Ang. "Luksusforsikringer".
Fra : sBL [TV Basher]

Dato : 17-02-02 14:39

Jeg ved ikke om det har være vendt her i gruppen før, jeg er først lige
kommet til.
Sagen er at jeg for ca. 4år siden købte en PC hos en radio/tv kæde. Da det
var første gang jeg skulle købe
computer, var det ikke specielt svært for ekspedienten at overbevise mig om
at jeg skulle have en såkaldt "Luksusforsikring".

Jeg må indrømme at jeg har fortrudt det et par gange siden, indtil for 2
dage siden hvor der rent faktisk skete et uheld.

Jeg havde været ved at skifte netkort i min computer, kabinettet var taget
af. Som enhver anden computerafhængig havde jeg en halvanden liters cola
stående på bordet. Skæbnen ville så at den væltede ned i min PC som nu ikke
fungerer længere.

Min luksusforsikring skulle så faktisk dække dette, men jeg ville høre om
der er andre herinde der har haft gode/dårlige erfaringer med forsikringer
af samme slags? , Jeg kan heller ikke finde de komplette betingelser nogen
steder, men i den folder jeg fik med står der som et eksempel at et
hændeligt uheld kunne være "..at spilde kaffe i computeren".

Jeg synes at have hørt om en del problemer med disse forsikringer, jeg vil
bare gerne høre om der er noget jeg skal forberede mig specielt på før jeg
snakker med forretningen?.... Det *var* et hændeligt uheld, men jeg vil da
være ked af ikke at kunne få erstatning pga. at jeg evt. formulerer
hændelsen forkert.

På forhånd tak.

Simon

Fra : Moller

Dato : 17-02-02 15:00

> computer, var det ikke specielt svært for ekspedienten at overbevise mig
om
> at jeg skulle have en såkaldt "Luksusforsikring".

Uha, nyt navn :) i super radio havde de 2 forskellige med hver deres
måde at dække på, de heder superforsikringer :)

> Jeg må indrømme at jeg har fortrudt det et par gange siden, indtil for 2
> dage siden hvor der rent faktisk skete et uheld.

Hvis du har en af de goe, så er de 500-1000Kr. godt givet ud.

> [...]
> steder, men i den folder jeg fik med står der som et eksempel at et
> hændeligt uheld kunne være "..at spilde kaffe i computeren".

Mit TV brændte af efter 4 år, og 10 mdr. , pga. hjemmebygget Scarts
stik, men det siger vi ikke noget om, det blev konstateret totalt skadet, og
jeg kunne vælge et TV for samme pris jeg gav dengang, eller give det ekstra
til et støre som jeg så gjorde :) så nu har jeg et 28" i stedet for et 21"
.... ud over dette fik jeg 1 års garanti + tilbud om at tegne endnu en 4 års
Super forsikring, som jeg så gjorde. så alt i alt, for sølle 1000Kr. har jeg
haft ca. 10 års garanti på mit TV :)

> [...]
da
> være ked af ikke at kunne få erstatning pga. at jeg evt. formulerer

Problemerne opstår, når man glemmer at læse tingende med småt...
eftersom for hver foretning, er der næsten en forskellig forsikring... så
husk endelig at spørge ekspedienten, hvor de ting han lover står skrevet i
den, og derved peger det ud for dig når du køber.

VH
Lars Molnit

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 17-02-02 17:48

[KLIP]
> et hændeligt uheld kunne være "..at spilde kaffe i computeren".
[KLIP]
> Det *var* et hændeligt uheld, men jeg vil da

Så er det ihvertfald en underlig definition de/du laver af hændelig, for
almindeligvis er det bestemt ikke et hændeligt uheld at spilde kaffe i
computeren, og afhængig af, hvor colaen stod i forhold til din computer er
det heller ikke helt åbenbart indlysende, at der ikke er tale om
uagtsomhed...

MVH
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-02 19:50

Rasmus Mandøe Jensen skrev:

> Så er det ihvertfald en underlig definition de/du laver af hændelig, ...

Nogle af disse forsikringer er ekstremt tolerante over for hvad
slags uheld det drejer sig om. Så kan man jo fundere over hvorfor
det kan betale sig at sælge dem ...

--
Bertel

Fra : Lars

Dato : 17-02-02 20:25

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Nogle af disse forsikringer er ekstremt
> tolerante over for hvad slags uheld det drejer
> sig om.

Det er lidt forskelligt. Forsikringerne findes ofte i to varianter, en lille
og en stor. Den store dækker stort set alt der ikke er dækket af anden
forsikring i husstanden, incl. mere perifære ting som fuld dækning ved uheld
under udlån og når man glemmer udstyret på offentligt sted f.eks. i en taxa
(ganske rare ting ved f.eks. et dyrt videokamera).

Men de fleste forsikringer der er i omløb er vist af den lille type.

> Så kan man jo fundere over hvorfor det kan
> betale sig at sælge dem ...

Uden at fundere ret længe: De sælger mange af dem i forhold til
erstatningerne. For så meget går moderne elektronik heller ikke i stykker,
inden for de første 4 leveår som de vil forsikre.

- Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-02 21:22

On Sun, 17 Feb 2002 20:24:57 +0100,
Lars <ab@cd.de> wrote:
> Uden at fundere ret længe: De sælger mange af dem i forhold til
> erstatningerne.

Ja. Men i gamle dage opfordrede de også til svindel, så der er det
vel en del kunder der har snydt.

>For så meget går moderne elektronik heller ikke i stykker,
> inden for de første 4 leveår som de vil forsikre.

Jeg kunne kun drømme om at få det på transportabel udstyr,
som netop digitalt videokamera og lign. Når man slæber rundt
med det, så kan det godt få nogen tæsk, og det samme når man
springer faldskærm med det, og ind imellem banker kameraet
ind i flyveren, eller rammer andre folk.

Derudover dækker en plus-forsikring også skader på genopladelige
batterier + skade som følge af slitage + skade der skyldes mgl.
pleje og vedligeholdelse. Der er ingen selvrisiko, og der
nedskrives ikke i værdien (som ellers nedskrives 20% pr. år udover
2 år).

Den med at glemme i taxaen er ikke med i min nyeste forsikring.
Den dækker ikke "Bortkomst/forlis, herunder glemt og forlagt
udstyr".

Derudover skal der en politianmeldelse til ved tyveri.

Jeg har ellers hørt om, at de første forsikringer angivelig
dækkede hvis man kom til at tabe sit udstyr ud over havnekajen.

SPørgsmålet er, om dette stadig er "anden udefra kommende skade" ?

Og så er der lige den med at man ikke kan få udbetalt en kontant
erstatning. Det betyder, at en evt. erstatning er mindre (den er
vel forretningens kostpris på en erstatningsvare).

Fra : Lars

Dato : 17-02-02 22:16

"Povl H. Pedersen" skrev:

> Og så er der lige den med at man ikke kan
> få udbetalt en kontant erstatning. Det betyder,
> at en evt. erstatning er mindre (den er vel
> forretningens kostpris på en erstatningsvare).

Forsikringerne udstedes typisk af et desideret forsikringsselskab, med en
kontant bonus til henholdsvis sælger og forretning for hver solgt
forsikring. Forretningen har ikke noget med det at gøre som sådan, andet end
at de formidler kontakten - begge veje.

- Lars

Fra : Ole Geisler

Dato : 18-02-02 13:02

On Sun, 17 Feb 2002 14:38:42 +0100, "sBL [TV Basher]"
<slarsen@gmx.net> wrote:

> [...]
>der er andre herinde der har haft gode/dårlige erfaringer med forsikringer

Jeg arbejder et sted hvor disse forsikringer er blevet solgt de sidste
10 år og vi har repareret tusindvis af skader - jeg har fået afvist to
sager. Og det var reelt nok.

Stort set kan du regne med at disse forsikringer dækker alt hvad din
normale indboforsikring ikke dækker, incl. det du beskriver her.
I hvert tilfælde iflg. min erfaring, men jeg kender jo ikke din
polices ordlyd.

> [...]
>snakker med forretningen?.... Det *var* et hændeligt uheld, men jeg vil da
>være ked af ikke at kunne få erstatning pga. at jeg evt. formulerer

Min erfaring siger mig at chancen for erstatning er størst når man
holder sig til sandheden.....

--
Se www.repairfaq.org hvis du vil vide mere om fejlfinding/reparation.
Lær at citere korrekt: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-02 20:53

"sBL [TV Basher]" <slarsen@gmx.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
da
> være ked af ikke at kunne få erstatning pga. at jeg evt. formulerer

Var du selv årsag til, at colaen væltede? I så fald er skaden ikke hændelig.

Men derfor kan skaden sikkert godt være omfattet af forsikringen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com