Våbenloven
Fra : Ukendt

Dato : 16-02-02 20:58

Hvilken regler gælder der for håndvåben eller nærkampsvåben ?.

Er det f.eks. lovligt at gå med en økse/kniv igennem en igennem en gade
eller skal man skjule for at ungå panik. Et andet tilfælde, hvis nu en mand
kommer gående igennem en gå-gade og har holder en stor to hånds hammer i
begge hænder og ser sur ud. Er der nogle forbrydelse i det udover at genrer
trafik ?.

Christian

Fra : kbdut

Dato : 16-02-02 21:27

"" skrev d. 16-02-02 20:58 dette indlæg :
> Hvilken regler gælder der for håndvåben eller nærkampsvåben ?.
>
> Er det f.eks. lovligt at gå med en økse/kniv igennem en igennem en
gade

Det eneste jeg ved er at man kun må have kniv på sig (her tale om store)
til og fra jagt og fiskeri. Jeg mener ikke det ellers er tilladt selv om
man har våbentilladelse til det pågældende våben (her kniv) med mindre
man kan bevise det er på vej til en eller anden aktivitet som våbnet
skal bruges til.
(Er du da kniv/økse kaster christian)
hilsen
kbdut

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-02 10:09

kbdut wrote:

> [...]
> man har våbentilladelse til det pågældende våben (her kniv) med mindre
> man kan bevise det er på vej til en eller anden aktivitet som våbnet

I de gode gamle dage da jeg var spejder, mener jeg at vi fik at vide at
vi også godt måtte gå med kniv. Men til min store overraskelse fik jeg
at vide, at når man skulle flyve, så skulle man have kniven i
håndbagagen, ikke i den indtjekkede bagage. Så jeg gik forbi politi,
sikkerhedsvagter osv med en kniv i bæltet uden at der var nogen der
kommenterede det.

Jeg er ikke jurist eller det der ligner, men herunder er noget jeg fandt
på retsinfo.

Bekendtgørelse af
lov om våben og eksplosivstoffer

§ 4. På steder, hvortil der er almindelig adgang, er det forbudt at bære
kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug
ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbudet omfatter dog ikke foldeknive med
en klinge på højst 7 cm.

Men selvfølgelig må man gå gennem en gade med en økse, hvis der er en
god lovlig grund til det. Hvordan skulle man ellers kunne købe en øske
og få den hjem?

/Trine

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-02 14:34

On Sun, 17 Feb 2002 10:08:39 +0100,
Trine Kornum Christiansen <tkc@mail.dk> wrote:
> [...]
> ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
> anerkendelsesværdigt formål. Forbudet omfatter dog ikke foldeknive med

Politiet kan derfor, såfremt de ønsker at gøre det, kunne
stoppe folk efter våbenloven såfremt de har købt en ny kokkekniv
som skal hjem i køkkenet.

Det er dog nok et anerkendelsesværdigt formål, men sådanne
er ikke defineret utvetydige i loven.

Fra : Henning

Dato : 18-02-02 16:03

On Sun, 17 Feb 2002 13:33:54 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

>Politiet kan derfor, såfremt de ønsker at gøre det, kunne
>stoppe folk efter våbenloven såfremt de har købt en ny kokkekniv
>som skal hjem i køkkenet.

Nej, du skal blot transportere den direkte hjem.
Jeg kan huske sagen om droningens "kassemester"? som netop blev
tilbageholdt bl.a. med en jagtkniv i tasken. Hans påstand var, at det
var en gave til en ven, og han var på vej over for at aflevere den.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Mic

Dato : 17-02-02 23:41

Den var oppe at vende herinde for et par måneder siden, så backtrace. Men:
Hovedtrækkene i våbenloven går på, at en genstand der ikke skønnes at have
et LOVLIGT formål, men som anvendes som våben, anses for ulovlig
våbenbesiddelse. Hvis f.eks en mekaniker overfaldes på sit værksted, og
forsvarer sig med en skruenøgle, har han ikke brudt loven, men medbringer
han samme skruenøgle i byen Lørdag aften, vil han kunne dømmes for ulovlig
våbenbesiddelse.
Det samme gælder knive og alle andre genstande: Har de et LOVLIGT formål
(eks transport til en fisketur, er de ganske lovlige at bære, men er de
medbragt "just in case" er der tale om ulovlig våbenbesiddelse.

Mvh

Mic