Råd om hæk ønskes
Fra : Fl. Jacobsen

Dato : 17-02-02 10:37

Er der nogen der har et godt forslag til følgende problemstilling.

Vi har bygget hus på en grund hvor der før lå et sommerhus. På to sider af
denne grund er der en meget gammel hæk, der ikke har været vedligeholdt i
mange år. Det betyder at hækken (liguster) har tykke stammer og at toppen er
utroligt sammenfiltret. Med andre ord en meget uharmonisk, grim og kedelig
hæk.
Nu kommer spørgsmålet så, skal hækken rives op og en ny plantes (er vi ikke
meget for, grundet mangel på ugenerthed) eller kan man beskære en så gammel
hæk og få et godt (og hurtigt) resultat.
Vi håber at der er nogen der har et god svar.

Mvh
Flemming

Fra : Mogens

Dato : 17-02-02 11:50

On Sun, 17 Feb 2002 10:37:04 +0100, "Fl. Jacobsen" <fjfj@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>hæk og få et godt (og hurtigt) resultat.
>Vi håber at der er nogen der har et god svar.

Du har altid muligheden for at købe såkaldt færdig hæk, d.v.s.
hækkeplanter der har en størrelse så der ret hurtigt er lukket af. Det
er selvfølgelig en del dyrere end at plante små planter, men lyder som
en fornuftig idé i jeres tilfælde hvor I sandsynligvis alligevel ikke
får noget godt ud af den gamle upassede hæk.

Mogens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-02-02 12:03

wrote:

> [...]
>meget for, grundet mangel på ugenerthed) eller kan man beskære en så gammel
>hæk og få et godt (og hurtigt) resultat.

Hvis stammerne i hækken er nogenlunde lige og oprette så kan i sagtens
beskære den og stadig få en flot hæk.

Klip toppen af i ca. den højde i vil have den eller der hvor stammerne
lissom slutter (om man så kan sige .
I siderne klipper i den også godt ind, dog ikke helt ind til stammen,
men sådan at der er 5-10 cm tilbage af grenene. Disse grenstumper skyder
igen og nu skulle hækken gerne blive rigtig tæt og flot.
Bare sørg for at den bliver klippet ind i _begge_ sider, hvis det kun er
i den ene så bliver den skæv/grim.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Jespersen

Dato : 17-02-02 12:24

Hej !

Vi købte hus for ca. 1½ år siden hvor ligusterhækken nogle steder var op til
2m tyk.

I foråret før den begyndte at skyde, klippede jeg den ind til
Der var naturligvis mange tykke grene som blev klippet af og andre blev
synlige..

I løbet af sommeren kom der mange nye kviste med blade..
og den lukkede overraskende hurtigt til..

Helt lukket er den dog ikke endnu, men hvis du klipper "tidligt" nok, skal
den nok blive pæn.
Jeg har fået MANGE positive meldinger om resultatet..

Husk at klippe hækken ca 5 cm længere end end den egentlig ska være, så der
er plads til nye grene/blade.

Det anbefales at en 2 m høj hæk er ca 55-60 cm bred ved jorden og ca. 40 cm
i toppen

Håber dette kan bruges...

Henning,
Skanderborg

Fra : thomas

Dato : 18-02-02 08:36

> [...]
> meget for, grundet mangel på ugenerthed) eller kan man beskære en så
gammel
> hæk og få et godt (og hurtigt) resultat.

Hej Du,

sidste forår beskar jeg en gammel (fra 1966) ligusterhæk kraftigt, dvs, fra
2 meters højde ned til 40 cm, samtidig fjernede jeg nogle af de tykke gamle
side stammer, resultatet blev i løbet af sommeren en flot og harmenisk hæk
jeg nu selv kan styre.
Jeg spændte en snor og skar så efter den med motorsaven. Dette har skabt
præcedens i kvarteret så næsten alle hække er nu klippet ned, og jeg har
ikke se nogle der ikke kunne tåle det.

Hilsen
Thomas

Fra : Fl. Jacobsen

Dato : 18-02-02 23:15

Tak for de fine råd, jeg vil nu satse på motorsavsmassakren og håber på et
godt resultat.

Mvh
Flemming

Fra : Calle.

Dato : 19-02-02 00:11

> [...]
gammel
> hæk og få et godt (og hurtigt) resultat.
> Vi håber at der er nogen der har et god svar.

Hej

Jeg har/har haft en hæk fra 1956, der var ved at blive grim. Den skar jeg af
helt nede ved jorden i marts måned. Allerede det første år var den 60 Cm.
høj, og meget smal. Året efter kunne jeg tage toppen i den højde jeg ønskede
hækken. Så nu begynder den at brede sig, og jeg kan til passe bredden. Min
Nabo rystede på hovedet, og sagde at jeg ikke var rigtig klog, men nu har
han selv gjort det samme
Kort sagt : Sav lortet om, og du har en ny pæn tæt hæk om 2år

Calle

Fra : Ulla Nygård Hansen

Dato : 22-02-02 14:13

Hej
Jeg kan som gammel gartne sige, at du sagtens kan skære din gamle hæk ned
til 20-30 cm uden problemer. Liguster er en meget stærk plante som andre
også har skrevet komme p som en ny og flot hæk. Kunsten er at holde den i
den størrelse, mange lader stå til når den skal klippes og inden mange år
har du problemet igen. Bare gå til den, hver år.

MVH Ulla N. Hansen