/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lygteføring? 2 forlygter
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-02-02 00:05

Har lige købt en 1100 R replicia kåbe i dag - se evt. kopi i binaer -
spørgsmålet er: kan man lade de 2 forlygter følges ad - lige som på en bil -
eller må man kun køre med et nærlys eller hvad?

Cyklen er fra -82
--
Med venlig hilsen
Hans
Suzuki 1100 E(Z)



 
 
Hans Paulin (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-02-02 00:19

PS: har nogen erfaring med manglende køling af de yderste cylindre ved mont.
af kåbe?
--
Med venlig hilsen
Hans



JENS MELDGAARD (17-02-2002)
Kommentar
Fra : JENS MELDGAARD


Dato : 17-02-02 01:00


Hans Paulin <niluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0NBb8.13376$5L3.574259@news010.worldonline.dk...
> PS: har nogen erfaring med manglende køling af de yderste cylindre ved
mont.
> af kåbe?

Jeg havde en GSX1100 E i 1981 som jeg monterede en helkåbe på. Da jeg havde
hørt historier om meget varm motor, monterede jeg et olietermometer og den
blev godtnok meget varm, husker jeg rigtig var det noget med 150 - 160
grader C. Den fik så en oliekøler "så stor som en køkkenradiator" med
termostat, det hjalp, selv på ture til Jugoslavien og Grækenland kunne den
holde motoren "kold".

mvh Jens


> --
> Med venlig hilsen
> Hans
>
>



Hans Paulin (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-02-02 02:30


"JENS MELDGAARD" <toje-meldgaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:OlCb8.178$F76.4490@news.get2net.dk...

> Jeg havde en GSX1100 E i 1981 som jeg monterede en helkåbe på. Da jeg
havde
> hørt historier om meget varm motor, monterede jeg et olietermometer og
den
> blev godtnok meget varm, husker jeg rigtig var det noget med 150 - 160
> grader C. Den fik så en oliekøler "så stor som en køkkenradiator" med
> termostat, det hjalp, selv på ture til Jugoslavien og Grækenland kunne den
> holde motoren "kold".
>
> mvh Jens

Ok, tak skal du ha'!
--
Med venlig hilsen
Hans



Allan Bojesen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 17-02-02 09:48


> Har lige købt en 1100 R replicia kåbe i dag - se evt. kopi i binaer -
> spørgsmålet er: kan man lade de 2 forlygter følges ad - lige som på en
bil -
> eller må man kun køre med et nærlys eller hvad?

Det er ikke ulovligt da både GSXR250 og 400 kører med lys i begge lygter på
samme tid. Men om den skal være typegodkendt med det for at det er lovligt
ved jeg ikke.

Allan Bojesen



Hans Paulin (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-02-02 14:28


"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6f6e73$0$221$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Det er ikke ulovligt da både GSXR250 og 400 kører med lys i begge lygter

> samme tid. Men om den skal være typegodkendt med det for at det er lovligt
> ved jeg ikke.
>
> Allan Bojesen
>
Ok, det er da bedre end ingenting
--
Med venlig hilsen
Hans



Hans Paulin (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-02-02 14:29


....er der forresten nogen, der ved hvad olietemperaturen højst må ligge på?
--
Med venlig hilsen
Hans



Armand (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-02-02 17:10


Hans Paulin <niluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en
news:xdOb8.13802$5L3.600788@news010.worldonline.dk...
>
> ...er der forresten nogen, der ved hvad olietemperaturen højst må
ligge på?

150°, som nævnt af Hans P. er i overkanten!
Jeg læste engang at idealtemperaturen for en alm mineralsk olie er 70°
og at holdbarheden halveredes for hver 20° derover!!!

--
Armand.
(tidl. på XS 500 med 140° som generel temp.)



Hans Paulin (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-02-02 20:28


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a4on3m$2b59$4@news.cybercity.dk...
> 150°, som nævnt af Hans P. er i overkanten!

Det var nu ikke mig der nævnte det


> Jeg læste engang at idealtemperaturen for en alm mineralsk olie er 70°

Ok, fint nok, jeg har altid syntes, at Suzukien lå lidt langt nede i
temperatur, men det kan jeg nu forstå, at den ikke gør!

> og at holdbarheden halveredes for hver 20° derover!!!
>
> --
> Armand.
> (tidl. på XS 500 med 140° som generel temp.)

Tak for svaret!
--
Med venlig hilsen
Hans



Armand (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-02-02 17:49


Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3c6f6e73$0$221$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Det er ikke ulovligt da både GSXR250 og 400 kører med lys i begge
lygter på
> samme tid. Men om den skal være typegodkendt med det for at det er
lovligt
> ved jeg ikke.

Netop det med (nær-)lys i begge forlygter er et af de kontante eksempler
på DMC's virke: Herhjemme må man gerne køre med nærlys i begge forlygter
forudsat et de ikke sidder for fjernt fra hinanden.
Det kræver hverken en typegodkendelse eller (af samme grund) et syn at
man monterer lys i begge lygter. Blot skal man lige være opmærksom på at
den ene parabol/lygteglas oftest kun er beregnet til fjernlys, men
detkan tydeligt ses om begge lygteglas er ens i facetterne eller ej!
Hvis man vil have nærlys i begge kan enden derfor blive at investere i
endnu en lygte (som burde kunne findes ved en biltilbehørsforretning)!
Alternativt kunne man montere en forstørret pos.-lys pære á
kørelys-lygters styrke (15W?) i hver parabol og bruge "pos." som
kørelys!

Aprospos:
Nu DMC tydeligvis har hjulpet dig med et ønske allerede for længe siden,
hvordan står det så til med dit engagement overfor DMC??

--
Armand.





Allan Bojesen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 17-02-02 18:23


> Aprospos:
> Nu DMC tydeligvis har hjulpet dig med et ønske allerede for længe siden,
> hvordan står det så til med dit engagement overfor DMC??

Har været medlem i over 1 år

Allan Bojesen



Hans Paulin (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-02-02 20:37


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a4on50$2b59$7@news.cybercity.dk...
>
> Netop det med (nær-)lys i begge forlygter er et af de kontante eksempler
> på DMC's virke: Herhjemme må man gerne køre med nærlys i begge forlygter
> forudsat et de ikke sidder for fjernt fra hinanden.
> Det kræver hverken en typegodkendelse eller (af samme grund) et syn at
> man monterer lys i begge lygter. Blot skal man lige være opmærksom på at
> den ene parabol/lygteglas oftest kun er beregnet til fjernlys, men
> detkan tydeligt ses om begge lygteglas er ens i facetterne eller ej!

Jeg er så heldig, at begge forlygter er beregnet til både langt og kort
foruden, at den ene har position...

>
> Aprospos:
> Nu DMC tydeligvis har hjulpet dig med et ønske allerede for længe siden,
> hvordan står det så til med dit engagement overfor DMC??

Jamen, det er da et godt spørgsmål...jeg er hverken medlem af
Socialdemokratiet eller andre, som sikkert osse har hjulpet mig, såe det...

....rent bortset fra, at hvis lovgivningen havde forlangt et nærlys og to
fjern, så havde jeg indrettet mig efter det, lige som det var på bilområdet
for en del år siden...

....men hvilken betydning ville det ha' for nogen, hvis jeg engagerede mig i
DMC eller lignende?

Iøvrigt tak for svaret!
--
Med venlig hilsen
Hans






Armand (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-02-02 00:39


Hans Paulin <niluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en
news:MCTb8.342$z7.28126@news000.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a4on50$2b59$7@news.cybercity.dk...
> >
> > Netop det med (nær-)lys i begge forlygter er et af de kontante
> > eksempler på DMC's virke: Herhjemme må man gerne køre med nærlys i
> > begge forlygter forudsat et de ikke sidder for fjernt fra hinanden.
> > Aprospos: Nu DMC tydeligvis har hjulpet dig med et ønske allerede
for
> > længe siden, hvordan står det så til med dit engagement overfor
DMC??
> Jamen, det er da et godt spørgsmål...jeg er hverken medlem af
> Socialdemokratiet eller andre, som sikkert osse har hjulpet mig, såe
> det......men hvilken betydning ville det ha' for nogen, hvis jeg
engagerede
> mig i DMC eller lignende?

DMC ér her og bør holdes igang (igennem medlems-tilgang), derved at det
er forsent at brokke sig over at vi 70.000 mc'ister står oversete og
alene, hvis man forestiller sig at det ender med at DMC's virke bliver
ignoreret ihjel!!

- -
Armand.
(der personligt ikke kan lide udtrykket "politisk organisation" derved
at det intet har med partipolitik at gøre; men derimod trafik-politik!)





Hans Paulin (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 18-02-02 01:33


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a4pf5a$m8m$4@news.cybercity.dk...
>
> DMC ér her og bør holdes igang (igennem medlems-tilgang), derved at det
> er forsent at brokke sig over at vi 70.000 mc'ister står oversete og
> alene, hvis man forestiller sig at det ender med at DMC's virke bliver
> ignoreret ihjel!!

Det, DMC formentlig har brug for, er engagerede væsener, hvilket jeg ikke
kan prale af at være...

Jeg har været medlem af FDM i over 20 år og har læst samtlige numre af MOTOR
siden 1964, og jeg har set, hvor relativt lidt FDM har betydet på den
politiske arena...

Hvis jeg gør en indsats, vil jeg gerne kunne se, at det batter noget...jeg
har ikke tålmodighed til skyttegravskrig over for vores politikere...

Det er fint, at ildsjæle slås for deres overbevisning, men det længste, jeg
personligt vil strække mig, er til at være passivt medlem, hvis jeg ellers
finder DMC's holdning i overensstemmelse med min verdensopfattelse...

> - -
> Armand.
> (der personligt ikke kan lide udtrykket "politisk organisation" derved
> at det intet har med partipolitik at gøre; men derimod trafik-politik!)

Tjae, helt ærligt ved jeg ikke, hvad DMC går og laver, men jeg kan huske, at
jeg for rigtig mange år siden læste om en form for fraktionsdannelse i
forhold til MCTC (i Touring-Nyt, der er min vigtigste kilde til mc-stof),
hvilket stødte mig lidt - korriger mig, hvis jeg tar fejl - men jeg kan da
prøve at lede lidt på nettet for at se, om DMC og jeg skulle kunne få en
fremtid sammen...
--
Med venlig hilsen
Hans




Armand (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-02-02 19:01


Hans Paulin <niluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en
news:bZXb8.15084$5L3.649355@news010.worldonline.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a4pf5a$m8m$4@news.cybercity.dk...
> >
> > DMC ér her og bør holdes igang (igennem medlems-tilgang), derved at
> > det er forsent at brokke sig over at vi 70.000 mc'ister står
oversete og
> > alene, hvis man forestiller sig at det ender med at DMC's virke
> > bliver ignoreret ihjel!!
> Det, DMC formentlig har brug for, er engagerede væsener, hvilket jeg
> ikke kan prale af at være...

Klart; men DMC har en god flok særdeles engagerede motorcyklister til at
tage sig af det tunge arbejde (ikke at der sikkert også kan trænge til
lidt nyt blod der også!); men DMC har da i høj grad også brug for
medlemmer som bidrag-ydere qua kontingentet á nogle skallede hundrede kr
om året. Arbejdet er jo ikke gratis!

> Jeg har været medlem af FDM i over 20 år og har læst samtlige numre af
> MOTOR siden 1964, og jeg har set, hvor relativt lidt FDM har betydet
på den
> politiske arena...

Sikkert; men jeg finder at DMC hár været medvirkende til såvel at
indføre nogle markante regler (hvoraf mange kan virke banale hér hvor de
er en årelang kendsgerning) såvel som at stå imod nogle af de mest
groteske restriktioner (sidstnævnte er der ingen andre her i landet der
gør!!!), og som Europapolitikken ser ud til at udvikle sig, så vil der
være omend større behov for modspil til trafik-politikerne fremover!

> Det er fint, at ildsjæle slås for deres overbevisning, men det
> længste, jeg personligt vil strække mig, er til at være passivt
medlem,
> hvis jeg ellers finder DMC's holdning i overensstemmelse med min
> verdensopfattelse...

Hvilket også rækker i sig selv!

DMC's holdninger:
Informér dig selv på: www.dmc-org.dk !

> > (der personligt ikke kan lide udtrykket "politisk organisation"
> > derved at det intet har med partipolitik at gøre; men derimod
> > trafik-politik!)
> Tjae, helt ærligt ved jeg ikke, hvad DMC går og laver, men jeg kan
> huske, at jeg for rigtig mange år siden læste om en form for
fraktionsdannelse i
> forhold til MCTC (i Touring-Nyt, der er min vigtigste kilde til
mc-stof),
> hvilket stødte mig lidt - korriger mig, hvis jeg tar fejl - men jeg
> kan da prøve at lede lidt på nettet for at se, om DMC og jeg skulle
kunne få
> en fremtid sammen...

Der er altid et eller andet kævleri imellem MCTC og DMC, og dét er den
største synd blandt danske motorcyklister
DMC udsprang oprindelig som den politiske fraktion i MCTC! Dette er
historisk meget tidligt i MCTC's eksistens; men først i 80'erne kom det
til et brud imellem de to efter at DMC's medlemmer fandt MCTC's
stemmevægt på generalforsamlingerne for tung i forhold til antallet af
fremmødte klubrepresentanter.
Sidenhen har der været tung luft imellem de to størrelser, især efter at
et fusions-forsøg mislykkedes (for størstendels vedkommende p.g.a. den
allerede dengang kæmpe forskel på de to's økonomi).
Men selvom at MCTC ofte erklærer at nu vil de til at arbejde mere
politisk, er det i praksis kun DMC der er i starthullerne omkring MC og
trafik -politik!

--
Armand.
(tidligere organisations-slave i DMC, og derfor ikke helt uvildig)






Hans Paulin (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 19-02-02 01:24


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a4rfnd$1618$3@news.cybercity.dk...
>
> ...men DMC har da i høj grad også brug for
> medlemmer som bidrag-ydere qua kontingentet á nogle skallede hundrede kr
> om året. Arbejdet er jo ikke gratis!

Ok, så er det jo bare at finde muldvarpeskindet frem...

> ...jeg finder at DMC hár været medvirkende til såvel at
> indføre nogle markante regler (hvoraf mange kan virke banale hér hvor de
> er en årelang kendsgerning)...

Ups...

> ...såvel som at stå imod nogle af de mest
> groteske restriktioner (sidstnævnte er der ingen andre her i landet der
> gør!!!)

Nej, det ku du sagtens bilde mig ind...

> og som Europapolitikken ser ud til at udvikle sig, så vil der
> være omend større behov for modspil til trafik-politikerne fremover!

Ja, det kan man bestemt ikke udelukke...

>
> > Det er fint, at ildsjæle slås for deres overbevisning, men det
> > længste, jeg personligt vil strække mig, er til at være passivt
> medlem,
> > hvis jeg ellers finder DMC's holdning i overensstemmelse med min
> > verdensopfattelse...
>
> Hvilket også rækker i sig selv!

Nå, pyha, det var da godt...

>
> DMC's holdninger:
> Informér dig selv på: www.dmc-org.dk !

Ja, det gjorde jeg faktisk allerede i går...

....der stod på hjemmesiden, at de bl.a. havde fået ændret nogle ting omkring
stænklapper og styrudslag, men desværre ingen detaljer...betyder det, at
bagskærmen (stænklappen) ikke længere skal gå ned til - var det 12 cm. -
over bagaksellinien eller hva?...og hvordan med styrudslag?...hvilke
ændringer er der gennemført der?

> Der er altid et eller andet kævleri imellem MCTC og DMC, og dét er den
> største synd blandt danske motorcyklister

You said it...

> DMC udsprang oprindelig som den politiske fraktion i MCTC!

Okay...

> ... selvom at MCTC ofte erklærer at nu vil de til at arbejde mere
> politisk, er det i praksis kun DMC der er i starthullerne omkring MC og
> trafik -politik!

Ja, det kan jeg heller ikke udelukke efter at have læst Touring-Nyt i 15-20
år...

--
Med venlig hilsen
Hans





Armand (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-02-02 17:35


Hans Paulin <niluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en
news:oWgc8.1523$z7.389044@news000.worldonline.dk...
>
> ...der stod på hjemmesiden, at de bl.a. havde fået ændret nogle ting
omkring
> stænklapper og styrudslag, men desværre ingen detaljer...betyder det,
at
> bagskærmen (stænklappen) ikke længere skal gå ned til - var det 12
cm. -
> over bagaksellinien eller hva?...og hvordan med styrudslag?...hvilke
> ændringer er der gennemført der?

Det med styreudslaget kan jeg sgu'tte lige komme på; men omkring
stænklapper fik DMC gjort gældende at målet skal være "dynamisk", altså
med føreren i sædet (akkurat som man også bruger for bilregler). Derved
vinder man da et par cm, ligesom at der ikke er nogen der kan indsige
imod at man kører på blødeste fjederopsætning (til syn?)!

Den for alle mc'ister mest vedkommende faktor, som DMC har sit
fingeraftryk på, er at mc-nummerplader er minimerede i forhold til de
ellers identiske "kassevogns-nummerplader", hvorved at vi ikke skal køre
rundt med et vikingesejl af en nummerplade, som man bl.a. ser i flere
tyske delstater

Men det er gamle historier.
Senest har DMC gået ind omkring Randers-sheriffens rygmærke-forbud under
Mostens arrangement, og det kun for princippets skyld derved at Mosten
og ihvertfald dét klientel som reglen skulle ramme, ikke er DMC's kop
te.
Mosten reddede sit arrangement og tjente sikkert hvad de plejer (hvorfor
skulle de ellers arangere noget sådant; men jeg tvivler på at de har
betænkt DMC med så meget som én øre, trods det at de er den direkte
årsag til at 2001-arrangementet blev reddet
Derudover er der jo stedse opsummeren af for tiden værende engagementer
på hjemmesiden; hvorved man kan informere sig om hvad der rører sig
omkring mc-branchen!

--
Armand.





Allan Bojesen (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 19-02-02 18:12


> Den for alle mc'ister mest vedkommende faktor, som DMC har sit
> fingeraftryk på, er at mc-nummerplader er minimerede i forhold til de
> ellers identiske "kassevogns-nummerplader", hvorved at vi ikke skal køre
> rundt med et vikingesejl af en nummerplade, som man bl.a. ser i flere
> tyske delstater

Er det ikke også DMC der kæmpede for trailer til mc? og vedholdende kæmper
for rabatter og Brobizz på Storebæltsbroen?

Allan Bojesen



Armand (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-02-02 18:24


Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3c72877b$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Er det ikke også DMC der kæmpede for trailer til mc? og vedholdende
kæmper
> for rabatter og Brobizz på Storebæltsbroen?

Jo, Jo & Jo!

--
Armand.



Hans Paulin (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 19-02-02 23:42


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a4tvoq$lkm$1@news.cybercity.dk...
>
> ...omkring
> stænklapper fik DMC gjort gældende at målet skal være "dynamisk", altså
> med føreren i sædet (akkurat som man også bruger for bilregler). Derved
> vinder man da et par cm, ligesom at der ikke er nogen der kan indsige
> imod at man kører på blødeste fjederopsætning (til syn?)!
>
> Den for alle mc'ister mest vedkommende faktor, som DMC har sit
> fingeraftryk på, er at mc-nummerplader er minimerede i forhold til de
> ellers identiske "kassevogns-nummerplader", hvorved at vi ikke skal køre
> rundt med et vikingesejl af en nummerplade, som man bl.a. ser i flere
> tyske delstater
>
> Men det er gamle historier.
> Senest har DMC gået ind omkring Randers-sheriffens rygmærke-forbud under
> Mostens arrangement, og det kun for princippets skyld derved at Mosten
> og ihvertfald dét klientel som reglen skulle ramme, ikke er DMC's kop
> te.

Ok, så blev man så klog...

> Mosten reddede sit arrangement og tjente sikkert hvad de plejer (hvorfor
> skulle de ellers arangere noget sådant; men jeg tvivler på at de har
> betænkt DMC med så meget som én øre, trods det at de er den direkte
> årsag til at 2001-arrangementet blev reddet

Nej, det er ikke nemt...

> Derudover er der jo stedse opsummeren af for tiden værende engagementer
> på hjemmesiden; hvorved man kan informere sig om hvad der rører sig
> omkring mc-branchen!

Yes, yes...

> --
> Armand.

Tak for oplysningerne!
--
Med venlig hilsen
Hans



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste