Lomborg og biodiversitet
Fra : Morten DD Hansen

Dato : 16-02-02 17:20

Hej alle

Jeg har nærlæst Lomborg og biodiversitetskapitlet. Se (hvis I altså har
lyst) nærmere på
http://www.atalanta.dk/tse.html

mange hilsner
DD

homepage on migrating birds and butterflies
http://www.atalanta.dk
e-mail: dd@atalanta.dk
Mobile phone: +45 26832708

Fra : Kim Biledgaard

Dato : 16-02-02 19:01

Stor ros til dig Morten for at have klaret dig igennem læsningen af Lomborg

Jeg har aldrig fået læst hans bøger, da jeg hele tiden har haft en inderlig
modvilje mod at købe dem og dermed sætte flere penge ind på hans bankkonto.
Men man kan jo også læse så rigeligt andre steder! Det får man til gengæld
enten hovedpine eller ondt i maven af ...

Jeg synes du rammer meget præcist, når du netop slår ned på, at Lomborg
bruger de hysteriske tal fra 1980'erne for at beskrive, hvor overdrevet
problemerne med arters uddøen er. Problemet er der jo, det kan ingen nægte,
men netop i 1980'erne var det jo nærmest på mode at beskrive
dommedagstilstande. Dengang var der jo også en bølge af post-apokalyptiske
film som f.eks. Mad Max 1+2+3.

Helt så slemt var det ikke, men idag kan Lomborg hive disse gamle profetier
frem og bruge dem til at sige: Se hvordan alle de der miljøorganisationer
overdriver helt vildt. Det er jo kun halvt så slemt! At ingen af de store
organisationer som WWF, Greenpeace o.s.v. idag bekender sig til tallene, det
betyder mindre.

Heri ligger nemlig hele Lomborgs taktik. Man kan sjældent fange ham i, at
bruge et tal, som ikke er publiceret et eller andet sted. Det har narret
mange, f.eks. Politikens chefredaktør Seidenfaden. Problemet med Lomborg er
derimod, at han plukker i tallene, tager dem han kan bruge, fortolker dem,
skævvrider dem måske lidt og smider resten: Hvis 10 undersøgelser viser et
resultat, men blot én viser det resultat Lomborg vil ha' - så tager han
selvfølgelig tallene fra den ene undersøgelse.

Det er sandelig mit håb, at virkeligheden på et tidspunkt igen indhenter
dette mediecirkus, som Lomborg så tydeligt elsker. Måske er det i
virkeligheden en modetrend i medieverdenen efter lang tids fokusering på
miljøproblemer i medierne. De trænger simpelthen til noget andet og Lomborg
kan levere varen til overflod.

Mange hilsner
Kim Biledgaard
biledgaard@get2net.dk