Standard Millitær Ammunition
Fra : Sørensen

Dato : 16-02-02 17:23

Hej

Lige et kort spørgsmål; hvad er standard NATO ammunition, er det 30-06 eller
308W?
De har jo begge samme kaliber, men hylsterlængden er forskellig.

Mvh

Anders Sørensen

Fra : sailor99

Dato : 16-02-02 23:19

..308

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 17-02-02 00:23

On Sat, 16 Feb 2002 23:18:58 +0100, "sailor99"
<sailor99@worldonline.dk> wrote:

>.308

<kverulant>
For å være korrekt er NATO ammunisjon 7,62x51, et kaliber som er
nesten prikk likt den sivile .308win, men har en litt avvikende
skuldervinkel. I de aller fleste våpen kamret for den sivile .308win
vil ammunisjonen likevel fungere helt utmerket.
</kverulant>

(Forøvrig er .30-06 --> 7,62x63)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Andy P.

Dato : 16-02-02 23:50

NATO STANDARDS
7,62 x 51mm Specifikation: 150grain FMJ-BT Ball M80 (.308Win)
5,56 x 45mm Specifikation: 62grain FMJ-BT Ball M855 (.223Rem)

Projektil vægt og type i de "civile" udgaver fås dog i et bredt udvalg.
Hilsen
Andy.

Fra : Valle

Dato : 17-02-02 19:50

..308 - men husk lige at smøre hylstret og kun hylstret !!!! med en klud hvor
du har lidt våben olie på !!! PGA de kan sætte sig fast i kammeret på en
jagt riffel, da den har en finere tolerence åbentbart.

Mvh Valle

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 18-02-02 02:19

On Sun, 17 Feb 2002 19:49:47 +0100, "Valle"
<gjvallentin@mailnot.tele.dk> wrote:

>.308 - men husk lige at smøre hylstret og kun hylstret !!!! med en klud hvor
>du har lidt våben olie på !!! PGA de kan sætte sig fast i kammeret på en
>jagt riffel, da den har en finere tolerence åbentbart.

Å kline olje på hylser (eller inne i kammeret) _kan_ i verste fall
føre til overtrykk i kammeret. I gjenladningsbøker er det alltid nevnt
at man skal være nøye med å pusse olje/fett av hylsene (som påføres
for å få disse til å gå glatt i ladediene). Dette er fordi en hylse
vil ekspandere når kruttet antennes, og "klebe" seg fast mot kammerets
vegger. Olje i kammer evt. på hylsen vil føre til at friksjonen mellom
hylse og kammer blir mindre, og trykket dermed større.

I verste fall kan du sitte igjen med et problem langt større enn ei
motstridig hylse.

Fra : John Reinau

Dato : 18-02-02 11:34

Lige nu tror jeg der efterhånden er 2 standartet nemlig 7,62 og 6,5 55 hvor
7,62 er = 3006

Fra : Frans Jensen

Dato : 18-02-02 15:13

On Mon, 18 Feb 2002 11:34:09 +0100, "John Reinau"
<john@danhunters.dk> wrote:

<OT mil. kalibre>

>Lige nu tror jeg der efterhånden er 2 standartet nemlig 7,62 og 6,5 55 hvor
>7,62 er = 3006

nej,

det danske militær benytter sig af kaliber 7,62X51 (.308)
det er den patron som bruges i M75 (Heckler & Koch G3)
og i M62 = let maskingevær

desuden bruges 5,6X45 (.223)
i gevær M95 som er meget lig den amerikanske M16

kaliber 7,62X63 (30-06Spr) blev brugt i Garrand og 53/17

de sidste som brugte Garrand var Livgarden, men de er nu gået
over til at bruge M75

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-

Fra : Andy P.

Dato : 18-02-02 20:32

Hold da helt op, og jeg der troede jeg kom med et endegyldigt og utvetydigt
svar!!
Jeg mangler ord.......
Hilsen
Andy.