Spørgsmål vedrørende undervisningsloven?
Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 17-02-02 03:38

Hejsa.

Jeg er studerende på en videregående uddannelse uden mødepligt. Jeg
har for nyligt, inden jul, gennemført eksamen med et karaktersnit i
den øverste tredjedel.

I dag har jeg så modtaget et brev fra min skole omkring fravær, med en
slet skjult trussel om bortvisning hvis fraværet ikke ophører. Dette
er jeg naturligvis en smule ærgelig over, især i betragning af, at jeg
ikke føler jeg er specielt inaktiv i mit studie.

Jeg er desværre bange for at en personlig antipati fra skolens leder
måske har spillet ind på afgørelsen, omend jeg naturligvis ikke kan
vide dette med sikkerhed.

Jeg agter naturligvis ikke at finde mig i en eventuelt beslutning om
at smide mig ud, men desværre kender jeg ikke mine rettigheder.

Derfor henvender jeg mig nu til denne gruppes brugere. Hvilken hjemmel
har skolen til at bortvise mig? Hvilke rettigheder har jeg som
studerende? Såfremt skolen bortviser mig, hvor kan jeg så henvende mig
for at få denne bortvisning omstødt? Hvis jeg da kan henvende mig
nogen steder...

Jeg vil gerne have henvisning til de rette cirkulærer og paragraffer,
således at jeg selv kan sætte mig ind i sagen, for jeg føler ærligt
talt at dette er noget af en jungle at vove sit ind i..

Kan I hjælpe mig?

Med venlig hilsen

Ronni H Hansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-02-02 10:55

In article <e85u6u89q1f3spv754ng67ufcrtvikm551@4ax.com>, Ronni Heuckendorff Hansen wrote:
> Hejsa.
>
> Jeg er studerende på en videregående uddannelse uden mødepligt. Jeg
> har for nyligt, inden jul, gennemført eksamen med et karaktersnit i
> den øverste tredjedel.

Hvor læser du ??
Hvad er gennemsnittet ?? 10+ ?

> [...]
> er jeg naturligvis en smule ærgelig over, især i betragning af, at jeg
> ikke føler jeg er specielt inaktiv i mit studie.

Har du spurgt dem om der er mødepligt ??

Det er måske også en ide at snakke med elev/studenter-råd/vejledere.

JonB

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 17-02-02 12:47

On Sun, 17 Feb 2002 09:54:37 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Hvor læser du ??

Jeg læser datamatiker i Odense.

>Hvad er gennemsnittet ?? 10+ ?

I den omegn.

>Har du spurgt dem om der er mødepligt ??

Det er et videregående studie, uden mødepligt, hvor en stor del er
studiet er tilrettelagt via nettet, således at vi studerende kan læse
hjemme, såfremt vi ikke kommer til timerne. Der er ingen officiel
fraværsregistrering, men skolen har åbenbart kørt en uofficiel
registrering.

Hvis man ikke deltager i eksamen, skønnes man til at være
studieinaktiv, og mister sin SU.

>Det er måske også en ide at snakke med elev/studenter-råd/vejledere.

Tjoeh. Er netop indkaldt til et møde med studievejledning, men hvor
også skolens leder vil deltage. Derfor er jeg ikke specielt vild med
at deltage.

Brevet jeg netop har modtaget lægger nemlig ikke op til at være et
tilbud om en samtale med studievejledning, såfremt jeg har problemer i
forbindelse med mit studie, der så giver sig udtryk i fravær.
Tværtimod. Tonen i brevet er ganske uforsonlig, og giver udtryk for at
jeg bare har at komme til mødet, på det givne tidspunkt, således at
lederen kan vurdere om jeg skal have lov til at fortsætte, og det er
netop her, jeg er i tvivl om lederens personlige sympati måske har en
indflydelse, for i så fald tror jeg jeg bliver smidt ud.

Kan en skoles leder på godtbefindene smide en studerende ud?

Såfremt jeg bliver smidt ud, kan jeg så henvende mig et sted for at få
denne udsmidelse omstødt?

Ronni Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-02 13:42

Ronni Heuckendorff Hansen skrev:

>Det er et videregående studie, uden mødepligt ...

På min datamatikeruddannelse går der en fyr, nu på 5. semester,
som vel har været til undervisning i sammenlagt 100 timer.

--
Bertel

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 17-02-02 15:03

On Sun, 17 Feb 2002 13:41:50 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>På min datamatikeruddannelse går der en fyr, nu på 5. semester,
>som vel har været til undervisning i sammenlagt 100 timer.

Og det burde man da også kunne. En af fordelene ved en videregående
uddannelse, bør da vel være at man selv kan tilrettelægge sit studie,
og selv vælge hvilke emner man fortrinsvis vil koncentrere sig om...
Men det er en anden diskussion.

Jeg er faktisk bare nervøs for at forstanderen vil statuere et
eksempel på mig... Det ville jeg ikke bryde mig om.

R.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-02 16:22

>Og det burde man da også kunne.

Naturligvis. Det du beskriver, lyder suspekt.

--
Bertel

Fra : Peder Porse

Dato : 17-02-02 16:42

Hvis du frygter det, må du bede om skriftlige afgørelser..de skal jf.
forvaltningsloven være begrundede.

Og så skal du tage en bisidder med til mødet med skolens leder. Det har
du også ret til. Det kan være en medstuderende, dine forældre, evt. en
advokat (koster penge) eller en anden bekendt, måske en , der ved lidt
om jura..
pp

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 17-02-02 20:03

On Sun, 17 Feb 2002 16:41:54 +0100, Peder Porse
<boesvej2@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
>du også ret til. Det kan være en medstuderende, dine forældre, evt. en
>advokat (koster penge) eller en anden bekendt, måske en , der ved lidt

Jeg takker for de gode råd, og kigger lidt på forvaltningsloven.

Rart med noget input, når man selv er noget i tvivl. Tak til alle i
gruppen.

R.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-02 15:16

Ronni Heuckendorff Hansen <ronni@anderledes.dk> skrev:

> Det er et videregående studie, uden mødepligt

Så er det helt og holdent uinteressant, hvor meget fravær du har haft.
Og iøvrigt ikke noget uddannelsesstedet skal blande sig i medmindre man
mener uddannelsesstedet skal til at lege socialarbejdere.

> Kan en skoles leder på godtbefindene smide en studerende ud?

Under ingen omstændigheder.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-02-02 11:35

On Sun, 17 Feb 2002 03:38:24 +0100, Ronni Heuckendorff Hansen
<ronni@anderledes.dk> wrote:

>Kan I hjælpe mig?

Ikke uden at vide noget mere.

Hvilken uddannelser er der tale om?

Hvorfra ved du, at der ikke er/var mødepligt?

--
Jakob Paikin

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 17-02-02 12:49

On Sun, 17 Feb 2002 11:35:01 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Ikke uden at vide noget mere.

Spørg endelig hvis der er andet der skal afklares.

>Hvilken uddannelser er der tale om?

Datamatiker. Jeg er andet års studerende. Se iøvrigt svar længere
oppe.

>Hvorfra ved du, at der ikke er/var mødepligt?

Skolens indformationsmateriale. Studievejledning inden studiet. Udsagn
fra lærere etc.

Ronni Hansen

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 17-02-02 14:58

> [...]
> er jeg naturligvis en smule ærgelig over, især i betragning af, at jeg
> ikke føler jeg er specielt inaktiv i mit studie.

Er du sikker på, at det ikke bare er en venlig henstilling ?

Jeg har en ven, der har fået et lignende brev, og grunden til det er blot,
at de vil gerne have at så mange som muligt gennemfører uddannelsen. Jo
flere der gennemfører, jo flere penge får de. Og mht. at du har karakterer
til at bevise at du ikke er berettiget til sådan et brev, så tror jeg bare
ikke at de har tjekket det.

På de uddannelser jeg har været på har jeg hver gang fået udleveret en lille
bog, hvori alt om eksamener, stopprøver og regler generelt stod i. Mon ikke
også du har fået sådan en - eller ville have fået en, hvis du havde været
der til den time ;)

/Nikolaj