Levende foder !
Fra : Mudj@

Dato : 17-02-02 12:37

Hej,

Er der nogle gode steder mellem Skanderborg og Århus hvor jeg kan fange
levende foder?

Pft,

Morten

Fra : ole larsen

Dato : 17-02-02 18:28

Mudj@ skrev i meddelelsen <3c6f9666$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hej,
>
>Er der nogle gode steder mellem Skanderborg og Århus hvor jeg kan fange
>levende foder?
>
>Pft,
>
>Morten

Der er sikkert masser - du må prøve dig frem. Husk på at du ikke kan
frovente at finde samme foder året rundt samme sted. En alm plastbox med
låg, fra køkkenet, er fint - foderet klarer sig uden vand til transport.
Cyclops, dafnier
og klare myggelarver er lettest at finde.

Ole

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 18-02-02 01:03

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in
> og klare myggelarver er lettest at finde.

Det kan godt ske at jeg læser forkert Ole, men min opfattelse er at det i
Århus-området er nemmest at finde dafnier, og næsten umuligt at opdrive
flare myggelarver.
Jeg har været i min. 20 søer i det sydlige Århus, og kun fundet dafnier, med
nogle få klare myggelarver som bifangst. I dyrehaven er der dafnier året
rindt (klart færrest om vinteren, men dog nogle få små.). Men kun ET sted
har jeg fundet klare myggelarver. 2/3 af vejen til Moesgaard fra Århus langs
strandvejen på højre hånd, i en 2-3 år gammel anlgt sø, i et
nåleskovsområde. Sorte myggelarver kan du finde i Tingskoven Øst for
Testrup, som ligger 10-15 KM. syd for Århus. ( I den østlige del af skoven.)
De fanges bedst ved at føre nettet lige under overfladen, de hænger nemlig
med bugen i vandoverfladen og ånder. Når et net eller en anden rytelser , så
er i vandet, vil den søge mod bunden. Og der skal dit net så lige være
gledet ind under dem.
Andre der ved noget om hvordan man finder de klare myggelarver ??

Please !!!!!

Når man fanger klare myg er det bedst om natten; hvis det blæser fra øst, så
stil dig i den østlige del af søen.

Fra : scn

Dato : 19-02-02 01:20

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3c7195f6$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Please !!!!!
>
> Når man fanger klare myg er det bedst om natten; hvis det blæser fra øst, så

Ved ikke om du henviser til den sø hvor jeg selv tidligere fangede myggelarve (klare og sorte)
Den ligger helt ud til vejen når man køre fra Varna/blommehaven ud til moesgaard strand.
Den ligger kun 1 meter fra vejen. Der er det muligt (om sommeren) at fange klare myggelarver
i overfladen og sorte hvis man "fisker" lidt dybere. kunne på 30 sek fange ca 2 dl myggelarver
Der er nåleskov mod nord, og bøgeskov mod syd.

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-02-02 09:16

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> wrote in message

> [...]
langs
> strandvejen på højre hånd, i en 2-3 år gammel anlgt sø, i et

Det ser ud som om 'monokulturer' af klare myggelarver er et stade i et nyt
vandhuls udvikling. Efter en 2-3 år bliver artsdiversiteten i søen/hullet
større på bekostning af de klare myggelarver, der i en periode kan optræde i
enorme antal.
Så find nyanlagte vandhuller/søer - jeg har med længselsfuldt blik set efter
de mange nyanlagte bassiner ved siden af vores nye motorveje - blot er jeg
ikke sikker på at det bliver let at forklare politiet at man parkerer i
nødsporet for at komme til at fiske myggelarver

mvh
Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-02-02 10:52

Hej

Jan Boegh wrote:

> [...]
> ikke sikker på at det bliver let at forklare politiet at man parkerer i
> nødsporet for at komme til at fiske myggelarver

Tjah - Jeg har en række sorte murerspande stående rundt om i haven
fyldt med vand hvor myggene lægger æggene. Jeg har ikke nogen konstant
forsyning, men nok til at de i perioder får en god portion myggelarver.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk (also in english - auch in deutsch)

Fra : ole larsen

Dato : 19-02-02 06:47

Ja, du læser forkert. Jeg skrev:
"Cyclops, dafnier og klare myggelarver er lettest at finde"

Burde måske ha´ tilføjet at myggelarver og cycklops er talrigest om
vinteren, daphnier
om sommeren

Ole

Fra : Heidi Sjursen

Dato : 19-02-02 09:50

[Jens Jacob Buus]

> Andre der ved noget om hvordan man finder de klare myggelarver ??

Hvorfor er klare mygglarver bedre enn sorte?
Jeg kjøper frosne mygglarver og daphnier i dyrehandelen, og
jeg dyrker selv daphnier i vinduskarmen på kontoret, som jeg så fodrer
med. Men nå skal jeg sannelig ta meg en tur i nabolaget og se om jeg
kan finne noe mer (mon tro om Brabrand Sø er egnet ynglested for sånne
dyr?)

Heidi Sjursen
--
http://www.sofar.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 19-02-02 10:16

Heidi Sjursen <heidi@thelabrat.com> writes:

> jeg dyrker selv daphnier i vinduskarmen på kontoret, som jeg så fodrer
> med.

Hvordan gør du det ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Heidi Sjursen

Dato : 19-02-02 11:47

[Esben Haabendal Soerensen]

> Hvordan gør du det ?

Jeg starter med å lage en algekultur av grønnalger, som jeg så lar bunnfalle
og bruker det som foder. Bare en lille smule grønnalger er nødvendig.
Daphniene passer seg stort sett selv, man skal bare skifte vann en gang
iblant, og sørge for at de har nok lys. De reproduserer seg hurtig. Man kan
også fodre med tørgær om man ikke har tilgang på grønnalger. Jeg fant en fin
side om dette:

http://kamstrup-petersen.dk/dafnier/dafniekultur.htm

(Les under "kultur av stor dafnie")

Heidi Sjursen
--
http://www.sofar.dk

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 20-02-02 19:22

Hej Morten
Hvis der er et vandhul, er der næsten altid noget levende foder som kan
bruges, dog med forsigtighed. Hvis du har på fornemmelsen, at der lever fisk
i vandet - så forlad det straks . der er stor fare for at hjembringe diverse
fiskesygdomme.
Når du kommer hjem, så del det op i glas som små portioner - hold det op i
lyset for at undersøge for især igler, blodsugere og lignende.
Når du henter foder på denne årstid, så lad din foderportion temperere inden
du putter det i akvariet. Visse fisk - Molly m.fl. - er slemme til at få
svamp i munden - mundfungus - hvis de blevet fodret med koldt foder. Store
myggelarver er ret længe om at blive opvarmet.
Hilsen
Jørgen