsen stort set er den
samme fra de 2 validatorer.

> Well, så kan jeg vel gå ud fra, at siden vises OK i de fleste nyere
> browsere? Jeg har p.t. ikke installeret andre end min IE6 p.g.a.
> pladsmangel på harddisken

Opera understøtter ikke scroll-bars på containere; hvis du vil have
Opera-brugerne med, er du nødt til at bruge en iframe.